Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä ihmeestä sitä tietää, kuinka paljon vieraita tulee

Vierailija
19.02.2008 |

lakkiaisiin?

Kun kutsuja ei lähetetä, tulee varmaan kaikki naapuritkin, entäs sit työkaverit, kaverit, suku yms.

Mistä tietää varata tarjottavaa tarpeeksi?

Mikähän olis hyvä menu?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti ketkä varmasti tulevat, heille varaat ainakin ja lopuille vähän jotain pientä.

Vierailija
2/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli millään et voi olla varma, että kuinka paljon/vähän vieraita tulee juhlimaan tuoretta ylioppilasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kutsuitta jääneet eivät tiedä ettei heitä ole kutsuttu :D

Vierailija
4/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ap nyt mitenkään voi määrätä vieraiden tulojärjestystä... Mitäs kun ne puolitutut naapurit tuleekin ensin ja syö parhaat päältä, ja myöhemmin tulleelle mummolle on jäänyt vähän jotain pientä?

Vierailija
5/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etiketin mukaan ylppäreihin voi mennä, vaikkei olisikaan kutsuttu, joten on mahdoton arvioida vieraiden määrää.

Ap:lle sanoisin, että laskisin ne oletettavat vieraat (mummit, kummit, sedät, tädit...) ja siihen lisäisin sitten jonkin verran ihmisiä riippuen siitä kuinka iso tuttavapiiri teillä on. Tänä päivänä harva tulee ilman virallista kutsua.

Vierailija
6/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan asiallista pyytää sukulaisia ja ystäviä tulemaan johonkin tiettyyn aikaan.

Vierailija
7/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan tällä, että tietenkin lasket kaikille jotain, mutta sen lisäksi jotain pientä varaa. Esim. meillä oli pakkasessa helposti sulatettavia pasteijoita ja korvapuusteja lisäksi jos olisi tarvittu. Kun ei tosiaan tiedetty tuleeko 50 vai 100 ihmistä.

Vierailija
8/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minusta on ihan asiallista pyytää sukulaisia ja ystäviä tulemaan johonkin tiettyyn aikaan.

Vierailija
9/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niiden lisäksi tuli vain 2 ylimääräistä, sellaista jotka lähettivät lahjat pari päivää ennen lakkiaisia ja sitten soitettiin että tulkaahan käymään juhlissa.

Meilläpäin taitaa olla tapana että kutsutaan koska ollaan sellaiselta paikkakunnalta kotoisin jossa suurinpiirtein kaikki on jollekulle sukua, tulis muuten aika hemmetin isot juhlat jos kaikki vain menis kaymään jonkun juhlissa. Mullakin kävi lakkiaisissa yli 200 henkeä.

Vierailija
10/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän olis paras tarjottava kakun lisäksi.

Lohileivät vai kalavoileipäkakku?

Lihaleipäkakku vai pasteijat?

Piirakka vai?

Huh, kauhee leipominen,

pitäsii vielä päättää mihin satsaa..

Vierailija
11/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kutsuu kutsukortilla, toiset puhelinsoitolla.

Mutta mikä sun oikea ongelma on? Varaat tarjoiluja paljon ja ne jotka tulee vikana jää ilman, jos varaat vahingossa liian vähän.

Mun lakkiaisissa kävi suunnilleen 150 henkeä, skumppaa meni kait 7 tai 8 laatikkoa, 10 laatikkoa oli ostettu. Ruokaa ei menny juuri ollenkaan kun oli lämmin päivä. Oltiin varattu kakkuja, suolaisia ja makeita suunnilleen sadalle hengelle. Pakastettiin ylijääneet sitten ja syötiin niitä pitkin kesää :) .

Vierailija
12/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et laita kutsua etkä kutsu puhelimitse tms., kuinka ihmeessä kukaan tietää, että teillä juhlat on? Siis eihän kaikki kirjoituksissa olleet suinkaan pääse lakkiaisiin asti...

Vierailija
13/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi sitten voi varata tarjottavaa parille kymmenelle ylimääräiselle.

Vierailija
14/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos et laita kutsua etkä kutsu puhelimitse tms., kuinka ihmeessä kukaan tietää, että teillä juhlat on? Siis eihän kaikki kirjoituksissa olleet suinkaan pääse lakkiaisiin asti...

Vierailija
15/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Mikähän olis paras tarjottava kakun lisäksi.

Lohileivät vai kalavoileipäkakku?

Lihaleipäkakku vai pasteijat?

Piirakka vai?

Huh, kauhee leipominen,

pitäsii vielä päättää mihin satsaa..

Leipomosta tilattiin 3 voileipäkakkua. Leipomossa sanoivat, että kyllä 2 voileipäkakkua riittää kun on 50 ihmistä. Mutta onneksi pidin pääni ja otin 3. Kaksi voileipäkakkua meni kokonaan ja kolmannesta vähän. Ja meillä oli vain tarjolla lihavoileipäkakkua. Pasteijoita tilattiin 80kpl.

Ite tein 4 kuivakakkua- 2 vaaleaa ja 2 tummaa-. Lisäksi porkkanapiirakkaa 4 pellillistä. Jota jäi 1 pellillinen. Kuivakakuista meni tuolle määrälle 1½ vaaleaa ja 1 tumma.

Varalle tein vielä 2 pellillistä mokkapaloja jota ei sit tarvinnut laittaa.

Oli pakkasessa varalla.

Keksejä varattiin kahdenlaisia. Lusikkaleipiä ja kanelikeksejä. Varattiin keksejä 4/henkilö(kumpaakin keksiä siis 2 henkilölle)

Vierailija
16/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on valitettavasti noi vanhat perinteet kadonneet. Mun lakkiaisissa 14 vuotta sitten kävi yksi pariskunta, joka ei ollut virallisesti kutsutussa lähipiirissä, ja sisaruksillani joitakin vuosia myöhemmin ei enää ketään.

Vierailija
17/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileipäkakku on myös tosi helppo tehdä itse! Meillä oli juuri ristiäiset (22 vierasta) ja molemmat tekemäni voileipäkakut meni kuin kuumille kiville. Täytekakkua meni vain 1, vaikka olin leiponut 2.

Lisäksi voit tosiaan laittaa vaikka jotain mokkapaloja yms. Myös tuulihatut on hyvä valinta (voi olla suolainen tai makea) ja lisäksi keksejä. Niitähän voi ostaa reilusti ja avata sitä mukaa kun menee.

Leivotko muuten itse vai ajattelitko tilata pitopalvelulta?

Yksi helppo ja hyvä on muuten myös karjalanpiirakat ja munavoi. Itse tein niihin samaisiin ristiäisiin munavoin ja ostin valmiita karjalanpiirakoita pakasteesta. Toki karjalanpiirakat voi tehdä itsekin, jos aikaa ja osaamista löytyy.. itse en niitä osaa/jaksa väsätä kun kaupasta saa yhtä hyviä eikä edes maksa paljon.

Vierailija
18/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä vain on totuus, jota av:lla ei ymmärretä, kun " mun tekemää voileipäkakkua on kaikki kehuneet ja aina se on melkein loppunut kesken" .

Kauniit pienet erilaiset voileivät on houkuttelevampia ja parempia!

Vierailija
19/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas tykkään voileipäkakuista yli kaiken! Toki voileivätkin on hyviä, mutta ei ne voileipäkakkua voita.

Miten sitten on mahdollista, että voileipäkakku loppuu aina kesken jos ei kukaan siitä tykkää? Uskon kyllä, että suurin osa tykkää, koska jos ei tykkäis niin eihän ne sitä söis.. saati sitten kehuis.

Vierailija
20/20 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin tavallisista voikuista