Mitä ihmettä teen? Soskussa ei vastata puhelimeen, olen odottanut päätöstä kaksi viikkoa
tai päätös on jo tehty, mutta hain muutosta. Eikö laissa sanota, että päätös pitäisi tehdä seitsemässä päivässä? Yllättävien tapahtumien vuoksi olen nyt ollut kaksi viikkoa ilman rahaa, ruokaa ei ole enää ja epätoivo alkaa iskemään.. Lapsille pitäisi saada jotain ruokaa tällekin päivälle.
Minne voin soittaa nyt? Päivystävä sossu ei vastannut eilen, eikä näköjään tänäänkään.
Kommentit (51)
Eli jos olet jo saanut päätöksen, niin he lähettävät muutoksenhaun sosiaalilautakuntaan. Siihen päätöksen tekeminen kestää kaksi kuukautta.
Nyt teet hakemuksen ensi kuukaudelle eli maaliskuuta varten. Siihen saat päätöksen maaliskuun alkuun mennessä ja jos saat positiivisen vastauksen, niin saat rahat maaliskuun alussa.
Terv. kaksi vuotta hain toimeentulotukea. Paljon näin ja koin sinä aikana.
Sosiaaliviranomaisilla on puhelinaika, yleensä 9-10 aamulla, eivätkä he muulloin vastaa.
Aikoinaan yritin soittaa monta kertaa tuohon puhelinaikaan sossuun ja kukaan ei vastannut. Teinkin tästä paljon valituksia, mutta kukaan ei tainnut tehdä tilanteelle mitään.
Kiitos vain sille, joka ehdotti töihinmenoa; rv 27 menossa ja olen vuodelevossa, koska vauva haluaisi jo syntyä. Enpä usko, että saisin ihan heti lupaa lääkäriltä mennä töihin.
Yritin soittaa myös jollekulle muulle, mutta ei sielläkään vastata :/
erittäin nälkäinen ap
Sori vaan, en nyt ihan ymmärrä sun logiikkaa...
Mene käymään paikan päällä?
Vierailija:
Eli jos olet jo saanut päätöksen, niin he lähettävät muutoksenhaun sosiaalilautakuntaan. Siihen päätöksen tekeminen kestää kaksi kuukautta.Nyt teet hakemuksen ensi kuukaudelle eli maaliskuuta varten. Siihen saat päätöksen maaliskuun alkuun mennessä ja jos saat positiivisen vastauksen, niin saat rahat maaliskuun alussa.
Terv. kaksi vuotta hain toimeentulotukea. Paljon näin ja koin sinä aikana.
Silloin alunperin siis soskutäti sanoi, että mikäli muutoksia tai esim. sähkölaskuja tulee, voisin viedä ne sinne ja saada sitten jälkikäteen niistä päätöksen.
persaukinen? Ja tosiaan miksi olet taas paksuna, jos et pysty huolehtimaan entisistäkään?
Ps. täältäon aivan turha tulla neuvoa kysymään,ilkeillä vaan osaavat.
Yhtälailla kotihoidontuelle elävä on verorahoilla elävä lusmu kuin kukaan muukaan, mutta ollaan olevinaan sitten niin paljon parempia: (
Vierailija:
Sori vaan, en nyt ihan ymmärrä sun logiikkaa...
Mene käymään paikan päällä?
En vain arvannut, että ex-mies vaihtaisi minut 18-vuotiaaseen juuri silloin, kun yritämme kolmatta lasta ja että raskaus tulisi olemaan niin vaikea, että joutuisin irtisanoutumaan työstäni ja samalla erittäin helvetilliseen rahatilanteeseen.
Kaikkea en minäkään tässä ymmärrä.
En pääse paikan päälle, koska en saa liikkua, eikä mulla olisi varaa ostaa bussilippuakaan.
pieni osa siitä, mitä päivähoito yhteiskunnalle maksaa. Joten kotihoidosta on lusmuilu kaukana.
etkä normaalien sairaitten ja vaikeasti raskaana olevien tavoin sairaslomalla? (jolloin rahaa tulisi tasaisesti?)
jäänyt sairauslomalle. Et ilmeisesti todellakaan osaa hoitaa asioitasi.
Eikö tosiaan ollut mitään viitteitä siitä, että ex-miehesi on mulkku?
Seurakunnalle soittamista olen harkinnut, en vain tiedä onko siitä apua, en kuulu seurakuntaan, enkä kuitenkaan pääsisi sinne. Sisko käy mulle yleensä kaupassa, mutta hänelläkään ei ole rahaa (on opiskelija).
Puhelinaikaan ei myöskään saa ketään kiinni, yritän vielä tuonne päivystykseen. ap
No minne se mies meni? muutti sen 18v luokse? saatko elatuksia kahdelle muulle lapsille? millon? lapsilisä tulee onneksi ens viikon tiistaina, saisitko vippiä siihen saakka? ja jos et saa edes liikkua niin miten pääset kauppaan vaikka rahaa ois? minkä ikäsii pienet? kuka niitä nyt hoitaa jos et saa edes liikkua? miten pääsevät ulos??
paljon kysymyksiä, mutta et voi olla yksin...
en jaksa nyt mainita syitä siihen mut tilanne oli kuiteskin se... soitettiin sossuun siihen vartijalle joka vastaa ja sanotiin nyt tarvitaan joku sossu heti puhelimeen... meillä ei ole rahaa ruokaa ja jotain tarttis syödä... saimme jonkun kiinni ja hän laittoi miehen tilille rahaa ruokaa varten ja varasi seuraavalle päivälle ajan.
Vierailija:
No minne se mies meni? muutti sen 18v luokse? saatko elatuksia kahdelle muulle lapsille? millon? lapsilisä tulee onneksi ens viikon tiistaina, saisitko vippiä siihen saakka? ja jos et saa edes liikkua niin miten pääset kauppaan vaikka rahaa ois? minkä ikäsii pienet? kuka niitä nyt hoitaa jos et saa edes liikkua? miten pääsevät ulos??paljon kysymyksiä, mutta et voi olla yksin...
Ex muutti työn perässä, ilmeisesti halusi muutosta elämäänsä. Saan kunnalta elatusavun, minimin. En voi lainata keneltäkään lapsilisiin saakka, koska siitä pitää maksaa lääkärikuluja yms. laskuja. Sisko käy mulle kaupassa. Lapset ovat 3- ja 5-vuotiaat, ovat päiväkodissa ja sisko vie heidät sinne aamuisin ja hakee iltapäivisin. Eivät vaadi enää hirveästi " perushoitoa" ja se mitä tarvitsee on tietenkin pakko minun tehdä (esim. pyllynpyyhkiminen, ruoanlaitto, iltapesut jne.).
Sitten vain aina lepäilen kunnes supistukset menevät ohitse. Ei ole tällä hetkellä paljon vaihtoehtoja.
Vierailija:
En pääse paikan päälle, koska en saa liikkua, eikä mulla olisi varaa ostaa bussilippuakaan.
Olin jäänyt työttömäksi ja mieheltä loppui samaan aikaan tulot. Ennen kuin aloin saada työttömyyspäivärahaa ja mies eläkkeen, niin meillä oli pari kuukautta vain lapsilisät. Sitten tuli asumistukipäätös ja minun kelan päivärahani. Mies sai eläkkeen kaksi kuukautta tuon jälkeen.
Emme saaneet toimeentulotuesta mitään ja ei tosiaan ollut enää rahaa edes bussilippuun. Ne harvat kerrat, kun oli pakko lähteä, käytin kolmivuotiastani bussilippuna eli hänet rattaisiin ja sitten matkaan.
Siihen aikaan tyhjennettiin kaikki kaapit. Kananmunat oli kova sana. Keitetyillä kananmunilla saa mahan täydeksi pidemmäksi aikaa kuin monella muulla tavalla. Tein paljon pannareita, yleensä veteen tehtynä. Sillä tavalla pääsimme nippanappa eteenpäin.
Tietysti kahden kuukauden päästä tuli tuo miehen eläke ja minä aloin saada säännöllisesti työttömyyspäivärahaa, mutta kun oli jo tuon kahden kuukauden aikana kerennyt monta laskua olla maksamatta, niin täytyy sanoa, että tuon jälkeen kaaos kesti pitkään.
Toimeentulotukea aloimme saada puoli vuotta tuon jälkeen, kun muutenkin oli raha-asiat jo kunnossa. Toimeentulotuki ei todellakaan auta niitä, jotka sitä oikeasti tarvitsevat. Teinkin pitkään hakemuksia vain siksi, että olin niin vihainen, että emme saaneet apua silloin, kun olisimme sitä tarvinneet.
Saatte varmasti apua pahimpaan hätään, mutta pidemmän päälle selvitä ASAP asia sossun kanssa (laita vaikka siskosi käymään, josset puhelimella tosiaan ketään saa kiinni).
auttaisko se mies vaik parilla kympillä et pääsette paripäivää eteenpäin?
meilkein sinuna ottaisi vaa vippiii ja miettisin myöhemmi, en vois olla ilman ruokaa...
Päätös pitää tehdä 7 päivässä. Valitusta tehdystä päätöksestä ei tarvitse käsitellä seitsemässä päivässä.