Hemmetin huuliherpes...miksi mulle taas tulee niitä?
Sain pienenä tartunnan mummoltani ja sen jälkeen niitä on tullut huuleen aina silloin tällöin. Lukioaikana niitä tuli tiuhaan, sitten oli varmaan 5 vuotta ettei tullut lainkaan. Nyt kolmen viikon aikana pukkaa jo neljättä! Ei pitäis olla stressiä, vastustuskykin on parempi kuin vuosiin.
Kommentit (17)
Mulla aina flunssassa pukkaa niitä. Eikä se ulkonäkö niin haittaa mutta piru kun vielä vuosien jälkeenkin tuntuvat kipeiltä....
Mielestäni vastuskykyni on hyvä. En ole sairastanut esim. mahatauteihin ja flunssiin, joita nyt on liikkeellä, mutta herpes pukkasi lauantaiaamuna huuleen. Mulle tuulinen ja aurinkoinen sää saa aikaan herpeksen puhkeamisen. Perjantaina oli kauhean kylmä viima, ja jouduin olemaan monta tuntia ulkona.
Yksi aiheuttaja on kakkosen mainitsema tomaatti, tosin vain ja ainoastaan keväällä tuonti-tomaatti.
Herpes-virus on noin puolella suomalaisista, mutta vain murto-osalle tulee ikinä rakkuloita. Mä kuulun siihen kansanosaan, jolla on rakkula monta kertaa vuodessa ;(
Paranemista nopeuttaa herpes-voide, jota pitää käyttää rupi-vaiheeseen asti (ja sitten Papenthen-voide) ja huulessa herpes-laastari.
Vierailija:
Yksi aiheuttaja on kakkosen mainitsema tomaatti, tosin vain ja ainoastaan keväällä tuonti-tomaatti.
tosin on vielä kolmas muoto, joka on uusin ja pystyy tarttumaan puolin ja toisin
Vierailija:
tiesittekö että huuliherpes on ihan sama virus kuin se joka on pimpsassa... En paljon asiasta viittis toitottaa...
Ne ovat kaksi eri virusta. Läheistä sukua toisilleen kyllä. Huuliperheksen aiheuttaa herpes simplex 1 ja sukuelinherpeksen herpes simplex 2. Tosin alueet voivat mennä ristiin niin että kymmenisen prosenttia sukuelinherpeksistä onkin oikeasti huuliherpesviruksen aiheuttamia. 2-tyypin viruksen aiheuttamista kasvojen haavaumista ei ole tietoa.
Ja huuliherpestä ei ole noin puolella suomalaisista vaan noin viidesosalla-neljäsosalla.
Vierailija:
tosin on vielä kolmas muoto, joka on uusin ja pystyy tarttumaan puolin ja toisin
Vierailija:
Vierailija:Ja huuliherpestä ei ole noin puolella suomalaisista vaan noin viidesosalla-neljäsosalla.
Vierailija:
Vierailija:
tiesittekö että huuliherpes on ihan sama virus kuin se joka on pimpsassa... En paljon asiasta viittis toitottaa...Ne ovat kaksi eri virusta. Läheistä sukua toisilleen kyllä. Huuliperheksen aiheuttaa herpes simplex 1 ja sukuelinherpeksen herpes simplex 2. Tosin alueet voivat mennä ristiin niin että kymmenisen prosenttia sukuelinherpeksistä onkin oikeasti huuliherpesviruksen aiheuttamia. 2-tyypin viruksen aiheuttamista kasvojen haavaumista ei ole tietoa.
Ja huuliherpestä ei ole noin puolella suomalaisista vaan noin viidesosalla-neljäsosalla.
herpes simplex on herpes simplex ja on ihan sama onko se ykkönen, kakkonen vai kolmonen, sama asia! herpes Zoster onkin sitten jo eri asia!
Vierailija:
En paljon asiasta viittis toitottaa...
Huuliherpes on Herpes simplex 1 virus ja sukupuoliherpes on Herpes simplex 2 virus, niillä ei ole tekemistä toistensa kanssa, sorry vaan.
Äläkä kuuntele noita idiootteja jotka luulee että sillä on sukupuoliherpeksen kanssa jotain tekemistä. Minulle tulee huuliherpes usein ja joskus todella pahana, Käytän asikloviirivoidetta ja joskus olen ottanut kuurin tablettejakin. Se elää hermojuurissa ja aktivoituu milloin mistäkin syystä: mekaaninen ärsytys esim jokin näppylä, auringonpaiste, tuuli, stressi, flunssa, ei sitä oikein pysty ennakoimaan. Se on tosi kiusallista, tiedän! Viimeksi olin lähdössä aamuviideltä tärkeään kokoukseen Pariisiin ja huuleen pukkaa neljää huuliherppestä argh, pieni mutta TODELLA KIUSALLINEN VAIVA!
herpes, niin alapäähän ei tule yhtä helposti sitä vaivaa. Jotenkin ne kuulemma monesti eliminoivat toisensa. Sillä ajatuksella olen lohduttanut itseäni kun herpestä pukkaa huuleen. On se kuitenkin siinä paljon helppohoitoisempi.
Vähän huonommin sitä saa edes peitettyä... Ja mikä ihme mulla on, että jos nään jollain kaverilla sen hiivatin huuliherpeksen niin mä saan melkein heti sellasen myötätuntoherpeksen myös? Ihan ilman että kovin pussailen kavereitani...
Vierailija:
Kyllä tosiasia on, että vastustuskykysi on nyt alhaalla. Lisää liikuntaa ja unta ja terveellistä ruokaa. Stressi pois.
Ja tarkista nyt varmuuden vuoksi myö, että se ON huuliherpes, eikä esim joku allergia. (Mä kerran luulin, että mulla oli huuliherpes ja ihmettelin kun ei siihen lääkekään tehonnut. Sitten tajusin, että se olikin TOMAATTI, joka repi suupielet rikki...)