Kunnallisella alalla olevien äippäloma
Mulla on kaupingin virka ja siellä noudatetaan tietty KVTES:ä. Jäin äitiyslomalle ja nyt olen hoitovapaalla ja nyt sitten olen (taas :)) raskaana. Hoitovapaa kestää 30.8. saakka ja la on 22.10. eli melkeinpä heti jään äippälomille kai lomat ehdin pitämään edelliseltä kesältä. Mitenkäs se palkkajuttu menee, et maksaako työnantaja kolme ekaa kk palkkaa vaikka en ole välissä ollut töissä kun mulla on sellanen mielikuva et se muuttui et työnantaja maksais vaikkei ole välissä ollut töissä. Ja miten kela sit maksaa äippärahaa? onko se sit 2006 verotuksen mukaan? Onko kokemusta/tietoa, ilolla vastaanotetaan!
-Tähti2
Kommentit (24)
Kela maksaa äitiyspäivärahan joko vuoden 2006 verotuksen mukaan tai edellisen äitiyspäivärahan mukaisesti (indeksitarkistettuna), jos edellinen lapsi ei ehdi täyttää 3 vuotta ennen uutta laskettua aikaa.
Oheinen teksti on kopioitu Kelan nettisivuilta.
Kaksi lasta kolmessa vuodessa
Vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös edellisen vanhempainpäivärahan perusteena olleen työtulon mukaan. Tällöin edellytetään, ettei lapsi, jonka perusteella edellistä vanhempainpäivärahaa on maksettu, ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden raskauden laskettua synnytysaikaa tai adoptiolapsen hoitoon ottamista.
Onhan tästä virkasuhteesta jotain, aika tosi paljon, hyötyä! Hyvä tietää toi vanhempairahankin määräytyminen.
Tähti2
tiedätkö miten menee jos hoitovapaata on haettu vaikka vuoden loppuun ja äippäloma alkaakin elokuussa, onko sillonkin oikeutettu saamaan palkkaa ekoilta kuukausilta? Onko tämä asia jotenkin muuttunu sillä 2006 jädessäni äippälomalla (olin anonut pidemmälle hoitovapaata) ei mitään rahoja tullut.
Kiitos kaikesta tiedoista.
Tipy
Hei sinä, täällä toinen kunta-alalla työskentelevä " vakkari" .
Viranhaltijalla on oikeus saada varsinainen palkkansa ajanjaksolta, johon sisältyy äitiysvapaan 72 ensimmäistä arkipäivää, kunhan vapaata on anottu 2 kk ennen vapaan aiottua alkamista. Siihen ei vaikuta, vaikka uusi äitiysvapaa keskeyttäisi hoitovapaan.
Kelan ohjeiden mukaan työtulona katsotaan tällä hetkellä v. 2006 ansiot. Kunta maksanee vanhan palkkasi korotettuna ihan viimeaikaisilla yleiskorotuksilla, luulisin.