Kunnallisella alalla olevien äippäloma
Mulla on kaupingin virka ja siellä noudatetaan tietty KVTES:ä. Jäin äitiyslomalle ja nyt olen hoitovapaalla ja nyt sitten olen (taas :)) raskaana. Hoitovapaa kestää 30.8. saakka ja la on 22.10. eli melkeinpä heti jään äippälomille kai lomat ehdin pitämään edelliseltä kesältä. Mitenkäs se palkkajuttu menee, et maksaako työnantaja kolme ekaa kk palkkaa vaikka en ole välissä ollut töissä kun mulla on sellanen mielikuva et se muuttui et työnantaja maksais vaikkei ole välissä ollut töissä. Ja miten kela sit maksaa äippärahaa? onko se sit 2006 verotuksen mukaan? Onko kokemusta/tietoa, ilolla vastaanotetaan!
-Tähti2
Kommentit (24)
Itsekin olen samassa tilanteessa eli olen hakenut hoitovapaata lokakuun puoleenväliin saakka ja nyt kuitenkin jäämässä uudelle äitiysvapaalle maaliskuun lopussa. Ilmoitin asiasta 2kk aikaisemmin eli tammikuun alussa esimiehelleni, joka asiaa selvitettyään ilmoitti että minua käsitellään työpaikallani hoitovapaalla olevana lokakuun puoleen väliin saakka, eli siihen asti kun olin ehtinyt hoitovapaan hakea. Soitin kuitenkin liittoon, josta sain tänään tiedon, joka jo teillä joillakin olikin, eli ey-tuomioistuimessa on syksyllä tehty päätös, josta on olemassa myös ennakkotapaus Suomessa eli UUSI RASKAUS ON PÄTEVÄ SYY KESKEYTTÄÄ HOITOVAPAA. Se pitää kuitenkn tehdä 2 kk ennen aiottua vapaata ja minullakin tuo aika on jo ohitettu. Aioin kuitenkin vedota, kuten joku muukin kertoi (en muista nimimerkkiä, sori) siihen, että olen saanut työnantajaltani väärää tietoa ja yrittää saada minulle kuuluvat palkkaedut ja ainakin vuosilomapäivät. Jännä nähdä, että meitä on täällä näin monia.
niin täytyy onnistua hoitovapaan keskeytys.Itse juuri töihin laitoin paperit ja innolla odotan äippäloman alkua ja isompia rahoja:)
Laita vaan virallinen anomus mahdollisimman nopeasti sillä jokainen päivä on rahaa. Joutuvat joka tapauksessa maksamaan palkan 2 kk:den kuluttua hakupäivästä, jos palkanmaksuvelvollisuus (72 päivää) on vielä voimassa.
Tosin luulen, että joutuvat joustamaan tuosta 2 kuukaudesta antamansa väärän tiedon vuoksi.
Sattuivatko ne liitostasi kertomaan mistä alkaen muutos on tullut eli voiko joku hakea takautuvasti palkkoja ja vuosilomia? Utelias olen. Asia ei sinänsä itseäni kosketa... Joskushan oikeuden päätösten vuoksi voi olla oikeus takautuvastikin saada muutoksia jopa useiden vuosien takaisiin asioihin.
Olisi kiva, jos joku viitsisi tätäkin kysyä liitostaan, jos on sinne yhteydessä!
Itse selvitin asiaa v.-05 palkkatoimistosta (työpaikka sairaalassa), tällöin lukivat sopimuksista että äitiysloma ei ole riittävä syy hoitovapaan keskeyttämiseen. Menetin v.05-06 3kk palkan lisäksi melkein koko äitiysloman ajalta kertyvän kesäloman.
Nyt kun yritimme ajoittaa oikein niin tietysti raskaus meni kesken ja piti taas arvailla mihin asti hakee toisen hoitovapaajakson.
Kesällä on taas jäämässä muutama äitiyslomakuukausi hoitovapaan alle...
Ohessa linkki kyseiseen oikeustapaukseen. Asia koskee vuosia 2004 ja 2005 eli voisikohan sieltä asti vaatia muutosta jos on kokenut saman vääryyden???
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62006J0116:…
minäkin olen asiaa selvitellyt ja palkka pitäisi saada sitten kun äippäloma koittaa.
Joku kyseli koska tästä on pätetty, muistaakseni virallinen esitys miten suomessa nykyään kuuluu toimia julkistettiin n. kuukausi sitten. Eli ihan uusi on koko homma.
Hyvä hyvä. Muistakaa vaan ajoissa töihin ilmoitella.
Tipy
Muistelisin, että työtuomioistuin tai joku muu tuomioistuin olisi äskettäin jossain jutussa päättänyt, että äitiysloma katkaisi hoitovapaan ja palkka piti maksaa. Ennenhän näin ei ollut. Koska kyseessä on aika uusi juttu, kannattaa asia varmistaa omasta liitosta. Sieltä varmaan saa oikeaa ja ajantasaista tietoa.
Heippa, itsekin kuulun näihin kunnallisiin viranhaltijoihin ja olin hakenut hoitovapaata toukokuun -08 loppuun. Uusi raskaus kuitenkin ilahdutti meitä ja jään äitiyslomalle huhtikuun -08 lopulla. Viime syksyisen oikeustapauksen johdosta (tai jotain sinnepäin ;)) saamme nyt nauttia tästä etuudesta, eli hoitovapaan saa keskeyttää uudella äitiyslomalle jäämisellä saaden sen täyden 3 kk palkan. Asia on kohdallani jo puntaroitu palkanlaskennan ja Kelan yhteisvoimin, joten pitäisin asiaa varmana.
Pitääkö sen kanssa tehdä muita toimenpiteitä kuin ilmoittaa normaalisti töihin viimeistään pari kuukautta ennen äippäloman alkua. Tuleeko sieltä palkka automaattisesti vai pitääkö soittaa palkanlaskijalla tm?
Tipy, joka on ilmoittanut helmikuuhun -09 hoitavapaasta, mutta jääkin heinäkuussa äippälomalle.
hei! minulla alkaisi uusi äippäloma huhtikuussa mutta työnantaja ja palkanlaskenta sanoi ettei hoitovapaata keskeytetä uuden raskauden takia.googletin tuota hoitovapaan keskeytys ennakkopäätöstä ja löysin kuntatyönantajan sivuilta teksin jonka mukaan se ehkä onnistuisi.Siispä huomenna soittelen vielä liittoon ja rupean taistelemaan asian puolesta.vaikka 3 kk palkkaa en saisikaan mutta harmittaa tuo ettei nyt lomat kerry jos ei hoitovapaa muutu äitiysvapaaksi.Jännä jos käytännöt vaihtelee esim. sinulle oliivi77 myönnetään ja minulle ei ja kvtes sma.
tietääkö kukaan mikä on helsingissä tilanne?
tipy
Soitin sitten liittoon ja ja sieltä sain vastauksen että kyllä tämä ennakkopäätös on tehty ja sitä pitää työnantajan noudattaa.Nyt sitten työnantajan edustajan sain kiinni joka aikoi asiaa esitellä muillekin ja aikoi ottaa minuun yhteyttä.Oma äitiyslomani alkaa huhtikuussa ja asiaa vuoden alussa kysyessäni sain tämän väärän vastauksen joten en ehdi uudesta raskaudesta ilmoittaa työnantajalle 2kk ennen virallisesti vaikka puhelimessa olen näin tehtyn.Aijon kuitenkin taistella että saan asian menemään oikein koska töistä olen saanut väärää tietoa tästä asiasta! Heidän virheen takia minä en rupea kärsimään.
Tietenkin kannattaa taistella ja eihän eri kunnat voi tietenkään toimia eri tavalla, kun samaa tes:siä ja ves:siä kaikkien on noudatettava.
Toivottavasti tämä ennakkopäätös sitoo muuallakin kuin kunnallisella alalla.
Enpä tällaisesta tiennytkään, minultakin jättivät maksamatta himpun alle kuukaudelta palkat, perustellen jo anotulla hoitovapaalla. Mutta soitin palkanlaskentaan ja selvittävät asiaa. Mulla kun tuo päällekkäisyysaika oli tuossa loppuvuonna/ vuodenvaihteessa, eikä palkkasiht ollut varma tuliko tämä uusi systeemi voimaan juuri tammikuun alusta. Onko teillä tietoa?
Hei, tällaisen sähköpostin sain kuntamme henkilöstöpäälikoltä tiedoksi itselleni kyseisestä asiasta:
" Hoitovapaan keskeyttäminen uuden raskauden johdosta
Työsopimuslain mukaan työntekijä saa perustellusta syystä muuttaa hoitovapaan ajankohdan ja pituuden ilmoittamalla siitä työnantajalle viimeistään kuukautta ennen muutosta (työsopimuslain 4 luvun 3 a §:n 3 momentti).
Lain perustelut ja Suomen vallitsevan oikeuskäytännön huomioon ottaen ei uutta raskautta ole pidetty sellaisena perusteltuna syynä, joka oikeuttaisi hoitovapaan keskeyttämiseen. Lainkohdan tulkintaan vaikuttaa kuitenkin Euroopan yhteisöjen tuomioistuimen 20.9.2007 Tampereen käräjäoikeuden pyytämän ennakkoratkaisun johdosta antama tuomio (asia C -116/06).
Työmarkkinakeskusjärjestöjen edustajat kokoontuivat 29.1.2008 työ- ja elinkeinoministeriön edustajien johdolla käsittelemään tuomiota. Niiden mukaan Suomen voimassa olevaa lainsäädäntöä on tulkittava siten, että uutta raskautta on pidettävä työsopimuslain 4 luvun 3 a §:n 3 momentissa tarkoitettuna perusteltuna syynä, joka oikeuttaa hoitovapaan keskeyttämiseen siitä ajankohdasta lukien, jolloin työntekijän oikeus työsopimuslaissa tarkoitettuun äitiysvapaaseen alkaa ja sillä tavoin kuin lainkohdassa tarkemmin säädetään. Säännöksen mukaan muutoksesta on ilmoitettava työnantajalle viimeistään kuukautta ennen muutosta.
Yhteisöjen tuomioistuimen ratkaisusta ei sen sijaan voida katsoa johtuvan, että työntekijällä olisi uuden raskauden perusteella oikeus keskeyttää hoitovapaa jo ennen äitiysvapaan alkamista palatakseen työhön ennen äitiysvapaan alkamista.
Työsopimuslain perusteella ei työnantajalla ole palkanmaksuvelvollisuutta äitiysvapaan ajalta. Jos työ- tai virkaehtosopimuksissa on sovittu äitiysvapaan palkallisuudesta, palkan saamisen edellytykset ratkaistaan asianomaisten sopimusmääräysten mukaan.
Muutos koskee paitsi työsuhteisia myös viranhaltijoita, koska kunnallisesta viranhaltijasta annetun lain 29 §:n mukaan viranhaltijalla on oikeus saada virkavapaata perhevapaiden vuoksi siten kuin työsopimuslain 4 luvun 1-8 §:ssä säädetään.
Äitiysvapaan palkallisuus määräytyy kunnallisten virka- ja työehtosopimusten määräysten mukaan (KVTES V luku 8, OVTES 35 § ja TTES 64, lääkärien sopimuksessa ja teknisten sopimuksessa viitataan KVTES:n määräyksiin). Tällöin on erityisesti otettava huomioon, että saadakseen palkkaetuja äitiysvapaan ajalta äitiysvapaata on haettava viimeistään kaksi kuukautta ennen vapaan aiottua alkamista. Tämä koskee myös työntekijää tai viranhaltijaa, jolla edellä esitetyn perusteella on oikeus keskeyttää hoitovapaansa"
Teksti on melkoista lakitekstiä paikoin, mutta eiköhän se jotain selvennä. Minä siis sain palkan 3 kk:lta. Onnekas olen.
alussa sanotaan 1kk ilmoitus ajasta ja lopussa 2kk.mutta kun kerran tammikuun alussa soittaessani, palkanlaskija ja töissä henkilöstösihteeri sanoivati ettei voi keskeyttää ja nyt en ehdi 2kk ennen äitiysloman alkua ilmoittaa kirjallisesti niin itse ainakin ajattelen että saan keskeyttää hoitovapaan koska minua on johdettua työnantajan puolelta harhaan.Eniten tosiaan ärsyttää tuo että menetän lomapäivät jos tämä ei onnistu.Ja samaa liiton edustaja sanoi,päätöstä pitää noudattaa! Laitan muuten liiton tappelemaan työnantajan kans:)
kertoa mistä kaupungista olette? Olisi kiva tietää missä on päätetty milläkin tavalla.
Tipy
Meillä kuopus täyttää 3v. 28.9 ja meillä LA n. 29.9.-1.10. Ei vielä varmistettu. Eli kuopus ehtii täyttää sen 3v. ennen seuraavan LA:ta. äitiysraha tipahtaa, mihin? Saako sitä 3kk:den palkkaa ollenkaan? Saatan kyllä mennä kesäksi töihin. En ole vielä päättänyt. Suostuukohan ne neuvolassa/kättärillä muuttamaan LA:ta pari päivää aikaisemmaksi, että sais täyden äippärahan? Onko kellään muilla näin? Hirveä paniikki tuli nyt. Isoista rahoista kuitenkin kyse.
minulla meni viime kesänä niin, että kuopuksen la oli heinäkuun 6. ja edellinen lapsistamme täytti 3v kesäkuun lopussa. Koska olen myöskin kunnan palveluksessa, sain 3kk:n palkan, mutta sen jälkeen tylysti vain minimiäitiyspäivärahan. Olin siis ollut hoito-ja opintovapaalla ennen äitiyslomani alkua, joten työtuloja ei ollut edeltävältä 6kk:lta. Sinulla tuo marginaali on vielä pienempi, joten todella on harmi, jos jäät vaille ansiosidonnaista ä-päivärahaa :/
Tuohon la:n siirtämiseen näillä perusteilla en uskalla sanoa mitään, mutta toivottavasti sinulla ultra antaa aihetta siirtää sitä ne tarvittavat päivät!
Äitiyspäivärahan vaihtoehdothan ovat
1) vuoden 2006 vahvistettu verotus (kun laskettu aika tänä vuonna),
2) vanha äitiyspäiväraha, jos edellinen lapsi alle 3 v. tai
3) äitiyslomaa edeltävän 6 kk:n tuloista laskettu vuositulo, jos se on vähintään 20 % suurempi kuin verotus (tai vanha päivarahaperuste, jos se tulee kyseeseen).
Työnantaja maksaa normaalin palkan äitiysloman alussa, jos vaan on siihen oikeus eli siihen Kelan maksama päiväraha ei vaikuta mitenkään.