***** HUHTIHIPPUSET VIIKOLLA 8 *****
taas lähti uus viikko.. :) en ainakaan huomannut että kukaan ois tehnyt tälle viikolle vielä alotusta..?
Ja jos joku fiksumpi pistäis viime viikon jutut!
Kommentit (57)
Aah, ensimmäinen äitiyslomapäivä edessä. Nyt ei tarvitse vähään aikaan ajatella töitä lainkaan vaan voi keskittyä vaan omaan olemiseensa. :) Kyllä mä jo olinkin töissä melko poikki, eli en oikein kyllä viime aikoina ollut hyödyksi ensinkään. Nyt sitten olisi aikaa aktivoitua tämän keskusteluun osallistumisen suhteenkin taas.
Täällä on ilmeisesti ollut nukkumisesta puhetta. Mä nukun todella huonosti. Aina herään yhden jälkeen yöllä ja siitä sitten noin tunnin torkuilla eteenpäin. Varmasti asiaan vaikuttaa tämä jo kolme viikkoa jatkunut yhtä jaksoinen flunssa, yskä ja kurkkukipu, mutta rehellisesti sanoen aika ventiksi vetää tämä väsymys. Ja nythän meidän pitäisi lepäillä ja kerätä voimia ... juu-u!
Uusia on tullut jälleen joukkoon. Tere tulemast! Meitä onkin jo aikamoinen pino ja todennäköisesti kun kaikilla pikkuhiljaa tuo loma alkaa niin keskustelut vaan aktivoituvat tästä etiäpäin. Mukavaahan tuo on.
Sari veikkaili poikaa, mutta mä kyllä vakaasti uskon että tyttö on meille tulossa kun meilläkin mokkulalla ultrassa jalat kaiken aikaa sievästi ristissä. Jätkäthän tunnetusti esittelee kalleuksiaan anteliaasti ... vai?
Onko tuikku valmistunut? Mikäs susta tuli? Onnea paljon, hyvin ehdit siis ennen huhtikuuta. :) Onnea myös kaikille 30 rajapyykin ylittäneille...
Monella oli jo himoja hedelmiin. Mitäs ne vanhan kansan uskomukset veikkasivat hedelmien himosta.. tyttöä vai poikaa. Ei pysyt nyt muistamaan. Mulla on myös himo appelsiiniin. Pari aplaria päivässä pitää hotkaista ehdottomasti. Luulis että niistä on jo saanut tarpeeksi c-vitamiinia ja pistäisi tän flunssan matalaksi, mutta eipä vaan tunnu lannistuvan.
Onneksi muillakin on ollut ¿dementiaa¿ liikkeellä. Musta tuntuu, että tässä päässä ei pysy enää mikään. Tai edes mihinkään 2+2 vaikeampaan ajattelumalliin on ihan turha ryhtyä. Tuntee kyllä itsensä tosi teräväksi kun jatkuvasti on huuli pyöreenä, että mitä häh???
Seuraava neuvola mulla on parin viikon päästä ja samalla myös lääkärikäynti. Verenpaineet on koholla täälläkin, mutta muuten ei mitään ihmeellistä. Mutta kyllä mää olen paljon enemmän poikki kun esikon kanssa. Lieneekö tällä yli 30 v iällä asiaan vaikutusta. Ei olla nuoria enää , eip ... :)
jaksamisia kaikille ja palaillaan!
Jo-an rv öööö, 34 + 2 vissiinkin.
elikkäs maanantaina soittelin neuvolaan kun tää liikkuminen rupeaa olemaan aika tuskaa,liitoskivut vaivaa ihan hulluna.eilen käytiin kävelemässä lenkki lasten kanssa kun viime viikko meni sisätiloissa kun lapset sairasteli.oli kyllä semmonen reissu,vihloi,särki,jomotti ja vaikka mitä koko reissun.nyt sitten pitää ottaa levon kannalta,muuta neuvoa ei lääkäri antanut,paitsi sitten kahta eri särkylääkettä.
viime yönä tuli nukuttua muutama tunti vaan,hammassärky iski,huomiseksi sain onneksi ajan ja siihenkin sitten penisiliiniä lääkäri antoi 3tablettia.pikkasen työntää mätää hampaasta,niin se voi aiheuttaa supistelua.vähän kyllä pelottaa mennä hamppilääkäriin,kun ne rupeaa tyrkyttää juurihoitoa.
mutta,ihanaa tänään paukahti 32 viikkoa täyteen,painoa tullut 131g lisää,aikasemmin vaan laskenut.verenpaine 115/74,kohdunpohjan korkeus 33cm,sydämen syke vauvalla 144.
kovasti vauva liikuskelee,närästys on vieläkin ihan karseeta vaikka söisi kuinka vähän ja kevyttä.
viikonloppu meni ihan kivasti,sai saunoa ihan rauhassa ja tirsat sai otettua keskellä päivää ja mies sitten ihan yllätti kun kokkaili ruuat ja jopa tiskasi sitten astiat......
muttaq nyt tarvii lähtä laittamaan toi taapero unille,kuuluu huutelevan jo sängyssä.
hyvää viikon jatkoa huhtihippusille!
äityliini-81 ja poppoo
Yhdellä jos toisella tuntuu tuo raskaudementia vaivaavan. Minä osaan onneksi vielä laskea ja ruotsin/englanninkielisen tekstin tuottaminen kirjallisessa muodossa sujuu taas. Välillä tuppasi menemään kirjaimet vääriin järjestyksiin, mutta onneksi taas pelittää! Olisin muuten ihan lirissä, sillä koitan tässä viime metreillä vielä hoidella muutamat vähän hankalammat diilit pois alta, jotta seuraajilla ei ole heti " kakkanakit" kummittelemassa. Ja olisihan se aika noloa näin läksiäisiksi tehdä firman kannalta epäedulllisia diilejä...
Jaha, kohta täytyy lähteä kohti neuvolaa. Tilannerapotti sitten illemmalla!
Winku ja Veera, rv 32+2
En siis ole vielä valmistunut, vaan ens viikon perjantaina sitten musta tulee virallisesti puuseppä!!!!!!!!! Vielä parina päivänä aikaa tehdä hommia pajalla ja yritän tehdä niin paljon kaikenlaista mitä vaan kerkiän!
On toi hommien teko meikäläiselläkin hankaloitunu, tänäänkin piti lähteä kotiin kun tuntu, ettei pää vaan yksinkertaisesti toimi!!
No ei se pää siis toimi, en siis muista mitä piti kirjoittaa=) Päivän jatkoja kaikille!!
Tuija + mussukka rv 33+5
Pikaisesti ajattelin jotain rykästä tänne, kun on taas hetki mennyt. Viime viikon ultran jälkeen kuulumisia kirjoittelinkin. Koskapa kaikki oli sillon hyvin, innostuin vähän liikaa ja oon nyt sitten puuhannut kaikenlaista oikein olan takaa. Tehnyt koulussa rästihommia ja pari tenttiä ja juossut kaupungilla yms. ostoksilla. Tokihan se siten kostautui..
Eilen alkoi joskus puolen päivän aikaan supistella tosi tiheästi. Liikkuminen tuntui kuitenkin auttavan, joten (idiootti) lähdin taas kerran pyörimään kaupungille. Parissa vaatekaupassa sai sit oikeen purra hammasta, kun supisti ihan kunnollisesti. Lopulta älysin lähteä kotiin lepäämään, mutta eipähän ne siitä laantuneet, vaan äityivät koko ajan. Lopulta oli pakko lähteä NKL:lle. Ja taas ultrattiin ja otettiin käyrää yms. yms. Vauvoilla kaikki hyvin. Molemmat inhoaa ilmeisesti noita KTG-remmejä, kun alkoivat liikkua ihan hulluna ja potkivat antureita. Supistuskäyrä huiteli välillä yli 50 ja ihan kunnolla poltteli. paikat oli auennu yhdelle sormelle ja ihan kypsät. Sain kuitenkin supistuksenestolääkitystä ja pienen kädenväännön jälkeen lähdettiin kotiin, kun supistukset eivät siinä illan aikana enää voimistuneet kuitenkaan. Asutaan sairaalasta n. viiden minuutin matkan päässä, joten jos olisi jotain alkanut tapahtua, nopeasti oltais paikan päälle päästy. En oikein tykkää " turhanpanttina" maata noissa hospitaaleissa. Yön sain nukuttua ihan hyvin ja nyt supistaa tosi harvakseltaan, joten josko se taas tästä. Mutta saa tässä jo aika valppaana olla...
Jaa, sellasta siis meidän huushollissa. palaillaan taas ja oikeen hyvää vointia kaikille! Ja onnea Tuikulle, sitten kun valmistut. Upean ammatin oot valinnut!
-Bea ja pienet, rv 31+6-
Onpas jännät ajat siulla siellä! Ei varmaan tosiaan kauaa mene, kun todellinen koitos on edessä!!! Onneksi pikkuiset ovat jo hyvän kokoisia, vaikka syntyisivätkin. Nyt siun täytyy käydä päivittäin kertomassa kuulumisia, muuten ollaan ihan varmoja, että siulle tuli lähtö jo :)! Koitahan malttaa välillä levätäkin!!!
Täällä taustalla jännäämässä Niina rv 34
DEMENTIA on viikon sana täälläkin. Huima tunne kun tyhmenee vauhdilla. No, onneksi töitä enää ensi viikko niin sitten voin jättää älyllisen elämän taakseni. Kahdehdin sinua Winku että kykenet vielä vierailla kielilläkin työskentelemään.
UNI ongelmaa on siis muillakin. Mulla se vain on kääntynyt päälaelleen. Aina olen ollut huonouninen, ja aamuöiset heräilyt sekä romaani kourassa sohvalla aamun odottelu on ihan normi settiä. Mutta tämän viikon olen ollut todella väsynyt. 9 tunnin yöunet menee hujauksessa ja väsyttää vielä päälle. Olen kuullut tästä loppuraskauden väsymyksestä mutta on tämä aika massiivista kun sen kokee.
MIELIHALUT ovat mullakin virinneet. Tai siis koko raskausajan olen ahminut hedelmiä (lähinnä appelsiineja) puolet normaalia enemmän. Mutta tämä loppuaikojen energiantarve on yllättävän kova. jo ei saa kunnon ruokaa ja sopiviavälipaloja parin tunnin välein niiin jo iskee ihan hillitön makean himo! Suklaata on siis alkanut kulumaan. Toisaalta makeanhimon myötä on närästys jäänyt melkein pois, joten en valita en :)
Tuikulle onnittelut tulevasta ammattiin valmistumisesta. Artesaaniko sinusta tulee? Tsemppiä myös kouluhommiin kaikille muille opiskelijoille, ihailtavaa jos kykenette opintoja tekemään vielä tässä vaiheessa.
Kaksosodottajille tsemppiä. Toivottavasti Beallakin lapset vielä pysyvät ehtken aikaa sisätilissa.
Ja voimia kaikille kremppojen ja kipujen kanssa taisteleville. rohkeasti vain sairaslomaa vaatimaan, on tuo loppu niin lähellä ettei keneltäkään voi vaatia samaa suoriutumistasoa kuin ennen raskautta.
Pumpulipingu rv 32+5 (piti tarkistaa kalenterista)
Täällä jatkuu nyt sitten sairasloma äippälomaan asti. Tänään meinaan tein ylimääräisen keikan lääkärille. Ihanaa kuitenkin kun saa levätä eikä tarvii enää työasioita pohtia!
Äiti ja sisarukset kävi tänään kylässä katsastamassa vaavin uuden sängyn ym. Äiti myös lupas tulla pesemään ton mun pelottavan ison ikkunan joku pv ettei mun tarvii mahani kanssa keikkua tossa korkeuksissa. Sain myös kommenttia että kävelen jo kuin ankka..:D tosi kiva...käytän välillä saappaita joissa on pieni korko niin on vähän naisellisempi askel.:D Onkos täällä muitakin ankkoja?
Eilen tein pullia, piti varmistaa vielä että osaan kun edellisestä kerrasta niin aikaa. Toivon että olisin sellainen pullantuoksuinen äiti jonka ruoista muksu tykkää.
Onko muillakin jo synnytyspelkoi, ja mikä siinä eniten pelottaa? Mua ei oikeastaan pelota, vain sellasta innokasta uuden tapahtuman odottelua ja jännitystä. Ainoastaan mua hirvittää se, että joku repee. Tai se välillihan leikkaus, kuulostaa kamalalta että saksilla leikattais...Millasta se on, jollain on varmaa kokemusta?Täällä keskusteluissa monet suositteli välillihan öljyämistä viikoilta 35 alkaen. Ehkä sitä vois kokeilla vaikka ei juuri houkutakaan...
Vähän myös iski suru kun luin helmikuisten tekstejä ja sielä yksi kirjoittaja kertoi vauvansa syntyneen kuolleena...Aivan kamalaa!Mun tutun tutulle kans kävi sama että joutu synnyttää kuolleena " valmiin" vauvan...Tollaset jutut kyllä pelottaa vaikka onkin harvinaista. kyllä sitä on kiitollinen joka päivä kun vauva liikkuu!
mutta täällä helsingissä ainakin tuli taas loskainen talvi!pikkusiskon valkoinen länsiylämaanterrieri ei tosiaa kauaa pysyny valkoisena tuolla loskassa kun vietii se trimmaukseen. ja voi että ne on ottanu suloisen toisen westien!siis niin ihana!jos tiedätte millaisia westiet on niin varmaan uskotte!Se pieni on 10 viikkoa vanha, 1,4 kg ja niiiiiin suloinen!:) hullua vaan ajatella että tää kaveri mun massussa on jo varmasti isompi kuin se, vaikka se pentukin on pieni. niistä sais varmaa suloisia kuvia yhdessä jos vauva olis jo syntyny.:)
no niin, se siitä lörpöttelystä.
Jaksamista kaikille!:)
-Henna ja Hipsu- rv 32+4
Eipä ollut muuten uutta, mutta aavistukset kävi toteen. Eli paineet oli pompsahtaneet tuolta tasolta 110/70 -> 131/85. Pitää siis hakea heti sunnuntaina pikkusiskolta mittari lainaan, jahka arvon neiti palaa Dublinista rötväilemästä... Ei maar, ihan tuo on ansaitulla talvilomallaan, mutta olen vaan aika kade! ;-) Aavistin nousun, sillä nyt on parina päivänä pikkuisen juilinut päätä ja näyttäisi hitusen olevan turvotusta tuolla koivissa. Täytyy pistää syömiset vielä tarkempaan syyniin ja pyrkiä vähentämään suolansaantia entisestään. Ei vielä mitään toimenpiteitä, katsotaan tilanne uudestaan tasan kahden viikon päästä.
Onneksi pissa oli puhdas, vauvan syke about 135 ja nyt oli sekä th:n että harjoittelijan mielestä selkeä RT. Oli siis sijainen, kun oma th/kätilö on lomalla. Saivat sf-mitaksi 30 cm, mikä on yli keskikäyrän, mutta eiköhän se taas palaa omalle käyrälleen, kun vakkarimittaaja on kehissä seuraavalla kerralla.
Täällä on puhuttu väsymyksestä. Vaikka itse jaksan käydä töissä ihan hyvin ja jopa raahautua jumppaankin, niin kyllä välillä on aikas väsy. Eilen menin sänkyyn jo yhdeksän pintaan eli näyttää vaativan veronsa tämä raskaus ja ikä. Minä kun olen kuitenkin ihan sitä vanhinta päätä eli kesäkuussa rapsahtaa jo 36 mittariin. Olisin varmaan ihan kaput ellen olisi treenannut vuosikausia eli mm. selkä kestää ylimääräisen rasituksen hyvin.
Mmmm, täytyy lähteä tarkastamaan, onko charlotta rousse jo jähmettynyt jääkaapissa, jotta sitä voisi iltateen kanssa mutustaa. Ja kilot senkun kertyy... :-o
Winku ja Veera, 32+2
Nopee kun olen niin ensimmäinen viesti lähti tyhjänä.
Mutta siis listalle olen liittynyt jo joskus alkuraskaudesta, mutta kirjoittelu on jäänyt vähiin. Aika työssäkäynnin ohella ollut vähäistä. Nyt kuitenkin äippäloma alkanut ja aikaa enemmän.
Mutta kaikille tiedoksi, kolmatta lasta odottelen ja la 1.4. Asustan täällä Pohjois-Savossa. Ennestään on kaksi poikaa, 5,5v ja 7.5v vilkkaita vesseleitä ovat.
Odotus on sujunut tässä kaiken hulinan sivussa. Vauva on kasvanut vauhdilla ja liikkuu aktiivisesti. Lyhyenä ihmisenä maha on jo melkoisen ison kokoinen ja haittaa toimintoja. Ja olonsa tuntee vain entistä lyhyemmäksi kun ei kaappeihin enää yletä, kun ei pääse niin lähelle koko kaappia mahaesteen vuoksi.
Etelä-Karjalaisille terkkuja, tuntuu niin mukavalta kun Joutsenosta ja lähitienoista juttelette. Itse kotoisin Joutsenosta, ja siellä edelleenkin matkailen säännöllisesti vanhempien luona. Tapaamiseenkin voisin yrittää tulla jos se viikolla 10 alkuviikosta. Silloin olen Joutsenossa lasten kanssa hiihtoloman vietossa.
Mutta tsemppiä kaikille kanssaodottajille.
Virpi ja masu 34+1
Jaahas, meitähän on useampi mamma sit sairauslomalla koko loppu ajan. Kävi niin kuin pelkäsin eli paineet kohoaa vaan koko ajan. Tänään oli ylimääräinen neuvolalääkäri aika ja paineet oli 147/102!! Aika hurja suhina käy pääkopassa ja jalat melkoiset nestekellukat ja sormet paksut kuin sydämen vajaatoiminnasta kärsivän mummun jalat!!! Pissa oli puhdas ja niinhän se on aiemmissakin raskauksissa ollut. Lääkäri laittoi sitten kiireellisen lähetteen ä-polille konsultoituaan sieltä erikoislääkäriä. Lähetteen diagnoosi vanhatuttu " määrittelemätön raskauden aikainen korkea verenpaine" . Odotellaan siis sinne aikaa. Kotona mittailtava usein paineita ja stiksattava pissasta kaiken varalta proteiineja. Jos alapaine levossa yli 95, täytyy aloittaa albetol-lääkitys..kiva ;(
Ja sairauslomaa jatkettiin ä-loman alkuun asti, harmi kun töissä kuitenkin niin kivaa, mutta vauvan eteenhän tässä taistellaan. Mä en paljoa suolaa käytä ruuassa ( saunan jälkeen vissyä menee lasillinen) ja salmiakkia uppoaa toisinaan, että koeta winku kuitenkin ensihätään vähentää sitä suolasta ja juoda paljon vettä.
Henduko? mietti välilihan leikkausta..mulle se tehtiin ekassa synnytyksessä kun se oli niin nopea ja raju ettei nahka ehtinyt perässä venyä. Jossain vaiheessa ponnistusta kätilö vaan totesi että nyt tarvitaan pieni apuviilto ja otti esiin sakset, en tuntenut sitten mitään lisäkipua kaiken sen ponnistus h*******.tuskan seasta..Mies sanoi vaan jälkikäteen että melko äklön näköistä kun lapsen pää pilkottaa rei`ästä ja kätilö vierestä leikkaa aukkoon viillon, pikkasen verta oli sitten lähtenyt valumaan mutta tuleehan sieltä muutenkin kaikkea eritettä...Varmaan tosi kannustava vastaus =} Tikkaaminen tuntui myös ikävältä vaikka kätilö koetti aluetta puuduttaakkin, mutta herkkä paikka heti synnytyksen jälkeen. Kakkosen kohdalla repesin samasta kohtaa ( ei sitäkään siinä puskiessa voi tuntemuksena eritellä ), repeäminen parani paremmin kuin se tekninen viilto.
Voi bean pieniä, ei varmaan mene enään kauaa. Huuhh, jännättää ihan täältä lukijan paikaltakin!
Hyvät yöt kaikille - univaikeuksista kärsiville eritoten. Itse kyllä melko hyvin saanut nukuttua, välillä heräilee yhtäkkiä ja unta saa sitten odotella, mutta valmentaapa sitten yösyöttöihin. Ja aina asentoa vaihtaessa virkostuu, kun se käy niin kömpelösti tai mies on ihan ihossa kiinni..
-klematis ja pikku-ukko
[color=darkmagenta] Hui minkä mittanen pino, vaikka on vasta keskiviikko!!! :D
Tuikulle multakin valmistujais-onnittelut näin etukäteen! On varmasti hienoa saada opiskelut päätökseen!! =)
Äiti-05-08 & Tytikkä oli ylittäny rv 30! Hienoa.. Onneks olkoon molemmille!
Winku: No voi kurjuus sun paineita! Toivottavasti ne ei siitä enää pahene, vaan lähtis laskuun!
Emmis: Tsemppiä selkä- ja issiaskipujen kanssa!! Ne kuulostaa tosi kurjilta.
Joanille oikeen hyvää äitiyslomaa!!! Taidat olla eka " palsta-aktiivi" , joka jää äippälomalle. =) Nii joo ja tsemppiä flunssan kanssa.
Äityliini kärsii liitoskivuista. Mä ainakin sain tosi ison avun vyöhyketerapiasta - suosittelen! Ja takaperin kävely on kans helpottanu tosi paljon...
Bean pikkuset meinaa jättää kohta masun ja siirtyä toiselle puolelle. Hui. =) toivottavasti kuitenkin pysyyvät vielä jonkun aikaa. Lepoa ja lepoa.. ;)
Henna: Voih.. se westien pentu kuulosti tosi suloselta! =) jos mä ottaisin koiran, ni yks vaihtoehto olis just valk. länsiylämaanterrieri. Ne on sulosia! =)
Klematikselle tsemppiä verenpaineiden kanssa! Toivottavasti saat levättyä ja se auttais pitämään sitä kurissa.
HEDELMÄT: Mun tekis kauheesti kans mieli hedelmiä -> appelsiini + viinirypäleet, mutta en saa syödä niitä kuin 2/pv ja sillonki lounaan ja/tai päivällisen yhteydessä.. Ja kun mun tekis mieli syödä niitä KOKO AJAN... :)
Joku kyseli SYNNYTYSTOIVEITA: Mulla on toiveena, että synnytyksessä olis rauhallinen ja myönteinen tunnelma + pärjäisin ilman lääkkeellisiä kivunlievityksiä! Haluisin ponnistaa pystyasennossa (seisaaltaan, kyykyssä, jakkaralla, tms.). En haluis kalvojen puhkasua enkä epparia. Sit ku vauva on syntyny, ni haluisin että olis kiireetön ilmapiiri ja vauva vois olla pitkään siinä rinnalla. Ei pesua, eikä automaattisesti sitä istukan irrotuspiikkiä. Eli siis lyhykäisyydessään mulla on toiveena mahd. luonnonmukainen synnytys. =)
Omaa napaa vielä sen verran, että kävin taas siellä vyöhyketerapiassa ja se hoiti samalla mun poskiontelontulehdusta (siis tod.näk. mulla on se, vaikka en oo lääkärissä käynykään). On kyllä jomottanu koko päivän tota vas.puolta niin, että voi jee. :/ Toivottavasti se v.terapia auttais.. ja äsken höyryhengittelin yötä varten + yöks pitäis laittaa peukkuihin mustapippurit. =) Nii joo ja sain mä ilmeisesti homeopaattisia rakeitakin tohon poskiontelohommaan. Toivottavasti tää jomotus olis huomenna vähempää ku nyt!
Tapasin maanantaina doulan ja meillä oli kivat keskustelut! Se doula tuntuu jo tosi tutulta, eikä yhtään vieraalta ihmiseltä. Se ehdotti, että tehtäis mun mahasta masukipsi ja tilasinkin heti bebesistä semmosen paketin. =) Ihanaa! Miehen serkun vaimoo aattelin kysyä maalaamaan siihen jotain kivaa.. =)
Nii joo ja mä sain doulalta kasan Sydänääni- lehtiä luettavaks. Oonki niitä ny kahtena iltana lukenu edes takas ja oon saanu sieltä paljon vinkkejä ym.! Jos teidän jollain tutulla on niitä, ni kannattaa ehdottomasti lukee! Mä liityin jo aikasemmin aktiivinen snnytys ry:hyn, mutta saan ekan oman lehden vasta ens kuussa,kun sillon ilmestyy seuraava. =)
Nii joo.. Meidän neiti on jo terve, mut mulla tosiaan on nyt sit toi poskiontelontulehdus... Onneks ei tullu mitään kuumetta tai muuta ja toivottavasti tää tulehdus menis ohi ilman lääkärireissua.
Mä muuten tilasin niitä Onni ja Ilona kortteja 4kpl ja ne tuli tänään... Ne on aika kivoja ja ihania. Uskon, että viltsu innostuu niistä, kunhan tulee niitä ihmettelemään. :D (www.onnijailona.fi)
No joo... Mä lähen ny iltapesulle + virittelee mustapippureita peukaloihin. Toivottavasti vyöhyketerapia auttais taas ja saisin nukuttuu ens yönä hyvät unet. =)
Voikaahan hyvin ja pitäkää huolta masuistanne ja itsestänne myös! Nyt on sen aika, että hemmotellaan itteemme ja pidetään ittestämme erityisen hyvää huolta!!! =)
Burde, masussa mylläävä vilho-viljami 33+3 & heidi ~1v5kk (nukkumassa)
Jahas, Klematiksella olikin jo paljon hurjemmat paineet, kuin meikäläisellä! Toivottavasti saat hyvää hoitoa ja minä tosiaan yritän litkiä vettä runsaasti jättää loputkin suolaiset pois. En juurikaan käytä suolaa ruoanlaitossa, mutta toki sitä tulee mm. leivän, leikkeleiden ja etenkin juuston mukana. Mun pahin heikkous herkkurintamalla on juustot ja nehän on tosi rasvaisia. Mutta yritetään keskittyä raejuustoon toistaiseksi.
Mitä tohon eppariin tulee, niin leikkasivat esikkoa vääntäessä minullekin sellaisen, kun ponnistuvaiheessa alkoi herran syke laskea ja piti saada nopsaan pihalle. Oli napanuora kaulan ympäri ja kätilö vaan totesi, että nyt seuraavalla pihalle tai saadaan maistaa imukuppia. Minäkään en tuntenut koko viiltoa ja omalla kohdalla haavan ompelu oli myönteinen kokemus. Aiemmin synnyttäneet kaverit neuvoivat, että pitää vaan sitkeästi vaatia puuduttamaan alue kunnolla, jotta ei satu. Tosin meitin kätilö kyllä kyseli itsekin tosi tarkkaan ja kävi neulan kanssa operoitavan alueen läpi(siis tökki ja kyseli, että missä sattuu vielä), ettei vaan vahingossakaan yrittänyt ommella puuduttamatonta aluetta. Eli minun neuvoni on, että jos teitä tarvitsee synnytyksen jälkeen ommella, niin rohkeasti vaan vaaditte puuduttamaan kunnolla. Ei tuntunut yhtään kurjalta, kun oli kunnolla hoidettu homma. Oma epparini myös parani nopsaan ja hyvin eikä ole vaivannut sen koommin. Tiedän myös huonommin päättyneitä tarinoita, mutta nekin on saatu korjattua myöhemmin. Vaikka kukapa sitä nyt haluaisi, että alapää avataan uudestaan...
Pitäisi kai käydä töiden kimppuun , vaikka ei jotenkin huvita. Sääkin on tuhannen harmaa & sumuinen eli juuri semmoinen, jolloin vaan mieluusti vetäisi peiton korviin ja jatkaisi unia. Mutta parin tunnin päästä on palaveri ja täytyy valmistautua siihen. Tsemppiä kaikille viikkoihin ja vaivoihin katsomatta!
Winku ja Veera 32+3
Jouduin taas eilen menemään äpolille, kun parina päivänä tullut supistuksia useiden tuntien ajan 5 min välein. Kipuja ollut ilman supistuksia koko ajan tuolla alaselässä ja alavatsalla sekä etureisissä. Suurin osa supistuksistakin oli kivuliaita :(.
Ottivat heti aluksi sydän/supistuskäyrää ja sielläkin 15min aikana tuli 4 supistusta. Ahistaa! Lääkäri tarkisti tilanteen, joka onneksi oli hyvä. Kohdunsuu oli edelleen kiinni, tosin vauva oli ihan kiinnittynyt jo kanaviin. Ilmankos painaa ihan kamalasti tuonne alapäähän. Kohdunkaula oli lyhentynyt edellisestä mittauksesta sentin, mutta pituutta oli edelleen hyvin jäljellä.
Nyt sitä taas levätään. Sitähän se on tähänkin asti ollut, mutta nyt pitäisi vähentää ne vähäistenkin hommien teko... Painoarvio oli 1600g.
Voi niitä Bean pikkuisia. Toivottavasti pysyvät vielä masun puolella parikin viikkoa.
Useilla taitaa olla vaivaa noista korkeista verenpaineista. Itse en siitä vaivasta tiedä mitään, mutta varmasti on kiusallista ja ahdistavaa koko ajan niitä tarkkailla ja huolehtia. Voimia teille!
Mukavaa päivää kailille.
Eveliinukka rv 30+6
Aikamoinen pino kyllä meillä jo :) varsinkin kun vertaa miten tuossa pari kuukautta sitten välillä ti-ke ei ollut vielä koko pinoa aloitettukkaan :D
Huomaa että ihmiset rupee jo kuka mistäkin syystä kotona viettämään aikaansa,niin ehtii sitten kirjotella.
Meillä nyt taas vähän remppa-homma edennyt,jopa tänään kävi taas joku mies sitä ph:ta tuijottemassa ja lupas että tiistaina viimeistään alottavat. Tuntui kyllä mua suunnilleen syyttävän koko hommasta,tyyliin " menit sitten repimään noita seiniä niin pakkohan se sitten on remppa tehä,vaikka meillä kyllä olis paljon muutakin hommaa.." Eli tuohan vaan vahvistaa sen että kannatti repiä,muuten eivät edelleen tekis mitään. Ja lopuksi vielä sanoi että tulevat sitten viimeistään tiistaina, ettei tartte sitten soitella enää.. Kun olen tietty soitellut vähän väliä kun ei mitään kuulunut eikä asiat edistynyt. ja ukkoa ärsytti näköjään.. :D
Onko muuten teillä kellä lapsia jo ennestään käynyt lapset reagoimaan mitenkään vielä vauvan tuloon..?
Kun meillä tyttö ollut ihan innoissaan tähän asti,ja on edelleen,mutta nyt yhtäkkiä tullut joku " kehitys-taantuma" , puhuu kuin vauvat,tyyliin " Netta menee" " Netta haluaa maitoa.." ja käynyt pidättämään kakkaa ja kun ei onnistu niin sitten sitä on vähän housussa vähän väliä!! (ja piiloon menee tämän tekemään) Johtuiskohan tää nyt siitä kun vauva tulossa,kun en ainakaan mitään muuta keksi syyksi.. enkä myöskään keksi että mitä ihmettä tälle pitäis tehdä. vinkkejä kellään..? (tyttö siis yli 6kk ollut päivät ilman vaippaa..) Ja tuntuu että kohta ne vaipat pistän takas kun muuten saa kokoajan olla pesemässä housuja..
Mahaan ei täällä kuulu mitään uutta. Paitsi epäilen että vauvalla ainakin välillä olis jo pää tuolla oikeessa paikassa,kun käynyt pissattamaan vähän väliä. välillä joudun yölläkin käymään,mikä ei mulle siis normaalia :)
Mitähän muuta täällä oli puhuttu,niin,nukkumisesta ainakin. Musta tullut tosi ilta-virkku,puolen yön aikaan vasta käyn nukkumaan ja aamulla sitten aina väsyttää.. pissalle herään enintään kerran yössä,enkä joka yö. Ja oikein hyvin muuten nukun :)
Mun keho ei taida haluta yö-heräämisiin valmistautua,kun sama oli tyttöä odottaessa,nukuin tosi pitkät yö-unet heräilemättä loppuun asti! :)
Mitäs muuta? dementiasta! en sillei ole tuota unohtelua huomannut,mutta enpä oikeastaan paljon mitään älyä vaativaa ole tehnytkään,johtuiskohan siitä.. Outoja unia olen kyllä nähnyt unohtelusta,ykskin yö unohdin hakea tytön hoidosta.. mutta onneksi vaan unessa :)
Ja joku (Henduko) kyseli episiotomiasta. Mulla se tehtiin kun tyttö otettiin imukupilla. ja en kyllä tuntenut sen leikkaamista enkä repeämistä,vaikka aika pahat repeämät tulikin. samoin tikkaus ei tuntunut miltään. että ei niitä ainakaan kannata pelätä.
Paineet näköjään monilla nousussa.. ei varmaan ole mukavaa tuo! Koittakaas levätä!
Niin,ja Tuikulle täältäkin huomisesta valmistumisesta onnea etukäteen!! :)
Nyt en taas muista pitikö muuta vielä kommentoida.. mutta aika romaanin taisinkin jo kirjoittaa,joten toisen kerran taas! Ai,paitsi tapaamisesta vielä sen verran että mulle käy se kyllä ihan missä vaan (ruokolahti/Joutseno..) Ainut viikko mikä ei kävis on se 3.3 eteenpäin,silloin Lahdessa me.
Viva ja poitsu 30+2 (vihdoin täälläkin 30 ylitetty:))
Me eilen tultiin mun äidille saunomaan ym ja ajatuksena oli kävellä (n.3km) Mutta ennen puolta matkaa alkoi kamalat kivut,selkää koski ja nivusiin pisti.. Yritin vielä vaappua,mutta luovutettava oli ja soitettava kyyti loppumatkaksi :D Vitsi kun olen rampa.. Koita siinä sitten harrastaa liikuntaa raskauden aikana.
Niin,ja ei ole enää epäselvää että kumpi täällä mahassa köllöttää,oikein kuvan sain poitsun " vehkeistä" kun siel yksityisellä kävin :) Noh,olinkin sen verran vahvasti luottanutkin omaan poika-tunteeseen ja rakenneultran arvioon että kaikki vaatteet olen pojalle hankkinutkin jo.
Mietin että pitäis käydä paperille pistämään ylös kaikki asiat mitä sielä pelkopolilla haluan puhua.. Kun olen vähän sellanen että käy tollasessa tilanteessa jännittämään ja unohdan kaikki mitä piti sanoa,niin hyvä olis kun voi sitten paperilta katsoa.
Nin,ja joutsenohan olis ihan hyvä paikka tavata,onko kellään ideoita että missä siellä..?
Ihanaa,huomenna pääsen kampaajalle. Onkin melkein vuosi kun viimeksi näitä hiuksia lyhennetty,aika peikko jo :D
Täällä ainakin ihana keli,pieni pakkanen ja aurinkokin paistoi. Käytiin jo pulkkamäessä tossa aamupäivällä. kummasti pirteämpi mielikin :)
mukavat maanantain jatkot!
Viva,Netta 2,5v päikkäreillä ja pieni poika rv 29+6
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12416474&p=2&mpage=6&tmod…
Tossa linkki viime viikon pinoon, toivottavasti toimii..
Burde kyseli nukkumisesta. Ma heraan melkein joka aamu siina 5 maissa enka oikeastaan sen jalkeen saa nukuttua. Todella arsyttavaa.. Ehka tama elimisto taas totuttelee noihin yoherailyihin.
Mulla on kanssa aika loputon nalka, ja tuntuu et masu kasvanut paljon lyhyessa ajassa. Ilmeisesti jonkinasteista kasvupyrahtysta siis tapahtuu tuolla masussa.
Tanaan kavin salilla aamulla ja edelleen tuntuu hyvalta!! Yritan tehda jotain 3-4 kertaa viikossa pitaakseni kuntoa ylla.
Mut oikein hyvaa alkavaa viikko kaikille
Browniette 32+4 ja neiti vajaat 2v
Eipä täällä sen ihmeempää, keskiviikon neuvolaa vaan odotellaan. Eilen vähän järjestelin laatikoita, jotta saa vauvan vaatteet järkevään paikkaan. Tänään meinaan töiden jälkeen ajella Ikean kautta, kun täytyy hakea säilytyslokerikkoja nippeleille & nappeleille. Samalla koitan kurkata, jos löytäisin sopivan värisen harmaan tai ruskean maton vessaan. Ongelma on yleensä noiden mattojen koko, kun meille ei todellakaan riitä mikään 60 x 100 cm, vaan pitäisi olla luokka 100 x 140 cm...
Sain la-su yönä alaselän jumiin nukkumalla osan yötä pahoja unia nähneen esikoisen vieressä. Eilen illalla oli sitten pakko koittaa käydä kyljellään nukkumaan ja siitä ei meinannut tulla mitään, kun masussa oli niin villiä menoa. Melkein puolitoista tuntia neiti jaksoi riehua niin kovaa, että mieskin pelästyi potkujen ja punkemisen voimakkuutta. Taitaa tulla melkoinen voimanainen! ;-)
Töissä on tänään äärimmäisen takkuista, kun tapaaminen piti peruuttaa mun kollegan lapsen ja vastapuolen yhteyshenkilön sairastuttua. Lisäksi puhelimet ovat reistanneet jo viime viikosta, sähköposti jumittaa ja nettikin kaatuu vähän väliä. Että kaikin puolin putkeen menee. Täytyy vielä koittaa viihdyttää itsesään pari tuntia, sitten voi jo karata sinne Ikeaan lootia potkimaan.
Burde " kauhisteli" hintavaa käsilaukkua. Koska vaatteiden/kenkien ostaminen itselle jää aina noin vuodeksi tauolle raskaus/imetysaikana, niin päätin investoida osan säästyneistä rahoista käsilaukkuun. Kunnon nahkalaukku kun ei mene miksikään, kun sitä hoitaa kunnolla. En edes kehtaa tunnustaa, että miten kalliita laukkuja katselin, mutta sitten joku järjen ääni alitajunnasta puuttui peliin...
Winku & Veera, rv 32 tasan
Nyt on tullut ensimmäinen syömishimo. Pakko saada purkkiananaspaloja, semmoisia jääkaapissa viilenneitä.
Ja nukkumisesta sen verran, että nukkuisin muuten oikein hyvin, mutta jos esikoinen jostain syystä herättää yöllä, niin en meinaa saada unenpäästä kiinni uudelleen. Saattaa mennä hyvinkin tunti, että uni tulee uudelleen. Neiti myös herää melkein välittömästi mylläämään, kun minä itse herään.
Winku edelleen
Ajattelin lisäillä vielä...
Tuikulle todellakin onnittelut opiskelujen loppuun saattamisen vuoksi, upea juttu (nimimerkillä kokemusta opiskelusta jokaisen raskauden aikana, ei sitä vissiin koskaan opi lopettamaan ajoissa...)! VadelmaMamalle kans tsemppiä (ja muillekin opintoja harrastaville) kevään koitoksiin. Mun pitäis myös saada muutama juttu tehtyä ennen la:ta. Itse asiassa yks tenttivkonloppu ja yks kouluvkonloppu olis just la:n kahtapuolen... Voi olla, että maaliskuun koulureissu jää tämän kevään viimeiseksi.
Emmikselle: juu dementia vaivaa täälläkin. Viime viikon perjantaina kävin ruokakaupassa ja oli listakin mukana - meni vain normaalia enemmän aikaa, kun seilasin ympäri kauppaa. En lapusta huolimatta meinannut muistaa kaikkea. Töissäkin on koko ajan sellainen olo, että joku juttu on unohtunut. Kaikkea kun ei tule laitettua heti muistilapulle tai sitten ei muista tarkistaa siitä lapusta =o)
Tuli muuten mieleen tuosta Emmiksen viestistä ja sitten tuon Tätiesikoiden palstan kurkistelusta, että itellä ainakin olo on tosi " vanha" . Vielä nää fyysiset vaivat ja kolotukset jne. mutta tuo henkinenkin puoli. Ehkä se on näiden hormonaalisten juttujen syytä tai sitten ei... Mulla menee se 30 rikki vuoden päästä, mutta fiilarit on niinku hiukan jossain muualla. En nyt tarkoita sitä, että pitäis tuolla riennoissa luuhata jatkuvasti - jotenkin vaan tuo arki rullaa niin omalla painollaan, että sitten vapaalla ei enää jaksa mitään. Olen ennen harrastanut kilpaurheilua ja vielä viime keväänäkin liikuin tosi ahkerasti, mikä selvästi piti olon pirteänä. Nyt sitten tän kolmannen raskauden myötä on joutunut hammasta purren antamaan periksi - ja tuntuu siltä, ettei tämä jästipää (siis minä itse) oikein meinaa hyväksyä tätä tilannetta...