TaaperoENSKAT viikkoon 8!
Huomenta. Vanhat ja amyn eiliset löytyy täältä: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12415517&p=1&mpage=7&tmod…
Lähden kohta viemään tytön hoitoon ja sit mennään miehen kanssa KAHDESTAAN kaupungille, enpä muista millon semmoista ois viimeks päässyt tapahtumaan :)
Mutta vielä maanantaiaamun gallupia tyttöjen äideille: Milloin olette alkaneet pitää pompuloita tai pinnejä tytöllä? Meillä kun tuota tukkaa on, mutta jotenkin hassusti se kasvaa, koska pinneistä ei oo mitään hyötyä ja pompuloista menee päänahka punaiseksi... mutta siis ihan mielenkiinnosta kyselen, käytättekö vai onko muutkin liehulettejä? (Emiliinalla on, sen verran mäkin tiedän :))
-Osse ja typykkä 1v3kk
Kommentit (49)
ei nuku..meillä herätään edelleen useamman kerran yössä, välillä tulee näitä huippu öitäkin kun tyttö herää vaan kerran mutta yleensä tulee muutama itkukitinävikinä herääminen ja monesti herää niiden lisäksi kerran yössä vaan höpöttelemään itsekseen ja sitten hiiltyy vajaan tunnin pulistuaan kun ei pääse takaisiin uneen..pakko oli vastata kun nyt taas on levottoman viime yön jäljiltä semmoinen olo etten jaksa näitä enää yhtään:/ Mulla taas vetää nyt suonta jaloista kaiket yöt ja selkää särkee mikä pitää sitten hereillä senkin ajan kun vois nukkua..no taytyy ajatella positiivisesti, tyttö nukkuu nykyään sentään paremmin kuin ikinä tähän asti vaikkei tuokaan varmaan hyvin ole muiden mielestä:) Ja joskus tulee vielä se yö kun mä saan nukkua ilman yhtäkään herätystä, ehkä jo vuonna 2010?;)
Queen varustettuna tummilla silmänalusilla
yritän vähän tällä ykssormijärjestelmällä kirjoittaa. kiitos kaikille myötäelämisestä, on tää vaan aika vaikeaa kun ei saa itse mitään oikein tehtyä. mieskin lähtee illalla työmatkalle saksaan ja tulee vasta to. no, eiköhän tämä tästä! on sitä pahempiakin asioita maailmassa...
Anteeksi kun en nyt mitään kommentoi, muta miten teillä hampaat vaivanneet? kun en tiedä onko hampaat vai korvat. reilu viikko meillä nyt itketty enemmän kuin koko ekan vuoden aikana yhteensä:( Meidän täysien öiden nukkuja herää 5 kertaa yössä itkemään. päivisin itkee lähes koko ajan, herättyään jaksaa olla aurinkoinen puolisen tuntia sekä juuri syötyään, mut muuten vaan itkeä tuhertaa ja ei oikein mikään auta. ei korviakaan ole ikinä itkenyt silloin kun oli kipeät, hieroi vaan niitä ja vähän kitisi. nyt siis ihan itkua ja kauheita noi yöt. Panadolia annoin kokeeksi tänään aamulla, mut ei muutosta. pitäiskö tehota jos hampuista kyse? siispä, voiko ainainen itku ja kiukkuisuus johtua hampaista vai pitäsikö tästä vaan lähteä lekuriin? (oisin kyllä jo viikolla mennyt,jos oisin autoa pystynyt ajamaan). O:lla nyt 9 hammasta 4+4 edessä ylhäällä ja alhaalla ja 1 poskihammas, ja näistä ei ole ikinä oireita ollut. Olen jo pulassa kun toisella ei hyvä olla missään!!!:( Ja jos masu ois kipeä normaaleista maiotuotteista, niin eikös olis ilmaa mahassa tai löysällä/kovalla vatsa? *huoh*
Toivottavasti joku jaksoi lukea ja viitsisi kommentoida:)
Väsynyt A ja O zzzzz
Voi olla kummat vaan syynä... siis hampaat tai korvat. Mä kyllä varmaan käyttäisin lääkärissä, jos tosiaan mikään ei oikeen auta ja sitä itkemistä on ollu monena päivänä.
Tuleeko O:lta normaalia enemmän kuolaa? Onko ikenet pulleena? Onko sormet tai lelu jatkuvasti suussa? Noi on ainaki meillä liittyny hampaiden tekemiseen.
Heidillä on ollu 2 korvatulehdusta ja kummallakaan kerralla se ei oo haronu korviaan. On vaan ollu räkis, kuumetta + iltasin nukkumaan menon jälkeen on jonkun aikaa heräilly itkeskelemään. Sit usein lääkärissä käynnin jälkeen ja ennenku lääkekuuri on auttanu, ni yöt on pahentunu vähäks aikaa.
Panadol mikstuuraa ollaan annettu öiks jos on oltu melko varmoja, että hampaita tekee + siks yöt on huonompia. Ja tietysti muuten kipeenä ollessa. On se varmaan jonku verran auttanu. Päivällä ei olla yleensä annettu, paitsi sillon ku vaivat on ollu pahimmillaan. Nyt viimesimpänä sairasteluna annettiin ihan säännöllisesti monta päivää, kun lääkäri sano että se auttais Heidin kurkkukipuun ja siihen liittyvään yskään (yskän lääkettä siihen ei kannattanu alottaa) + syömättömyyteen.
Toivottavasti O:n vaiva selviäis ja alkais helpottaa. Nii ja ei siitä panadolista haittaa ainakaan oo kun ohjeen mukaan antaa... Eikä sitä vaikutusta välttämättä yhen kerran jälkeen huomaa.
Hankasalmella reissaavat; Burde, heidi 1v5kk & viltsu 34+0
en mäkään oikeesti osaa sanoa, mistä se vois johtua, mutta kun teidän O on hyvin samanlainen luonteeltaan ollut ku meidän typy, niin lohdutukseksi vaan, et meillä on kans nyt yli vuoden ikäisenä ollut samanlaista välillä, eli tyttö herää huutamaan öisin hullun lailla... ja välillä myös päivisin. Nyt on muutaman viime yön ollut sellaista, tytöllä on kyllä vissiin ollut mahakin kipeä kun nyt on ripulia + tekee niitä hampaita. Huuto on sellaista, että varmasti naapuritalossakin herätään... Meillä nää paheni vielä hoidon aloituksen jälkeen, eli voisko O:llakin olla reaktiota siihen, ettet sä voi yksikätisenä hoitaa samalla tavalla ku ennen? No, nää voi olla ihan arvailuja, mut toivotaan et jos on joku kipeä pienellä, niin selviää pian. Ei siinä mitään häviä, et käy näyttämässä lääkärissä.
Mulla on täällä tosi hauska perhe, kun tyttö ripuloi 1-2 tunnin välein ja mies rupes tossa iltapäivällä oksentamaan. Itselläkään ei oo mikään paras olo, mutta ainakin vielä ruoka pysyy sisällä. Meillä oli vielä mun veljen perhe kylässä miehen synttäreitä juhlistamassa, toivotaan nyt et ei niihin tarttunut, jos on joku pöpö. Tosin miehen mielestä on ihan selkee ruokamyrkytys ja typyllä on ripulia ollut jo eilisestä asti. Huomasin iltakylpyä laittaessa, että tytön liukuesteessä oli hometta :(. Typy on vielä juonut kylpyvettään, kun sillä on ollut muki kylpylelujen joukossa, ja tänäänkin yritti raivokkaasti siemailla vettä suoraan ammeesta. YÖK. Liukueste lensi saman tein roskiin ja amme desinfiointiin.
Naureskelin tossa miehelle, että typy on pistänyt tällä viikolla oikein parastaan osoittaakseen, millaisia lapset voi olla, kun ti-ke oli rokotekuumetta, to nousi tuhkarokkoihottuma rokotteesta, pe huusi ku syötävä neljää poskihammastaan ja viikonlopun on ollut tota ripsaa. :) Oli kyllä yölläkin niin reppana, et pitkästä aikaa ei rauhottunut muualle ku mun viereen ja nukkuikin sit meidän välissä aamuun asti.
Jennin unikyssäriin - typy nukkuu pääsääntöisesti ihan hyvin, tosin itkee varmaan joka yö jossain vaiheessa, mutta kun me ei niihin väsyneinä reagoida, niin usein jatkaa untaan sit itsestään. Ollaan kyllä oltu tosi tyytyväisiä, et typy nukkuu niin hyvin edelleen, vaikka on näitä heikompiakin kausia.
Katselen tässä Kirkan muistokonserttia ja tulee napero mieleen. vilkutukset sinne! :)
Jaahas, taidan jatkaa mesetystä tikrun kans ja palataan taas ensi viikolla. Meillä on paluu " arkeen" kun miehellä alkais työt, tosin ei se taida ihan työkunnossa olla...
-Osse ja ripsatypykkä 1v3kk
Heippa!
Täällä alkaa olla loma lomailtu. Vähänkö meni taas äkkiä. Onneks pääsiäinen on aika pian! =) Me ollaan eilisestä saakka oltu Emmin kanssa kahdestaan, kun mies lähti sinne Ranskaan. Siellä on kuulemma +17 lämmintä ja mukavan keväistä. Vähän toista kuin täällä. Käytiin tänään sukuloimassa Heinolassa ja olipas vinkee keli ajaa sinne päivällä siinä tuiskussa. Onneksi illalla paluumatkalla oli jo vesikeli.
Mulla on tylsää! Telkasta ei tuu mitään kiinnostavaa, eikä mulla ole mitään innostaa luettavaakaan. Täytyy varmaan mennä nukkumaan
pikapuoliin...
Jenni kyseli taaperoiden unista. Emmi nukkuu periaatteessa koko yön, mutta just nytkin kuuluu tuolla itkustavan. Jostain syystä melkein joka yö itkustaa kerran tai pari, mutta rauhoittuu kyllä itse ja jatkaa unia.
Auroralle sanoisin kanssa, että kyse voi olla joko korvista tai hampaista. Emmillä pahimmat kiukut on tullut korvista, mutta lääkäri on pari kertaa sanonut, että ikenet pullottaa poskihampaista aika kovasti. Ja nyt kyllä natustelee kaikkea mahdollsita, joten varmasti ikenet vaivaa. Eli kannattaa varmaan käyttää O varmuuden vuoksi lääkärissä, vaikka hänellä ne putket korvissa onkin.
Ossen sakille voimia vatsataudin keskelle!
Juu, ei nyt jaksa muuta. Morjens!
-Amy ja Emmi unten mailla
Ossen porukalle pikaista tervehtymistä!
Meille Eve on tän viikon ollu melko itkuinen, hampaita tulossa. Sen näkee kuolan määrästä, kauppareissulla on puvun etumus ollu ihan märkä, pitää aina miettiä onko satanu vettä. :) Perjantaina alkoi kyllä nuhakin, ja eilen oli kuumetta 38,9.. Meillä on ollut vain yksi korvatulehdus *kop kop* ja se ilmeni kauheana itkuna nukkumaan menon jälkeen.
Eli meillä on nyt kuolaava ja yskivä tyttö. Viime yön nukkui jo suht hyvin, muutama yskimiskohtaus oli vaan. Normaalisti Eve nukkuu koko yön, ehkä välillä itkeskelee, mutta tutin laitto rauhoittaa heti.
Pitäis mitata Eveltä kuume että voidaanko lähteä Pieksämäelle.. Siellä on kaikilla hiihtoloma niin näkis enemmän tuttuja..
Mut nyt aamupalalle!
Bejpi ja Eveliina 1v+++
Jee, me päästään laivalle! Heitin tos joskus viime viikol miehelle, et haluun laivalle ja mies otti sen niin tosissaan, et etsi meille huuto.netistä ale-kupongin risteilylle. Muutenki nyt kun Viro on schengen-maa niin mies on innokas lähteen laivalle (kun ei tarvi enää viisumia sinne). eli yritetään päästä tallinnaan parin viikon päästä :).
Queen: Meillä on toi taaperosänkyyn siirtyminen ollut ihan katastrofi. Erehdyttiin viel laittaan sänky " ei kiinni meidän sänkyyn" vaan niin, et D' n jalkopää on kiinni siin missä mun pää on ja D' n pää on huoneen nurkassa. Ilmeisesti tuo ipanuus ei ole valmis noin pitkään välimatkaan, vaan itkee ja pyörii ja nousee istumaan koko ajan klo 24 alkaen. viime yönä itki ensin 24-1 vähän väliä ja sit heräs ihan kunnolla ja vaan istu. Joskus 3 jälkeen mul meni hermot, kun en ees ehtinyt käydä laittaan omaa päätä tyynyyn välillä kun D jo istu taas. Otin sit D' n meidän sänkyyn nukkuun, mut silti nukahti vasta 3.30 jälkeen hirveiden raivareiden jälkeen (mies on raahannu kelloradionsa taas makkariin ja D ois ilmeisesti halunnu mennä sitä räplään, kun näki valon pimees). Aamul D nukkuikin sit jopa 7 asti (useimmiten herää 5.30-6).. Tänään illal on operaatio sängyn siirto ohjlemas (D' n sänky takas meidän sänkyyn kii, ettei mun tarvi sentään nousta yöl sängystä kippaan D makuulle).
Aurora: Meillä noita itku-vinkukausia on ollut aina välillä ties mistä syystä, mut onhan se hyvä käydä korvat ym. tarkistuttamas. Meillä D' lla on AINA edelleenki joko sormet tai lelu tai jotain muuta suus, vaikka hampaita ei ois tulossakaan. lisäks D kuolaa yleensäkin aika paljon. Korvatulehduksis meillä oireina on ollut kuume (on ollut muutaki räkätautia samaan aikaan), joka ei laske päivienkään kulues, huonot yöt ja päiväunet (siis megahuonot, kun meidän lapsi ei muutenkaan liian hyvin nuku) ja usein ruokahaluttomuus (mut tuo kuumekin vaikuttaa siihen). Yleisesti kai korvatulehduksessa lapsi ei halua olla makuulla kun paine lisääntyy korvissa.
Jenni
Kylläpäs täällä riittää yöllisiä hulinoitsijoita! Jenni, meidän samispojat on edelleen joissain asioissa samiksia: quu rymyää myös meidän päältä isänsä kelloradion luokse, jos yritetään ottaa se meidän väliin muka rauhoittumaan. On se kelloradio vaan niin ihmeellinen!
Meillä jatkuu yöt rikkonaisina, mutta toivottavasti parempaan suuntaan ollaan taas menossa. Enää sellaiset 3-4 herätystä yössä ja quu rauhoittuu onneks nopeasti takas unille. Yskä sillä raukalla vaan jatkuu. Harmittaa, kun ei olla päästy uimaankaan kohta kuukauteen tän flunssailun takia. Ja eilisillasta lähtien mulla on ollut ihan kaktus kurkussä. Mä en jaksa taas uutta flunssaa!!!
Aurora, käy vaan näyttämässä Oliveria lääkärissä. Me ainakin ravataan siellä aina, vaikka välillä se kyllä tuntuu niin turhalta. Nyt taas jo mietin, että koskakohan pitäis mennä seuraavan kerran, kun viikko sitten just katsottiin korvat ja kuunneltiin keuhkot jne. ja kaikki oli hyvin. Silti toi yskä ja flunssa vaan jatkuu quulla sitkeenä. Miten kauan pitäis vaan odotella, kas siinäpä vasta pulma...
Pikku-quulla on joku tosi suuri kehitysvaihe menossa. Se oppii uusia asioita ihan kauhean nopeesti. Liikkuminen ketteröityy entisestään (juoksee, kiipeilee), sorminäppäryys kehittyy (legojen rakentaminen, tornien pinoaminen), keskittymiskyky paranee (palapelit, luettujen kirjojen kuunteleminen jne.). Ja sit yks tosi suloinen juttu on, että quu on alkanut laulaa lauluja! Monta kertaa oon ollut ihan yllättynyt, kun se on kesken omien leikkien alkanut tapailla tuttujen laulujen sanoja. Nyt se osaa jo laulaa tällaisia pätkiä: " ihahaa, ihahaa, hepo hirnahtaa" , " sydän sykkii, rakkautta, iloa" (tarhassa opittu laulu), " ratiritiralla" ja lisäks pätkän muskarin alkulaulusta, jossa mainitaan aina lasten nimet ja sit lauletaan " aiaiaiai kiva kun olet täällä" . Ja noi kaikki laulut tuli yhden päivän aikana, eli se vaan yhtäkkiä kai hokas, että laulujen sanat on ihan samanlaisia sanoja kuin muutkin. :)
Pottailu on myös ihan ihmeellisen helppoa tällä hetkellä. Siis mitä mun pojalle oikein tapahtuu??? Tuleeko siitä kohta iso??? Nyt quu tiristää joka pottareissulla ainakin teelusikallisen :) pottaan, että pääsee kaatamaan potan vessanpönttöön ja painamaan nappia. Ja kakkakin tuli eilen hienosti pottaan, sitä ei olekaan tapahtunut varmaan puoleen vuoteen. Ja sit jos kakka on ehtinyt tulla vaippaan, quu menee vessan ovelle ja toteaa " kakka heti pois" . Tosi hyvä juttu, kun sillä on peppu taas vähän punottava ja arka. Eilen aamupäivä ja ilta pidettiin quulla vaan kalsareita kotona, eikä kertaakaan tullut pissat housuun!
Nyt on pakko laittaa teetä, kurkkua särkee niin paljon, että en kohta pysty päätä kääntämään. Huomenna on eka neuvolalääkäri, pelottaa taas ihan kauheesti. Miten se voikin taas olla... No, mutta toivon, että uutiset on vain hyviä.
-Q- ja -q- 1,5v ja aatu 17+1
Torstaina piti lähteä, mut ke illal jo tiesin et D on tulos kipeeks (meinas nukahtaa sohvalle kesken yöpuvun pukemisen). To yöllä olikin sit kuumetta, to päivällä ei ollut, mutta pe taas oli ja tänään aamulla lämpö oli vähän koholla mut ei kuumetta ihan kuitenkaan. En kyl tajua tätä.. Nyt oli terveenä oikein 1,5 viikkoo..
Hermionelle paljon jaksuja!! Toivottavasti Milon masu pian paranee ja saa alkaa jotain ruokaakin antamaan.
Burde: Ok. meillähän mies ilmotti et jos lisää muksuja tulee niin hän ei tuu synnytykseen :D. Tiesin, et on miehelle kova pala (kun ei oo ihan niin kova jätkä kun luulee olevansa) ja oli viel kattonu " väärään aikaan väärään paikkaan" . Mulle parempi näin, koska viimeks vaan koko ajan huolehdin ,et onks miehel väsy/nälkä/tylsää + jouduin tulkkaa kaikki, mitä kätilö puhu, miehelle englanniks.
Nukkuuko ihan oikeesti kaikki muut taaperot yöt jo läpi? Meillä edelleen itketään, pyöritään ja valvotaan (sängyn vaihto pahensi asioita). En tiedä, et koska toi lapsi aikoo oppia nukkumaan hyvin.. Ei varmaan ainakaan ennen ku tutit on heitetty pois.
Nyt on pakko siirtyy soluviljelyn pariin.. Maanantaina ois tentti ja oon ollut tuolta ihan sikana pois, kun D on sairastellut, joten pakko lukee hyvin..
Jenni ja D (päikyillä)