Lohdutuksen sanoja meille, joiden 2,5-vuotiailla on vielä vaipat
Olen huomannut tällä palstalla aika monta kertaa, että juuri 2 vuotta täyttäneiden tai vielä nuorempien lasten äidit ovat aivan paniikissa siitä, että lapsi ei vielä osaa käydä potalla. Ja tätä paniikkia lietsovat jatkuvasti äidit, jotka ovat onnistuneet saamaan alle 2-vuotiaansa kuivaksi. Minäpä kerron teille terveisiä ammatti-ihmiseltä.
2,5-vuotisneuvolassa sanoi neuvolantäti näin: " Kyllähän alle 2-vuotiaallakin niitä herkkyyskausia on, että kuivaksi opettelu onnistuu, mutta nämä herkkyyskaudet ovat todella lyhyitä, ne tulevat ja menevät, ja äidin pitää olla aika tarkkana, jos niihin haluaa keretä mukaan. Olen ollut tässä ammatissa niin pitkään, että tiedän, että alle 2-vuotiaana kuivaksi oppiminen ei ole mikään sääntö, vaan keskiarvo on lähempänä kolmea ikävuotta."
Siis te muutkin, joiden 2,5-vuotiaat ovat vielä vaipoissa: älkää panikoituko tämän palstan superäitien painostuksesta, vaan ottakaa pottailu ihan rauhallisesti. Varsinkin jos lapsi on itsepäinen tapaus kuten meillä, potalle pakottaminen ja äidin hermoilu vain pahentaa asiaa. Edellä mainittu neuvolantäti arveli, että meille ensi kesä tulee hyvään saumaan, kun sitten voidaan harjoitella lämpimillä ilmoilla olemaan vaipatta.
Kommentit (30)
että pottailuun liittyisi tuo pukeminen millään tapaa. Sanoinkin, että silloin on varmaan vauvojen annettu olla vauvoja pidempään kuin nykyään. Nykyään kiirehditään asiassa kuin asiassa ja huolestutaan sekä puututaan pienimmästäkin, kuten tässä pottailussakin. Itse syyllistyn samaan kiirehtimiseen ja ihan suotta. Tuosta pukemisesta muuten, se on ollut ihan yleinen tapa ainakin täällä Savossa. Kuvia on isälläni sen aikuisesta pelastusarmeijan päiväkodista ja tuolla pidettiin alle vuosikkailla pojillakin valkeita röyhelö essuja, jottei omat vaatteet likaantuisi. Käytännöllistä ja söpön näköisiä vauvoja erottelematta poikia ja tyttöjä. Kommenttini ei siis ollut millään pahalla vain ihmetystä siitä, miltähän ajalta oma kommenttisi oli. Varmaan Suomessa eletty eritavoin eripuolella ja niin varmaan tulisi nykyäänkin tehdä. Jokainen tyylillään ja oman lapsen tarpeet huomioiden asiassa kuin asiassa. Lapset kehittyvät kuitenkin niin eri aikaan.
en kyllä usko, että lasten kohdalla olis tapahtunut mitään käänteistä evoluutiota, että nykyään opittais myöhemmin kuiviksi - se on kuitenkin loppupeleissä ihan geeneistä ja niiden ohjaamasta kehityksestä kiinni. Ehkä jos juuri oikealla hetkellä alkaa harrastaa vaipattomuutta - saattaa se johtaa nopeaan kuivaksi oppimiseen ja luuloon, että se oli siitä kiinni....
Minun tuttavapiirissäni, jossa on plajon lapsia osa kerta- osa kestovaipoissa yli kolmeen vuoteen ylittyvä haitari on ihan normaali kuivaksi opppimisesssa. En taid aminäkään tuntea yli 4-vuotiaita, jotk aovat vaipoissa, mutta sellaisikin on varmasti paljon eikä se ole varmasti mitenkään vanhempien tekemisistä tai tekemättä jättämisistä kiinni, joten turha siitä on tuntea syyllisyyttä
En edes tiedä milloin itse opin kuivaksi - mutta omaäiti ainakin vähän toppuutteli kun eskoista aloin innolla 2-vuotiaana pitää ilman vaippaa ja satsata pottakoulutukseen - no muiden kanssa on otettu vähän rennommin ja aloitetttu opettelu aina vaan myöhemmin :-)
Mutta ainakaan tällä kokemuksella edellisistä sukupolvista, en usko heidän kauhean plajon aikaisemmin aloittaneen...
" Jo ensimmäisen vuoden alkupuolella aloitetaan lapsen kasvattaminen siisteyteen. Niin pian kuin lapsi kykenee tuettunakin istumaan - terve lapsi siis noin 4 kuukauden iässä - aletaan totuttaa häntä astialla istumiseen. ... Pian hän oppii ymmärtämään tarkoituksen huomatessaan, että asian onnistumisen jälkeen hän vapautuu kenties tuosta vähän epämukavasta istumisasennosta. ...Nuorempi leikki-ikäinen lapsikin on hyvä nostaa astialle vielä nukkumaan menon jälkeen esim. klo 22, jotta hän jaksaisi pitää vuoteensa kuivana aamuun saakka. Yleensä voidaan sanoa, että viimeistään kahden vuoden iässä pitäisi terveen lapsen olla täysin siisti, toset tottuva siihen jo paljon aikaisemminkin."
Huomautuksena, en käytä kyseistä kirjaa lapsenkasvatuksen oppikirjana :) Tässä vaan vähän faktaa entisaikojen tavoista
Uskon kovasti, että paljon on kiinni vanhempien viitseliäisyydestä, mutta uskon myös, että lapsien kohdalla on ihan fyysisiäkin eroja - ainakin omien. Esikoinen, poika oli sellainen, että niin kakan kuin pissankin kanssa ei todellakaan ulospäin nähnyt milloin oli jotain tekemässä, ei antanut minkäänlaista merkkiä eikä tuntunut itse millään tavalla kiinnittävän huomiota asiaan myöskään. 2 v 5 kk suunnilleen aloitettiin kuivaksi harjoittelu (keväällä) potalla käyty päivittäin jo n. 6-7 kk alkaen, jolloin joskus tuli jotain joskus ei ja oli ihan kiinnostava ja mukava paikka... Kuivaksiopettelu ei onnistunut, kun poika valehtelematta lorotteli noin vartin välein, eikä yhtään välittänyt vaikka housut kastui... noin kuukauden kuluttua kokeiltiin uudestaan ja sama homma ja sitten n. 2 v 7 kk taas kokeiltiin - kun kesä alkoi olla ohi - ja noin reilussa viikossa oppi kuivaksi ja yövaippa jäi pois n. 3 v 3 kk. Kakkonen, tyttö, ei suostunut oikein potalle ennen vuoden ikää, sitten kun alkoi, niin aina teki kyllä pottaan pissan, mutta ei mitenkään ilmaissut itse tarvetta- siis ei millään ruumiinkielellä tms, eikä näyttänyt itse kauheesti huomaavan - niin pissa kuin kakka taas. Harjoittelu alettiin, siis kuivaksi, taas joskus n. 2 v 6 kk, ei välittänyt märistä vaatteista, ei ilmaissut hätää, loroteli ehkä hieman harvemmin, yleensä ehkä puolen tunnin välein... Noin kuukauden kuluttua yritettiin uudelleen ja alle viikossa oppi kuivaksi (siis tietty joskus vahinkoja...) ja taas yövaippa pois noin kolmen ikäisenä - ehkä omaa laiskuutta, mutta silloin vasta itse jaksoin ottaa pois, kun selkeästi ollut kuivia vaippoja riittävän kauan.
Ja sitten tämä meidän kolmonen on ihan eri luokkaa. Potalla alkanut käydä noin 1 v, 1 v 6 kk lähtien osoittelee ja riisuu housuja itse kun on hätä ja menee itse potalle, usein on vaippa ihan kuiva ja pissa tulee sinne ja kakasta alkaa ähistä siihen malliin, että kaikki huomaa, että nyt puuhaa jotain... joten potalle on ehtinyt tosi hyvin... Jos viitsisi, niin voisi kuvitella, että oppisi nyt jo kuivaksi, mutta odotellaan kesään :-), kun menoa on sen verran, että aina ei ehdi äiti ajoissa auttamaan vaatteiden kanssa tms. Ainakin itsellä kaikkien kohdalla siihen, ettei ole " viitsinyt" aiemmin tai intensiivisemmin " opetella" on ollut se, että kun on noita muitakin huolehdittavia, niin ei pysty keskittymään vain sen yhden pissattamiseen... Mutta siis sisaruksillakin on selkeitä eroja, ja sillä fyysisellä kypsyydellä on ihan oikeasti merkitystä. Kaikki ei kovin aikaisessa vaiheessa fyysisesti pysty pidättämään, jotkut ei tosiaan vielä lähempänä neljää vuottakaan. Se ihan oikeasti on yksilöllistä eikä vain äidistä kiinni.
n1979 " Olen ollut huomaavinani tällä palstalla, että usein jos tulee kysely " missä iässä" , niin etenkin ne vanhemmat ovat innokkaita vastaamaan, joiden lapsi on oppinut kyseisen taidon aikaisin."
Juu, näin minäkin olen huomannut. Ja siksi ilokseni ilmoitan että meidän aivan tasan keskikäyrällä kasvava poikamme 2 v. 3 kk ei todellakaan ole vielä oppinut kuivaksi. Eikä hä todellakaan suostu menemään potalle tai pöntölle ilman hirvittävää parkumista ja huutoa, joten ei liene vielä aika siihen opetella. Ehkäpä sitten kesällä kun on lämmintä ja voi olla vapaammin kevyemmässä vaatetuksessa. Poika kyllä on mielellään ilman vaippaa kotona, mutta mihinkään potalle hän ei suostu menemään asioille vaan kaikki tulee sitten housuun.
Eiköhän tuo kuitenkin opi homman ennen armeijaa (tai sivaria jos niin tahtoo)... :o)
mine:
Sanoinkin, että silloin on varmaan vauvojen annettu olla vauvoja pidempään kuin nykyään. Nykyään kiirehditään asiassa kuin asiassa ja huolestutaan sekä puututaan pienimmästäkin, kuten tässä pottailussakin. .
Tämä aihe on sellainen varma " tappelun" aihe!!! Mutta pakko kirjoittaa oma kokemus.. En voi ymmärtää miten joku voi ajatella noi että annetaan vauvojen olla vauvoja ja laskea alleen. Hohhoijaa.
Käykää lukemassa esimerkiksi: http://www.latteria.biz/vvv/ . Laitan tähän alle kopion filosofia -kohdasta. Kannattaa itse kunkin miettiä että eikö tuossa ole perää??? Ja en siis tarkoita että vauva opetetaan laitoksella täysin kuivaksi, vaan että annetaan hänelle mahdollisuus tehdä tarpeensa muualle kuin alleen. Voin kertoa kokemuksesta että toimii. Ja ihan suututtaa kun täällä pissatusta-ei-aikaisin-kokeilleet väittävät vastaan. Jos et ole kokeillut, et voi tietää.
____
FILOSOFIA
Vauvat ovat fiksumpia kuin uskommekaan! Suurin virhe on olettaa, ettei vastasyntynyt tiedosta milloin hän tekee tarpeensa. Luulemme, etteivät vauvat kykene oppimaan potalla käymistä, koska he ovat pieniä eivätkä hallitse kroppaansa tai koska he eivät osaa kävellä tai puhua. Vauva on niin avuton, että länsimaisen ihmisen on vaikea kuvitella kuinka niin pieni olento voisi ymmärtää pissaavansa tai kakkaavansa. Vielä vaikeampaa on uskoa, että vauva pystyisi kontrolloimaan tarpeidensa tekoa. Näillä ennakkokäsityksillä ja kapeakatseisuudella varustettuina opetamme vauvamme olemaan välittämättä vaippojen kastelemisesta ja likaamisesta. Lyhyesti: opetamme vauvat käyttämään vaippaa vessana.
Normaali, terve vauva todellakin on tietoinen ruumiinsa toiminnoista ja kykenee vastaamaan kehonsa viesteihin (kuten pissahädän tunteeseen). Käyttämällä vaippoja me opetamme vauvan laskemaan alleen. Myöhemmin lapsen pitää opetella pois tästä tavasta. Tämä voi olla hämmentävä ja traumaattinen kokemus lapselle.
Vauva yrittää parhaansa mukaan kommunikoida kanssasi, mutta ellet sinä kuuntele, hän lakkaa kommunikoimasta ja vähitellen menettää otteensa pissaamiseen ja kakkaamiseen. Hän oppii, ettei hädästä kannata välittää, ja että sinä haluat hänen käyttävän vaippaansa vessana.
Vaipat, erityisesti kertakäyttöiset, ovat väliaikainen tapa hoitaa vessahommat. Me yritämme tukkia vauvan ulostusjärjestelmän vaipoilla samoin kuin tilapäisesti tukimme vuotavan putken. Kuinka moni vanhempi on miettinyt, että onkohan tämä kaikista hygieenisin tapa lapselle? Kuinka moni vanhempi välittää vaippojen ympäristövaikutuksista? Kuinka moni välittäisi, jos tietäisi vaihtoehtoisen tavan?
Oletko tullut ajatelleeksi että se ei käy kaikilla noin yksinkertaisesti. Oma tyttö on nyt ruvennut lähes kolmivuotiaana tiedostaaan ton pissa hädän ja on saatu pissat jopa nyt kolmen päivän aikana yhteensä 3 kertaa. Itkien. puolväkisin potalla istuen. Itkien se ois tullu sin housuunkin. Tahtoo ja tietää mutta on pelottavaa se mikä hänestä tulee. Ja todellakaan ei voi yleistää noita juttua että kaikilla sujuisi noin!
jos tuo edellä oleva oli tarkoitettu minulle, niin tuossa puhutaan vauvasta. Jos lapsi on 3 vuotta tehnyt vaippaan niin on varmasti vaikea ymmärtää että niin ei enää saisikaan tehdä. Meillä on molempia käytetty jo ihan vauvasta, ja aina positiivisessa mielessä. Ei ole itkun pisaraakaan tullut, vaan pottailu leluineen on ollut mukavaa ja normaaliin päivään kuuluvaa, kuten esim syöminenkin. Ei pottailu kannata jos toinen itkee, eihän se ole tarkoitus. Kokeile vaikka jotain tarra -lahjontaa.
eli alle vuosikkaista ja kuten ensimmäisessä viestissäni sanoinkin, ottamatta kantaa keskusteluun ollenkaan eli puhumatta 2,5 vuotiaista, otin kantaa vain ja ainoastaan vertauksesta entisaikoihin.
Nyt voin kantaa ottaa myös keskusteluun ja antaa oman kokemukseni toisten luettavaksi. Meillä on 2 vuotias poika ja minä olen hänen kanssaan ollut kotona. Aloin käyttää potalla 10 kk:n iässä, jolloin vasta hoksasin, että olisinhan voinut potattaa aiemminkin, kun oppi istumaan, mutta ensimmäinen lapsi kun oli, en älynnyt. Aluksi potateltiin ruuan jälkeen ja nukkumaan mennessä ja herättyä. Tulosta alkoi tulla siihen tahtiin, että heitin kotivaipat pois vähän yli vuosikkaana. Vahinkoja sattui paljon, mutta puolitoistavuotiaana alkoi itse sanomaan kakka ja pissi ja pidätti, kunnes ehti itse potalle. Potta on meillä ollut näkyvillä koko ajan ja leikkikaluja on potalle ollessa saanut koko ajan käyttää. " Univaipat" on edelleen käytössä ja myös aina ulkona ja muualla ollessa. Kotona ei vaippaa ole ja olen huomannut, että jos ne ovat päällä samoin kuin pikkuhousut, vahinko sattuu useammin. Jos on vain sukkahousut, poika sanoo aina, kun pissi tai kakka on tulossa ja ehtii potalle. On varmaan kyse siitä, että pikkuhousut on niin kiinni ihossa, että luulee olevan vaipan ja silloinhan voi tehdä housuun tai näyttäisi ainakin, että näin poikani ajattelee.
Ehkäpä siinä olikin perää, kuten Maaria sanoikin ja laittoi epäilemään omaa kommenttiani, että entisaikaan, kun niitä vaippoja ei varmaankaan pidetty enää tämän ikäisenä, oli helppo tirauttaa hameen helmasta pissit ja varmaan ne rätit eli vaipat olivat " märemmät" kuin nykyään. Mutta edelleen peräänkuulutan sitä, että jokainen lapsi on yksilö ja täytyy kuunnella lasta ja kuten moni sanoikin, pakottaa kun ei voi, eikä se hyödytäkkään mitään.
Moonika:
Eli meillä tilanne oli juuri tuo. Mielestäni pottailu pienen lapsen kanssa on ok, jos kaikilla on mukavaa. Meillä poika ei ennen kaksivuotispäiväänsä suostunut istumaan potalla, vaikka kotona kokeiltiin pottailua aina silloin tällöin yhden ja kahden ikävuoden välillä ja päiväkodissa ihan päivittäin 1 1/2-vuotiaasta eteenpäin. En nähnyt mitään mieltä siinä, että huutavaa lasta jotenkin väkisin istutettaisiin potalla.
Eli meillä pottailu edellytti kyllä kypsymistä - ei niinkään fyysistä kuin pään sisäistä. Sitten kun poika itse keksi, ettei potalla käyminen ole niin kamalaa (kun vähän vielä rohkaistiin lupaamalla tarroja), homma alkoi sujua ihan eri tavalla.