Lohdutuksen sanoja meille, joiden 2,5-vuotiailla on vielä vaipat
Olen huomannut tällä palstalla aika monta kertaa, että juuri 2 vuotta täyttäneiden tai vielä nuorempien lasten äidit ovat aivan paniikissa siitä, että lapsi ei vielä osaa käydä potalla. Ja tätä paniikkia lietsovat jatkuvasti äidit, jotka ovat onnistuneet saamaan alle 2-vuotiaansa kuivaksi. Minäpä kerron teille terveisiä ammatti-ihmiseltä.
2,5-vuotisneuvolassa sanoi neuvolantäti näin: " Kyllähän alle 2-vuotiaallakin niitä herkkyyskausia on, että kuivaksi opettelu onnistuu, mutta nämä herkkyyskaudet ovat todella lyhyitä, ne tulevat ja menevät, ja äidin pitää olla aika tarkkana, jos niihin haluaa keretä mukaan. Olen ollut tässä ammatissa niin pitkään, että tiedän, että alle 2-vuotiaana kuivaksi oppiminen ei ole mikään sääntö, vaan keskiarvo on lähempänä kolmea ikävuotta."
Siis te muutkin, joiden 2,5-vuotiaat ovat vielä vaipoissa: älkää panikoituko tämän palstan superäitien painostuksesta, vaan ottakaa pottailu ihan rauhallisesti. Varsinkin jos lapsi on itsepäinen tapaus kuten meillä, potalle pakottaminen ja äidin hermoilu vain pahentaa asiaa. Edellä mainittu neuvolantäti arveli, että meille ensi kesä tulee hyvään saumaan, kun sitten voidaan harjoitella lämpimillä ilmoilla olemaan vaipatta.
Kommentit (30)
Kyllähän jokainen lapsi oppii kuivaksi ennemmin tai myöhemmin. Toki jos lapsi oppii aikaisemmin kuivaksi, niin säästäähän se luontoa ja kukkaroa. Jokainen lapsi on kuitenkin oma fyysinen yksilönsä, ja toiset ovat vaan aikaisemmin kypsiä vaipattomuuteen ja olosuhteet ovat suotuisia siihen. Tyttömme kävi potalla asioimassa vaihtelevalla menestyksellä 9kk ikäisestä, silti vielä tuolloin 2,5v. ei ollut vielä läheskään kuiva. Nyt juuri 3v. täyttäneenä on päiväkuiva ja öisinkin jo vaipat olleet kuivana useamman viikon :). Pojan vesselimme on 1v. ja joitakin pisu saaliita on pottaan tullut, en oleta kuitenkaan hänenkään ennen 3v. olevan kuiva.
Aina ei kannata välittää, mitä muut sanoo. Vähemmistö lapsista on kuivia kaksi vuotiaina, kolme vuotiaana se on jo todennäköistä. Kahden ikävuoden kieppeillä ja sitä ennen herkkyyskaudet on todella nopeasti ohimeneviä, joten niihin on tosiaan hurjan vaikea tarttua kiinni. Kesät on oivallista aikaa kuivaksi opetteluun, ne kannattaa hyödyntää. Lapset on yksilöitä, ei pidä liikaa keskittyä tilastoihin ja odottaa lapsen kehittyvän samassa tahdissa kuin toisten lapset. Minulla on takana reilut viisi vuotta päiväkodissa, suurimmaksi osaksi pienten ryhmissä, ja voin sanoa että suurin osa lapsista on olleet kolmen pintaa ollessaan kuivia, ja yövaippa monilla siitäkin pidempään. Mikäs siinä jos oppii aikaisemmin, hyvä niin, mutta ei kannata asiasta suurempaa stressiä ottaa vielä alle kolme vuotiaiden kanssa.
Itsellänikin on täällä 2,5v. vaippapeppu ja kieltämättä kuivaksioppiminen on koko ajan mulla mielessä... Ja tiedän, että hössötän ihan turhaan. Olen itse päiväkodissa töissä ja tämän 10 vuotta kestäneen urani aikana olen tavannut yhden hieman alle 4-vuotiaan vaipoissa (hänkin oli sit jo 4 v:nä kuiva) ja yhdestäkään vaipallisesta eskarilaisesta en ole edes kuullut saati nähnyt. (Erityislapset on sit tietysti asia erikseen.) Eli kun ottaa huomioon sen, että perheitä (vanhempia) on tosi erilaisia ja joukkoon mahtuu niitäkin, jotka ei varmaan ole korvaansa lotkauttanut kuivaksiopettamiselle, niin kummasti ne kaikki lapset on vaan oppineet...
Kun kuuntelee iäkkäämpien ihmisten kertomuksia, niin päälle 1vuotiaina ovat lapset olleet päiväkuivia ja osanneet käydä potalla, eikä todellakaan vasta 2-3vuotiana. Onko tämä muka urbaani legenda? Kuinkas kehitysmaissa yms kun ei ole hienoja Pampersseja? Uskon että lapset oppivat sielläkin melko nuorena vanhempien painostuksesta pissaamaan majojen ulkopuolelle sisätilojen sijaan.
Tarhassa olevat lapset oppivat varmaankin hitaammin kuiviksi, kun siellä ei niin ehdi keskittyä kehenkään niin yksilöllisesti ja tarkkailla ja kysellä pissahädästä. Näin ainakin oletan? Korjatkaa jos olen väärässä. Ilta-aika kotona vanhempien kanssa ei riitä pelkästään vaipattomaksi opetteluun. Joten kotihoidossa olevat oppivat/opetetaan varmaan sen vuoksi aikaisemmin päiväkuiviksi. Tietääkö kukaan onko tästä tehty vertailuja? Neuvola ei ole koskaan kysynyt meiltä kuivaksi opettelusta, eikä ole antanut mitään vinkkejä siihen. Ja olettaa varmaan että lapsemme ei osaa käydä potalla kun sillä oli vaippa 2v tarkastuksessa. Pidämme kuitenkin vaippaa varmuuden vuoksi kauppareissuilla yms joissa ei ole vessaa lähellä. Eli neuvola ei kyllä tiedä kaikkien lasten kuivaksi oppimis ikää. Ainakaan meidän neuvola:) Ja musta tuntuu että niille on koulutuksissa sanottu että ketään aikuista ei saa syyllistää mistään asiasta, kun kysympä mitä vaan, niin vastaus on voihan niinkin tehdä ja tee kuinka sinusta tuntuu parhaalta. Surkea neuvola meillä!!
Meidän poika oppi 1v7kk päiväkuivaksi. Kukkaron, luonnon säästämisen ja ympäristön paineiden takia (eli mm. mummot) olisin halunnut ottaa vaipat jo aiemmin pois, mutta asia oli helpompi aloittaa vasta isän kesäloma-aikaan. Uskon että olisi oppinut aikaisemminkin sen, sillä poika oppi päiväkuivaksi 2päivässä.
Sori pakko kommentoida, Maaria - aika kehnoja vertauksia kehitysmaihin(!!!) ja entisaikoihin... En tarkoita pahalla, mutta mulla nousee karvat pystyyn, kun verrataan tuollaisiin asioihin, lähinnä ensin mainittuun. Ja tarvitseeko edes perustella, miksi?
Itse alkuperäiseen asiaan: Meillä poika vasta 1v 3kk, eikä oteta stressiä kuivaksi opettelusta vielä aikoihin. Ollaan kuitenkin opeteltu potalla käymään jo jonkun aikaa, ihan vaan siksi että olisi sitten tulevaisuudessa tuttu juttu. Kaikki aikanaan :-)
Anyara
30 kk eli juuri tuota 2,5kk (esim laskettaessa vaippaiän kustannuksia tai kestovaippojen käytön säästöä tai kertyviä jätemääriä ym.) Ja kun ottaa huomioon mihin painokiloihin asti vaippoja löytyy niin kyllä niitä aika moni isompikin lapsi käyttää. Jos 2,5 v on keskiarvo ja jakauma normaali niin tuon iän ylittäjiä lienee ihan yhtä paljon kuin alittajiakin :-)
1v pottailijan äiti, tavoitteena oppia päiväkuivaksi kesällä
ihmettelen, miksi hän käyttää sanoja " superäitien painostuksesta" ??? Musta se kuulostaa aika negatiiviselta!
En todellakaan pidä itseäni minään superäitinä, vaikka esikoiseni oli päiväkuiva tasan 2-v iässä ja kuopus on samassa iässä muuten päiväkuiva, mutta päiväunilla on vielä vaippa ja talvesta johtuen myös ulkona. Jos olisi kesä, en laittaisi hänelle ulos enää vaippaa.
Vaikka molemmat lapseni ovat oppineet päiväkuiviksi (tosin kuopus ei siis ole ihan virallisesti päiväkuiva) saman ikäisinä, heillä on ollut takanaan ihan erilainen kuivaksiopettelu-historia. Esikoinen teki 8 kk alkaen kaikki kakat pottaan ja pissat myös joka päivä (ei kuitenkaan kaikkia pissoja, vaan tyyliin 1-3 pissaa päivässä pottaan). Hänen ollessaan 1 v 3 kk, aloin pitämään kotona pikku hiljaa ensin puoli tuntia jne. ilman vaippaa. Vahinkoja sattui aina välillä, mutta aika vähän. Pikku hiljaa pidennettiin niitä aikoja, kun poika oli ilman vaippaa ja 1 v 9 kk iässä hänellä oli vaippa enää ulkona ja nukkuessa. 2 v ikäisenä jätettiin nekin vaipat (paitsi yövaippa) pois.
Kuopus sen sijaan oli aivan erilainen kuin veljensä. Alettiin käyttämään häntä potalla n. 6 kk iässä, kun osasi istua jo hyvin. Potatettiin säännöllisen epäsäännöllisesti, mutta tyttö pissasi 1 v 11 kk ikään mennessä pottaan tasan 3 kertaa! Sitten kuitenkin ihan muista syistä pidettiin tyttöä muutamana päivänä kotona ilman vaippaa n. 30-60 min kerrallaan ja parissa päivässä tyttö alkoi käymään potalla pissalla. Sen jälkeen hänellä ei ole tarvinnut kotona (eikä enää kylässä tms.) enää vaippoja pitää (paitsi siis nukkuessa). Jos tyttö ois sen sijaan pissannut päivä toisensa jälkeen housuihinsa, oltais laitettu vaippa takaisin ja kokeiltu uudestaan kesällä tytön ollessa lähempänä 2,5-v ikää.
Meidän lapsilla tämä kävi helposti jo 2-v ikäisenä, mutta voisin hyvin kuvitella, että jos meille joskus tulisi kolmas lapsi (ei kyllä sellaisesta haaveilla tällä hetkellä), hän saattaisi olla päiväkuiva vasta lähempänä 3-v ikää. Eivät kaikki lapset mene saman kaavan mukaan! Suurin osa lapsista (Suomessa nyt 2000-luvulla) on oikeasti päiväkuivia lähempänä 2,5-3 v ikää kuin 2-v tai alle. Mutta toki on myös lapsia, jotka voisivat olla kuivia jo ennen 3-v ikää (vaikka jo 2-vuotiaana), mutta vanhemmat eivät anna heille mahdollisuutta näyttää tätä, koska eivät halua kokeilla pitää lasta muutamaa päivää kotona ilman vaippoja. Tiedän, että monet äidit (varmaan suurin osa) pitää lapsen vaipoissa niin kauan kun vaipat ovat märkiä. Jos me oltais tehty niin, ois meidän molemmat lapset olleet varmasti vielä 3-vuotiaina vaipossa... Eikä siinä tietenkään mitään pahaa olisi, mutta kun kerran pystyvät (siis omani) 2-vuotiaana olemaan ilman päivävaippaa, toki käytän sen mahdollisuuden hyväksi.
Toivottavasti kukaan ei nyt suuttunut tästä viestistä, mutta mua itseäni vähän häiritse se negatiivisen tuntuinen " superäitien painostus" , joten piti tunkea tähän ketjuun. Mun mielestä lasten kuivaksioppimisikä ei ole mikään äitiyden mittari!
PS. Meidän 2-v tyttö ei yleensä suostu syömään, vaan häntä pitää syöttää. Varsinkaan leipää ei syö itse, vaan äiti (eli minä) laittaa sitä hänen suuhunsa (haukkaa siis siitä leivän reunasta, kun pidän kiinni). Että vaikka onkin ilman vaippaa, niin on monissa asioissa vielä ihan vauva =)
Tämä herättää suuria tunteita ja kuohahduksia, sanottiin mitä vain =)
Varmaankin aikaisemmin opittiin kuivaksi nuorempina. Syitä lienee yhtä monia kuin nyt siihen, että kuivaksioppiminen menee myöhemmälle iälle. Tottahan se varmaan on, että olisi ympäristöongelmien vuoksi hyvä oppia vaipattomaksi jo kehdossa. Varmasti myös sata vuotta sitten oli lapsia, joiden kuivaksiopettelu vei enemmän aikaa ja toisaalta niitä, jotka oppivat " kerrasta" . En toisaalta usko, että asia on pelkästä " oppimisesta" kiinni, vaan on hyvin monen asian summa. Kyllähän me äidit kilpailemme äitiyden paremmuudesta ja loistavuudesta sekä vertailemme lapsiamme kaikessa. Lienee ihan luolamiesajoilta lähtöisin tuo... =P MUTTA lukeeko sinun otsassasi, että olit kuiva yksivuotiaana tai naapurin, että hän puolestaan yli kolmenvanhana?!?! Tarkoitan tällä sitä, että eiköhän meidän vanhempien rooleista tärkeimpiä ole kuitenkin kasvattaa tasapainoisia, oman- ja toistensa arvon tuntevia ja huomioonottavia ihmisiä =)
Meidän kolmen lapsen kanssa on toimittu tässä kuivaksioppisiasiassa samoin. Tulos on ollut tosin varsin erilainen. Pottaan on aloitettu tutustuminen puolivuotiaina, potalla on käyty rutiinien mukaan aina samoin sekä lisäksi lapsen oman halun mukaan. Ilman vaippaa on oltu vahinkojen mukaan. Esikoinen oli päivä- ja yökuiva kun oli n. 2v8kk. Kakkonen taas hiukan alle kaksivuotiaana. Nyt tämä kolmonen on vasta 1v3kk ja kotona ollaan ilman vaippaa, mutta muualle ja ulos vaippa laitetaan, vaikka yleensä onkin kuiva. LISÄKSI ainakin meillä on ensimmäinen talvi/kylmä kausi ollut " takapakkia" kuivaksioppimisen jälkeen. Eli silloin on pikkuvahingot (pientä kastumista) lisääntyneet.
Lapset " oppivat" eri lailla, vaikka äiti ja tavat olisivatkin kaikilla samat =)
ÄLKÄÄ ottako stressiä, yrittäkää tunnistaa lapsenne tarpeet ja nauttikaa äitiydestä ilman turhanpäiväisiä murheita. Niitä murheita kun elämässä lasten kanssa kyllä riittää ja kuivaksioppiminen on niistä pienimpiä. Parempi säästää energiat niihin isoihin ongelmiiin =)
Aika erikoinen keskustelu (ja avaus) täytyy myöntää. Kaipa minä sitten olen superäiti, kun poika jätti vaipat pois aika tasan 2-vuotiaana ja samantien jäi pois päiväunivaippakin. Tämä tapahtui päiväkodin aloitteesta.
Joku tuossa mietti, josko päiväkotilapsilla kuivaksioppiminen tapahtuu myöhemmin, itse veikkaisin että asia on toisin päin. Siellä kun lapset oppivat esimerkin voimalla kaikki pottailemaan hyvin aikaisin ja potattaminen on säännöllistä, niin vahinkojenkin määrä vähenee.
Meillä asiaan on vaikuttanut varmasti myös kestovaippojen käyttö. Käytin aika pitkään myös päiväkodissa kuivaksiopetteluhousuja, joiden pinta jää märäksi. Jos on täysin pintakuiva Pampers jalassa, ei pissa housuissa niin häiritse.
Meillä tämä tehtiin ihan ilman stressiä ja ajoitettiin kesään, niin ei haitannut, vaikka vahinko joskus tulikin tai päästiin nopeasti pihalla puskapissalle, kun hätä yllätti. Nyt kun poika on 2 v 8 kk niin osaa pidätellä hyvin vessaan asti eikä yövaipan pois jättäminenkään ole kaukana, yövaippa on lähes 100 %:sti kuiva.
Todella yksilöllistä tämä kuivaksiopettelu on, eikä siitä mitään stressiä kannata ottaa. Jokainen oppii sen varmasti omalla ajallaan. Oma äitini ihmetteli kovasti, kun poika oli noin aikaisin ilman vaippoja (tämä siis vaan kommenttina siihen kirjoitukseen että on sitä ennenkin opittu aikaisin olemaan vaipatta)...
Mietin tuossa itsekseni kylläkin että jos lapsi oppii kaksivuotiaana kuivaksi kolmevuotiaan sijaan, niin ympäristö ja kukkaro kiittävät kyllä. Rahaa palaa melkein 500 euroa enemmän ja kaatopaikkajätettäkin syntyy noin 300 kg enemmän.
...tällä palstalla, että usein jos tulee kysely " missä iässä" , niin etenkin ne vanhemmat ovat innokkaita vastaamaan, joiden lapsi on oppinut kyseisen taidon aikaisin. Oli sitten kyse vaipoista, piirtämisestä tai mistä ikinä. Välillä tuntuu, että jopa pituuskyselyissä lapset ovat ikäisekseen pitkiä (ainakin meidän poikaan verrattuna, joka menee keskikäyrällä).
En ota kantaa siihen, missä iässä lapsen pitäisi olla kuiva vaan koetan tuoda esiin joitain ajatuksiani potta-asioista ylipäänsä. En viittaa keneenkään aiemmin kirjoittaneeseen vaan ylipäänsä kuivaksiopettelun ja pottailun problematiikkaan. Useinhan kuivaksiopettelu otetaan projektiksi kesäaikaan.
Minulla on kolme lasta, joista nuorin 1½ vuotta. Vasta kuopuksen aikana olen alkanut pohtia sitä, miksi yleisesti ottaen vessa-asiat sivuutetaan osana lapsen tarpeita (lukeudun siis itsekin laiskoihin potattajiin). Kun lapsen on nälkä, sille annetaan ruokaa. Kun nukuttaa, annetaan nukkua. Ekat hampaat kun tulee niin hammasharjaa aletaan käyttää suussa. Mutta tarpeiden tekoa ei nähdä tarpeina, vaan ne voi hoitaa sinne vaippaan, vaikkakaan kyse ei ole yhtä oleellisesta tarpeesta kuin nälkä ja uni.
Ei noudateta esim. samaa opettelua kuin hammasharjan kanssa, tuskin alkuun niitä pesutuloksia saadaan harjallaakaan. Lapsi protestoi ehkä harjaamista, mutta ei tässä asiassa mielestäni luovuteta yhtä helpolla kuin pottailussa. Entä jos oikeasti otettaisiin jossain vaiheessa potalla/pöntölläkäynnin päivärutiiniin, kuten hampaanpesun tai ylipäänsä pesulla käynnin ja muun hygienian? Käsiä pestään monta kertaa päivässä, jossain vaiheessa voisi pottaillakin usemman kerran päivän aikana. Kuopukseni kohdalla olen huomannut ihan oleellisena asiana sen, että kun potta on otettu kehiin siinä vaihessa kun lapsi on täynnä oppimisen iloa, taputtaa pulleita käsiään ja kaikki uudet asiat ovat kivoja, on kaikki mennyt aivan toisin kuin uhmailevan 2veen kanssa. Siinähän vaiheessa kaikki on ei, ei ja vielä kerran ei. Potallakäynti ei tietenkään tarkoita sitä, että lapsi on kuiva, mutta oleellinen askel kuivaksiopettelussa on se, että lapsi istuu potalla tai pöntöllä.
Vielä tuohon aloitusajankohtaan. Valtaosa ajoittaa kuivaksiopettelun kesään, joka Suomessa vielä on äärimmäisen lyhyt aika opetella. Tässäkin taas vertaus muihin opeteltaviin asioihin, aloitammeko muut hygieniaan liittyvät asiat " ensi kesänä" ? Onko vaan helppo itselle, että siirtää ajatuksen harjoittelusta " ensi kesänä sitten" , koska juuri tänään on vielä liian vaikea aloittaa? Omat lapseni ovat vielä loppuvuotisia kaikki, kumpaan kesään pitäisi kuivaksiopettelu ajoittaa, jos asia menisi niin, että minä päätän, että nyt jää vaipat pois? Toisekseen me kuljemme paljon kesällä, eikä pissat autossa ole kovin kiva löytö. Eikä sukulaisten lattioilla. Eikä Linnanmäen vekottimissa. Toki niitä koti- ja puistopäiviäkin on joukossa, mutta kuinka todennäköistä kuitenkaan on, että lapsi oppii kuivaksi juuri silloin kuin me vanhemmat niin haluamme ja pottailee juuri niinä päivinä, kun me jaksamme siihen panostaa. Ikäänkuin vaipoista eroonpääsy olisi joku projekti. Sen sijaan voisi ajan kanssa ihan pienestä lähtien pitää pottailua yhtenä päivärutiineista ja antaa lapselle aikaa kypsyä asiaan rauhassa.
Ja vielä loppuun, että olen todellakin itse laiska potattamaan ja tulokseton istuskelu vessassa puuduttaa. Mutta kun koetan ajatella kuten ylläkirjoitin, että pottailu vain on osa päivän rutiineja, niin se menee. Siis muuttaa omaa ajatteluani asian suhteen. Ei niitä muitakaan rutiineja voi tehdä sen mukaan, mikä itsestä tai lapsesta tuntuu kivalle, asiat on vain hoidettava.
Pumpuli, olen kanssasi aika pitkälti samaa mieltä. Yritin tuoda sitä omassa kirjoituksessani vähän niinkuin rivien välistä esille, että kun esim. päiväkodissa pottaillaan jo hyvin pienestä säännöllisesti (oma poika noin 9 kk ennen kuin vaipat jätettiin pois) niin siitä tulee tapa ja harjoittelun tulos eikä mikään kertarysäys tai " projekti" . Meillä pottailu aloitettiin tutustumalla joskus 8 kk ikäisenä ja siinä käytiin istuskelemassa, vaikkei mitään olisi tullutkaan.
Mietit, että miksi harjoittelu pitäisi olla kesällä. Minusta se vaan oli hyvin kätevä aika, kun esim. pihalla laskee vaan nopeasti shortsit alas hädän tullessa eikä tarvitse kuoria toppahaalaria ja muita kerroksia. Meillä on kulkenut autossa mukana potta eikä poikaa ole pidetty autossa ilman vaippaa heti, vaan laitettu kuivaksiopetteluhousut jalkaan ilman vahinkoja. Eikä ole pissailtu kyläpaikkojen lattioille -kyllähän me kyläilemme myös muulloin kuin kesällä eli mikä tässä mahtaa olla se ero? No, meillä se kesä sattui juuri tuohon 2-vuotispäivän tienoille, joten ei tarvinnut siirtää ajankohtaa sopivan vuodenajan takia. Toki se onnistuu vaikka keskitalvella ; )
Ottamatta muuten keskusteluun kantaa, niin haluaisimpa kysäistä Maarialta, mitähän entisaikaa hän tarkoittaa? Minun mummoni, joka nyt 90 v, aikaan lapset on pidetty kapalossa lähemmäs vuosikasta ja alle vuosikkaita on muutenkin pidetty täysin vauvoina. Onkohan hänellä nyt sitten muisti mennyt näissä asioissa, kun ihmettelee tämän päivän lapsien nopeaa kehitystä vai onko vain Savossa tapana ollut tehdä näin? Ihmettelempä kovasti. Myös isäni aikaan eli -40 luvulla lapsia on pidetty vauvoina huomattavasti pidempään. Hänetkin on puettu alle vuosikkaana kuten nykyään tytöt eli essuihin ja jopa mekkoihin. Kuviakin on eikä pojaksi uskoisi. Huono vertaus minustakin tuo entisaika!
vastaan kysymykseesi Mine. Eli tarkoitan entisajoilla nyt aikuisina elelevien lapsuus aikoja. Eli pari edellistä sukupolvea.
Eli minä ja mieheni sekä sisaruksemme ollaan opittu noin 1,5v iässä päiväkuiviksi. Omat vanhempamme, 50-60vuotiaat, joilla paljon sisaruksia(kuten ajan kuvaan kuului) ovat oppineet potalle hiukan päälle 1 vuotiaina. Tämän on kertoneet vielä elossa olevat isoisovanhemmat (75-80v). Heidän omasta pottailustaan ei ole tullut puhetta, ja siitä tuskin on mitään tietoakaan enää :)
Enpä ole aiemmin törmännyt tuohon että 40-luvulla pojilla olisi pidetty mekkoja paitsi ristiäisissä, ehkä se oli teidän suvun käytäntö? Mutta miten se pottailuun liittyy? Eikös se ole vaan kätevämpää käydä potalla tai pissalla pihalla, kun on mekko, eikä housut kastu, eikä niitä tarvii riisua. Kun jos vaikka kesällä jättää mekon alle pepun paljaaksi. Tuntuu muuten kätevältä idealta vaikka nykyajankin pojille, hih hih:) Kiinassa muuten vauvoilla/pikkutaaperoilla pidetään vaatteita(haalarin mallisia), joissa on pepun kohdalla aukko, ettei vaatteet kastu kun pissa tulee. Olen nähnytkin yhden sellaisen 1vuotiaan siellä ulkona tepastelemassa. Mutta taitaa olla siis vanhan aikainen tapa se, eikä enää niin nykyaikaa tässä Pappersien valtakaudella.
mutta eräs äiti ihmetteli kuinka ennenvanhaan lapset oppivat kuivaksi aijemmin. Olisikohan syynä se että ne vaipat olivat aika lailla erilaisia mitä nykypäivänä. Ne varmalla tuntuivat märiltä ja ikäviltä ja ehkä siinä osasyy miksi aikaisemmin opittiin kuivaksi.
Mutta siis meillä esikoinen oli päiväkuiva siinä kaksivuotiaana ja nyt keskimmäinen poika 2v4kk ja ei tietoakaan siitä että voisi olla ilman vaippoja. Pissaa ja kakkaa sitten housuun ja se ei häntä häiritse yhtään. Äitiä häiritsee, sillä siinä menee sitten matot, sohvat, sängyt ja kaikki...
Mutta siis meillä ei vielä olla valmiita kuivaksi ja myönnän että osasyy saattaa olla sekin, että meillä kolmas poika 11kk ja ei kerkeä viedä ja vahtia poikaa alituiseen potalla. Mutta mitään stressiä en aijo ottaa. Eiköhän tuo poika opi kuivaksi ennen kouluikää ;)
K@tju ja pojat 4,5v , 2v4kk ja 11kk
Ekaksikin: nuo esim. afrikkalaiset lapset, juu oppivat kyllä pissimään savimajojen ulkopuolelle, eihän vaippoja juurikaan siellä ole, mutta ei oo talvihaalareitakaan jne.. olosuhteet ovat siis " hieman" erilaiset eli en kyllä vertaisi heitä nykypäivän suomalaislapsiin.
Toiseksi: Päiväkodeissa yms. hoidetaan tuo pottailu hyvinkin systemaattisesti eli potalla käydään jatkuvasti oletettujen tarpeiden mukaan eli aina kun ollaan syöty niin koko porukka potalle, aina ennen ulkoiluja ja ulkoilujen jälkeen, ennen päikkäreitä ja päikkäreiden jälkeen eli juuri niihin aikoihin kun hätä yleensä yllättää. Sitten lisäksi jos jonkun pienemmän naama rupeaa punottamaan niin kyllä hänet yritetään ehtiä kiikuttamaan potalle, mutta aina ei varmastikaan ehditä. Minulla lapset ovat kotihoidossa eikä meillä ole joka päivä niin tiukkaa rutiinin omaista aikataulua ja tuo pottailu jääkin monesti ihan vaan silloin tällöin pottailuksi eli minusta hoidossa tätä toteutetaan paremmin. Huom! Tämä on minun mielipiteeni ja toisilla voi olla toisin!
Muihin asioihin en osaa antaa mitään järkevää kommenttia, meillä esikoinen on oppinut päivä ja yökuivaksi 2 v. 6kk, keskimmäinen tyttä oppi päiväkuivaksi reilut 2-vuotiaana, mutta nyt vasta 4-vuotiaana (kuukautta vajaana) ollaan aloitettu harjoittelu yökuivaksi, vaihtelevin menestyksin.
Minusta ei todellakaan kannata huolestua, jokainen lapsi oppii kuivaksi sitten on valmis siihen. Olen lukenut myös tuosta vaipattomuudesta yms. ja kyllä se varmaan toimii jos vaan jaksaa itse siihen paneutua, minusta ei moiseen ole...
Nyt ollaan pari kertaa jo istutta potalla nuorimman kanssa (11kk), muttä hän ei potalla viihdy vaan haluaa siitä heti pois eli kokeilemme sitten myöhemmin uudelleen, hyvillä mielin ja rauhallisesti!
T: Kolomonen kera kolmen
pumpuli77 kirjoitti mielestäni olennaisen asian fiksusti.
Itse en ole " opettanut" lapsia päiväkuivaksi, vaan olen antanut mahdollisuuden tehdä tarpeet pöntölle/potalle vaipan sijasta. Jotenkin se vaan on tuntunut tuollaiselle reilu 1-vuotiaalle hyvältä asialta. Tai siis olen kokenut sen niin, että arvostan lastani sen verran, että annan mahdollisuuden oppia, pakottaahan tuon ikäistä ei millään voi.
Moni äiti ja isä ei asiaa varmasti sen kummemmin edes ajattele: ympärillä näkyy vaippapyllyisiä isompiakin lapsia ja ajatellaan, ettei nyt vielä kannata kokeilla, ei nyt vielä ole sen aika, pääsee helpommalla vaipoissa jne. Ja tottahan se on, että helpommalla varmasti pääsee jos pitää 3-vuotiaaksi vaipoissa ja sitten keskustelee ison lapsen kanssa siitä, että nyt on niin iso että vaippa jätetään pois. 1-vuotiaan kanssa kun ei paljoa järkevää jutella ;) Isolle lapselle ei välttämätttä tule ensimmäistäkään vahinkoa, vaipat jää heti kerralla pois esim. tarralahjonnan avulla.
Meillä asia on nähty niin, että kaikkea ei tarvi tehdä helpoimman tavan mukaan. Me on siis reilusti alettu pissattaa lapsia noin 1-vuotiaina, tutustuttu pottoon, leikin avulla koitettu saada lapsi ymmärtämään, mikä homman nimi on ja sitten kun ekat tuotokset on tulleet, niin koko perheen voimalla ihasteltu, miten taitava tyttö/poika on! Liekö meillä sitten ollut onnea mukana, kun tuntuu että ollaan kummankin lapsen kanssa osuttu juuri siihen " herkkyysvaiheeseen" . Esikoinen oli kokonaan päiväkuiva 1v8kk (siis ei vaippaa ulkona tai kaupassa tms.) ja kuopus jo 1v4kk iässä (hänellä aktiiviset pottatreenit alkoi aikaisemmin kuin esikoisella). Toki vahinkoja on opetteluvaiheesa sattunut, välillä leikit on olleet niin kivat, että vessaan ei ole enää ehditty, vaan pissat on tulleet ovella housuun tai sitten lapsi ei ole tajunnu, että pieraistessa alkaakin jo pikku kakka tulla ;) Ja tuollaisesta pienestä huomaa kyllä sen, että se tasan tarkkaan tietää hädän. Pakottamalla ei saa potalle, sinne mennään tasan silloin kun on hätä ja tulos tulee aina.
Mulle ei siis mene ollenkaan jakeluun se vaippateollisuudenkin sponsoroima tutkimustieto, että vasta 2-vuotiaana lapsi pystyisi hädän tunnistamaan ja pidättämään. Kyllä se kyky kehittyy paljon aikaisemmin, JOS sille antaa mahdollisuuden.
Toki lapsilla on varmasti yksilölliset erot ja herkkyyskaudet. Uskon tosin, että aktiivisesti potattamalla noin 1v-vuotiaasta lähtien ihan väkisellä se herkkyyskausikin tulee jossain kohtaa vastaan... Että sikäli pallo on kyllä vanhemmilla. Toisaalta pakottaa ei saa ja jos lapsi ei halua potalle mennä, niin paras unohtaa asia hetkeksi. Meillä esikoisen kanssa kävi niin, että potta oli huikean kauhea pelotus, poika halusi pöntölle niin kuin äiti ja isikin! Sen tajuamisessa kesti vanhemmilta hetki...
Vanhempien hyvyyttä ei lapsen kuivuudella mitata. Viitseliäisyyttä ehkä ;) Meillä kimmokkeena pottatreeneille on ollut se, että kestovaippoja ei olla käytetty, vaan vaipat on kuormittaneet suoraan jätehuoltoa... Omantunto on keventynyt huomattavasti kun vaippoja on alkanut kulua vain se 1 yövaippa vuorokaudessa.
Summa summarum, äiti ei ole huono vaikka yli 2-vuotias on vaipossa :) Eikä äiti ole vain sen perusteella hyvä, että lapselta jää vaipat aikaisin. Mutta en myöskään niele sitä ajatusta, että täytyisi olla " superäiti" jotta lapsi olisi aikaisin kuiva... Ei se oikeasti vanhemmilta vaadi kuin sen pottailun kuvioihin mukaan ottamisen, lapsi hoitaa lopun ihan itse. Koska kuten jo moneen kertaan on todettu: pakottamalla ei tässä asiassa voi eikä saa edetä! Kukin perhe edetköön omalla tyylillään, toisten valintoja kunnioittaen.
kun aivan pienistä, alle 2-vuotiaista on kyse, niin onko oikeasti lapsi päivä- ja yökuiva, vai onko äiti vain erityisen herkkänä lapsen viesteille, ja osaa potattaa riittävän säännöllisesti?
- 3 lasta; tytöt päiväkuivia 2-vuotiaina, poika lähempänä 3-v -
Eli esikoinen osasi sanoa 1v8kk iässä, että on pissahätä ja juoksi vessaan pidättäen sinne asti. Tai siis osasi sanoa jo aikaisemminkin, mutta tuolloin loppui vahingot.
Kuopus ei osaa juuri puhua, mutta hädän yllättäessä sanoo " kakka" , nykii housuja alas ja menee vessaan. Ja pidättää kunnes vedän housut alas ja nostan potalle. Ikää 1v4kk.
Eli kyllä meillä on ihan oikeasti lapset kuivia olleet ;) Sitä vaihetta en laske kuivuudeksi, kun ollaan säännöllisesti potalla käyty (kuivana pysyen) ilman lapsen omaa halua sinne päästä.
Minusta lapsi on siis kuiva kun osaa hädän ilmaista ja pidättää vessaan asti ja sitä tarkoitan omien lasteni päiväkuivuudesta puhuttaessa.
rtilia:
kun aivan pienistä, alle 2-vuotiaista on kyse, niin onko oikeasti lapsi päivä- ja yökuiva, vai onko äiti vain erityisen herkkänä lapsen viesteille, ja osaa potattaa riittävän säännöllisesti?- 3 lasta; tytöt päiväkuivia 2-vuotiaina, poika lähempänä 3-v -
Moi!
Kyllä lohdutti toi viesti. Meillä kyllä poika tietää, että potalle pitäisi mennä mutta ei tee sinne mitään. Toivottavasti kouluikään mennessä on jo vaipat poissa =) Yritetty ollaan mutta ei mitään. Hoidossa on pari kertaa pissannut pottaan mutta siinä kaikki.