Täytyykö teidän mielestä kaikille lapsille olla oma huone??
Kuumeilen kolmatta lasta, mutta miehen mielestä meillä ei ole edes tilaa hänelle. Olemme itse rakentaneet talomme 128 neliötä, ja meillä on 3 makuuhuonetta (12 neliöö/ huone). Onko teidän mielestä huone peruste olla hankkimatta lasta. Toisen ja kolmannen lapsen ikäeroksi tulisi vähintäään 4 vuotta.
Kommentit (5)
Ehkä sitten kouluiässä olisi hyvä saada vähän omaa rauhaa, mutta siihenkin riittää se, että saa tehdä rauhassa läksyt jne.
Meillä on kaikilla lapsilla (kolmannen laskettu aika ensi viikolla) omat huoneet ja mä olen tykännyt siitä kovasti, koska on pienet ikäerot (tasan 2v kaikilla). Unet on rauhallisia kun on oma huone, jotain mölinää kuitenkin vuoronperään pitävät ja jotkut lapset ovat herkkäunisempia kuin toiset. Lelut on aika tarkkaan jaettu puoliksi, tietysti nuoremman huoneessa on pienempien lelut ja isommalla on esim. koulupöytä jossa säilyttää sellaisia tavaroita joita ei pikkusisko saa ottaa. Muuten leikkivät molemmissa huoneissa yhtä paljon ja yhdessä.
Mikaela ja tytöt 4v, 2v ja rv39+1
kahdella vanhemmalla omat huoneet(10v ja 11v)
Pojat 3v ja6v jakavat huoneen ja tytöt 10kk ja 8v jakavat yhden huoneen.
Ja mielestäni ei tarvita omia huoneita kaikille.Kunhan jokaisella sitten paikka minne omat aarteet ja tärkeät koulukirjat ym laittaa.
Meille mahtuisi hyvin mielestäni enemmänkin lapsia=)
Eli meillä on 2 poikaa (pian 10v. ja 4v.)ja tyttö kohta 7v.
Tällä hetkellä pojat jakavat isoimman makkarin keskenään ja tytöllä on pienin huoneista omanaan.
Meillä on sitten tuo keskikokoinen makuuhuoneena.
Olen tässä miettinyt nyt pääni puhki, että pitääkö 20v. pojalle olla oma huone ja meidän muuttaa parvisängyn kera olohuoneeseen. Siitä saisi ihan kivan ja toimivan näin, mutta vauvan kanssa en missään nimessä halua olkkarissa olla, puhumattakaan kiipeilystä parvelle ja takaisin yösydännä kun pitää imettää ja vauvaa rauhoitella ym. Myös muiden unet, kuten miehen uni häiriintyisi joka yö (hän kuitenkin kävisi töissä) kun ei olisi mitään huonetta minne mennä vauvaa imettämään rauhassa.
Eli en nyt yhtään tiedä mitä tekisimme, isompaan asuntoon en halua muutaman vuoden takia muuttaa, missään nimessä ja kun kaikki ovat isompia (mukaanlukien tuleva vauva =D) niin silloin voisi harkita tuota parvijuttua uudelleenkin ja sijoittaa 4. lapsi jonkun huoneeseen (tyttö tytön kanssa ja poika vaihtoehtoisesti nuorimman pojan kanssa) kun nukkuu jo yönsä.
Nytkin kun saataisiin pojille tuonne yhteiseen huoneeseen ihan kivasti tilaa lisää parilla ratkaisulla ja siis kysehän vanhimmalla taitaa olla tällä hetkellä vaan siitä, että nuorin menee aikaisemmin nukkumaan kun hän ja huoneessa ei voi silloin enään esim. pelailla tietokoneella kun toinen nukkuu. Toisaalta se, että hän tulee kanssamme katsomaan esim. televisiota niin on ihan kivaa myös, muutoin tuo ehkä umpeutuisi huoneeseensa ihan täysin. ;)
Eli mielipiteitä otan minäkin mieluusti vastaan.:))) Mutta teoriassa olen sitä mieltä, että omat huoneet eivät ole pakollisia, mutta esim. teinityttö ja teinipoika on mielestäni parempi olla eri huoneissa niin kaikenlainen intiimiys säilyy, mikä silloin monelle nuorelle itselleenkin on todella tärkeää.
Pikkusen liian nopeasti täällä näpyttelen. ;)
Kyllä tuon kokoiseen taloon mahtuu enemmän lapsia. Meillä on kolme lasta ja kaksi vanhinta lasta jakavat yhteisen huoneen. Hyvin on sovussa asuminen sujunut. Lisäksi lasten kasvaessa lelujen määrä vähenee, eikä lelujen säilytys vie enää niin paljon tilaa. Meillä tosin myös aika isot makuuhuoneet.
Lisäksi olen ajatellut niin, että kyllä sitä ennenkin perheet mahtuivat pienempiinkin tiloihin. Eihän sitä yleensä vanhemmillakaan ole omia makuuhuoneita. Meillä ainakin äiti ja isä jakavat yhteisen makuuhuoneen. ;-) Miksi siis lapsilla pitäisi olla jokaisella omat?
Siitä vaan perhettä kasvattamaan. =-)