Tuo vanhojen päivän touhu on mennyt liian pitkälle.
Tytöt käy koekampauksissa ja -meikeissä ja kalliit puvut sekä ravintolaillat yms. Pikkusiskolla olis se kaikki ensi vuonna edessä, mutta tiedän, ettei vanhemmilla ole varaa järjestää tuollasia edes ns. kevyessä muodossa. Miksei voida vaan järjestää koululla juhlia, kuten ennen vanhaan??
Kommentit (33)
Vierailija:
En olis toivonut koko lukioon menoa, kun tiesin miten hillittömän kalliiksi kaikki tulee/ on tullut tähänkin mennessä.
Vanhojenpäivien kustannuksiin en nyt tietenkään puutu, ne on ylimääräistä ihan.
Oma kummityttöni on vanhojen tansseissa viime vuonna. Hänen äitinsä suri ettei saa tytölle järjestettyä pukua ja kampausta, ei ole varaa.
Lupauduin avuksi. Katsoimme tytön kanssa mieleisen puvun kaavan, ja tein sen hänelle. Valitsimme yksinkertaisen mallin ja kauniin, kohtuullisen hintaisen kankaan. Puvulle tuli hintaa noin 50 eur.
Kampauksen ja meikin tein myös. Kuten myös kummitytön parhaalle ystävälle. Meillä oli oikein mukavaa valmistautuessa.
Ja väittäisimpä että kummityttöni oli yksi kauneimmista.
Tänä vuonna kummityttö muuten vuokrasi puvun eteenpäin ja sai siitä 50 eur...
( tosin, lukiohan ei edes kouluta mihinkään muuten kuin yleissivistyksen tasolla) .
En sanonut että, olisin katkera jostain tansseista HALOO!
toivoisin vain penen pientä reaaliteettiä kehiin, tyttö ei huoli mitään käytetteyä jne..
Ja tuolla motivaatiolla, olis todella kannattanut mennä johonkin halvempaan ja nopeampaa tiehen ammattiinn, joiden tekijöistä alkaa olla pulaa, duunariksi , kuten äitinsäkin.
Jos ei ihan just se unelmien puku ole, voi modifioida sitä itse..
Kampaus nyt ei paljoa maksa, kynnet ja meikin voi laittaa itse.
Ulos syömään niin 50 ¿ riittää varmasti matkoihin ja syömisiin.. Jos ei lapselle riitä niin sitten saa itse kerätä lisää rahaa vuoden varrella!
Olne vm. 78 ja meillä kyllä silloin oli kampaajat jotka tekivät kampaukset edellisenä päivänä ja tosiaan nukuttiin miten nukuttiin yön yli ettei kampaus mennyt pilalle. Teetin ompelijalla oman pukuni, meikkasin itse.
Ja tanssien jälkeen lähdettiin ravintolaan syömään ja hotelliin yöksi.
tosiaan ihan mahdotonta kilpavarustelua, kuten joku jo aikaisemmin mainitsikin. Toisilla on vara satsata, mutta kaikilla ei ole. Ja miksi täytyy olla iltapuku, kuinkahan monella sillä on käyttöä jatkossa? Pienemmällä vaivalla ja rahalla saisi kyllä nätin koltun. Tai sitten oikeasti jotain vanhaa....
Onneksi menee 12 vuotta ennenkuin seuraava on tanssimassa - ehtii vähän keräämään rahaa. Hynää meni n. 500¿ ja tein sentään puvun itse. Mutta alushame, kampaus (ei koekampausta onneksi), meikki, korut, laukku, illalliset, jatkot, taksit, yms! Ei olisi meilläkään ollut varaa, mutta tyttö on ns paremmassa lukiossa ja KAIKKI muut sai tietty teeteyt tai USAsta tms tilatut puvut yms hörhellykset. Kyllä toki olikin hienoa kun lähes 750 paria tanssi eilen LänsiAuto areenalla. Mutta onko se sen arvoista???
Vierailija:
Sillehän en sitten minkään mahda, jos ymmärryksesi on noinkin suppeaa.
Tulee mieleen, että oletkohan katkera, kun et itse ole kenties käynyt lukiota/osallistunut vanhojen tansseihin..?
Sääli. No mutta halit sulle :)
8
Mutta hyvää hääpäivää sinulle joskus ja avioliittoa kun miehesi tajuaa, että menit naimisiin vain saadaksesi puketua kauniisti ja käydä kampaajalla.
Ps. olen viettänyt vanhojen päivät aikoinani.
omalle kropalle räätälöity. kellään ei samanlaista. olipas ihanaa.
On kamalaa, jos oma äiti ei kannusta opiskelemaan, vaan haluaa tytöstään nopeasti vaan jonkun lähihoitajan tai siivoojan. Ei siinä mitään, mutta jos tytöllä on kunnianhimoa niin pitää kannustaa!
suppeuden. Onneksi tyttäresi haluaa kouluttaa itseään. Oletko kateelinen hänelle?
Kyllä amikseen ehtii, ei 18-vuotiaan tarvitse vielä olla vakityössä kiinnii. Sinun tehtäväsi on kasvattaa hänet ansaitsemaan rahat pukuun ja juhlimiseen.
e halua osallistua niin ei tarvitse, mutta jos haluaa niin toki pitäisi olla siihen mahdollisuus.