Voiko aikuisen ihmisen unentarve olla yli 10h?
Alan jo pikkuhiljaa huolestua, sillä mua nukuttaa ihan jatkuvasti. Toimintakykyinen toki olen muutamankin tunnin unilla, mutta huomaan toki olevani väsynyt.
Eilen töiden jälkeen kävin nukkumaan hyvin nukutun viikon jälkeen "pikkupäikkäreitä" klo 18, mutta unet menivät aamuun saakka. Töistä päästyäni oli taas pakko nukkua tunnin verran. Nyt olo on suht virkeä. Tätä toistuu kerran pari viikossa.
Voiko aikuinen ihminen oikeasti tarvita näin paljoa unta? Loma-aikanakin kun univelkaa ei varmasti ole, menee helposti 10-12 tuntia.
Kommentit (35)
Unentarve on henkilökohatien joku pärjää ihan hyvin 6-7 tunnin yöunilla ja toinen tarvitsee sen 8-9 tuntia unta. Yksittäistapauksena 10 tuntia ei ole liikaa, mutta jos tätä on useammin ja selkeä muutos aikaiseenpaan unen tarpeeseesi niin kävisin lääkärissä.
Minun unentarpeeni on ollut elämäni ensimmäisestä yöstä saakka noin 12 tuntia. Olen nyt 33-vuotias. Vuorotyön tekeminen on tämän takia vaikeaa, vuorojen välissä lähinnä vain nukun kun ei ole mitään rytmiä mistä pitää kiinni. Päätin lopettaa vuorotyön viitisen vuotta sitten, ei sovi minulle. Tavallinen päivätyökin on vaikeaa, kun yöunet ovat 8 tuntia ja niiden jäljiltä en ole koskaan virkeä, väsyttää vaan ihan törkeästi. Yllättävää kyllä olen huomannut, että jos on pakko poikkeuksellisesti nukkua aivan liian vähän, sopii 5 tuntia minulle parhaiten. Kai unen sykli on kevyin heräämiseen silloin. Mutta nytkin työttömänä nukun päivittäin 12 tuntia, menisi helposti enemmänkin, mutta revin itseni tuossa vaiheessa ylös. Jos nukkuisin sen 14+ tuntia, menee se vähäinenkin rytmi aivan pyllylleen, koska sen jälkeen jaksaisin valvoa hienosti 18 tuntia ja tämmöinen rytmi ei vaan oikein toimi, menee vaan ihan sekaisin. 12+12 tuntia tuntuu kohtuullisen toimivalta, mutta kun työt taas alkavat, niin tämähän ei sitten onnistu... ja vapaapäivät menee näitä 14+ tunnin unia nukkuessa.
Joku toki sanoo nyt että mene lääkäriin, mutta todellisuudessa täällä maakunnassa mitä kukaan lääkäri siihen sanoisi. Iskisi rautatabletteja kouraan ja käskisi lenkkeillä, ei kukaan mitään tutkimaan ala ja yksityisille ei ole varaa mennä. Ja tätä se elämä on ollut lapsesta saakka, muistan jo silloin kuinka ärsytti kun etenkin isovanhemmat eivät antaneet nukkua kellon ympäri vaan tulivat aina herättämään. Harva voi ymmärtää tätä. Sanovat että nukut liikaa, nuku vähemmän niin jaksat paremmin. Ei toimi! On kokeiltu!
Mullakin tosi suuri unentarve, uskottelen itelleni, että 8 h riittää, ei riitä, virkeä oon 9-10h unilla, mä pystyisin nukkumaan joka yö n. 13 tuntia.
Kuorsaatko? Kantsii tarkistaa uniapnean mahdollisuus. Aiheuttaa jatkuvaa väsymystä.
Vierailija kirjoitti:
Kuorsaatko? Kantsii tarkistaa uniapnean mahdollisuus. Aiheuttaa jatkuvaa väsymystä.
En kuorsaa, kumppanit tietävät. Kilpirauhanenkin toimii normaalisti.
t. 4
En ole pariin vuoteen herännyt virkeänä vaikka nukun 8-12h. Lenkkeilen joka päivä koska minulla on koira. Syön terveellisesti, en tupakoi, en pysty juomaan alkoholia koska krapula kestäisi 4 päivää ja voisin vain nukahtaa pystyyn! Olen käynyt verikokeissa ja kaikki arvot on kunnossa. Nukahdan illalla hyvin. Aamulla en meinaa millään päästä ylös sängystä ja herääminen on ihan kamalaa. Töissä pari ekaa tuntia olen aika pihalla. En tiedä mitä tämä voisi olla :( haluaisin vain nukkua kunnolla ja tuntea oloni virkeäksi edes joskus. Olen 27.
Minullakin on kohtuuton unentarve. Ei ole apneoita todettu. Sellainen 12 tuntia pitäisi saada nukuttua, että jaksaisi olla normaalisti.
Maalaisjärjellä ajatellen se voisi olla, sillä onhan niitä poikkeamia todistetusti toiseenkin suuntaan (siis ihmiset, joilla synnynnäisesti sellainen elimistö, että pärjää 6h yöunilla mainiosti.)
Itse nukun 5-6 tuntia yössä ja olen nukkunut näin ala-asteelta lähtien.
Sekin vaihtelee kuinka paljon unta tarvitsee. Mulle riittävä määrä on 7 h unta. Toisinaan vedän kuitenkin pidempiä 10 tai jopa 12 tuntia unta kalloon. Sitten jos nukun tosiaan paljon niin seuraava yö menee valvoessa.
Päikkäreitä ei kestä ottaa yhtään koska ne vie yöunet. Puolenkin tunnin päikkärit tekee sen että unta saa korkeintaan aamuyöllä tai aamulla. Valvoa saatan helposti toista vuorokautta jos vähänkin stressaa ja aika usein stressaa.
Eihän se unettomuus muuten haittaisi mutta kun se vetää hermot liian tiukalle.
Onko muita jotka ovat tarvinneet valtavasti unta lapsesta saakka?
t. 4
Nukuin kymmenen vuotta sitten liian vähän. Painoin kun durasel paikasta toiseen. Olen oikeasti kasvanut aikuiseksi. Nautin nukkumisesta nykyään. Olen väsynyt jos en liiku viikottain. Olen kuitenkin lapsesta pitäen urheillut. Nyt on ollut taukoa ja olen väsyneempi selvästi. Muistan kuitenkin että nuorempanakin väsytti mutta kuitenkin ohitti sen väsymyksen. Joten nykyään kuuntelen kehoani enemmän.
Ja niin meni reipas 14 tuntia taas että hurahti...
t. 4
Vierailija kirjoitti:
Kävisin lääkärissä.
Mitähän luulet tavallisen terveyskeskuslääkärin tekevän asialle? Ei ne ota vaikkapa kroonisiin tuki- ja liikuntaelintenkään vaivoihin oikein kantaa. Buranaa ja Mobilatia käskevät käyttämään, vaikka vaiva ei ole vuosiin mennyt sillä ohi. Jos nyt oletetaan että hoitaja siellä puhelimen ajanvarauksessa edes antaisi mulle ajan...
Täällä yksi, joka tarvitsee noin kymmenen tunnin yöunet. Kuorsaan toisinaan, mutta uniapneaa mulla ei ole, se on tutkittu ainakin kahdesti.
Koululaisena nukuin noin tunnin päikkärit aina koulusta tultua. Sitten jaksoin hyvin tehdä läksyt. Ilman päiväunia läksyjen teko kesti kauemmin ja niihin tuli enemmän virheitä.
Väsymyksestä olen valittanut lääkäreille useinkin, mutta eipä siihen mitään kikkaa tai sen kummempaa syytä ole löytynyt.
Minullakin on väsymystä koko ajan jos en nuku 12-14h
Mä tartten unta n. 10h yössä. 9h minimi. 7h ja alle ni en tule toimeen edes yhtä päivää. Tai tulen, mut oon zombie.
Ei ole normaalia. Sairaus tai huono ruokavalio ja liikunnan puute.