Yksityinen pph & tuet yms.
Nyt löytyi pojalle kiva hoitopaikka syksyksi (silloin 2 v 2 kk), nyt on siis vielä kotihoidossa. Olen itse tekemässä syksyn töissä vajaata viikkoa, 3 tai 4 päiväistä ja sitten vuoden 2009 alusta 5 päiväistä. Hoitotäti kuitenkin haluaisi, että hän saisi hoitoon sellaisia lapsia, jotka ovat 5 päivää viikossa.
Kysymys kuuluu: voinko maksaa syksynkin 5 päivän hoidosta (tämä olisi kyllä taloudellisesti mahdollista), mutta pitää poikaa vain 3-4 päivää hoidossa. Mietin lähinnä sitä kunnan/kaupungin tukea yksityiselle pph:lle, Kelan tukia ja onko työnantajallakin tähän kuvioon jotain sanottavaa (vajaa työviikko on jo sovittu, mutta muuta).
Vai hakisinko lapsen sittenkin päiväkotiin, jossa saa sovittua hoitopäivien määrän joustavammin.
Kommentit (2)
Mun käsittääkseni se on aivan mahdollista. Kelasta saa myös osa-aika hoitoon sovellettua tukea, minkä määrä on pienempi. Hoitajallehan se on vain helpompi, jos saa koko kuun palkan, mutta lapsi on hoidossa vain 3-4 päivää viikossa. Oman toimeentulon vuoksi pph todennäköisesti toivoo niitä viisi päivää viikossa olevia, mutta jos kuitenkin maksaisit koko hoitomaksun, en usko että siinä mitään ongelmaa tulee.
me ainakin saimme ihan normaalin yksityisen hoidon tuen kuntalisällä kun meidän 2,5 v. poika oli viime syksyn yksityisellä pph:lla. Poika oli hoidossa 3-4 pv/viikossa, max. 6 tuntia päivässä (ja mekin maksoimme täyden hoitomaksun). Ja ei kai työnantaja mitään erityistä kommentoi, jos kerta työajasta on jo sovittu.
Lisäksi voit hakea Kelasta osittaista hoitorahaa, kun lyhennät työaikaasi, Kelan sivuilta: Osittaista hoitorahaa maksetaan 70 euroa kuukaudessa työ- tai virkasuhteessa olevalle vanhemmalle tai muulle huoltajalle, jonka viikoittainen työaika on lapsen hoidon vuoksi enintään 30 tuntia.