Miksi tyttöjen teini-ikää pelätään?
Monet haluaisivat pojan, koska ajattelevat, että pääsevät helpommalla. Ilmeisesti nimenomaan tyttölapsien teini-ikää pelätään. Mutta miksi? Eikös teini-ikä voi olla aivan yhtä haasteellinen riippumatta lapsen sukupuolesta? Ihan samalla tavalla se teini voi kokeilla huumeita, harrastaa irtoseksiä ja varastella kaupoista, on se sukupuoli kumpi tahansa.
Kommentit (80)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 14:57"]Yläkoulun opettajana olen huomannut, että teinitytöt ovat murkkuiässä pahempia nimenomaan siksi, että ovat verbaalisesti lahjakkaampia eli kaikenlaista huutelua kuulee enemmän tytöilä kuin pojilta. Lisäksi teinitytöillä on näitä kamalia draamoja tyttö- ja poikakavereiden kanssa. Mutta yleistää ei tietenkään voi, kaikenlaista porukkaa mahtuu aina sekaan ja yksilöitähän jokainen on.
[/quote]
Nojaa, minä luin yhteen aikaan iltalukemisiks sivistyssanakirjaa sen vuoksi, että voisin päihittää kiusaajani verbaalisesti. Ja tyttöporukoista olen pysynyt kauvempana just ton älyttömän draaman vuoksi, vaikka tyttö itsekkin olen.
t. teini
Minä olen kahden tyttölapsen isä ja koska tiedän miten teinipojat ajattelevat, odotan kauhulla tyttärieni teiniaikaa. Toivon, että pystyn heidät kasvattamaan niin, että heidän itsetunto on tarpeeksi vahva omiin päätöksiin ja mielipiteeseen, eivätkä suostu poikien ehdotuksiin sosiaalisen paineen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 14:56"]
Pojat eivät tule raskaaksi. Pojilta ei mene maine (jos pysyvät heterona).
Lisäksi pojilla ei ole samalla lailla houkutuksia. (Nuoret) aikuiset naiset eivät tarjoa kaikkea mahdollista vain saadakseen poikia sänkyynsä.
[/quote]
No joku poikahan sen tytönkin raskaaksi saattaa, joten kyllähän poikakin siinä on vastuussa. Myös poika voi harrastaa irtosuhteita ja yhtä haitallista sekin voi olla. Mutta tottahan se, että vain naiset saavat irtosuhteista huonon maineen. Nykyisin teini-ikäisten jahtaajia tuntuu olevan sen verran liikkeellä, että kyllä niitä poikiakin houkuttelee. Sekä miehet että naiset tätä tekevät, tosin naisen seksisuhdetta nuoreen poikaan ei katsota niin pahalla meidän yhteiskunnassa.
Mutta tässä taas unohdetaan se tosiasia, että jokaisen nuoren murrosikä on erilainen. Suurin osa nuorista kuitenkin kaiketi ovat suht helppoja myös murrosiässä eivätkä ryhdy rikollisiin toimiin. Temperamentista / luonteesta se on enemmän kiinni ja tietysti kaveripiiristä, että miten hankala teinistä tulee. Jotenkin tuntuu, että poikien juttuja ei pidetä niin vakavina, mutta tytöistä yritetään pitää huolta todella tiukasti.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 14:56"]
Pojat eivät tule raskaaksi. Pojilta ei mene maine (jos pysyvät heterona).
Lisäksi pojilla ei ole samalla lailla houkutuksia. (Nuoret) aikuiset naiset eivät tarjoa kaikkea mahdollista vain saadakseen poikia sänkyynsä.
[/quote]
Miksi tätä on alapeukutettu? Tässä on just se, miksi odotan kauhulla kun voimakastahtoinen tyttäreni tulee teini-ikään. Empaattisen poikalapsen murrosikä oli ihan leikkiä vaan.
20 vuotta perhepäivähoitajana toiminut kaverini tokaisi, että ei ota enää tyttöjä. Esimerkki uloslähdöstä. Hoitaja sanoo, nyt lähdetään ulos. Pojat menevät ja pukevat päälle. Tytöt: "mitä mä paan päälle, enkä lähde ja mä en leiki ton kanssa, toi ei leiki mun kanssa". Drrrraaamaaa!
Tätä keskustelua lukiessa tulee mieleen, että on muka epänormaalia jos teini EI juo, polta tai ravaa bileissä? Voi kuulkaa, minä olisin onneni kukkuloilla, jos oma teinityttöni käyttäytyisi asiallisesti ja pyörisi vähän paremmissa jengeissä. Näin kesäisin saan peräänkuuluttaa tytärtäni yötä myöten eikä puheluihin vastata, ja kun kotiin palataan niin haistattelu alkaa ja vielä rahaakin pitäisi saada kirsikkana kakun päälle.
En jaksa tätä samaa joka päivä, välillä jopa toivon, että tyttö sijoitettaisiin laitokseen - ja pahimmillaan, etten koskaan olisi hankkinut häntä. Kivittäkää ja alapeukuttakaa pois, mutta meidän murrosikäisen kanssa ainakin menee niiiin hermot, että huhhuh.
Meillä asuu 17- ja 16-vuotiaat tytöt, sekoilevia pissiksiä ei le näkynyt. Kavereita tytöillä kyllä on. Täytyy sanoa että helpolla olemme päässeet murrosiästä tyttöjen kanssa. Saa nähdä onko meininki eri kun pikkuveljeä tulevat teini-ikään.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 15:11"]
Minä olen kahden tyttölapsen isä ja koska tiedän miten teinipojat ajattelevat, odotan kauhulla tyttärieni teiniaikaa. Toivon, että pystyn heidät kasvattamaan niin, että heidän itsetunto on tarpeeksi vahva omiin päätöksiin ja mielipiteeseen, eivätkä suostu poikien ehdotuksiin sosiaalisen paineen vuoksi.
[/quote]
Tuli tästä mieleen, että jotenkin tuntuu, että kaikki vastuu kannetaan nimenomaan tyttöjen harteille. Poikien kasvatuksesta ei niin väliä, mutta tytöt pitää kasvattaa kunnolla, jotta he tekevät poikienkin puolesta sen oikean päätöksen. Tyttöjen täytyy kieltäytyä seksistä (ettei tule raskaaksi, ettei saa huoran mainetta), tyttöjen täytyy kieltäytyä alkoholista (ettei poika raiskaa humaltunutta helppoa saalista), tyttöjen täytyy pukeutua säädyllisesti... Listaa voisi jatkaa kuinka pitkälle tahansa. Luulisi, että olisi enemmänkin paineita kasvattaa pojista kunnollisia miehiä. Opettaa heille, että ei tee tyttöä raskaaksi, ei raiskaa ketään, ei hauku huoraksi jne. Silti se on aina sen tytön vika, joka tuli raskaaksi, vaikka poika oli siinä mukana kanssa. Miksi se on nimenomaan aina tytön vastuulla olla tulematta raskaaksi ja raiskatuksi?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 14:48"]Pojat osallistuvat useammin rikolliseen toimintaan kuin tytöt. Tytöt taas aiheuttavat lähinnä itselleen hallaa. Pojat tekevät sellaisia asioita, jotka eivät näy heistä päälle päin ja osaavat peitellä jälkiä ja olla lipeviä. Tytöstä taas näkee päälle päin asioita: haisee viinalle ja tupakalle, meikit itketty poskille, haavoja käsissä, itkuisia puheluita kuuluu huoneesta, puhumattomuutta ja kiroilua. Pojat taas tekevät keskenään ilkivaltaa, ryöstävät mopon, sotkevat, aiheuttavat tahallaan sydänsuruja tytöille jne. ja kotona ollaan niin kilttiä poikaa.
[/quote] Ahaa, tytöiltä on siis ok jos polttavat, juovat ja kiroilevat, mutta poikaa täytyy paheksua? Ja niin, poika on aina se joka "tahallaan" aiheuttaa tytöille pahan mielen. Tytöthän ne kieroilijat ovat!
[/quote]
Nimenomaan tyttöjen käyttäytymistä ei sallita! Pojilta saatetaan katsoa vähän sormien läpi. Pojat hyväksikäyttävät tyttöjen tunteita saadakseen seksiä ja naureskellessaan muiden tyttöjen ja poikien kanssa asiasta. Tyttö on niin kokematon, että ei ymmärrä, että hänellä on oikeus päättää omasta kehostaan eikä kannata miellyttää satunnaista jätkää. Pojat taas itse ihastuvat kieroihin, koppaviin ja kauniisiin tyttöihin. Sitten ruikutetaan, kun muija teki paskasesti eikä ole tyttöystävää. Oma vika, kun kiltti ja nätti tyttö ei sytytä. Susta huomaa, että olet teinipojan äiti :)
En ollut itse aikoinaan sekoilevä kännäävä pissis, joten en automaattisesti oleta nykyteinienkään olevan. Kertoiskohan ennakkoluulot kuitenkin enemmän itse luulijasta kuin luulojen kohteesta?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 14:37"]
Monet haluaisivat pojan, koska ajattelevat, että pääsevät helpommalla. Ilmeisesti nimenomaan tyttölapsien teini-ikää pelätään. Mutta miksi? Eikös teini-ikä voi olla aivan yhtä haasteellinen riippumatta lapsen sukupuolesta? Ihan samalla tavalla se teini voi kokeilla huumeita, harrastaa irtoseksiä ja varastella kaupoista, on se sukupuoli kumpi tahansa.
[/quote]
No mun mielestä se pelon aihe on se, että pojat voivat joo sekoilla teini-iässä, mutta se on enemmän tuhoamista ulospäin. Tytöt ovat (seotessaan teini-iässä) helpommin itsetuhoisia ja eri tavalla pitelemättömiä. Lisäksi tytön joutuminen rikoksen uhriksi ( esim.raiskaus) pelottaa enemmän, vaikka tilastollisesti lienee todennäköisempää pojan joutua rikoksen uhriksi tai muuten kokea tapaturmia.
Minulla on kolme tyttöä, syntyneet 3½v sisällä. Kun olivat pieniä, oli raskasta. Silloin minulle sanottiin, että jos olisivat poikia, olisit jo hullujen huoneella ja sitten taas toisaalta hymyiltiin merkitsevästi "odopa kun ne tulevat murrosikään".
Nyt ne ovat murrosiässä (melkein 18v, 16v ja 14v) ja ovat helppoja kuin mitkä. Mikä tässä piti olla vaikeaa/kamalaa? Kyllä nämä teinitytöt ovat sata kertaa herttaisempia kuin ne yli 10v takaiset kitisijät.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 15:11"]
[/quote]
Tuli tästä mieleen, että jotenkin tuntuu, että kaikki vastuu kannetaan nimenomaan tyttöjen harteille. Poikien kasvatuksesta ei niin väliä, mutta tytöt pitää kasvattaa kunnolla, jotta he tekevät poikienkin puolesta sen oikean päätöksen. Tyttöjen täytyy kieltäytyä seksistä (ettei tule raskaaksi, ettei saa huoran mainetta), tyttöjen täytyy kieltäytyä alkoholista (ettei poika raiskaa humaltunutta helppoa saalista), tyttöjen täytyy pukeutua säädyllisesti... Listaa voisi jatkaa kuinka pitkälle tahansa. Luulisi, että olisi enemmänkin paineita kasvattaa pojista kunnollisia miehiä. Opettaa heille, että ei tee tyttöä raskaaksi, ei raiskaa ketään, ei hauku huoraksi jne. Silti se on aina sen tytön vika, joka tuli raskaaksi, vaikka poika oli siinä mukana kanssa. Miksi se on nimenomaan aina tytön vastuulla olla tulematta raskaaksi ja raiskatuksi?
[/quote]
Musta tämä on ihme jeesustelua. Totta kai jokainen normaaliälyinen ihminen kasvattaa pojistaan ihan samalla lailla toista kunnioittavia ihmisiä, kuin tyttäristään.
Mutta me kaikki varmaan tiedämme, että kaikki ihmiset eivät tee noin, ei poikien eikä tyttäriesä kohdalla.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 15:25"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 14:48"]Pojat osallistuvat useammin rikolliseen toimintaan kuin tytöt. Tytöt taas aiheuttavat lähinnä itselleen hallaa. Pojat tekevät sellaisia asioita, jotka eivät näy heistä päälle päin ja osaavat peitellä jälkiä ja olla lipeviä. Tytöstä taas näkee päälle päin asioita: haisee viinalle ja tupakalle, meikit itketty poskille, haavoja käsissä, itkuisia puheluita kuuluu huoneesta, puhumattomuutta ja kiroilua. Pojat taas tekevät keskenään ilkivaltaa, ryöstävät mopon, sotkevat, aiheuttavat tahallaan sydänsuruja tytöille jne. ja kotona ollaan niin kilttiä poikaa.
[/quote] Ahaa, tytöiltä on siis ok jos polttavat, juovat ja kiroilevat, mutta poikaa täytyy paheksua? Ja niin, poika on aina se joka "tahallaan" aiheuttaa tytöille pahan mielen. Tytöthän ne kieroilijat ovat!
[/quote]
Nimenomaan tyttöjen käyttäytymistä ei sallita! Pojilta saatetaan katsoa vähän sormien läpi. Pojat hyväksikäyttävät tyttöjen tunteita saadakseen seksiä ja naureskellessaan muiden tyttöjen ja poikien kanssa asiasta. Tyttö on niin kokematon, että ei ymmärrä, että hänellä on oikeus päättää omasta kehostaan eikä kannata miellyttää satunnaista jätkää. Pojat taas itse ihastuvat kieroihin, koppaviin ja kauniisiin tyttöihin. Sitten ruikutetaan, kun muija teki paskasesti eikä ole tyttöystävää. Oma vika, kun kiltti ja nätti tyttö ei sytytä. Susta huomaa, että olet teinipojan äiti :)
[/quote]
Huh hah heijaa taas tätä yleistysten kirjoa.
SUsta yllä oleva voi taas todeta, että sulla ei liene yhtään poikalasta, tuskin miestäkään, jos sun mielestä kaikki tässä elämässä on vain miessukupuolen vikaa lapsesta lähtien.
Ihan oikeasti te poikavihaajat, menkää vähän itseenne. Sitä yleensä saa mitä tilaa.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 15:17"]
Tätä keskustelua lukiessa tulee mieleen, että on muka epänormaalia jos teini EI juo, polta tai ravaa bileissä? Voi kuulkaa, minä olisin onneni kukkuloilla, jos oma teinityttöni käyttäytyisi asiallisesti ja pyörisi vähän paremmissa jengeissä. Näin kesäisin saan peräänkuuluttaa tytärtäni yötä myöten eikä puheluihin vastata, ja kun kotiin palataan niin haistattelu alkaa ja vielä rahaakin pitäisi saada kirsikkana kakun päälle.
En jaksa tätä samaa joka päivä, välillä jopa toivon, että tyttö sijoitettaisiin laitokseen - ja pahimmillaan, etten koskaan olisi hankkinut häntä. Kivittäkää ja alapeukuttakaa pois, mutta meidän murrosikäisen kanssa ainakin menee niiiin hermot, että huhhuh.
[/quote]Tsemppiä! Hiljattain kuulin yhdestä teinistä, joka viimein sijoitettiin nuorisokotiin kun vanhemmat ei kertakaikkiaan enää jaksaneet tytön jatkuvaa kännisekoilua, monta kertaa tuotiin maijalla tai ambulanssilla kotiin. Ties missä huumepiireissä jo pyöri, paikallisten diilerien liepeillä. Laittoi myös koko omaisuutensa tuhannen pillun päreiksi kotonaan ja päälle haistatteli kaiken mahdollisen vanhemmilleen. Raaka peli, mutta raja ylittyi..
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 15:25"][quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 14:48"]Pojat osallistuvat useammin rikolliseen toimintaan kuin tytöt. Tytöt taas aiheuttavat lähinnä itselleen hallaa. Pojat tekevät sellaisia asioita, jotka eivät näy heistä päälle päin ja osaavat peitellä jälkiä ja olla lipeviä. Tytöstä taas näkee päälle päin asioita: haisee viinalle ja tupakalle, meikit itketty poskille, haavoja käsissä, itkuisia puheluita kuuluu huoneesta, puhumattomuutta ja kiroilua. Pojat taas tekevät keskenään ilkivaltaa, ryöstävät mopon, sotkevat, aiheuttavat tahallaan sydänsuruja tytöille jne. ja kotona ollaan niin kilttiä poikaa.
[/quote]
[/quote] Kuvittelet siis, että kaikki pojat ovat tuollaisia? Jos näin on, miksi kiellät sen että kaikki tytöt ovat pahoja ja kieroilevia? Miksi vain pojat ovat mielestäsi aina ilkeitä? Tyttöjen keskuudessa on paljon enemmän kiusaamista, ainakin henkistä ja nimenomaan piilokiusaamista. Tytöt osaavat olla todella ilkeitä.
Pojat sen sijaan ovat yleensä reiluja kavereita jotka eivät katso ikää ja ulkonäköä valitessaan kavereitaan. Tytöillä näin useimmiten on.
Ja susta taas huomaa, että olet teinitytön äiti kun noin kovasti poikia mollaat, yleistät ja kaikki teinitytötvovat mielestäsi niiin ihkuja :)
ps. En ole teinipojan äiti. En myöakään tytön.
Teinitytöt kiihottaa. Ei voi mitään. Älkää pelätkö, ei paha setä edes juttele niiden kanssa, kunhan katsoo, kuten kuka tahansa joka ei ole täysin kusipää.
Jaa-a, olisikohan siksi, että pojille luodaan miehinen ego, joka kieltää heikkouden ja tiettyjen tunteiden näyttämisen, ja suurin osa pahasta käyttäytymisestä laitetaan miehisyyden piikiin, pojat on poikia jne. Poikien pitäisi itse osata, olla voimakkaita ja ei ikinä alistua, muuten haukutaan homoksi tai naiseksi.
Kyseiset pojat sitten murkkuiässä kohtaavat identiteettikriisejä, persoonaan ja seksuaalisuuteen liittyviä, ja kun ei saisi kenellekkään puhua, kun se on epämiehekästä, niin ollaan hiljaa, tai pahimmassa tilassa aletaan ränttälöimään. Panemista, juomista, pikkurikoksia, holtittomuutta. Kyseisestä käyttäytymisestä tulee outlet omalle identiteettikriisille, ollaan hukassa ja vihaisia, ja yritetään peittää kriisi miehekkäillä teoilla.
Vanhemmille ei uskalleta mitään kertoa, koska pojilta odotetaan miehekkyyttä. Miehillä kun ei ole ikinä emotionaalisia ongelmia, ei masennusta ei mitään, eikä tietenkään identiteettikriisejä. Kukaan ei kerro pojille olemaan oma itsensä, vaan olemaan mies.
Tyttöjen teini-ikään liittyvät oireilut näkyvät selvemmin vanhemmille, koska heille on opetettu, että asioista voi kertoa vanhemmille, tai kavereille, ja on OK olla herkkä ja tunteikas. Tämän takia tytöt voivat olla '' ns '' hankalampia, koska heistä näkyy, että nyt on ongelmia. Ja yleensä, uskoisin, että suurin osa teini-ikää läpi käyvistä tytöistä haluavat puhua ongelmistaan, vanhemmillekkin, vaikka eivät siltä näytäkkään, eivätkä apua halua vastaanottaa. Se tieto tosin, että joku voi mahdollisesti auttaa, on itsessään apu. Muistaakseni oli myös tehty tutkimus, että naispuoliset jättävät merkkejä mahdollisesti itsemurhasta, kun taas miehet eivät, vaan tekevät sen ilman mitään facebook postauksia siitä, kuinka on paha olla, ja kuinka haluaa antaa hyvästit kavereille yms.
Tämän takia monilla vanhemmilla on varmaan sellainen käsitys, että tytöt ovat vaikeampia, koska heistä näkyy, että nyt on ongelmia. Pojista taas ei välttämättä tiedä mitään, koska heitä ei kehoteta kertomaan tunteistaan, ja siksi he ovat ns '' helpompia '' koska vanhemmat eivät tietenkään voisi ikinä tietää että heidän pojallaan on ongelmia, kunnes kyseinen poika saa jonkun mimmin raskaaksi tai varastaa kaupasta kaljaa.
Olen teini-ikäisten poikien äiti, enkä kyllä ole ikinä kuullut, että joku pelkäisi enemmän tyttöjen teini-ikää...Toki tytöt vaivat olla teini-iässä henkisesti vaativia, mutta kyllä poikien kanssa saa useammin olla sydän syrjällään..!
Mulla kaksi pientä tyttöä, ja niin toivon ettei heistä tule samanlaisia teininä kuin mä olin! Olin aina kavereilla yötä, joten harvemmin jäin kiinni mistään. Ryyppäsin ihan älyttömästi, poltin tupakkaa, otin tatuoinnin, lävistyksiä, paneskelin eri jätkien kanssa (ehkäisystä osasin onneksi huolehtia vaikka muuten en välittänyt mistään!). Vanhemmilleni olin kiltti, isälleni etenkin ja kiedoinkin hänet pikkurillini ympärille ja aina kun menin kaverilleni yöksi, antoi hän vähän "leffa- ja popparirahaa" (eli joka vkl), ja mä tietty dokasin ne rahat.
Isäni oli ehkä sinisilmäinen, itse en aio olla. Mulla oli nuorena tosi paha olla ja halusin vaan kuolla. Vasta täytettyäni 18 rauhotuin jotenkin täysin, olin 16-vuotiaana lopettanut koulun kesken joten jatkoin opintojani ja aloitin viikonlopputyöt. Ei enää yhtään kiinnostanut notkua baareissa, kun sitä oli jo alaikäisenä tehnyt.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2014 klo 14:48"]Pojat osallistuvat useammin rikolliseen toimintaan kuin tytöt. Tytöt taas aiheuttavat lähinnä itselleen hallaa. Pojat tekevät sellaisia asioita, jotka eivät näy heistä päälle päin ja osaavat peitellä jälkiä ja olla lipeviä. Tytöstä taas näkee päälle päin asioita: haisee viinalle ja tupakalle, meikit itketty poskille, haavoja käsissä, itkuisia puheluita kuuluu huoneesta, puhumattomuutta ja kiroilua. Pojat taas tekevät keskenään ilkivaltaa, ryöstävät mopon, sotkevat, aiheuttavat tahallaan sydänsuruja tytöille jne. ja kotona ollaan niin kilttiä poikaa.