kela perii opintotuen takaisin henkivakuutuskorvauksen takia, voiko asialle tehdä jotain?
opiskelija ollut vainajan eläessään nimeämä edunsaaja kuolemantapauksessa. korvaus 2500 eur. verotettu pääomatulona, ja nyt kela haluaa periä opintotuen sen takia takaisin. voiko asialle tehdä jotain?
T
tausta: tuntuu kohtuuttomalta, että tuki peritään takaisin, koska opiskelija saanut tuloa, johon ei itse voi vaikuttaa. jos olisi saanut vainajalta rahaa perintönä testamentin kautta (perintöverotus) tai lahjoituksena (lahjavero) ei tukea ilmeisesti perittäisi takaisin.
Kommentit (6)
aina kehutaan, et henkivakuutus kätevä tapa siirtää rahaa kuolemantapauksessa, mutta ei se ainakaan tässä tapauksessa ollut niin.
ap
tässä tapauksessa opiskelija on siskoni ja vainaja lapseton tätimme. minä ja muut edunsaajina olleet serkukset saamme työssäkäyvinä pitää korvauksen, siskoltani tuota summaa vastaava raha peritään takaisin, koska on opiskelija.
ap
perustelut. Perustelut pitäisi selvitä itse päätöksestä ja päätöksen tekijän kanssa keskustelemalla. Päätöksen pitäisi perustua lakiin, joten siitä lakikohdasta joka on annettu päätöksen perusteeksi näette onko se todelle sisällöltään sellainen, että sitä voidaan yksiselitteisesti soveltaa siskosi tapaukseen. Jos lakikohta pitää sisällään tulkinnan varaa tai harkintaa, kannattaa pyytää asian uudelleen käsittelyä tai tehdä oikaisuvaatimus (joka pitää perustella).
eikun kirjallista valitusta tekemään. Ja jos siitä tulee negat. päätös, siitäkin voi vielä valittaa.
voisiko kela kohtuullistaa päätöstä?
ap