Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voidaanko minut irtisanoa heti kun palaan takaisin töihin hoitovapaalta?

Vierailija
21.11.2008 |

Eli siis jos yrityksessä EI ole menossa YT-neuvotteluita silloin kun palaan takaisin töihin.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakkoon ei voida sanoa, siis niin kauan kun olet kotona. Mulla sama tilanne.

Vierailija
2/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut vastaavassa tilanteessa. Nyt töihin paluusta on vuosi eli sen sain lisävapaa ja nyt olen irtisanottu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työtä ei kuitenkaan ole, käynnistetään sinun työsuhteesi päättämiseksi YT_neuvottelu. Onko sinulla nimetty sijainen? Jos on, tilanteesi on melko hyvä. Ainakaan ei voi sanoa, että sinulla ei ole paikkaa. Jos on huolta ja olet palaamassa pian, esim. vuodenvaihteessa, kannattaa sinun olla jo etukäteen yhteydessä mahdolliseen ammattiliittoosi tilanteen selvittämiseksi.

Vierailija
4/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa yleistä tuollainen...

Mutta siis kun palaan töihin 2,5 vuoden päästä, niin minut voidaan irtisanoa, vaikka YT:t eivät ole päällä? Siis jos yritys irtisanoo vain yhden ihmisen tuotannollis-taloudellisiin syihin vedoten. Eikö tuollainen ole laitonta?

ap

Vierailija
5/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutkin.

Vierailija
6/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa yleistä tuollainen...

Mutta siis kun palaan töihin 2,5 vuoden päästä, niin minut voidaan irtisanoa, vaikka YT:t eivät ole päällä? Siis jos yritys irtisanoo vain yhden ihmisen tuotannollis-taloudellisiin syihin vedoten. Eikö tuollainen ole laitonta?

ap

Vierailija
7/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajan mielestä olin liian kauan kotona.

Työt eivät olleet sinä aikana muuttuneet mitenkään.

Vierailija
8/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työtehtäväsi lakkautetaan, sinut voidaan irtisanoa, mutta tällöin tilallesi ei tietenkään saa palkata ketään. Onko teillä kenties se tilanne, että muut vastaavaan työtä tehneet on jo irtisanottu ja sinä olet säästynyt hoitovapaasi anisiosta? Siinä tapauksessa voit olla aika varma että heti kun palaat töihin, sinut irtisanotaan. Jos tämä on tilanne, voit neuvotella työnantajan kanssa jo etukäteen siitä, miten haluat asian hoitaa.

Se että on ollut hoitovapaalla ei ole irtisanomisyy. Jos muuta perustelua ei ole ollut ja tilallesi on palkattu joku muu, kyse on laittomasta irtisanomisesta, josta kannattaa nostaa oikeusjuttu ja/tai hakea korvauksia.

Vierailija
9/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista enää numeroani, mutta jossain alkupäässä kyselin jo samaa.

Jos on, pysy kärryillä sijaisesi kohtalosta. Niin kauan, kun on henkilö, jonka määräaikaisuuden perusteena on sinun vanhemmuusvapaasi sijaistaminen, tilanne on melko hyvä. Liittosi on helppo tarttua tapaukseen, jos sinua aletaan irtisanoa.

Pitäkää kiinni oikeuksistanne.

Vierailija
10/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo kuulostaa selvästi lainvastaiselta. Työnantajalla on velvollisuus perehdyttää uudelleen. Ei ole mitään "liian kauan kotona" -perustetta, jos henkilö on ollut lain sallimat äitiys-, vanhempain- ja hoitovapaat poissa.

Olen usein selvittänyt näitä esimiesasemasta käsin.

Toivon hartaasti, että ilmoitit ammattiliitollesi - tällainen syrjintä on saatava loppumaan.

Vierailija
11/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

syynä ei voi olla hoitovapaalla olosi. Lisäksi irtisanomiseen pitää olla syy, tuotannolliset ja taloudelliset syyt ei sekään ole ihan yksioikoinen juttu.

t. luottamusmies

Vierailija
12/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis työskentelen isossa konsulttifirmassa avustavana konsulttina. Olen nyt saanut tietää, että olemme menettäneet paljon isoja asiakkaita. Kohta aletaan YT:t ja varmaan noin 10 ihmistä saa lähteä. Eli meillä ei ole mitään sijaissysteemejä, vaan asiakkaat jaettiin muiden kesken. Palaan töihin vasta parin vuoden päästä, en voi tietää mikä tilanne on silloin, mutta ei hyvältä näytä.

Pointti oli siis se, että olen nyt turvassa tämän hoitovapaan ansioista. Mutta tiedän, että olisin yksi lähtijä. Kaikki "turhat" kuitenkin irtisanotaan jo nyt, mutta olen ollut siinä uskossa, ettei YHTÄ ihmistä saa irtisanoa t-t syihin vedoten.

ap

Vierailija
13/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oikeasti kannattaa nyt olla aika huoleti. Tilanteet muuttuvat monella tavalla kahden vuoden aikana. Saattaa olla ,että olet hyvinkin kaivattu jo sen 2v. päästä!

Isossa firmassa meillä on porukkaa koko ajan hoitovapaalla ja monellakin on organisaatio muuttunut jo monta kertaa hoitovapaan aikana, ihmisiä on irtisanottu organisaatioista jne. Ja kun joku on palannut hoitovapaalta, hänelle on kaikesta tästä huolimatta ollut töitä.

Tilannetta katsotaan, kun palaat. Ole ennen paluutasi yhteydessä myös ammattiliittoosi.

t. se, joka tivasi sijaisuusasioista

Vierailija
14/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrityksethän tekevät ihan mitä tahansa ja valitettavasti myös ihan millä tahansa perusteilla. Kannattaa kyllä selvittää, että onko kyseessä laiton irtisanominen. Jos näin, voit aina riittauttaa jutun ja tod.näk. voitatkin. Ongelma vaan tässä "voittamisessa" on se, että ko. työpaikkaan ei vaan voi enää palata. Voi sitten etsiä uuden duunin vähän rikkaampana...

Vierailija
15/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos yrityksen työt vähenevät niin paljon, että hänelle ei enää ole hommia. Ja eikös se ole sitten juuri t-t-syin? Sehän nyt olisikin jos aina pitäisi irtisanoa vähintään kome ihmistä, vaikka tarve olisi vain yhden vähentämiselle...

Sä voit joko pistää pään pensaaseen ja olla rauhassa hoitovapaalla - mutta varaudu irtisanomiseen kun palaat töihin. Tai sitten voit esim. sopia, että palaat töihin vähän ennen hoitovapaan loppua, sinut irtisanotaan, pidät lomat pois ja jatkat hoitovapaata niin että et käytännössä teekään enää töitä ollenkaan vaan saat palkkaa ja kotihoidontukea yhtä aikaa. Ja olet sitten vapaa etsimään muuta työtä. Jos työnantajalla on kiire vähentää päälukua, voit myös saada ihan hyvän sopimuksen kun tarjoudut lähtemään samassa rytäkässä muiden kanssa sen sijaan että odotat hoitovapaan loppuun.

Vierailija
16/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

osasto, jolta olin äityslomalle jäänyt, käytännössä lakkautettiin. Minulla ei siis ollut paikkaa, mihin palata. Kun hoitovapaani päättyi, enkä ollut työllistynyt muualle sitä ennen, työnantajani aloitti minun kanssani ns. henkilökohtaiset yt:t, mikä käytännössä tarkoitti sitä, että minulla oli seitsemän viikkoa aikaa löytää firmasta uutta työtä, ja jos näin ei 7 vkon aikana tapahtuisi, minut irtisanottaisiin. Firmalla oli toki uudelleensijoittamisvelvollisuus, mutta käytännössä tämä velvollisuus hoidettiin siten, että minun piti itse hakea sisäisessä haussa oleviin paikkoihin, joihin olin sitten etusijalla. Sain kuin sainkin uuden työpaikan firman sisältä niiden 7 vkon aikana, joten tuö yt-menettely sitten keskeytettiin.

Vierailija
17/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numeroa en muista, mutta hlö, joka kuvasi 7vkon työn etsinnän, niin minusta tässä on menty lain mukaan. Jos hänet olisi irtisanottu, firmalla on vielä takaisinottovelvollisuus (oliko 9kk?), joten jos jotain samantyyppistä tulee auki, sitä täytyy tarjota irtisanotulle. Todella raskasta ja hankalaa mutta toivottavasti joku on joskus työllistynyt sen kautta!

Vierailija
18/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

(Vastaan nyt kuitenkin, olen 10.)

Olin pois töistä n. 5 vuotta eli aika pitkään. Äitiyslomalla ja kotihoidontuella.

Palasin töihin kun nuorimmaiseni täytti kolme vuotta ja kotihoidontuki päättyi.

Osasin odottaa irtisanomista. Toimitusjohtaja on lapseton ja lapsettomuudesta kärsivä nainen. Samanikäinen kuin minä. Sain ensimmäisen lapseni vasta 38-vuotiaana.

Työtehtäviin oli ylennetty nuori mies, jonka itse olin paria vuotta aiemmin palkannut.

Toimitusjohtaja tajusi, että perheeni on minulle tärkeämpi kuin ura ja, että en haluaisi enää reissata, enkä pahemmin tehdä ylitöitä. Poissaoloja tulisi lasten sairastelujen vuoksi jne.

Soitin liittooni mutta ei siellä lakimies korvaansa lotkauttanutkaan. En jaksanut riitauttaa asiaa.

Minut sanottiin irti tuotannollisten ja taloudellisten syiden vuoksi.

Yrityksellä meni oikein hyvin ja sen olisin pystynyt todistamaankin ihan yksinkertaisesti. En vain halunnut alkaa riitelemään.

Työnantaja vielä nöyryytti ihan urakalla ja velvoitti olemaan töissä irtisanomisen ajan. En saanut tehdä minulle kuuluvia töitä vaan minut alennettiin urakalla. Työnantajani oli sanonut muille työntekijöille, että työtehtäviini kuuluu myös imurointi. Uskomatonta mutta totta.

Vierailija
19/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitovapaalla ja meillä on YT:t juuri päättyneet työpaikalla. Kymmeniä ihmisiä irtisanottiin, tosin ei minun yksiköstäni.

Minulle ei otettu sijaista, vaan tilalleni palkattiin vakituisiksi kaksi uutta henkilöä, samalle nimikkeelle kuin minä olin. Ja minä vain "katosin". Nyt tuli uusi organisaatio, jossa minun nimeäni ei mainita missään.

Pitääkö perhevapaalla oleva merkitä organisaatiokaavioon?

Vierailija
20/29 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

22,

Kyllä olen aina nähnyt, että merkitään kaavioon. Yleensä nimi ja suluissa ML tms.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kolme