Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas meillä paljon asiaa eilen...venyi pino tooooosi pitkäksi. Kestot puhututtaa selvästi, hyvä niin. Mua asia koskee sillä tavalla henkilökohtaisesti, että silloin kun muutettiin tähän asuntoon, viereinen tontti oli kaavoitettu puisto- ja liikunta-alueeksi ja sen taakse teollisuusalue. Nyt kuitenkin YTV suunnittelee jätevoimalan rakentamista. Mikä hölmöintä, vastaavia voimaloita ei ole missään muualla maailmassa kaupunkialueella. Alkaa vaan tää maa mennä siihen, että kun ihmiset eivät uhraa aikaansa miettimällä, miten paljon jätettä tuottavat (ei välttämättä kierrätetä mitään), kaatopaikat täyttyvät ja tollaisiin " hätäratkaisuihin" joudutaan ryhtymään. Kaikesta kaatopaikkajätteestähän 7 % on vaippoja ja terveyssiteitä, jotka ei maadu ikinä. Mua mietityttää eniten aiheessa se, miten tollaisen voimalan mahdollinen rakentaminen puolen kilometrin päähän vaikuttaa meidän lasten tulevaisuuteen. Voimalan pitäisi olla hajuton ja mauton ja vähäpäästöinen, mutta kokemukset muualta osoittaa käytännössä vähän erilaisia lukuja kuin mitä meille on esitelty virallisissa tilaisuuksissa.

Tämän takia siis mm. kierrätys ja kestoilu on meille itsestään selvä valinta vaikkei tässä rivitaloasunnossa koko elämäämme aiotakaan asua. Kuten jo joskus aiemmin vissiin kerroin, ollaan tekemässä mun vanhempien kanssa tonttikauppoja ja rakentamassa kytkettyä paritaloa (siis kaksi omakotitaloa, joita yhdistää autotallit) heidän kanssaan. Projektia olis tarkoitus aloitella 2010. Kunhan saadaan mun opiskelujutut ja perheen lapsiasiat vähän eteenpäin...

On kyllä niin löysä olo. Eilen illalla meinasin nukahtaa pystyyn, olin jotenkin niin helpottunut siitä, että pääsykoe oli viimein ohi. Nostan kyllä hattua niille, jotka hankkivat lapsia opiskeluaikana. Meillä ainakin lastentarhanopettajakoulutuksessa oli moni, joka vain " kävi synnyttämässä välillä" ja palasi sitten vauvan kanssa kouluun. Jos nyt olis pitänyt vielä ravata luennoilla tenttiin lukemisen ohella, ei olisi tullut mitään.

(.) 40. viikko alkoi...Eikä merkkiäkään synnytyksestä. Eilen kaupunkikävelylenkin jälkeen oli lonkat ja häntäluu tosi kipeät, mutta nekin on yön aikana rauhoittuneet. Illalla autossa istuessani tunsin teidän kuvailemianne sukkapuikkovihlaisuja ekaa kertaa. Eivät olleet mukavia. Mutta supistuksen supistusta 8siis kivuliasta) ei ole tullut melkein pariin viikkoon. Nallekarkki on kuitenkin ilmeisesti laskeutunut alemmas, sillä hengittäminen on nyt selvästi helpompaa ja maha on alkanut roikkua ja repeillyt ihan yhtäkkiä navan ympäriltä ja alapuolelta. Olen koettanut rasvata ja öljytä arpia ja mahaa jo ennen niiden syntymistä, mutta ei kai niihin auta mikään. Onneksi ovat vielä aika vähäisiä...eikä tässä muutenkaan missään bikinikunnossa olla ensi kesänä.

Tänään ajattelin leipoa Mud caken onnistuneen uurastuksen johdosta. Illalla tulee miehen kokki-kaveri avovaimoineen (heille tulee vauva toukokuussa) tekemään fondueta. Lupasivat paljastaa meille 4d-ultrassa selvittämänsä sukupuolen. Nyt on ruvennut vähän harmittamaan, ettei menty kyseiseen tutkimukseen, mutta syksyä kun muistelen, etenkin miehen työtaakkaa, eipä oltais varmaan ehdittykään. Mieskin just eilen nauroi, et tosi erikoinen tilanne, kun syksyllä painettiin töitä kuin viimeistä päivää ja nyt kukaan ei halua ennen hänen isyyslomaansa kiinnittää häntä mihinkään projektiin, sillä kuitenkin hän jää kohta lomalle. Hyvä mun kannaltani näinpäin.

Täytyy vissiin alkaa tehdä aamupalaa. Jos tuo mieskin tuolta heräilisi, kun tänään tulee vieraita sen verran aikaisemmin, ettei hän voi ihan 9-17 työpäivää tehdä (on muuten kotonakin töitä tehdessään tarkka työajoistaan). Pirtelöä taidan taas tehdä aamupalaksi ja sekoittaa siihen mysliä tai muroja. Kivan viileää ja marjojen johdosta makeaa...

Oikein hyvää päivää helmille!

Nonna ja NK uudella viikolla 39+0

Vierailija
2/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten Nonnallakin, täälläkin on tänään leivontapäivä. Huomiseksi on suunnitelmissa parikin erilaista suklaatorttua. Toinen suunniteltu ja toinen on ihan idea leivontasuklaan ohjeesta > Fazerin valkoinen leivontasuklaa jossa on limeä ja jotain. Kääreen takana oli ohje joka vaikutti helpolta niin innostuin sitten kaupassa ostamaan ainekset toiseenkin leivonnaiseen. Ei mitään hätää etteikö uppoaisi meikäläiseen, aamukahvin kanssa on saatava aina jotain hyvää.. :9

Tuo kestoilu (ja muutenkin kulutuksen vähentäminen) meillä on tosiaan laajentunut lapsen kestovaipoista myös äitin kestositeisiin. Mulla tosin motivaatio siihen lähti vähän eri asiasta kuin jätemäärästä, se lähti jälkivuodosta. Vuosin niin kauan (kesä vielä) ja joutui pitämään siteitä niin kauan että oli koko alapää ihan arkana. Eikä ihme kun sellaisia hiostavia muovilärpäkkeitä joutui pitämään. Päätin, että en enää ikinä, ja sitten hurahdin kestositeisiin, ne olivat Pelastus. Enää ei kuukautisten aikana ollut hiostavaa, kutittavaa, " likaista" oloa, vaan tuntuma oli kuin minä muuna kuukauden päivänä tahansa.. Suosittelen edes omaa oloa ajatellen, jos ei nyt niin ne jätevuoret ole ensimmäisenä mielessä. Pesukin on aika sujuvaa, menee vaippapyykin kanssa samassa..

Mitäs muuta..

Pesin juuri vessan, isäntä imuroi eilen (HIP HIP, HURRAAAA!), että täällä on vaihteeksi siistiä! Oikein mukavaa. Tiskejäkään ei ole nyt valtavaa vuorta, tämä on harvinaista. Mulla on vaihteeksi tälläinen pesänrakennus/siivous vaihde menossa, pitää nauttia niin kauan kuin jaksaa. Jos vaikka vähän vielä pölyjä tänään pyyhkisi, ja illalla saunaan, niin lähtisköhän vaikkapa käyntiin tämä synnytys? Mitäs muuta vielä piti, shoppailu ja vaakamambo?

x)

Mulla ei vaan oo mitään osteltavaa, lasketaanko ikkunashoppailu??

Nyt aamukahvin keittoon..

Mrs.Marple & Kuopus, rv 38+0 (No niin!!!!)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs jotenkin taas väsyttää. Liekö kuopukselle hampaita tulossa vai mikä, kun taas viime yönä tahtoi heräillä kitisemään. Heräsi nyt aamusta kyllä niin aikaisin, heti seitsemän jälkeen, että hyvissä ajoin saan neidin nukkumaan ja sit täytyy itekin ottaa nokoset. Tänään lähdetään käymään pitkästä aikaa porukalla (tosin ei kaikki, kun vanhin tyttö menee yökylään kaverilleen ja toiseks vanhin muuten vaan kylään omalle kaverilleen) kaupungissa. Tarkoitus olis käydä jossain vähän syömässäkin. Katsotaan nyt, mitä siinä vaiheessa eniten tekee mieli. Verenohennuspiikit loppui multa eilen, joten pakko päästä apteekissa käymään. Saas nähdä, sorrunko ostamaan jonkun ihanan pienen vaatteen tulokkaalle. Mitään vaatetta en ole vielä ostanutkaan, ainoastaan pienen toppapuvun huutiksesta. Edellisiltä kun on vaatetta kyllä aivan yllin kyllin, joten täytyis kyllä hillitä itseni ja jättää ostamatta. Mieluummin pitäis ostaa vaikka meidän vuosikkaalle joku paita.

Cry-baby kysyi eilen, miten mulla pää pysyy kasassa näin yliajalla. Täytyy kyllä itekin ihan ihmetellä, miten rauhallisena jaksan odotella perjantaita. Jos tuota perjantain aikaa ei olis määrätty, niin sit olisin kyllä varmaan hermona. Nyt olen asettanut kaiken toivoni perjantaihin ja melkeinpä toivon, ettei syntyisikään ennen sitä. Tää on jo viides kerta, kun ollaan menossa käynnistyssuunnitelmien mukaan, joten tuttua puuhaa. Kakkosta ei tosin keretty käynnistää, kun ehti syntyä just edellisenä yönä, mutta äitini oli tänne jo tullut valmiiksi, joten silloinkin oli helppo lähteä. Se olikin kyllä sit yölähtö ja yösynnytys. Myös esikoinen syntyi yöllä. Nyt haaveilen siis taas päiväsynnytyksestä :-). Perjantai menee niin, että yritän ehtiä heti yhdeksäksi synnärille (sanoivat että tulla klo 9 - 10). Itse ajelen autolla. Sitten kun käynnistely on aloitettu, soitan sopivan tilanteen tullen miehelle, että vois tulla paikalle. Äidilläni on ohjat käsissä täällä kotona, joten mulla ei ole synnärillä huolen häivää (ainakaan suuremmin) kotiasioitten suhteen.

Eilisessä pinossa taisi joku kysyä, onko kokemusta käynnistyksistä. Mulla siis on. Kaksi kertaa käynnistetty kalvot puhkaisemalla ja kerran tipalla. Tosi hyvin on kaikki mennyt eikä mitään pahoja muistoja ole noista jäänyt.

Kestositeistä. Meidän viitosen syntymän jälkeen kerkesin käyttää kerran tai pari kestositeitä. Eli suurta kokemusta ei silloin vielä kerennyt syntyä. Nyt kun mulla oli pitkään se yskä (joka ei kyllä ihan vieläkään ole kokonaan lähtenyt) ja siitä syystä virtsankarkailua, aloin käyttää kestositeitä. En ole osannut niitä vieläkään jättää pois käytöstä (no edelleen siis välillä yskittää ja silloin voi myös lirahtaa...). Mut kun niitä ei edes huomaa. Ne menee ihan siinä missä pelkät pikkupöksyt. Mulla kesti yhden keskenmenon ja kaavinnan jälkeen pientä vuotoa tosi pitkään ja alapää kipeytyi jatkuvasta siteiden käytöstä. Nyt kun olen käyttänyt useamman viikon kestositeitä, niin yhtään ei oo paikat kipeytyneet. Eli minäkin voin kyllä kestositeitä suositella.

Täytyypäs tästä lähteä aamupuuroa keittämään.

neronja rv 41+3

Vierailija
4/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antoiko ne sulle mitään kokoarviota siellä ultrassa ? Mä olen tässä katsellut vanhoja valokuvia ja kyllä mun maha vaikuttaa ihan samankokoiselta kuin edellistenkin lasten kohdalla näillä viikoilla. Näin seistessä maha näkyy ulospäin ihan hyvin ja kookkaana, mutta sitten kun käy siihen terkkarin laverille makaamaan niin maha katoaa johonkin. Kumma juttu.

Eilen pikkukaveri vietti hiljaista ja vaisua päivää ja meinasin jo huolestua. Liikelaskentaakin tuli harrastettua. Yöllä sitten heräsin monta kertaa muljahduksiin ja sama meno on jatkunut tänä aamunakin. Taas päästiin huolesta. Nyt lasten kanssa pihalle.

Mauii 38+5

Vierailija
5/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perjantaina oli se käynnistysaika, rv tuolloin 40+3. oksitosiinitippa, kalvojen puhkaisu ja päivällä epiduraali. Illalla klo 18 olin 7 cm auki, mutta vauvan sydänäänet korkeat, joten tehtiin aika pian leikkauspäätös ei jääty odottelemaan että pääsen ponnistamaan. Onneksi! Tyttö syntyi kiireellisellä sektiolla klo 19.08, painoa 4460gr ja 54 cm. Kokoarviossa rv 39+1 oli vaan 3,6kg! Hartioista erittäin leveätyttö, joten ei olisi helpolla mahtunut maailmaan. Kohtuni seinämät tosi ohuet, joten seuraavaan lapseen pitää kuulema pitää kunnon tauko... Toipuminen oli paljon rankempaa kuin ekasta sektiosta, mutta pääsimme kuitenkin eilen kotiin. Vauva-arki alkanut rauhallisesti.

t. Elni ja tyttö 5pv

Vierailija
6/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan heti Lorialle onnittelut vauvasta!

Ja Nonnalle myös onnittelut hyvin menneistä pääsykokeista! Pidetään nyt sit peukkuja jatkoa ajatellen. =) Meinasitko sä oikeesti niin, että valmistut ens keväänä? Ei voi kyllä muuta, kuin ihailla tuota sun tarmoasi! =)

Kateellisena täällä kuuntelen teidän leipomisideoita ja -intoa. Itsekin tekis mieli herkkuja, varsinkin just jotain suklaapiirakkatyyppistä ratkaisua. Mutta en jaksa, tai no, en VIITSI alkaa leipomaan. Ehkä ihan hyväkin, etten nyt hirveästi herkuttele. Sitäpaitsi, mies on laiharilla (!), täytyy varmaan " tukea" leipomattomuudella. ;)

Hitsit, kun on jotenkin kurja olo. Taitaa olla se naperon tauti tulossa nyt sitten minuun. Onneksi vein hänet tänään hoitoon, niin saan itse lepäiltyä. Jos vaikka pääsis nopeasti taudista eroon. Oisko hyviä, lääkkeettömiä flunssankarkoitusvinkkejä? Kuumaa ja viileää juomaa menee jo koko ajan ja villasukat on jalassa. Lounaslasagneen täytyy varmaan lisätä vielä lisää valkosipulia ja c-vitamiini ottaa myös...

Mies tilasi eilen synnytyksen perjantaille. Siis vauvalta! Ensin sanoi, että tulee tänään kymmenen jälkeen, mutta hetken päästä ottikin komennon takaisin ja huuteli mahaan, että perjantai onkin parempi. :D

Sit puhuttiinkin piiiitkään esikoisen synnytyksestä ja vähän tästä tulevastakin. Oli oikein mukava kuulla, mitä miehen päässä liikkuu asian suhteen.

[b]UfaKuk[/b] olit käynyt " vierailulla" pinossamme. Mukavaa! Muistan sut tuolta kuumeilupuolelta. Toivottavasti sulla on odotus sujunut mallikkaasti!

Mä lähden nyt mehun lämmitykseen ja kuulostelen samalla tuota selkäkipua, että onkohan se lihasperäistä vai tuntuisiko se sittenkin enemmän " menkkakivuilta" . =]

Tango ja möhö 39+4

Vierailija
7/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään on keskustelu täälläkin aktivoitunut oikein kunnolla! Päivittäin olen taas käynyt kyllä lukemassa, mutta eipä ole ollut mitään pakottavaa tarvetta kirjoitteluun, joten se on vähän jäänyt..

Nyt ihan aluksi ONNEA KAIKILLE NYYTTINSÄ HAKENEILLE! <3

Täällä tänään se maaginen päivä, LASKETTUAIKA. Synnytys ei näytä ainakaan näillä näkyvin olevan lähellä.. Aika hiljaista on ollut supistusten yms. kanssa. Pari päivää sitten tuli ensimmäisen kerran limatulppaa, sitä tulikin sitten vähän pariin otteeseen. No, tänä aamuna sitten heräsin siihen, että alaselkää juili ikävästi ja vessassa käydessäni huomasin, että limaahan sieltä tulee.. Tällä kertaa sitä tuli sitten reilusti enemmän ja selän kolotus jatkuu. Näin lasketun kunniaksi jotain sentään tapahtuu.

Supistuksia ei ole kertaakaan ollut, siis niitä kipeitä. Pieniä mahankovettumisia on, mutta siihen se sitten jääkin..

Tänään olisi tarkotus mennä käymään neuvolassa ja sitten vähän siivoilla kotona. Jotenkin nyt on sellanen fiilis, että haluaa vaan saada kämpän kuntoon täysin, jos vaikka lähtö yllättäen tulisikin lähiaikoina. Koskaan kun ei voi tietää.. Onneksi siivoamista ei paljon ole, tiskausta lähinnä ja vähän imuroimista/pölyjen pyyhkimistä.

KESTOILUSTA: Mä olen haaveillut, että meilläkin kestoiltaisiin. Todennäköisesti näin käykin, mutta vaan osittain. Eli kotona olis tarkotus kestoja käyttää, mutta sitten jos jonnekin lähdetään niin kertikset käyttöön. Tuleehan siinäkin jo kuitenkin säästöä, niin luonnon kuin rahojenkin. En ole vielä viitsinyt noita kestovaippoja kuitenkaan hankkia, kun ei sitten tiedä mikä just meidän perheelle on se paras vaihtoehto.. :)

Mutta, minäpä tästä lähden vähän tekemään jo siivoushommia..

Voimia kaikille odottajille, etenkin niille, joilla on jo raskaus reippaasti yliajalla!

Suan ja Nuppu vihdoinkin 40+0

Vierailija
8/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mauii: Sain kokoarvion joo. Se oli maanantaille (39+2) tasan 3000g kun on hoikka vauva; pään mitoilla olis ollu isompi... :)

Mulla menee ihan samalla tavalla tän mahan kanssa. Seisten on (vaatteista päätellen) jopa isompi maha kuin esikosta, mutta kun laittaa lavitsalle maate tuntuu, ettei mulla voi olla joko sisuskaluja tai sit vauvaa mahassa ollenkaa... Molemmat ei sinne voi sopia!

Siitä kestoilusta vielä: Meilläki siis kestoillaan kotioloissa, mut en jaksa edes neuvolareissulle ottaa kestoja mukaan, vaan käytän kertavaippoja... Samoin yöllä ei riitä minun tutustumissani malleissa imukyky meidän Lukalle... Nytki 13kg pojalla on yöllä vaippa, joka on tarkoitettu 13-20kiloiselle ja aina toisinaan aamulla peti on märkä... :P

Mut se, mitä Nonna kirjoitti maatumisesta ja ajattelemattomuudesta on IHAN totta. Me asutaan vuokralla okt:ssa ja ollaan koko tien ainoa perhe (tässä on parikymmentä taloa), joilla on pihassaan muutaki ko sekajäteroskis... Maalta tulleena en voi ymmärtää, miten ihmiset ei yhtään kierrätä. Meillä kotona kaikki palava aina poltettiin, maatuva vietiin kompostiin ja vasta pakon edessä laitettiin kaatopaikalle...

Mut tiedättekö mitä maksaa YTV:n biojäteastia tuohon pihaan...?!?! 240¿/vuosi... Energiajae 175 ja sekajäte (joka vissiinki ainoa pakollinen) 140¿ vuodessa... Sit kun omalla autolla saa viedä tuohon vajaan 10kilsan päähän metallin, lasin, vaatteet ja kävellen kaupan pihaan paperin ja pahvin ni hyvä. Siitä tulee muuten kumman hyvä mieli ko nakkelee tonnikalapurkit paikalleen ja silleen...

Mut jopa hairahtu asian viereen!!!! :D

Mutta. Tää perhe lähtee Korkeasaareen päiväksi ja illalla leivon sit pasteijoita. Onpahan jotain suolaista tarjottavaa välillä...

( . ) Rauhallista. Todella.

Luuk@ ja Onni 39+4

Vierailija
9/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elnille onnittelut leveäharteisesta tytöstä ladonovelta (mulla on nimittäin tosi leveät hartiat...ei puhettakaan minkään halterneck-toppien pitämisestä... :)

Tango-mamalle: toi koulutus, mihin hain, kestää elokuusta toukokuuhun. Mä olen suorittanut siitä perusopinnot ja osan aineopinnoista, sekä harjoittelun osuuden. Eli mulle jää " vaan" loput aineopinnoista (sisältää opinnäytetyön) ja syventävät opinnot. Joka tapauksessa koulutus on suunniteltu niin, et syksyn pystyy tekemään töiden ohessa (luulis onnistuvan äitiyslomallakin, kun suuren osan niistä opinnoista olen jo suorittanut) ja kevät olis täyspainoista opiskelua. Mun isähän jäi just vuoden vaihteessa olkapään takia työkyvyttömyyseläkkeelle ja on lupautunut toimimaan Nallekarkin kotihoitajana. Ja loppuuhan äitiyslomakin jo marraskuussa...eli joka tapauksessa mun pitäis palata työelämään silloin..Kotihoidontuella tai opintotuella joudun siis kevään kituuttamaan, mutta kun on ilmainen lastenhoito ja mies tienaa, pärjätään varmaankin. Ja kannattaahan se, sillä ihan varmasti valmistuttuani saan elokuussa viran suoraan.

Sellaisia mietteitä. Neronjan kannustuksesta rupesin just googlettamaan noita kestositeitä. Vainoharhaisena nimittäin menin side housuissa eiliseen kokeeseen (kassissa vielä varahousut mukana) ja muistin taas, miksi yleensä kuukautisten aikana käytin tampoonia...oli kyllä alapää hellänä koko illan...ja tosi epämiellyttävä haju niistä siteistä jää! Eli taidanpa minäkin tilata kestoversioita vielä ennen synnytystä..eli heti tänään.

Makaronilaatikko hautuu uunissa ja päänsärkyisenä ja hieman pahoinvoivana sitä odottelen täällä...

Nonna

Vierailija
10/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuisella viestilläni ei ollut tavoite syyllistää kertakäyttövaippojen käytöstä. Kyllä mekin aiotaan esim. lomamatkoilla kertoilla, jos pienen kestopeppu vaan sen sietää (kaikilla ei kuulemma enää siedä kertoja, jos on ollut kestot käytössä). Kyllähän osakestoilullakin jo vähennetään oman talouden jätevuorta.

Toi, mitä Luuka kirjoitti kierrätyksestä omakotitalouksissa on niiin totta...Mun vanhemmat asuu omakotitalossa ja niillä on iso piha. Olis niin helppoa kompostoida vaikka suoraan lehtikompostiin (aidattu alue) biojäte, mut ei...mamma pakkaa kaikki samaan pussiin ja kantaa siihen pihalla olevaan sekajäteastiaan.

Mekin kierrätettiin aluksi vain biojäte ja lehtiroskat, mutta kun omaan roskakatokseen tuli lisäksi vielä pahvi-, metalli- ja lasilajittelut, aloin erotella nekin. Ja mökillä tehdään samalla tavalla erottelu, kun siellä on nykyään mökkikuntana kesäasukkaille tarkoitettu kierrätyspiste, minne joka tapauksessa täytyy viedä sekajätekin. Mökilläkin tosin äiti yrittää pinnata lajittelusta. Mä aina dyykkaan sen jäljiltä roskikset...Ajattelin just, et täytyy satsata ja hommata sinnekin sellainen jätevaunu, niin on lajittelu helpompaa...nyt täytyy aina tiskikaapin ämpäreistä osata valita se oikea.

Tänään kovasti ekohenkinen Nonna taas terrorisoimassa.

Vierailija
11/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö tuli 7.2.08 klo 2.11. Keskiviikkona käynnistettiin tabuilla ja yöllä sitten syntyi tyttö. Kokoarviot ei sitte osunut oikeaan. Painoa 3750g ja pituutta 52cm.

Illalla meni 8 aikaan vedet ja siitä alkoi kipeät supistukset. Tuli niin voimakkaat supistukset et alko paikat nopeesti aukeamaan. Kätilö suositteli spinaalia juuri nopeuden takia. Ei ois pitäny uskoa. Se epäonnistu täysin. Synnytin sitte ilman mitään kivunlievennystä. Järkyttävä kokemus. Jos eivät lupaa sektiota seuraavalle lapselle niin jätän tekemätättä..

Ei oo mieskään päätöksestä valittanut kun oli mukana synnytyksessä. Näki mitä jouduin kestään. Alapää repesi 2 kohtaa..

Alapään tikkejä odotin 2.5h. Töissä yöllä oli 1 kätilö ja vauvoja syntyi kahdessa tunnissa 3. Odotin vauva sylissä tikkivuoroa..

Seuraavana päivänä alkoi pääkipu. Johtuu kuulemma spinaalin laitosta. Neulareikä selkärangasssa vuotaa. Viikon kesti pääkipu ja piti olla makuulla. Sitten umpeutui vasta se reikä..

Vauva joutui pe iltana valohoitoon, mut päästiin jo la iltana kotiin. Täällä olen pääkipiänä maannut.

Ei olis esikoisen syntymän jälkeen uskonut et tällaisia synnytyksiä on.

Vartalokrampit oli kaikista pahimpia. Ne ei loppunueet edes supistusten välissä. Mulla katkes verisuonia silmistä, naamasta ja nenästä. Verilensi siis kummastakin päästä ponnistus vaiheessa..

Sotatantereen näköinen oli synnytysali sen jälkeen..

Eli en suosittele spinaalia..

Vauva on aivan ihana.. Kummiski kaiken arvoinen!!

Nukkuu hyvin, kakkii hyvin..

Olipa tarinaa..

Tsemppiä ja parempia synnytyksiä muille!

T:Siirikki ja Sylvi 6pvä

Vierailija
12/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirikillä hurjan kuuloinen synnytys, hui. Mulla spinaali toimi viime kerralla juuri niin kuin pitikin, vei kivut juuri ponnistusvaiheesta kun 15 min aiemmin annettiin. Pää oli tosin myös kipeä mutta vaan seuraavan päivän. Osasivatko sanoa mikä siinä meni vikaan sulla?

Kestoilua moni aikoo hyödyntää, mulla tasan yksi kesto, se mikä äitiyspakkauksessa tuli ja aion kyllä sitä kokeilla vaikka muuten kertiksillä varmaan mennäänkin. Tai eihän sitä tiedä vaikka innostus kasvaisikin kokeilun myötä. Nytkin kiinnostusta olisi mutta aika kultaa ei tahdo löytyä asiaan perehtymiseen. Joten vinkkejä helppoon ja yksinkertaiseen kestoiluun otetaan vastaan??!!=) Eli onko olemassa sellaisia valmiita kestovaippoja missä on siis se kuori ja mahdollisesti ns. sisäänrakennettu imu tai erikseen sinne laitettava tehokas imu? Onko ä-pakkauksen vaippa sellainen minkä saa vaan laittaa vauvalla vai pitääkö sinne hommata jotain imujuttuja??

Mun pää lyö muuten nyt niin tyhjää etten muista mitä kukakin oli kirjoitellut, anteeksi kovasti. Viime yö meni niin viduiksi kun olla voi ja väsymys sen mukainen. Odotan vaan että saan laittaa junnun nukkumaan ja saan samalla itsekkin nukkua edes hetken=/ Näin väsyneenä en haluaisi edes synnyttämään lähteä.

Nyt muksuille laittamaan ruoka loppuun, energisempää päivää muille toivotan=)

p02p06 ja pikkuinen 39+4

Vierailija
13/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elnille ja Siirikille oikein lämpöiset onnittelut tyttövauvoista!

p02p06: Osittaiskestoilu yhdelläkin kestovaipalla on parempi kuin täysin kertistely. Jos käyttää yhden kestovaipan/viikko, on sekin kuitenkin 52 vaippaa vähemmän kaatopaikalla (yksi kesto päivässä siis 365/vuosi). Niin ja yksi tai kaksi vaippaa menee muun pyykin mukana sujuvasti ilman että pyykkivuori kasvaa.

Nonnalle kestositeistä: Informaatiota löydät mm kuukuppikunnan sivuilta

http://www.kuukuppikunta.net/ala.php?sivu=muut#siteet

Nyt leipomaan!

Vierailija
14/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnea loria ja elni pikku nyyteistä!

ja edelleen tsemppiä synnytystä vielä odottaville!!

anna_liisa poika 1viikko ja 6 päivää.Huomenna jo kaksi viikkonen,kamala ku aika menee nopeaa!!!

Vierailija
15/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnea myös siirikille tyttö vauvasta!

anna_liisa poika 1 viikko ja 6 päivää.

Vierailija
16/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elnille ja Siirikille vauvantuoksuiset onnittelut! Siirikillä oli tosiaan aika hurjankuuloinen synnytys! Mulla spinaali toimi viimeksi hyvin, aion ottaa sen nytkin, toivottavasti toimisi yhtä hyvin..

Nonnalle onnea hyvin menneistä pääsykokeista! Hienosti jaksoit vielä tässä vaiheessa tsempata! Koskas selviää pääsetkö sisään?

Täällä on taas supistellut koko aamupäivän. Levossa tuntuu selkeämmin ja säännöllisemmin, liikkuessa ei niin selvästi. Eli tuskin tässä minneen lähtö tulee, vaikka tänään ja huomenna oliskin ihanat päivät synnyttää. Meillä siis esikoinen syntynyt 3.2. ja toinen 23.2, niin 13.2. olis kiva. Samoin tietysti tuo Valentinan päivä.. :) Mutta uskoisin kyllä, että ensi viikkoon tämä menee. Tän päivän supistukset kyllä tekivät kipeää tuolla suolessakin (heh, kivat jutut, sorry), joten ehkäpä ainakin laskeutuu alaspäin supistusten saattelemana.

Mutta nyt pitää lähteä sinne optikolle näyttää niitä pikkuisemme rikkomia rillejäni.. Toivottavasti ei tulis hirveän kallis paukku, tota rahanmenoa kun on muutenkin ja säästöönkin pitäis saada mahd paljon.

RV38+4

Vierailija
17/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirikin synnytys oli kyllä aika hurjan kuuloinen. Soisi kyllä kaikilla olevan vähän helpompaa.

Mulle itse asiassa selvisi vasta eilen, että minäkin sain viime synnytyksessä spinaalipuudutuksen. Kätilö nimittäin puhui mulle koko ajan intratekaalipuudutuksesta. Eilen sit yhdessä toisessa pinossa kysyttiin, mikä tuo intratekaali on ja taas kerran sitä sitten googletin ja ihmettelin, kun siitä niin vähän löytyy asiaa. Lopulta selvisi sitten, että sehän on ihan sama kuin spinaali. Mulla spinaali toimi tosi hyvin. Sitähän siis suositellaan lähinnä uudelleensynnyttäjille, joilla on odotettavissa nopea synnytys (pääasiassa näin). Mulla lievitti kipuja tosi hyvin, mutten silti mennyt tunnottomaksi. Supistukset tuntui puudutuksenkin jälkeen ihan sopivasti ja tunsin myös, milloin tuli ponnistamisen tarve. Ihan tunnoton en siis haluaisi olla. Ainut haitta mulle tuosta spinaalista oli kutina, joka tuli melkein heti laiton jälkeen. Kun vaikutus oli hävinnyt, myös kutina hävisi. Tähän kuutosenkin synnytykseen voisin ottaa spinaalin. Toivon mukaan toimisi yhtä hyvin kuin edellisellä kerralla.

Kestoilusta vielä. Olikos se p02p06 (sorry jos muistin nikin väärin), joka kysyi helppoa systeemiä vauvan kestottamiseen. Melkein suosittelisin kysymään Kestovaippainfon sivuilta kohdassa Vaippakonkarit vastaavat http://www.kestovaippainfo.fi/keskustelu/viewforum.php?f=10&sid=dc6b31f… . Kyllähän niitä All-in-one vaippoja löytyy, jossa kaikki on valmiina, mutta ne on aika kalliita enkä yhtään osaa sanoa, miten hyvin ne pienellä vauvalla toimii. Tietysti jos ostais vaikka pari, kolme niitä, niin johan siinäkin säästyis kertakäyttövaippoja jokunen viikossa. Tosi suosittuja on myös Fuzzi Bunz -taskuvaipat, joihin laitetaan vaan imua sisään, mutta niistäkään en tiedä sanoa, ovatko ihan parhaat vielä ihan pienellä. Vastasyntyneellä kun tahtoo olla niin ohuet reidet, että saattaa sitten olla niitä falskausongelmia. Suosittelisin tosiaan ehdottomasti kysymään itselle sopivinta vaihtoehtoa tuolta infon keskustelupalstalta. Siellä saa paljon enemmän vastauksia kuin täällä :-).

Nukuttelin kuopuksen sisälle, kun ulkona oli ihan mahtava lumituisku. Ajattelin, etten viitsi tuuleen ja tuiskuun laittaa, kun ei ole oikein suojaisaa kohtaa ja kun kuopus on jo niin iso, ettei makuupussiinkaan mahdu, joten ajattelin, että vois tulla kylmä. Nukahdin sitten itsekin makoisasti viereen, kunnes puhelin soi ja TAAS soitti joku lehtimyyjä. Sanoin välittömästi suoraan tympeällä äänellä, että näitä puheluita tulee harva se viikko enkä ole silloin tilannut mitään lehteä enkä tilaa nytkään. Oli niin fiksu jätkä siellä toisessa päässä, että antoi mulle puhelinnumeron suoramarkkinoinnin kieltoon. Olipahan siitäkin puhelusta joku hyöty ;-).

Nyt kuopus heräsi. Täytyy lopetella.

neronja rv 41+3 (ei kyllä vaan täällä supistele...)

Vierailija
18/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aurinko paistaa ja on asteen verran plussaa, lunta maassa. Lumiukko kököttää esikoisen ikkunan alla vastatehtynä :)

Neronja: mulle tuli kans hirvittävä kutina spinaalista. Raavin itseäni kuin apina. Lisäksi tuli ponnistusvaiheessa hirveä jalkojen tutina, ne kun oli jonkin verran myös puuduksissa, niin sitten kun nostin ne koukkuun, alkoivat vatkaamaan. Mulla spinaali vei kaikki kivut, mutta jotenkuten onnistuin paikallistamaan supistuksen ja onnistuin ponnistamaan oikeaan aikaan. 6min kesti, eli taisin oikeaan aikaan onnistua ponnistamaan ;)

Nyt vihdoin sinne rilliliikkeeseen.. miten tässä onkin näin saamaton tänään.. Tosin jäin taas makailee ja tunnustelemaan suppareita tähän vierassängylle, se kun on aina vain niin jännää :) Alapäätä pakottaa aika lailla, joten toivottavasti se viimeinen senttikin kohdunkaulasta alkais sulaa.. Vaik uudelleensynnyttäjällähän kanava voi aueta vaikka kaulaa viel oliskin.

Vierailija
19/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla, että täällä on innokkaita kestoilijoita! Ja kierrätysasiat ovat lähellä sydäntä täälläkin. Tuntuu jotenkin ihan hullulta, että jossain nakataan surutta ihan kaikki jäte samaan roskikseen, kun itse on yli 10 vuotta lajitellut biojätteen, metallin, lasin, paperin ja pahvin ihan itsestäänselvästi. Eipä tuota sekajätettä meidän perheessä kovin paljon tällä lajittelusysteemillä tulekaan ja jätehuoltomaksussakin säästää, kun saa tuon jäteastian tyhjennysvälin pidettyä pitkänä. Omakotitalossa siis asutaan (kaupunkialueella). Pihalla on kompostori keittiöjätteelle ja sitten ihan avokomposti enimmille puutarhajätteille ja puiden lehdille. Tiskikaapin alaosassa on omat lokerot erilaisille jätteille ja kellarissa sitten pienmetallille ja lasille isommat säiliöt, jotka käydään ehkä kerran kuussa kauppareissujen yhteydessä tyhjentämässä. Paperi- ja pahvijäte palaa enimmäkseen uunissa. Enpä ole koskaan ajatellut, että kierrättämisestä olisi erityisesti vaivaa. Hankalammalta tuntui esim. tähän muuttaessa olla koko ajan viemässä täyttyviä roskiksia, kun ei vielä ollut tuota kompostoria. Samoin joskus, kun on täytynyt käyttää enemmän kertavaippoja esim. reissussa, on tuntunut tosi turhauttavalta olla koko ajan tyhjentämässä haisevia vaipparoskiksia.

En halua ketään syyllistää siitä, että käyttää kertavaippoja tai ei kierrätä, koska aina sellainen ei vain ole mahdollista. Mutta kierrätyksen ja kestoilun helppuodesta ja vaivattomuudesta puhun kyllä omasta puolestani mielelläni.:)

Synnytyksen lähestymisestä ei todellakaan ole mitään merkkejä ilmassa. Vointi on erinomainen, alapäässä ei tunnu kerrassaan mitään (ei edes pienenpieniä vihlaisuja) eikä suppareista ole tietoakaan. Ei edes mitään limoja tai suurempia valkovuotoja ole tullut, vaan turhauttavan normaali olotila on kaiken kaikkiaan. Tuntuu jotenkin ihan absurdilta ajatukselta, että joillakuilla synnytykset käynnistyvät tuosta vain ajoissa - tai jopa etuajassa. Ei meillä vaan. Veikkaanpa, että tässä odotellaan vielä piiiitkään... Ihan saman kaavan mukaan tuntuu menevän tämä homma kuin esikoisenkin kanssa. Pitää tietysti olla iloinen siitä, että koko raskaus on jatkunut tähän saakka (alun pahoinvointia lukuunottamatta) täysin vaivattomana. Mutta voisihan tuo tulokas ruveta pikkuhiljaa saapumaan - tai edes laskeutua vähän alemmas, hyvänen aika sentään!;)

Mukavaa loppuviikkoa kaikille!

Lumileopardi ja beibi rv 40+4

Vierailija
20/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulin just optikolta.. uusi linssi maksaa 140¿! Ja meidän vakuutuksen omavastuu on 170¿. Voi prkl!! Ottaa siis NIIN aivoon! Mun kun pitäisi pistää säästöön KAIKKI ylimääräinen raha (hoitovapaata varten) nyt kun vielä saan palkkaa, ja olin ajatellut, että tästä tilistä saan vihdoin vähän sivuun, niin paskanmarjat! Toikin raha olis ollut iso sitten kun tulot tipahtaa minimiin..

No, ei auta itku markkinoilla. Ensi viikolla saan sit rillit takas. Nyt otin kuukaudeksi piilarit (onneks on tuttu liike niin sain nesteet ja kotelon sentään kaupan päälle). Paska sentään! Muutenkin pinna ihan kireellä ni sit vielä tällanen ylimääräinen meno!

Valivaliterveisin pahantuulinen Mikaela >;o /