Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ex-mies käyttää lasten säästöjä

Vierailija
26.01.2009 |

Erosin lasten (3klp) isästä vajaa seitsemän vuotta sitten. Huoltajuussopimuksissa on yhteishuolto ja lapset tapaavat isäänsä sopimuksen mukaan. Tapaamiset ovat olleet vähäisiä ja yhteydenotot lapsiin lähes olemattomia. Minuun kohdistuu kuitenkin ajoittain tiivistäkin kontrollia ja erisävyisiä yhteyden ottoja.

Olemme olleet oikeudessa huollon muuttamisesta, mutta käytös ei kohdistu lapsiin, vaan minuun ja näin ei ole este huollolle. Nyt kun lapset alkavat lähestyä murosikää, tiliasiat alkavat olla ajankohtaisia. Lapsilla on tilit, joihin olen yksin kerännyt rahaa vuosien varrella. Rahaa on kertynyt n 400 €kunkin lapsen tilille.

Isä on löytämillään verkkotunnuksilla siirtänyt tililtäni rahaa itselleen eromme jälkeen, valtakirjalla nostanut useita kymmeniä tuhansia sukulaisvanhuksen tililtä (näistä on saanut sakkorangaistukset), menettänyt asuntonsa vuokrien takia ja hänellä on nyt virkaholhooja varojensa suhteen. Isä on yrittänyt tietämättäni nostaa vuosia sitten lasten tileiltä rahaa mutta ei ole siihen pystynyt.

Koen, että nyt on jo tarpeellista lasten käyttää hallitusti omia tilejään, mutta en saa isältä valtakirjaa tilien hallintaan. Isä haluaa itselleen nosto-oikeuden lasten tileihin, kokee että rahat ovat oikeastaan hänen ja että olen vain ahne. Isä on lastensa kanssa tekemisissä kerran kaksi vuodessa, asuu muutaman km päässä, maksaa 20€ lapsi elatusmaksua kk(loput kunta).

Kyselisin mahdollisuuksiani ilman pitkää oikeuden käyntiä ja isä tosin saa todella paljon ymmärrystä osakseen, koska voi henkisesti pahoin, etten tiedä jaksanko oikeuden kautta toimia. Entä sitten kun lapseni aloittavat kesätyöt, miten tilien hallinnat ja varojen käyttö sitten? Olen täysin varma, että isä "lainaa" lapsilta omin päin tileiltä rahaa jos vain siihen saa mahdollisuuden. Myös vielä reilu viiden vuoden odotus lasten täysikäisyyteen tuntuu liian pitkältä ajalta odottaa, kun varmaa on että allekirjoitusia tarvitaan vielä paljon..

Voimaton äiti

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
26.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas kurjaa!

Lasten tulevien palkkojen osalta ei ole kuitenkaan huolta, sillä lain mukaan lapsi määrää itse myös alaikäisenä työllään ansaitsemista rahoista. On tärkeää, että palkkaa varten avataan erillinen palkkatili ja pankissa sovitaan, että tämä on nimenomaan lapsen palkkatili, jota vain lapsi voi käyttää.

Olisi tietenkin hyvä, jos lapset ennen palkkatulojaan voisivat harjoitella rahan käyttöä. Minun on kuitenkin turha kaunistella asiaa, että kuvaamiesi ongelmien myötä asian järjestäminen ei ole helppoa. Toki voisit vielä kysyä pankista, onko asiaan mitään neuvoa, mutta kysymyksestäsi oletan, että olet jo siellä asioinut ja saanut pyynnön hankkia valtakirjan. Tilannetta ehkä vain pahentaa se, jos asiaa ruvetaan viranomaisten kanssa selvittämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi