Eskarilaisen yksin kulkeminen
Moi!
Onko teillä muilla vielä eskarilaisia, jotka kulkisivat yksin kävellen eskariin ja sieltä kotiin? Miten teidän päiväkodeissa tähän asiaan suhtaudutaan?
Minä pari viikkoa sitten allekirjoitin yksinkulkuluvan kun poika haluaisi opetella yksin kävelyä. Eskarille on suurin piirtein sama matka kuin tulevalle koululle, eskariin mennään vain hiukan koulun ohi. Nyt sitten kun hakiessani sanoin, että poikani tulee yksin huomenna aamulla, niin sanottiinkin jyrkästi, että aamuisin ei yksin saa kulkea. Silloin kun lupalappua allerkirjoitin, ei eroteltu millään tavalla kulkusuuntaa ja aikaa. Lto vaan sanoi, että päiväkodin johtaja on viime kädessä vastuussa yksin kulkijoista ja hän oli kieltänyt aamuisen yksin kulkemisen. Ihmettelen vaan, että miksi vanhempien pitää lupa allekirjoittaa jos vanhemmilla ei kuitenkaan ole asiaan mitään sanottavaa???
Kommentit (42)
Siis moni 6v:han kulkee KOULUUN kävellen vajaa 3 km matkoja joka päivä aamuin-illoin.
terveisin sivullinen
Esikoululaisestakin ovat siis vastuussa, jos hoidon tarve jatkuu esiopetusajan jälkeen. He saavat siis asettaa rajoitteita yksin kulkevalle lapselle. Meillä eivät saa kulkea yksin, vaikka olisi koko suvulta lupalappusia.
En oo edes miettinyt että menis yksin, talo näkyy meidän parvekkeelta, eikä tarvi mennä autotien suuntaankaan, joten voisi sitten halutessaan kulkea yksin jos haluaa. (mitähän se matka olis, 150m)
Kiitos vinkistä, olen elänyt uskossa, että pitää viedä ja hakea.
(tosin mun pitää kuitenkin viedä tuo toinen tarhaan, mutta voihan esikoinen lähteä aiemmin :)
Sinuna varautuisin lastensuojelun puheluun.
T. alalla
Mutta on " lastensuojeluasia" jos 7v eskarilaiselle äiti antaa luvan kulkea itse eskariin???
että päiväkotiin ei saa kulkea yksin, eli jos lapsi on esikoulussa myös päivähoidossa, saavat kieltää yksinkulun. Mutta jos käy vain esikouluajan, vanhemmat ovat vastuussa kulkemisesta.
Kuten jo joku sanoikin, saman ikäiset ovat monesti jo koulussa ja kulkevat yksin eikä kukaan kyseenalaista heidän kulkemistaan. Eikä ole kukaan sanonut, että tyhjään kotiin tulisi lapsi. Lähinnä nyt oli kysymys aamulla kulkemisesta yksin osan matkaa eskarille päin. Mistä lähtien päiväkoti on ollut matkoista vastuussa??? Jos ei voi eskarilaista laittaa yksin kävelemään, niin miten voi laittaa kenen tahansa auton kyytiin? Mitä sitten jos sattuu kolari? Onko päiväkoti vastuussa siitäkin??? Tämän logiikan mukaan ovat.
ap
yksin osata lähteä kotoa ja kävellä koululle ja selviytyä vielä koululta kotiinkin.
Miksi on olemassa lupalappu, jonka vanhemmat allekirjoittavat niin halutessaan jos päiväkoti kuitenkin sanelee säännöt ja sen kuka saa ja milloin saa kävellä yksin??? Poikani on muuten osan päivistä vaan eskarissa, joka on eri tiloissa kuin päiväkoti ja loppuina päivinä hän kävelee eskarin aikuisten kanssa päiväkodille jatkamaan päivää. Ja vielä tarkennukseksi sanottakoon, että kulkisi yksin vain osan matkaa ja vain niinä päivinä kun on ainoastaan eskarissa.
ap
Kiinnostaa omalta kantiltani tämä asia...)))Kiitti jos viitsit vastata.
eikä hoitoon, ei siihen ole opettajalla pitäisi olla mitään sanottavaa. Perusopetuslain mukaan lapsi saa kulkea itse ja sitä lakia noudatetaan, kun käydään vain esikoulussa. Päivähoitolain mukaan ei saa kulkea yksin ja sitä noudatetaan, kun on hoitoa mukana.
Ainakin tähän käsitykseen minä päädyin Opettaja-lehden perusteella. Varma en ole.
Autotien vieressä kulkee kävelytie, loppumatkan ei enää. Ainoan tien ylityksen olisin lapseni mukana.
Muuten en tästä asiasta näin toitottaisi, mutta kun ensin sanottiin, että on ok kunhan allekirjoitamme sen lupalapun joka valmiiksi eskarilta jo löytyi ja nyt sitten kun oikeasti hommaan ryhtyisimme, se meiltä kielletään.
ap
pitäisi itsenäistyä niin kauhean aikaisin, niin, muutkin menee. Kyllä ne kerkee vielä ihan tarpeeksi kulkemaan, turvatonta tuon ikäisellä vielä on yksinmeneminen. onhan jossain tutkimuksessa sanottu että vasta 8 - 9 vuotias osaa hahmottaa liikennettä.
Ensi vuonna kuitenkin muuten sama reitti, mutta matka pari sataa metriä lyhyempi. Silloin on kuljettava yksin eikä kukaan kyseenalaista sitä.
Mulla esim. juuri tällä hetkellä kuumeinen pikkusisko kotona eikä autoa käytettävissä. Kumpi on parempi, että saatan pojan eskariin eli kävelen kuumeisen lapsen kanssa 4km x2, vai se, että saatan alkumatkan ja poika kävelee loppumatkan yksin?
ap
Vierailija:
Ensi vuonna kuitenkin muuten sama reitti, mutta matka pari sataa metriä lyhyempi. Silloin on kuljettava yksin eikä kukaan kyseenalaista sitä.Mulla esim. juuri tällä hetkellä kuumeinen pikkusisko kotona eikä autoa käytettävissä. Kumpi on parempi, että saatan pojan eskariin eli kävelen kuumeisen lapsen kanssa 4km x2, vai se, että saatan alkumatkan ja poika kävelee loppumatkan yksin?
ap
kun matkaa eskariin ja kouluun on 50m :-) Mutta täytyy sanoa, että en uskaltaisi päästää 2km matkalle. Paljon riippuu tietysti matkasta, mutta myös lapsissa on valtavasti eroa.
Me asutaan Ruotsissa ja eskarit on koulujen yhteydessä. Meidän 6vuotias tyttö kulkee yksin eskariin, matkaa n. 1km. Jopa opettajien mielestä tämä oli hyvä idea, lapsi oppii kulkemaan itse ja saa liikuntaa.
Tie on suurimmaksi osaksi kävelytietä ja rauhallisella alueella asutaan, pari kertaa viikossa tulee kuskattua tyttö eskariin, koskaan en vie enkä hae sisältä asti, täytyy olla jotain tärkeää asiaa opelle tai hakee jotai kamppeita jos menen sisään.
Mitään lappuja en ole koskaan allekirjoittanut!!
28 siis odottelee autossa koulun pihalla tyttöä niinä päivinä kun kuskaa.:) Sisälle menemisestä kun kirjoitin.
Ei kyl liittyny aiheeseen.
Saattaisin kyllä poikaa alkumatkan. Mutta pointti on tässä se, että miten päiväkodilta voivat kieltää yksin kulkemisen kun varta vasten on sitä varten lupalappu allekirjoitettu???
ap