Eskarilaisen yksin kulkeminen
Moi!
Onko teillä muilla vielä eskarilaisia, jotka kulkisivat yksin kävellen eskariin ja sieltä kotiin? Miten teidän päiväkodeissa tähän asiaan suhtaudutaan?
Minä pari viikkoa sitten allekirjoitin yksinkulkuluvan kun poika haluaisi opetella yksin kävelyä. Eskarille on suurin piirtein sama matka kuin tulevalle koululle, eskariin mennään vain hiukan koulun ohi. Nyt sitten kun hakiessani sanoin, että poikani tulee yksin huomenna aamulla, niin sanottiinkin jyrkästi, että aamuisin ei yksin saa kulkea. Silloin kun lupalappua allerkirjoitin, ei eroteltu millään tavalla kulkusuuntaa ja aikaa. Lto vaan sanoi, että päiväkodin johtaja on viime kädessä vastuussa yksin kulkijoista ja hän oli kieltänyt aamuisen yksin kulkemisen. Ihmettelen vaan, että miksi vanhempien pitää lupa allekirjoittaa jos vanhemmilla ei kuitenkaan ole asiaan mitään sanottavaa???
Kommentit (42)
Kyllä on kuvottavaa touhua Suomessa, näemmä Ruotsissakin. Lapsia lykätään yksin jo eskaritielle! Eihän sitä ole mikään pakko ensi vuonnakaan lapsen yksin kulkea kouluun tai koulusta kotiin, voi kai sille lapselle hommata jonkun iltapäiväkerhon, iltapäivähoidon tai edes jonkun naapurin mummon tai naapurin tytön kaveriksi koulutielle.
Yleensä tähän " meidän lapsi haluaa kulkea yksin" taustalle löytyy kyllä se, että vanhempien on helpompaa olla viemättä tai hommaamatta sitä hoitotätiä matkan varrelle :(
itse ainakin 6 vuotiaana ekaluokkalaisena (täytin 7 lokakuussa) kuljin kävellen 4 km matkan kouluun ees taas, keväällä ja syksyllä pyörällä. Tie oli kylläkin maaseututie, mutta ei mitään pyöräteitä tai kävelyteitä todellakaan, liikennettäkin jonkin verran. En kyllä tuossa eskarilaisen kulkemisessa mitään pahaa nää, niinkuin jotkut vastaajat, jotka jopa lastensuojelua paikalle manaavat...
En myöskään ekaluokkalaiselle. Tokalla mietitään asiaa uudelleen ehkä mutta ei vielä! Kammottava ajatuskin!
Niin kuljin minäkin. Ja tulin aina yksin tyhjään kotiin, oikein näin ihan itse halusin. Usein meni hyvin, mutta hyvin usein joku juttu pelottikin tai meni pieleen.
Ja nyt sitten aikuisena pelkäänkin pimeää ja inhoan yksin kotona olemista tai yksin pimeässä liikkumista. Että ihan turhan aikaisin sain päättää omista asioistani...
Ja ei sieltä kukaan kulje kotiin/eskariin yksin! Ja sinne pitää ilmoittaa aina, jos hakija onkin joku muu kuin vanhempi. Outoa toimintaa teidän eskarissanne! Minä en päästä omaa 7v eskarilaista yksin muualle, kuin lähi kauppaan. Ja sinne näkee ikkunastamme, välillä on kyllä yksi suojatie ylitettävänä (pienen tien ylitys). Kouluun aion viedä ensimmäiset kuukaudet ja mahdollisesti hakeakin ja samalla opetellaan reitti yhdessä. Meillä on eskariin matkaa noin 1km.
Ainakaan meidän perheen työajat ei sitä mahdollista, vaikka ekaluokkalaisen isä on ope.
Vanhempien piti kirjoittaa lupalappu kulkemiseen. Tämä on rauhallista aluetta, ja eskariin helppo kulkea. Nyt kunnassa kuitenkin tehtiin päätös, että enää ei vanhemman luvasta huolimatta eskariin saa tulla tai sieltä ei saa lähteä ilman aikuista. Jos jotain tapahtuisi, niin vastuu tapahtuneesta olisi kuulemma kuitenkin eskarin, vaikka vanhempi olisi luvan kulkemiseen antanutkin.
syy yksin kulkuun onkin se että, et voi jättää kuumeista lasta yksin kotiin, tässä ratkaisu! Eskarista voi aivan hyvin olla yhden tai kaksi päivää poissa:) Ei ole niin vakavaa. Ensi vuonna onkin eri juttu, kun lapsi on jo koulussa. Mä en missään nimessä haluaisi jättää alle kouluikäistä kävelemään yksin kilometrin matkaa. kauhistus. antaa lasten olla lapsia. pitäkää huomenna mukava päivä kotona.
Minun lapsi halusi keväällä mennä yksin eskariin ja sovin tästä päiväkodin kanssa. Soitin niinä aamuina kun meni yksin onko X jo tullut.
Lapsella oli kova halu osata ja pärjätä itse se lyhyt puolen kilometrin matka. Täytti heinäkuussa seitsämän ja tämä yksin kulkeminen alkoi kevättalvella.
Päiväkodin kanta oli että voi tulla sovitusti yksin mutta hakea pitää joka päivä, järjestely oli minulle ok. Tätä yksin kulkemista oli silloin kun pienempi sisarus oli sairaana (sairasti paljon) ja ei voinut mennä hoitoon.
Lapsi selvästi nautti siitä että osaa ja häneen luotetaan. Tuo reitti oli hänelle tuttu jo kahden vuoden ajalta. Päiväkoti ja koulu oli lähekkäin.
Mielestäni riippuu lapsesta minkäikäisenä on kypsä kulkemaan yksin. Nuorimmainen ei ollut niin rohkea joten hän ei kulkenut itsekseen eskariin. Sisarus sai kuitenkin luvan hakea hänet koulumatkallaan kotiin jos asiasta olin ilmittanut.
Mielestäni meidän päiväkoti oli joustava.
Eli meinaat, että on ok laittaa pikkusisko, jolla on kuumetta lähes 40, rattaisiin ja istua niissä päivän aikana 1,5 tuntia ulkona viimassa??? Eskari toki ei ole pakollista, mutta kun eskarini EI sieltä HALUA OLLA POIS.
Eikö vanhemmilla ole enää mitään oikeutta arvioida mihin heidän lapsensa kykenevät? Ja tosiaan, jos päiväkoti (vaikka eskari ei olekaan fyysisesti siellä) on vastuussa yksin kävelevästä lapsesta, niin kukas sitten on vastuussa niistä matkoista kun mennään esim. toisen eskarilaisen vanhempien kyydissä autolla?
Ja kuten jo on mainittu, monet ekaluokkalaiset kulkevat pidempiäkin matkoja yksin ja voivat olla samanikäisiä kuin eskarini nyt. Ei meillä ainakaan työajat anna myöden saattaa ensi syksynä koululaista kouluun ja hakea kotiin. Aamukerhoa ei alueellamme ole. Eikä alle kahden kilometrin matkaan ole koskaan järjestetty koulukuljetusta. Myöskään iltapäiväkerhoon ei poikamme mene kun teen itse yötyötä ja olen joka tapauksessa kotona kun koulu loppuu. En vaan viitsis ennen puolta päivää herätä hakemaan koulusta, jotta jaksan vielä seuraavatkin neljä yötä valvoa. Monet ovat tässä ketjussa sanoneeet, että ekaluokkalainen ei voi kulkea koulumatkoja yksin. Ovatko nämä vanhemmat sitten jääneet kotiin koko ekan kouluvuoden ajaksi, jotta voivat saattaa lapsensa vai miten tämä käytännössä järjestetään?
ap
Tiedätkö, että sinulla on oikeus tehdä lyhennettyä työpäivää kun on pieni koululainen?
eskarilainen on pk:n vastuulla myös kotimatkat riippumatta siitä,
osallistuuko vain esiopetukseen vai myös päivähoitoon. Vanhempien
allekirjoittamana lupalappu kulkea yksin tai alaikäisen saattamatta ei poista tätä vastuuta.
Voi olla, että tässä on kuntakohtaisia eroja. Parhaan vastauksen saat
päiväkodistasi tai päivähoitotoimistosta!
Mitä tuohon ekaluokkalaisen ja eskarilaisen kulkemiseen tulee:
Toinen kuuluu opetustoimen alaisuuteen, toinen päivähoidon/esiopetuksen alaisuuteen. Eri hallintokunnat, eri lait,
eri säännöt.
t. eskariope
Ensi syksynä kuopus aloittaa eskarin. Olen jo alustavasti tiedustellut sitä mahdollisuutta, että eskarilainen vois tulla tokaluokkalaisen sisaruksen kanssa kotiin suoraan eskarin jälkeen (pääsee taksilla). Olis tokaluokkalaisellakin seuraa kotona, mitä luulet, onnistuuko?
miksi sitten ylipäänsä on olemassa mitään lupalappuja, jos ei niillä ole mitään merkitystä?
Täälläkin on näitä vastauksia tyyliin kyllä meidänkin lapsi kulkee yksinään ja matkaa kuitenkin vain puoli kilometriä eikä tien ylityksiä.
Tässä todella suuri ero.
No tehköön ap kuten uskaltaa, mutta itse en vois päästää noin pientä yksin kävelemään ja varsinkaan YKSIN!
Eskari on koulun yhteydessä. Lapsi on kotihoidossa ja saa koulukuljetuksen. Taksipysäkille om matkaa 500m kapeaa, valaisematonta tietä jossa kulkee paljon rekkoja ja traktoreita lähesille maataloille ja uusien ok-talojen rakennuksille. Itse en aijo ainakaan syyslukukaudella poikaani yksin päästää kulkemaan pyäkille, mutta kukaan/ mikään ei sitä koulun puolelta estäisi. Ja tiedän että monet eskarit (+ 1. ja 2. luokkalaiset jotka täältä saa kyydin myös, kun matkaa kouluun 3,5km) yksin aamuisin ja iltapäivisin matkaa kulkee.
Nurinkurisinta on se, että koulun pihasta ei saa eskarilainen lähteä yksin, vaikka asuu näköyhteyden päässä koulusta. Silloin pitää olla hakija!
Miksi punaista päin ei saa ajaa? Miksei baarissa saa polttaa tupakkaa? Miksi EU:lle pitää ilmoittaa jokainen lehmä? Miksi koulussa pitää olla hiljaa?
Maailma on täynnä sääntöjä, koska kaikki ihmiset eivät itse ymmärrä omaa ja lastensa parasta. Siksi!
Eikö oman lapsesi turvallisuus merkitse sinulle mitään? Juttele neuvolassa vaikka jostain tukiperhetoiminnasta tms.