Opettiko äitisi sinut tekemään perinteisiä kotiruokia?
Kommentit (14)
mutta antoi lahjaksi keittokirjan kun lähdin kotoa. Olen hyvin oppinut.
Vieraamme taas pitävät minua erinomaisena kokkina...
Vanhempien luona käydessämme aloin keittämään kanamunia ja siihenkin äiti tuli väliin neuvomaan.
Juu ja kotoa muutin lähes 18 vuotta sitten....
Tottakai olen itse sitten opetellut lisää. Mieheni on kokki joten hänkin on opettanut paljon.
Meillä myös äiti aina hämmästelee, että " oletko tehnyt tämän itse?" Kun sitten kotona ruskistin lihaa, otti äiti kädestä kiinni ja hämmensi siinä mukana... " tarkisti, että missä vaiheessa on" , tällöin olin 25 v... Varsin raivostuttavaa, vaikka nyt taas pystyykin sille nauramaan :)
Vieläkin näin 26v. soitan välillä äitiltäni ohjeita jos joku on unohtunut.
Ruskean kastikkeen taisi kyllä opettaa ja joskus tehtiin yhdessä ruokaa. Osasin kyllä perusruoat lähes tulkoon kun kotoa pois muutin. Eli kastikkeet, kinkkukiusaus, makaroonilaatikko, keitot yms. Pizzan teon opetti ja pullan ja kuivakakkujen leipomisen.
Olin teininä ihan ihmeissäni kun kaverini osasi tehdä koulupäivän jälkeen munakkaan välipalaksi.
ei siis ikinä ottanut sitä asiakseen ja sanonut, että " tuleppas nyt katsomaan, niin opit tekemään tämän itse" . Mulla oli vapaat kädet keittiössä, eli ihan kakarasta asti sain häärästää keittiössä vapaasti. Sotkusta sitten märmätettiin kyllä, mutta... noniin, kellepä lapselle ei... Meidän pienessä talossa keittiö oli kaiken keskipiste, joten siellä mä pyörin äipän jaloissa. Väkisinhän siinä oppi, kun aina katseli äitin touhuja. Eli mä osasin jo ala-asteikäisenä tehdä perinteisiä kotiruokia (lihapullia, nakkikastiketta etc...).
Itseasiassa itseäkin nauratti, kun taannoin tein makkarasoppaa perheelleni... jouduin soittamaan äidille, kun en ollut ikinä ennen makkarasoppaa tehnyt. Eli jotain oli jäänyt oppimatta... Äiti ei meinannut naurultaan pystyä antamaan ohjeita ;)
Perushommat menee mm. Lanttukukko, karjalanpiirakat, perunarieska. Leipomista olen harrastanut ala-asteelta lähtien, kiitos 4H-leivontakerhon ja jauhopeukalo äidin. Välillä kysyn edelleen neuvoja jos pitää sovellella ohjeita koska äitini on keittiöalan ihminen. Ikää minulla on 30v :)
Äitini on loistava ruoanlaittaja, mutta tekee mieluummin itse kuin neuvoo kenellekään tai katselee vierestä. Olin nuorena tosi kiinnostunut ruoanlaitosta ja olisin halunnut oppia, mutta mitään mahdollisuutta siihen ei ollut. Kun tarpeeksi kärtin, äiti sitten kerran sanoi, että laita nyt sitten illallinen koko perheelle, ja lähti naapuriin. Kaapissa ei ollut muuta kuin perunaa, jauhoja ja tomaatteja. Keittokirja ei antanut ohjetta vastaavaan tilanteeseen, joten ruoka jäi tekemättä. Mutta enpä sitten kärttänyt enää.
toki jotain opin seuraamalla. itse olen opetellut, jo silloin kun vielä asuin kotona.
ja mies on sitten opettanut mm. ruskean kastikkeen tekemisen :)