Pitkä tyttö?
Esikoistyttäreni täytti juuri 6 vuotta ja pituutta mitattiin neuvolassa 132 senttiä. Neuvolan terkka ihan hermostui ja alkoi kovasti tuumia kasvaako lapsi normaalisti. Lääkärikin varovasti arvioi että parin vuoden päästä pitäisi alkaa hidastamaan kasvua jotenkin jos ei muuten tyssää. Siis mitä ihmettä? Tällä hetkellä tytön painokäyrä tietysti laahaa pahasti jäljessä kun rasvaa ei ehdi kertyä yhtään.
Olen itse keskimittainen ja mieheni myös, mutta minun suvustani löytyy huikean pitkiä ihmisiä. Jotenkin arveluttaa tuo kasvun hidastaminen, mutta toisaalta voihan lääkäri olla oikeassakin anoessaan että sosiaalinen haitta pitkille tytöille on melkoinen. Silti kasvua tasaava lääkekuuri kuulostaa aika rajulta. Kaikkienko täällä pitää olla yhtä pitkiä? Tyttö on muuten mielestäni vartalonsuhteiltaan sopusuhtainen, eli ei näytä mitenkään epänormaalisti venähtäneeltä. Onko jossain muussa perheessä otettu tällaista asiaa puheeksi? Itse en ole aiemmin kuullutkaan moisesta.
Kommentit (27)
vanha keskustelu…
olin itse ykkösluokalla 144cm, kaikkia päätä pidempi… pituuskasvu päättyi ala-asteen lopulla 184-senttimetriin. Omat vanhempani ovat 173 ja 183, eli aikamoista tahtia olen kasvanut... Olen kärsinyt tästä jo vuosia, joten älkää tehkö virhettä ja antaa lastenne kasvaa näin pitkiksi, kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Meidän 5-luokkalainen tyttö on luokkansa pisin ja on 165 cm. Lääkärit ovat arvioineet, että hän saattaa kasvaa 180 cm pitkäksi. Mikä teillä on pituusarvio?
Minulla on ystävä, joka on yli 180 cm pitkä. Todella kaunis nainen, mutta on aina kärsinyt pituudestaan.
Serkustani ennustettiin 185cm pitkää.
On 163cm.
Vaimostani myös povattiin 185cm...
On 173cm.
pitkä tyttö, 25 kirjoitti:
vanha keskustelu…
olin itse ykkösluokalla 144cm, kaikkia päätä pidempi… pituuskasvu päättyi ala-asteen lopulla 184-senttimetriin. Omat vanhempani ovat 173 ja 183, eli aikamoista tahtia olen kasvanut... Olen kärsinyt tästä jo vuosia, joten älkää tehkö virhettä ja antaa lastenne kasvaa näin pitkiksi, kiitos.
Tiedätkö kun sille ei voi mitään tehdä. Tai voi, hormonihoidolla, jota mulle itselleni mietittiin (olen 182cm enkä ikinä ole pituudestani kärsinyt). Luojan kiitos äitini ymmärsi jättää hormonit antamatta, sille on myöhemmin löydetty yhteys mm. rintasyöpään.
Mulla on kaksi pitkää tyttöä, mutta näyttää siltä, että molemmat jäävät noin 177cm. Kantakaa pituutenne ylpeydellä.
Meillä kaks pitkää tyttöä. En ikinä hidastaisi kasvua. Sosiaalinen elämä ei ole kasvusta kiinni. On todella vanhan aikaista edes puhua tuohon sävyyn. Enemmän neuvolan pitäisi pyrkiä terveen itsetunnon kasvattamiseen lapselle, oli hän pitkä, lyhyt, hoikka tai pullea.
Ongelmia tietysti tulee hoitaa, mutta pituus ei ole ongelma, eikä se aiheuta mitään fyysistä kuormaa... Päinvastoin, tytöstä voi tulla vaikka malli isona..
pitkä tyttö, 25 kirjoitti:
vanha keskustelu…
Jos mulla ois tuo ikä ja pituus, niin lähtisin kyllä tekee oman mallikansion heti..
Moi mä oon 12 vuotias tyttö ja mä oon 167 senttiä pitkä joka on aika pitkä mun ikäiseksi ja luokan neljänneksi pisin mun ennustettu pituus on 183 senttiä josta mun vanhemmat jotka on 172 ja 186 senttiä on sanonut että se on tosi paljon tytölle mutta mä ihmettelen miten meidän luokan 3 mua pidempää on 173 179 ja 187 kaikki on tyttöjä myös niin miten pisin on enemmän ja toiseksi pisin on melkein 183 jos se on niin paljon tytölle ja noiden kolmen ennustettu pituus on 177 189 ja 198
mutta nyt " vain" 173 cm. Mulla ei koskaan ollut mitään kasvupyrähdystä, vaan kasvoin aika tasaisesti. Eli kukin tyylillään.