Olen sitten huono kasvattaja :(
en toki väitäkään, että olisin joku vuoden kasvattaja.
sain ensimmäisen lapseni 17 vuotiaana, ja olin alusta asti yh (2v sitten tapasin nykyisen mieheni). nyt hän on 4,5v.
tyttäreni on vilkas ja erittäin vahva tahtoinen, vai sanotaanko suoraan, että itsepäinen, joten pitkää pinnaa ja kekseliäisyyttä on vaadittu.
varmasti olen tehnyt virheitä etsiessäni omaa tapaani olla äiti ja hyvä vanhempi.
mietin onko tämä sitä, ettei äiti näe omia virheitään, mutta mielestäni tyttäreni ei ole mikään riiviö, vaan aivan tavallinen vilkas lapsi joka välillä yrittää koetella rajojaan. välillä saa sanoa useamman kerran, että saa asiansa perille kun komentaa lasta. Mutta eikö se ole aivan normaalia?
Kuitenkin tyttöä on pph ja päiväkodissa kehuttu hyvätapaiseksi ja muut huomioon ottavaksi. usein kuulen myös, että hän on " mahtava tapaus" . voiko silloin olla kasvatus aivan pielessä? en todellakaan halua kehua, mietin vain.
keskustelimme eilen mieheni kanssa kasvatus asioista. mm. kurista. mieheni sanoi sitten siinä, että lapsestani näkee, ettei hänellä ole ollut lainkaan kuria.
näinkö pahasti on menty metsään?
nyt tuntuu, että kaikki onnistumisen tunteet on pyyhkäisty pois yhdellä lauseella.
vilkas ja rämäpäinen tyttäreni onkin vain kuriton kakara.
parhaani olen tehnyt, mutta se ei näköjään riitä.
Kommentit (24)
marisija? Aiemmista jutuista sain käsityksen, että miehesi ei osaa suhtautua nelivuotiaaseen, mutta jos sama vaivaa sinuakin, niin sitten en voi muuta sanoa kuin voivoi, raskasta on, mutta tilanne vaatii opettelua aikuisiltakin. Lapselle huutaminen ja lapselta liikoja vaatiminen ei ole ratkaisu, mutta ei tietenkään myöskään se, että lapsi saa tehdä oman päänsä mukaan kaikessa.
Vierailija:
Vierailija:
sitä, että neljävuotias uskoo yleensä yhdestä sanomisesta, tekee yleensä kuten vanhemmat haluavat eikä protestoi aivan järkyttävällä huudolla?Mun mielestä se ei kuulosta realistiselta.
Ennen 4v uhmaa olikin näin, nyt en voi hyväksyä että kivasta lapsesta on tullut rasittava tottelematon ja vinkuva :/
ap
ja mieli herkkänä, ja siksi niin kovasti pahoitit mielesi?
Voi usko pois, että myös vähän vanhempana lapsensa saanut äiti katuu monenlaisia tyhmyyksiä kasvatuksessaan. Halaus!
painoarvoa tuolle yksittäiselle kommentille. Unohda koko juttu, jatka elämää eteenpäin ja jos mies vielä toiste sanoo huonoksi kasvattajaksi/kurinpitäjäksi, kerro, että asiasta voi olla muutakin mieltä ja kerro vaikka, että pph ja päiväkoti aina kehuu tyttöä.
Mutta älä tee turhaan kärpäsestä härkästä! Ehkä sulla jostain vanhasta sekoilusta omatunto vielä kolkuttaa, kun niin raskaasti otit tuon kommentin. Mutta menneet on menneitä ja nyt eri haasteet.