Lapsi tehnyt pahojaan päiväkodissa: kuka korvaa?
Viisivuotiaamme oli päiväkodissa saanut jostain käsiinsä permanent-tussin ja piirrellyt sillä mm. leikkihuoneen seinään ja leluihin. En ole vielä nähnyt millaista jälkeä syntyi mutta soittivat ja kertoivat asiasta. On siis sotkenut kaiken lisäksi myös oman naamansa... Minua lähinnä kiinnostaa mistä tussi on peräisin ja kuinka on mahdollista, että muksu ehti kaiken tämän tehdä kenenkään huomaamatta... Hoitajien mukaan on kuulemma saanut tussin pikkuveljeltä (3v) mutta miten se on pikkuveljenkään käsiin joutunut? Kenen vastuulla on syntyneiden vahinkojen korvaaminen?
Lapsi on tietysti tehnyt väärin mutta henkilökunnallakin täytyy olla vastuunsa tapahtuneesta. Minä maksan siitä, että lapseni on hyvässä hoidossa (kyseessä yksityinen pk) ja tätä ei olisi päässyt tapahtumaan, jos lapsia olisi valvottu asianmukaisesti. Aikaa sotkun aiheuttamiseen on kulunut useita minuutteja eli kyse ei ole mistään lyhyestä hetkestä. Olen jo jonkun aikaa huomannut, että lapsestamme eivät kaikki hoitajat pidä eli ovat luultavasti olleet vain tyytyväisiä, kun hän on ollut hiljaa ja touhunnut itsekseen...
Kommentit (49)
Ainakin kannattaa tutkia, mikä siellä hoidossa hänellä mättää, jos ei hänestä pidetä ja nyt tekee tuollaista. Jääkö ulos leikeistä, onko uhmaa vai mikä mättää.
Vaan se voidaanko meitä vaatia korvaamaan vahingot. Kyse on nyt enemmän periaatteesta. Ja kumpi on tärkeämpää: töhrityt tavarat vai se että lapsi jää ilman valvontaa?
Lapsestani olen jo huolissani tai oikeastaan siitä, miten häneen suhtaudutaan. Välillä tuntuu, että hän on jo muutenkin koko porukan syntipukki, joten siksi haluan kuulla lapselta mitä oikein tapahtui ja onko koko sotku hänen aiheuttama.
t. ap
niin meidän 5-vuotias tuli hakemaan äidin hätiin. Eli ihmettelen kyllä, että 5-vuotias vielä tekee tuollaista. Kyllä tuohon ikään mennessä olisi pitänyt ymmärtää mihin saa piirtää ja mihin ei.
Kyllä taitaa olla lapsesi oireilun takana jotain muutakin ja sinä taidat olla niin daiju, ettet sitä tajua : ) ja sinulle ei ole taidettu asiaa vielä suoraan sanoakkaan
seuraamaan lasta ja ryhmääsi. Meidän 5-vuotiaasta valitettiin ensin, ettei kuuntele/tottele jne. ja selvisi, että häntä kiusattiin pahasti.
kyllä taas tästä ketjusta näkee kuinka yritetään kaivaa kaikki mahdolliset märät esiin.
Et ole korvausvelvollinen mihinkään, vastuu on päiväkodilla.
hiukka tekemään jäynää? Huhhuh, no joo, kyllä se nyt niin on että jos taustalla ei ole muuta oirehtimista kuin tuo että on sotkenut seinää niin anna olla ja HE sen korvaavat itse. Ja jos sinulla on hampaan kolossa jotain, niin sano se heille. Kysy ja ole mahdollisimman kiinnostunut kuinka arki siellä sujuu päivisin, kysy myös miten voi olla mahdollista että on ollut noin kauan valvonnatta?
ei ole mitään muuta häiriötä. Tästä piirtelemisestä tuli puhetta siinä yhteydessä, kun oltiin hoitamassa ihan muuta vaivaa. Ohjasivat sitten myöskin tuonne käymään. (Hoidatettiin hankalaksi käynyttä ummetusta)
Tästä on myöskin aikaa jo parisen vuotta, mutta halusin tässä sanoa sen, mitä meille lastenlääkäri/lastenpsykiatri (oli lastenlääkäri, mutta lähes valmis lastenpsykiatri myös) sanoi yliopistosairaalassa. Hän oli todella asiantunteva. Antoi mm. hyvän neuvon huonoon syömiseen.
Vierailija:
on väärin tehdä noin. Hän teki sen siis aivan tahallaan ja oireili jostakin. Hän protestoi jotakin tuolla. Hän tarvitsee psykiatrista hoitoa.Mun 3-vuotiaalle sanottiin nimittäin jo noin, kun hän oli piirreskellyt lyijykynällä oveen ja nukketaloonsa. Sanojana olivat asiantuntijat eli Lastenpsykiatri ja pari muuta alan ihmistä. Muita oireita lapsellamme ei ole, mitä nyt on aina ollut huono syömään. Yöt ovat aina sujuneet hyvin.
Vai että psykatrista hoitoa....Voihan_se_olla_mahdollista mutta hyvin epätodennäköistä...Olet mahtanut tavata TOSI mielenkiintoisia psykiatreja, toivottavasti eivät ole minun työkavereitani :(. Kyllä merkiksi tarvitaan aika moinen liuta muita oireita ennen kuin aletaan psykiatrista hoitoa ehdottamaan, joten sinunkin lapsellasi niitä on täytynyt olla muita kuin nukketaloon ja oveen piirtely (ellei se ole päivittäistä kielloista huolimatta...). Huh, mitä juttuja!
Kotonakin leikkivät paljon pikkuveljen kanssa ilman, että vieressä vahditaan. Kotona tosin on sellaiset puitteet, että voivat turvallisesti leikkiäkin myös kahdestaan. Ja korostan, että mitään vastaavaa ei koskaan ole kotona eikä päivähoidossa tapahtunut. Lapseni on oikeastaan liiankin kiltti ja siksi on vaikea uskoa tapahtunutta...
Päivähoidossa maksamme siitä, että siellä pidetään lapsista huolta ja heitä valvotaan. Jos leikkiympäristö on turvallinen niin ei lapsen vieressä tarvitse istua vahtimassa! Mutta jos siellä on lasten ulottuvilla lapsille kuulumattomia tavaroita, niin vastuu valvonnasta (tai sen puutteesta) on varmasti henkilökunnan.
t. ap
hermoilet, jos olet tota mieltä????
Ei heidän kuulu olla pidempiä aikoja yksin, ei todellakaan!
Ja sinulle 20 vai mikä olitkaan, niin mikä oli syömiseen se neuvo?
Jos joku ajattelee omalle lapselle ehdotetun psykiatrista hoitoa sen takia että piirtelee nukkekodin seiniin, on äidinkin käsityskyvyssä jotain vialla. Taustalla on muita vakavia oireita, joita äiti ei halua tai pysty näkemään.
viittaa muille lapsille tai heidän omaisuudelleen tehtyyn vahinkoon. Jos siis lapsi repii toisen lapsen takin, niin kaupunki ei korvaa sitä takkia vaan vanhempien on keskenään sovittava asia. Päiväkodille aiheutunut vahinko on " kulumista" , jota varten pk:lla on vakuutukset ja kunnossapitobudjetit.
Minun lapseni muuten rikkoi 5-vuotiaana päiväkodin sisäkaton: matalaan pikkuhuoneeseen oli laitettu jotain eristelevyä, johon puukynä upposi mukavasti. Kaverinsa kanssa sitten rei' ittivät koko katon hoitajien uskoessa että nämä kaksi yleensä kilttiä poikaa piirtelivät siellä rauhallisesti. Mistään korvauksista ei ollut ksokaan mitään puhetta, mutta ankarat puhuttelut pojat tietenkin saivat ensin hoitajilta ja sitten kotona vanhemmiltaan.
No lupaan, että jos hän joskus hakkaa jonkun puukynällä kuoliaaksi, pukeudun säkkiin, heitän tuhkaa päälleni ja menen kadulle huutamaan: " Tämä on minun syyni! Jos olisin vienyt hänet psykiatrille ensimmäisen puukynäepisodin jälkeen, maailma olisi säästynyt paljolta pahuudelta! Kivittäkää minut!"
43
Siis ei mihinkään laitokseen, vaan siten, että käydään juttelemassa muutama kerta lastenpsykiatrin kanssa. Siis tämmöiseen lastenpsykiatriseen hoitoon.
Vierailija:
Siis ei mihinkään laitokseen, vaan siten, että käydään juttelemassa muutama kerta lastenpsykiatrin kanssa. Siis tämmöiseen lastenpsykiatriseen hoitoon.
No vaikka kyse olisi avohoidostakin, sielläkin resurssit ovat todella niukat. (Valitsin termit huonosti sorry, kun tuo osastotyö on itsellä tuoreessa muistissa.) Psykiatrista avohoitoakaan ei tarjota piirtelemisen vuoksi. Syömisongelmat voivatkin olla sitten ihan toinen juttu.
tarvii psykiatrista hoitoa...voi ristus tätä maailmanmenoa!!
Lässynlässyn
Toinen on se, että vaikka lapsesi ei ole aiemmin tehnyt tuota niin tottakai hän sen voi tehdä ja ilman toisen yllytystä, KOSKA ON VASTA 5v ja he saavat mitä vain päähänsä. Ihme porukkaa täällä taas kommentoimassa