Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei ole tuhma, teko on.

Vierailija
20.11.2008 |

Luin juuri kasvatuskirjan, jossa painotettiin sitä, että lasta ei saisi sanoa tuhmaksi, vaikka olisi tehnyt jotain väärin. Lapsen teko on tuhma, ei lapsi itse. Tätä perusteltiin sillä, että lapsen itsetunnolle tekee hallaa jos lapsen persoonaa haukkuu. En oikein käsitä tätä. Mielestäni nykyään on menty ihan liikaa lässyn lässyn-kasvatukseen, jos jokaista sanaakin jo pitää miettiä. Kyllä minä olen sanonut lastani tuhmaksi, eikä hän ole siitä millään tavalla kärsinyt, koska yhtä lailla sanon päivittäin lastani rakkaaksi ja ihanaksi lapseksi ja kehun muutenkin. Ei lapsi muuten opi oikeaa ja väärää jos sanat tuhma ja kiltti ei tule tutuiksi. Kyllä lapsi on ollut tuhma jos on tehnyt jotain tuhmasti, siitä ei pääse yli eikä ali.

En ymmärrä muutenkaan nykyajan lepsua kasvatustyyliä, että lapsia ei rankaista vaan aina pitää kehua ja kiittää. Toki sekin on hirveän tärkeää - rankaisun ohella! Äiti vaan hymähtää eikä tee mitään, kun oma lapsi haukkuu pystyyn. Sitten ihmetellään, kun nuoret ei kunnioita aikuisia ja vanhoja ihmisiä, vaan haistattelevat opettajia ja muita. Kiva katsoa tuttua perhettä, jossa ei ole jäähypenkki käytössä ollenkaan ja lapsia ei koskaan rankaista mistään, korkeintaan saatetaan sanoa ei. Mitäkö tekee nykyään heidän 6-vuotias lapsi? Naureskelee ja lällättää kun kielletään, ei usko mitään, kiusaa muita ja nauraa. Vielä voi vanhemmat kokea, että arki on helppoa, mutta saa nähdä tuleeko karhunpalvelusta mietittyä kun lapsi on 15 eikä usko mitään.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakaan ole osanneet esittää asiaa noin.

Vierailija
22/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nyt teit Tyhmästi.

Onko tyhmällä ja tuhmalla eroa?!?

itse koen sanan tyhmä aika ala-arvoiseksi.

en sano itse koskaan lapselleni että oletpas tuhma/tyhmä. vaan että nyt teit tuhman tempun.

olenko liian nipo kun tartun sanaan tyhmä...???

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja korostan sitä aina lapselle

Vierailija
24/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan kuin ette olisi täällä joka päivä haukkumassa muita palstalaisia idiooteiksi ja tyhmiksi parin kommentin perusteella. Katsokaapas peiliin.

Vierailija
25/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi teki tyhmästi. Eikö niinkään saisi sanoa? Tai pitäisikö sanoa, että teki tuhmasti? En oikein ymmärtänyt pointtiasi.

Vierailija
26/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään ero sanonnoilla Tuhmasti tehty ja sillä hetkellä tuhma ajatus, joka toteutetaan. Täytyyhän lapsen oppia ymmärtämään, ettei tuo tarkoita, että hän on tuhma pohjimmiltaan, saatikka nyt paha (joku viittasi pahuuteen). Vahinko on sitten taas ihan eriasia kuin tahallaan tuhma. Joku kertoili pitkät pätkät vahingoista. On pahasti asiat sekaisin, jos aikuisetkaan eivät vielä ymmärrä tuhman teon ja vahingon eroa. Eihän vahingossa esim. kaatuminen ole todellakaan tuhma teko. Eihän vahingoille mahda mitään, huh, huh!

Vierailija
27/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä sanaa kilttikään. Olit kiltti - kiltisti tehty. Teko on kiltti ei lapsi! Eikö?

Vierailija
28/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon miehelleni lasteni kuullen, kun hän esim. tuo kukkia minulle, että olet ihana. Tekohan se todella ihana onkin eikä mies. Täytyypä alkaa korjailemaan, että teitpä ihanasti!

Vierailija
29/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

transaktioanalyyttisen metodin perusta on se, että toiminnasta annetaan palautetta ei persoonasta.

Nää on niitä perusasioita, minkä vuoksi ihmisen minäkuva vääristyy ja tulee terapian tarve. Terapiassa opitaan ymmärtämään kasvatuksen virheet ja vastustamaan vanhempien antamia leimoja. Pitkän prosessin jälkeen vanhemmat yleensä saavat anteeksi, mutteivät koskaan enää sitä asemaa lastensa silmissä.

Vierailija
30/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "teit tyhmästi", enkä "olet tyhmä".

Mutta... jokin aika sitten oli Heasrissa juttua psykologista, joka sanoi, että oikeaa pahuutta on olemassa. Ei kaikki ole selittävissä kaiken maailman diagnoosein... Jotkin ihmiset (ja ne teot siis) ovat pahoja. Ihmiset parkkeeravat väärin, varastavat, työpaikkakiusaavat, ammuskelevat koulussa - vaikka voisivat valita toisin.

Pahuutta on aina ollut ihmisissä ja tulee olemaan.

Vierailija
31/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö pahuuteen kasvua tukea?

Vierailija
32/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei mitenkään edes pysty erottelemaan itseään ja tekojaan. Teon moittiminen on samalla lapsen moittimista. Ei lapselle edes pidä yrittää selitellä että hänen tekonsa on jotain muuta kuin hän itse, koska silloin hänelle kehittyy ajattelutapa, jossa hän ei ole vastuussa mistään mitä tekee. kaikkihan tulee jostain ulkopuolelta.

Vierailija
33/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stalin ei ollut paha vaan hänen tekonsa oli paha, teloittaja ei ole paha vaan teko on paha. Onko käskyn antaja paha vai vaan teon tekijä.

Tuli vaan mieleen...

Että miten tämän kausaalisuhteen ongelma teille esittyy laajennetun pahuuden kysymyksessä vai jaksaako kukaan miettiä?

Vierailija
34/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olit tuhma. Teit todella tyhmästi.

Minä ainakin moitin lasta jos se tekee jotain tyhmää. En kai siitä käy muille urputtamaan jos oma lapsi on törttöillyt.

Eihän lapsi saa mitään käsitystä rajoista jos silitetään vain päätä ja sanotaan minä ymmärrän, minä ymmärrän.

Vierailija
35/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä, jos lapsi saa kuulla usein "SINÄ OLET TUHMA"!

Kun lapsi kuulee sen omalta vanhemmaltaan, eiköhän lapsi todella alakin mieltää itsensä tuhmaksi. Ja voi sitten alkaa käyttäytyä niin kuin olettaa tuhman käyttäytyvän.

Nimittely ei kuulu kasvattamiseen!

On myös tärkeää tajuta, että vahingoista ei saa olla vihainen.

Vierailija
36/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luulen että tämän tajuamisessa tai tajuamattomuudessa on aika iso hyvän ja huonon kasvattajan ero.

Vierailija
37/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä on mun mielestä tyyliin idiootti ja tuhma on semmonen joka tekee tuhmia temppuja. Typeräkin on vähän siinä ja siinä, että pidänkö siitä sanasta.

Mä en hyväksy kuus ja neljä vuotiailta tytöiltäni tyhmäksi haukkumista. Kuullostaa ihan hirveeltä ainaki mun korvaan. Siis toki ei haukuta muutenkaan, mutta yleensä tuo tyhmäksi haukkuminen on aika yleisen kuullosta lasten keskuudessa. :/

Vierailija
38/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin LAPSI ja teko ovat tuhmia, jos esim. satutetaan tahallaan pienempää sisarusta.

- tuo äidille kukkasia ja matkalla horjahtaa niin että majakon vesi katuu lattialle? Tulos on sotkua ja siivottavaa ja ylös käpertynyt pareketti, mutta onko lapsi tuhma, kun haluaa ilahduttaa äitiään?

- puolustaa naapurin pikkupoikaa kerrostalon kakaroita vastaan nyrkein. Nyrkkitappelu on väärin, mutta onko lapsi tyhmä puolustaessaan pienempäänsä?

- potkaisee pallon kasivhuoneen ikkunan läpi pihapelissä - ikkuna menee rikki, mutta pallo lähti väärään suuntaan ihan vahingossa. Onko siis lapsi tuhma pelatessaan jalkapalloa?

Vierailija
39/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

lastensa kanssa kuin nykyään.

Hei ihan oikeasti, aikuiset ihmiset, luuletteko että nykylasten hyvin- tai pahoinvointi on kiinni tuon tason terminologiasta?

Musta tuntuu muutenkin, että tämä suomalainen nyky-yhteiskunta on sellainen lässynlässyn-apua-onko-jollain-paha-olo- yhteiskunta... ja sitten yritetään säätää ja vääntää ja kääntää sanoja sinne tänne ja keksiä uusia termejä ja tapoja sanoa asioita, vaikka kyse on ihan toisen tason ongelmista oikeasti.

Ihan nyt vaikka esimerkkinä tämä lasten loputon kunnioittaminen. Mun mielestä se on vaan mennyt niin liian pitkälle näissä tapauksissa, joissa ne ihan perustenavat kärsii joka päivä näistä liikaa kunnioitetuista terroristeista kouluissa ja päiväkodeissa. Lapset voi kasvattaa puheella ja kunnioittaen, mutta silloin kun niin ei ole tehty, täytyy käyttää jo muita keinoja. Pahin karhunpalevelus lapselle on tämä lässylässyn meininki, jossa lapsen annetaan mieluummin kasvaa täsyin kieroon, kuin että aikuiset ihmiset puuttuisivat siihen oikeasti tilanteen vaatimilla keinoilla, vaikka fyysisilläkin.

Vierailija
40/63 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä tehtyyn mokaan:

Olet huono työntekijä.

Vai

Teit virheen.

Voi miettiä kukin kohdallaan kumman vaihtoehdon haluaisi kuulla.

Toki lapsia ja työntekoa ei voi suoraan verrata, koska lapset tekee asioita usein tingillä, mutta se kuuluu heidän kasvuunsa myös, että asetutaan aikuisia vastaan ja katsotaan mitä siitä seuraa. Siinä sitä omaa tahtoa sitten harjoitellaan, eihän se mihinkään kehity jos aina tekee niin kuin käsketään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi