Millainen asenne teillä tulee olemaan murkkujenne alkoholin käyttöön?
Eilisessä lehdessä oli juttua, että alkoholi vaikuttaa negatiivisesti jopa joka viidennen lapsen elämään, siis että aikuinen juo itsensä humalatilaan. Ja tässä yhteiskunnassahan se nähdään normaalina...
Me emme mieheni kanssa juuri ota mitään viinaksia. Punaviinilasillisen voimme juoda kerran viikossa.
Mietin, että mulla alkaa olla yhä jyrkempi asenne alkon käyttöä vastaan, erityisesti nuorilla. En millään haluaisi että omat lapseni maistaisivat väkeviä liian aikaisin. Kuitenkin tässä kylälläkin on tässä syksyllä kulkenut huhuja, että jopa 12-vuotiaat pyörivät tuossa puistossa ja juovat olutta:(.
Mikä tulee olemaan teidän asenteenne?
Kommentit (59)
Mun miehellä se on ollut soittoharrastus... Vaikka hänen kotonaan on otettu joskus paljonkin niin mieheni ei juo juuri mitään. Saunaoluen ja punaviinia.
Mä jotenkin kuvittelisin että jos ei ole mitään muuta järkevää tekemistä niin ehkä alkaa sitten roikkua joissain puistoissa kaveriporukoissa. Toki voi niin tehdä muutenkin.
Persoonasta tuokin on kiinni. Mutta ei kai kodin malli voi olla vaikuttamatta vai mitä luulette?
Missä tässä ketjussa ovat kaikki ne jotka juovat (tai joiden miehet juovat) kännin joka viikonloppu???
Kolmen lapsen lähes aikuisuuteen saattaneena voin sanoa että ehdoton kielto tuo vain uhmaa ja salailua. Olen mieluummin halunnut avoimesti tietää mitä lapset tekevät kuin luulla vaan tietäväni. Lasten suusta olen kuullut miten "tiukkisvanhempien" lapset valehtelevat vanhemmilleen suoraan päin naamaa. Ikävään välikäteen olen joskus joutunut kun toinen äiti varmana kertoo ettei heidän lapsi ole koskaan vielä maistanut, kun omaltani kuulin sitten että pahimmasta päästä maistelija ko. lapsi on kuitenkin. Siinäpä pähkäilin sitten sanoako totuus vai eikö, vai annanko äidin olla omassa haavemaailmassaan...
Varmin keino on kontrolloida lasten menemisiä ja tulemisia. Meillä jokaisen kohdalla sallittiin, että yhden tai kaksi voi maistaa. Käsky kuului myös, että minun kanssa tulee kyetä aina juttelemaan nokatusten milloin tahansa. On myös pitänyt omasta "mukavuudestaan" luopua ja olla valmiina viemään lapsia kavereille ja hakemaan pois - ikinä ei tullut kuuloonkaan, että tuntemattomille kavereille yöksi jäätiin ja vaikka keskellä yötä hain kakrut kotiin kaverilta - osoite kun piti minulla aina olla tiedossa., missä olivat. . . Kuskailin myös lasten kavereita ympäri Helsinkiä samalla heihin tutustuen - hekään eivät viitsineet sitten umpitunnelissa olla. Lapset eivät siten pyöri missä tahansa, vaan kohtaamisia vanhempien kanssa oli väkisinkin.
Lisäksi toinen hyvä keino on laittaa lapset aktiiviseen urheilutoimintaan. Tietoisesti lapsemme jääajat - niin tytöillä kuin pojallakin olivat perjantaisin klo 21-22. Pahimmassa murrosiässä oli todella oiva ratkaisu. Itse siellä halleilla lasten harrastusten parissa juostiin myös. Tärkeintä kuitenkin viimekädessä on oma malli ja esimerkki. Lapseni eivät ole koskaan nähneet minua humalassa. Maistan kyllä lasin viiniä ja pollollisen smirnoff icea silloin tällöin, mutta edelleen he itsekin toteavat että eipä tosiaan olla äitiä huppelissa nähty!
olin koko peruskoulun opettajien lellikki ja kiltti kympin tyttö. Ekat kännit join 13-vuotiaana. Kun olin 15v pidimme parhaan ystäväni kanssa kotibileet ja silloin olin elämäni ensimmäisen (ja toivottavasti viimeisen) kerran niin kännissä etten pystynyt edes istumaan kunnolla ja muistikuvat ovat todella hataria siltä illalta.
Join yläasteella varmaan kerran parissa kuukaudessa. Aina saatiin joku hakemaan ja juomat vedettiin kurkkuun joko puistossa tai jossain bileissä. Lukiossa lopetin juomisen melkein kokonaan, join vanhojenristeilyllä ja muutamia kertoja joissain bileissä (ja baarissa kun sinne pääsi), mutta nyt on sekin jäänyt. Äitini kertoi minulle pari vuotta sitten kun hän on niin ylpeä kun aloitin juomisen vasta kun olin 16v...
Minulla juomiseen on vaikuttanut eniten se, että 13-15-vuotiaana minulla oli tosi tiukat kotiintuloajat ja kaatokännissä ei kotiin kehdannut tulla. Lukiossa minulla ei enää kotiintuloaikoja ollut, mutta silloin en enää oikestaan juuri juonutkaan. Huumeita paskalätkää lukuunottamatta ei ole vielä vastaan tullut, tiedän tosin tyyppejä (lähinnä entisiä koulukavereita) jotka käyttävät ja ovat aika huonossa kondiksessa.
Kannattaa pitää silmällä missä porukassa lapsenne liikkuvat ja pitää kotiintuloajoista kiinni. Seuralla on todella paljon merkitystä tässä asiassa ja huonossa jamassa olevat nuoret vetävät helposti kunnollisia tyyppejä mukanaan.
Kannatta
tämän tästä. Mutta olen tyytyväinen että on tullut kokeiltua enkä usko että suhtaudun lastenkaan juomisiin kovin tiukkapipoisesti. Elämää se vaan on!
niin kolme teiniämme ovat myös. Olen pyrkinyt kasvattamaan heidät niin, että alkoholi on myrkky, jota ei tarvitse edes juhlahetkeä juhlistamaan. Hauskaa voi pitää muutenkin ja juhlatunnelma syntyy muista tekijöistä.
Suvussamme on alkoholisteja hyvänä esimerkkinä ko.aineen haitoista.
Lapset eivät ole edes koskaan kysyneet, eikös voisi maistaa.
... säätämysten ylitse eli edellytän nuorilta lain noudattamista niin tässä kuin tupakoinnissa kuin huumeissa kuin moottoriajoneuvojen kuljettamisessa.
Mun mielestä tää on periaatetasolla tosi helppo. Käytäntö on sitten toinen juttu, mutta näistä lähdetään. Mitä laki sanoo.
en mäkään ole koskaan pyytänyt maistaa ja salaa olen kuitenkin dokannut. Usein ne kaikkein kilteimmätkin tytöt ja pojat kokeilevat, vanhemmat vaan eivät saa koskaan tietää.
Suurin syy nykyiseen juomattomuuteeni löytyy varmaan äitini 'uudesta teini-iästä, jota kesti n. vuoden kun olin lukiossa ja oman alkoholisoitumisen pelko. Juoppoushan kulkee geeneissä ja kun huomasin oman äitini olevan alkoholisoitumassa (mitä hän ei koskaan ole myöntänyt ja nykyään juokin jo ihan kohtuudella. Äitinihän ei koskaan dokannut, koska joi vain punaviiniä...) ja itsellä tahtoi juominen aina riistäytyä käsistä päätin säästää alkoholin muutamaan kertaan vuodessa.
käytettävissä oleva rahamäärä vaikuttavat ihan suoraan tupakointiin ja juomiseen.
Ja millaisen mallin antavat vanhemmat, jotka sallivat lain rikkomisen lapsilleen. Tuntuisi että sellaisten vanhempien muutkin puheet ovat yhtä tyhjän kanssa. Sitä paitsi lapsikin ymmärtää tuon asian ja myöhemmin ihmettelee, halveksiikin velttoja ja väärämielisiä vanhempiaan.
Tässä ei vanhempien tarvitse olla lastensa kavereita. Me olemme aikuisia , teinit vasta lapsia.
silloin vanhemmat kustantavat ajokortin.
15-v:lle tämä on ihan selvä jttu. Koska kaverien vanhemmat puolestaan kaverien välityksellä ovat sanoneet, että parempi opetella kotona kuin kioskin takana, ja että meidän sopimus tarkoittaisi salaa juomista, niin olemme valmistautuneet pieneen löysennykseen säännössä: lähempänä täysikäisyyttä voimme kotona nauttia yhdessä lasillisen joskus. Omassa pienessä päässäni kuitenkin haaveilen, että oma lapseni olisi noita vesi-ihmisä ja site absolutisti.
ja lapsilta edellytetään kyllä samaa. Vanhin on nyt 8. luokalla, eikä ole onneksi vielä osoittanut mitään kiinnostusta ryyppäämistä kohtaan. Eli toistaiseksi ollaan onnistuttu aivopesussa ;)
Jos joskus erehtyy juomaan, niin sitten tulee PIIIIIIIItkä kotiaresti ja rajoituksia niitten kavereitten kanssa olemiseen, joiden kanssa sellaista harrasti. Onneksi pojalla on fiksun oloisia kavereitakin...ainakin yksi heistä on kuulema myös "raivoraitis", eivätkä muutkaan mitään jokaviikkoista kaljottelua harrastavia,
vuotiaat juomassa kaljaa, viiniä ja kuohuviiniä. Vapun jämät kotoa ehkä? Osa joka tapauksessa oli ala-asteelta ja osa yläasteelta, kun pienemmät kyselivat neuvoja mm. lintasauksessta isommilta ja siitä selvisi niiden koulut. Poliisit tuli paikalle, jonkun soittamana? Yksi kalja pullo kaadettiin maahan ja kun poliisit lähtivät repuista kaivettiin viiniä. Eli kannattaapa kierrellä niitä lähipuistoja sieltä ne teidän ja naapurin lapset löytyy juomasta. Ja tietenkin keskellä päivää että illalla ollaan jo kotikuntoisia:)
Ajan toisinaan ylinopeutta, puhun ajaessa kännykkään etc.
Hirveitä kriminaaleja siis lapsistani tulossa.
kuin antaa lapselle alkoholia. Ei näitä asioita voi verrata. Todellakin huomaa että suomalaisilla-siis joillakin- on aivan liian löysä suhtautuminen alkoholiin. Alkoholi aiheuttaa niin paljon pahaa yhteiskunnallemme tuhoamalla perheet, ihmissuhteet ja kansan terveyden, että omasta puolestani sen myynti voitaisiin kieltää kokonaan.
Ajan toisinaan ylinopeutta, puhun ajaessa kännykkään etc.
Hirveitä kriminaaleja siis lapsistani tulossa.
Maistaa voin antaa, mielestäni se laki ei ole tehty sitä varten, että kotona ei saisi pisaraakaan maistaa ennen täysi-ikää. Maistamisella en kuitenkaan usko olevan mitään isompaa vaikutusta nuoren haluun kännätä kaverien kanssa, lähinnä se on minun viestini, että en suhtaudu alkoholion fanaattisesti.
Uskon kuitenkin, vaikka kokeiluja tulisi, että vanhempien asenne, lapsen harrastukset ja arkielämän pitämäinen raitellaan auttaa, että kokeilut pysyisivät kokeiluna eivätkä olisi mikään tapa.
Pystyin minäkin äitiäni "huijaamaan" ja joskus salaa juomaan, mutta tiukka linja kuitenkin piti huolen siitä, että nuo juopottelut pysyivät täysikään asti kokeiluina. Ja aina piti olla aika terävänä kotiin tullessa, joten ei siinä voinut itseään holtittomaan kuntoon juoda.
"meidän lapset" eivät juo ennenkuin 18 vuotiaana, olemme tehneet "sopimuksen" . Ei voi olla totta että jotku vanhemmat ovat vieläkin noin sinisilmäisiä.....voi herran jestas oikein sopimus lapsen kanssa.....
te ette vain tiedä mitä lapsenne tekevät, ei minunkaan vanhemmat tienneet... ja siitä viisastuneena oma lapseni voi maistaa joskus kotona mieluummin kuin kaupungilla jossa voi sattua vaikka mitä
eli turvallisesti kotona?
Ja tiedoksi, että kaikki nuoret eivät yhä edelleenkään käytä alkoholia tai tupakoi. Kaikki eivät ole samanlaisia kuin itse olit!
"meidän lapset" eivät juo ennenkuin 18 vuotiaana, olemme tehneet "sopimuksen" . Ei voi olla totta että jotku vanhemmat ovat vieläkin noin sinisilmäisiä.....voi herran jestas oikein sopimus lapsen kanssa.....
te ette vain tiedä mitä lapsenne tekevät, ei minunkaan vanhemmat tienneet... ja siitä viisastuneena oma lapseni voi maistaa joskus kotona mieluummin kuin kaupungilla jossa voi sattua vaikka mitä
Olen jälkeenpäin ajatellut, että äitini taisi muutaman kerran ollessani 17v kyllä käsittää, että jotain on ehkä otettu, mutta ei puuttunut asiaan, koska vaikutin selvältä puolen yön maissa kotiin saavuttuani. Äiti kävi vähän juttelemassa ja huomasin arvioivan katseen. Tämä minusta näin jälkeenpäin ajatellen oli ihan järkevää: jos nuori (16v->) on juonut niin vähän, että ei voi olla 100% varma onko edes juonut, ei liene aihetta kuulusteluun ja metakkaan.
pystyin minäkin äitiäni "huijaamaan"
Äiti rukka luuli että maistelu jää siihen, näkee missä kunnossa olen jne. Mutta kun kotiovi oli laitettu kiinni join lisää. Välillä olin todella armottomassa kännissä.
Nyt itse äitinä en pysty kuvittelemaan mitä äitini päässä on liikkunut? nyt vasta olen tajunnut että mä olisin tarvinnut ja kaivannut kuria juuri siinä vaiheessa, en tietynlaista "välinpitämättömyyttä".
Mulla ei esim. ollut kotiintulo aikoja, tulin kun tulin, äiti kun luotti siihen että olen kunnossa, kun olen niin "vähän" juonut ja se oli alkuillasta mut tolpillani nähnyt. Mä olen joutunut jos jonkinlaisiin epämiellyttäviin ja vaarallisiinkin tilanteisiin, luojan kiitos mitään pahaa ei kuitenkaan koskaan päässyt tapahtumaan. Hyväksikäyttäjiä löytyy aina, voin kuvitella että nuori humalainen tyttö on hyvä uhri sellaiseen.
Ja tämä ihan omasta kokemuksesta, eli minun omasta nuoruudestani :)