Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen asenne teillä tulee olemaan murkkujenne alkoholin käyttöön?

Vierailija
20.11.2008 |

Eilisessä lehdessä oli juttua, että alkoholi vaikuttaa negatiivisesti jopa joka viidennen lapsen elämään, siis että aikuinen juo itsensä humalatilaan. Ja tässä yhteiskunnassahan se nähdään normaalina...

Me emme mieheni kanssa juuri ota mitään viinaksia. Punaviinilasillisen voimme juoda kerran viikossa.

Mietin, että mulla alkaa olla yhä jyrkempi asenne alkon käyttöä vastaan, erityisesti nuorilla. En millään haluaisi että omat lapseni maistaisivat väkeviä liian aikaisin. Kuitenkin tässä kylälläkin on tässä syksyllä kulkenut huhuja, että jopa 12-vuotiaat pyörivät tuossa puistossa ja juovat olutta:(.

Mikä tulee olemaan teidän asenteenne?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mieheni kanssa ei juoda humalahakuisesti. Lapset ei näe meitä ikinä siis humalassa. Voimme juoda saunaoluet/siiderit tai hyvällä aterialla viiniä lasilliset.

Samanlaista käyttöä yritän varmasti opettaa lapsillekin. Viiniä, olutta tai siideriä voi tilkan maistaa noin 16-vuotiaana kotona, mutta ei siis esim. omaa pulloa tai kokonaista lasillista.

En tule ostamaan lapselle alkoholia. Jos lapselta löytyy pulloja, niin takavarikoin ne ja jokin rangaistus tulee. Jos lapsi tulee humalassa kotiin, niin siitäkin seuraa rangaistus ja toki vakava keskustelu. Juomisesta aion keskustella myös ennakoivasti hyvissä ajoin. Kuitenkin haluan lapselle korostaa samoja asioita kuin moni muukin, eli että kotiin saa aina tulla, kaveria ei jätetä yksin ja vanhempiin voi aina turvata.

Vierailija
22/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aina baarikaapissa oli pulloja. Kynnys juoda itse oli matala koska alkoholia löytyi kotoota. Kukaan ei huomannut jos vein pullosta tilkan. Taisipa mulle joku sanoa, että lasillinen rentouttaa mukavasti saunan jälkeen. Miksipä minä en olisi kaivannut rentoutumista kouluviikon jälkeen... Sauna kyllä rentoutti jo itsessään mutta niin ne vanhemmat olivat "fiksuja".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, siis nuorethan on mahtavia kiertelemään ja kaartelemaan ja salaamaan, ja vaikka kuinka luulemme tietävämme, niin totuus on toinen... Niitä paljastuksia todella tippuu, kun ovat aikuisia.Ihmettelen kyllä, miten monet ketjussa sanovat "juovat kotona, maistavt kotona - ettei sitten tarvitse kulmilla hillua..." Niin, siis sehän ei ole lainkaan laillista, näinkö opetamme lapsille, että voimme aikuisina kiertää lakeja ja normeja - kun ollaan vaan tässä kotosalla... Se, jos mikä on mielestäni väärä tyyli opettaa lapsille normien kiertämistä ja oikeuttaa tehdä jotakin vaikka lakikin sen kieltää. Toki nuoret kokeilevat ja testaavat rajoja, mutta mielestäni sekin on näistä vaihtoehdoista parempi ; nuorilla kuuluukin olla omia salaisuuksia, enkä tällä tietenkään tarkoita, että hyväksyisin asian. Jo varhaisnuoruudesta pitää kertoa asioista, mitä pahuutta maailma on täynnä, mieluummin hieman varuillaan kuin suin päin tumpelona ja tietämättömänä maailmaan... Nyt , kun tytär on liki täysi-ikäinen, muistutan aina, kun menee synttäreille taikka kotibileisiin, että tiedän, että juomista on (ikähaitari kaveripiireissä on nykyisin aika laaja), mutta muista yksi asia: älä juo toisen pullosta tai jätä pulloa valvomatta ; se jos mikä on suurin vaara. Ja aina sanon, että en hyväksy asiaa. Niin se vaan menee, ei kaikkea voi olla kieltämässä tai ei me vanhemmat vaan voida pikkuisia kultamussukoita kääriä pumpuliin ja päästää maailmaan vasta juuri 18 vuotaana.Parempi pitää keskusteluyhteys kun kadottaa lapsensa liian varhain, se jos mikä on surullista - eletään elämiämme, ekä tunneta toisiamme taikka kuunnella / tiedetä mitä meille kuuluu.Niin ja yksi hyvä asia on se, että haetaan aina kotiin (naapurin kanssa vuoronperään, tyttäret ystäviä) oli missä oli - määrittää hieman ... ettei voi juoda kohtuuttomasti. Meille ei kulje yöllä bussit, ja mielestäni se on vanhempien tehtävä ... vaikka onkon aika raskasta ajoittain.

Nyt, kun esikoinen elää omaa elämäänsä, voi jo hieman huokaista, - elossa on ja kasvanut mainioksi nuoreksi!

Vierailija
24/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lähes jokainen nuori (ALAIKÄINEN) maistaa jossain vaiheessa alkoholia, se on sitten teidän vastuulla tekeekö sen salaa kaupungilla, jossa voi tapahtua ihan mitä vaan, vai kontrolloidusti esim. kotona.

toiset eivät vaan tajua ja juuri niiden lapset raiskataan, hakataan, hukkuvat jokeen tms

Vierailija
25/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lähes jokainen nuori (ALAIKÄINEN) maistaa jossain vaiheessa alkoholia, se on sitten teidän vastuulla tekeekö sen salaa kaupungilla, jossa voi tapahtua ihan mitä vaan, vai kontrolloidusti esim. kotona.

toiset eivät vaan tajua ja juuri niiden lapset raiskataan, hakataan, hukkuvat jokeen tms

Vaikka annat lapsesi maistella kotona niin ylilyöntejä voi sattua.

Jos lapsesi on tottunut alkoholin makuun kotona niin epäilenpä, että

juo kylillä myös herkemmin.

Vierailija
26/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski- Eurooppalaisten sukulaistemme luona jo lapset saavat maistaa halutesaa. En ole koskaan juhlissa tai missään tilanteessa perheen teinejä tai varhaisaikuisia vetämässä itseään nelivetokuntoon niinkuin kotimaassa.

Häpeäksi täytyy sanoa että suomalaiset ovat tillintallin ja nuoriso pitää nuhteessa.

Totaalikielto ja hyi hyi asenne on takuu siitä että lapsi ryyppää sitten salaa.

Vierailija
27/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on myös rahaa niin vähän, ettei heillä ole varaa kaljoja ostella. Olen tehnyt selväksi, että minä en heille osta eikä kotona alaikäiset juo. En tosin juo itsekään eikä miehenikään kotona, korkeintaan saunaoluen joskus. Hyvin meillä on täyskielto toiminut. Vanhin on jo aikuinen eikä ole ollut humalassa varmaan koskaan, ei käy edes baareissa. Toiseksi nuorin on 17-vuotias, ja hänestä en mene takuuseen, mutta humalassa en ole koskaan häntäkään nähnyt. Hänellä on myös fiksu kaveriporukka, ja kavereilla fiksut vanhemmat. Me myös kuskaillaan nuorisoa vuorotellen.

Vierailija
28/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

hänestä en mene takuuseen, mutta humalassa en ole koskaan häntäkään nähnyt. Hänellä on myös fiksu kaveriporukka, ja kavereilla fiksut vanhemmat. Me myös kuskaillaan nuorisoa vuorotellen.

Oltiin fiksuja, luokkamme parhaita ja pianotyttöjä. Ja fiksut vanhemmat tietysti.

Silti me juotiin. Jostain löytyi aina jonkun kotikaapista kähvelletty kotiviinipullo, hintaa 0e.

En oikeasti tiedä miten nuoret saa pysymään pois alkoholista jos/kun se jossain vaiheessa alkaa kiinnostaa. Ainut ratkaisu on varmaan seinään kiinnittäminen tms ;)

Vierailija
29/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tiukempi linja kotona niin sitä tiukemmin nuori salaa. Toki tuuriissaan on että nuori ei käytä lainkaan..

Vierailija
30/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on myös rahaa niin vähän, ettei heillä ole varaa kaljoja ostella. Olen tehnyt selväksi, että minä en heille osta eikä kotona alaikäiset juo. En tosin juo itsekään eikä miehenikään kotona, korkeintaan saunaoluen joskus. Hyvin meillä on täyskielto toiminut. Vanhin on jo aikuinen eikä ole ollut humalassa varmaan koskaan, ei käy edes baareissa. Toiseksi nuorin on 17-vuotias, ja hänestä en mene takuuseen, mutta humalassa en ole koskaan häntäkään nähnyt. Hänellä on myös fiksu kaveriporukka, ja kavereilla fiksut vanhemmat. Me myös kuskaillaan nuorisoa vuorotellen.

Vierailija
31/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai puoli lasia kuoharia esim. häissä, en muuta ennen kuin on 17. Silloin voisin antaa välillä puoli lasia esim. viiniä vaikka jouluaterialla.

Näin minua kasvatettiin. Vanhempani joivat alkoholia, mutta hyvin hillitysti, kerran olen nähnyt isäni humalassa (lukioikäisenä kun isä tuli firman pikkujouluista). Itse join lukioikäisenä noita maistiaishörppyjä, ja 17-vuotiaana matkalla (maassa jossa ikäraja 17) lasin viiniä. Omia juomia en hankkinut ennen kuin olin täysi-ikäinen. Humalahakuinen en ole koskaan ollut, mutta rajoja etsiessä sattui välillä yliarviointeja (etenkin opiskelijabileissä).

Vierailija
32/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhemmin isäni sanoi olessani n.15v, että hän voi ostaa minulle lonkeron tai siiderin! Mutta minun olisi se juotava kotona, ei kulman takana kavereiden kanssa. Ja koskaan en tietenkään antanut isäni sitä ostaa, mutta enpä ole kyllä koskaan kavereidenkaan kanssa kylillä pussikaljaa juonut!

Itselleni on ainakin hyvinkin terve suhtautuminen alkoholiin! Juon ehkä n. 1-2 kertaa kuussa! Enkä todellakaan änkyrä känniin asti!

Todennäköisesti voisin kokeilla tuota samaa keinoa tulevien teinienikin kanssa, toivottavasti toimii yhtä hyvin heidän kanssaan!!

Vierailija
33/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

He joivat melko vähän, lähinnä oluen pari saunan jälkeen. Alaikäisenä en koskaan saanut edes maistaa heiltä edes mietoja juomia. Olin hyvä koulussa kuten ystäväni ja jokaisen vanhemmat olivat tiukkoja alkoholin suhteen. Ei se mitään. Ostimme halpaa viinaa ja etsimme paikan, jossa vedimme kännit. Vanhempamme eivät edelleenkään tiedä tätä, joten varmaan uskovat nollatoleranssin olevan hyvä juttu, kun kontrolloidaan alaikäisten juomista... Olen lopettanut alkon lähes kokonaan,kun olen päässyt tarpeeksi kauas vanhempieni vaikutuspiiristä.

Vierailija
34/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen laki kieltää yksiselitteisesti alkoholin käytön ja halussapidon alle 18-vuotiailta.

Vierailija
35/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi soitti meille ja pyysi hakemaan kotiin. Sossu otti myöhemmin yhteyttä. Vyyhti alkoi purkautua ja saatiin selville että nämä nuoret ovat juoneet aikaisemminkin ja aika usein myös. Oma lapsi on nykyään ns. päihdeseurannassa, käy juttelemassa parin viikon välein psykologin kanssa päihteistä ja vähän muustakin.

Se neuvo mikä me saatiin oli se että, vaikka hän on nuori ja kokeilee rajoja, niin nyt meidän pitää todella pitää niistä rajoista kiinni. Alkoholi ei kuulu nuoren elämään, se on myrkky joka tekee tuhojaan, ja mitä nuorempana aloittaa maistelun, niin sitä suurempi vaara on alkoholisoitua.

Kotona oltiin juteltu alkoholista ja sen käytöstä, ei olla absolutisteja mutta kännejäkään ei kotona vedetä.

Lapset juo jos niitä kiinnostaa juoda, ihan sama se on saako sitä kaljaa kotoa vai ei, jos ei saa niin sitä juodaan ja hommataan muualta. Itse en rupea juomia lapselle ostamaan. Oma lapsi on onneksi sen vaiheen nyt toistaiseksi elänyt ja ei halua nyt juoda, mikä on hyvä. Täysi-ikäisenä kerkeää niitä aivoja tuhota vielä ihan tarpeeksi jos vielä silloin haluaa.

Vierailija
36/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa niiin monta asiaa kielletään lailla, mutta kuitenkin niin tehdään.

Minkä sinä sille voit, mitä kenenkin kodin seinien sisäpuolella tehdään??! Menetkö heristämään heille Suomen lakikirjaa!!!

Onhan lasten tukistaminenkin laissa keilletty, mutta lähes kaikki niin tekevät!!! Kuka sitä valvoo?!

Vierailija
37/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ns. kympin tyttö ja kaveritkin fiksuja, silti käytin 14-vuotiaana enemmän alkoholia kuin nyt 42-vuotiaana FT:nä. Minulle toi isä viinaa ja lisäksi yhden kaverin veli, näin saatiinkin jo kunnon määrä.

En aio tuoda lapselleni alkoholia ja jotain sanktioitahan ainakin kiinnojäämisestä täytyy seurata. Fakta kuitenkin on, että kyllä ne sitä ainakin suurin osa kokeilevat ennen 18 vuotta.

Tuo kotona maistaminen nyt on yhtä tyhjän kanssa, mitäs jännää siinä on. Voin antaa maistaa vähän, jos itse pyytää, mutta ei se mikään joka teinin unelma ole vanhempien kanssa juhliminen.

Vierailija
38/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lapsista on jo täysi-ikäisiä, tytöistä kumpikaan ei käytä edelleenkään alkoholia ja poika on myös vähentänyt alkuinnostuksen jälkeen (18-vuotiaana piti kiertää kaikki kapakat ja kotibileet, ainoastaan kuskina ollessa oli selvinpäin).

Alaikäisten alkoholinkäyttöä emme ole koskaan hyväksyneet, emmekä tule hyväksymään. Itse otetaan lasillinen-pari viiniä harva se ilta ja lauantaisin menee joku siiderikin - kännissä olevia ihmisiä lapset eivät meillä ole koskaan nähneet, mutta valitettavasti ovat törmänneet sellaisiin koulu- ja kauppamatkoillaan.

Vierailija
39/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheessämme ei käytetä alkoholia ollenkaan, missään muodossa... joten vaikea lapsia siihen paljon tutustuttaakaan muuta kuin ehkä sukujuhlissa *ISO HUOKAUS*

ehkäpä siellä sukujuhlissa saavat niin negatiivisen kuvan, että tuleevat vanhempiinsa...

kyllä näistä varmasti keskusteluja käydään. täyskieltoa en voi tietenkään laittaa, absolutistiksi ei voi ketään pakottaa.

Vierailija
40/59 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on totaalikielto

"Meidän lapsilla on myös rahaa niin vähän, ettei heillä ole varaa kaljoja ostella. Olen tehnyt selväksi, että minä en heille osta eikä kotona alaikäiset juo. En tosin juo itsekään eikä miehenikään kotona, korkeintaan saunaoluen joskus. Hyvin meillä on täyskielto toiminut. Vanhin on jo aikuinen eikä ole ollut humalassa varmaan koskaan, ei käy edes baareissa. Toiseksi nuorin on 17-vuotias, ja hänestä en mene takuuseen, mutta humalassa en ole koskaan häntäkään nähnyt. Hänellä on myös fiksu kaveriporukka, ja kavereilla fiksut vanhemmat. Me myös kuskaillaan nuorisoa vuorotellen"

-Ne joilla ei ole varaa ostaa kaljaa, varastavat sitä. Ja tämä on ihan fakta, eivät toki kaikki, mutta osa.

-Et voi tietää mitä lapsesi tekee, ellet valvo häntä 24/7/365. Kännit voi vetää vaikka koulupäivän aikana kun on muka sairaana, ja sinä et tiedä mitään jos murkku on hyvä väärentämään nimesi jne.

-Omassa nuoruudessani ne fiksut joilla oli kontrolloivat vanhemmat eivät juoneet, -he käyttivät mm. Gammaa. Sitä kun ei hengityksestä haistanut, ja oli aika halpaakin.

Minusta kuulostaa siltä, että olet perheen diktaattori joka määrää miten eletään. Jos sinulla on normaaleja lapsia, he kapinoivat jossain vaiheessa sinua/teitä vanhempia vastaan. Se kapina vaihe saattaa tulla murroiässä, silloin kun he muuttavat omilleen (eli juodaan, naidaan, ja eletään kuin hullut, kun enää ei äiti kytää koko aikaa) tai sitten vasta keskiässä kun olet vanhainkodissa ja sinusta ei ole enää "vastusta".

Tai ehkä olet onnistunut musertamaan lapsesi oman rautaisen tahtosi alle täysin, siinä tapauksessa he ovat alistuneet ---> vaurioituneet loppuiäkseen.

Minusta alkoholia ei tule sallia lapselle, mutta on hyväksyttävä se tosiasia, että HARVASSA ovat ne nuoret, jotka eivät alkoholia juo ennen täysi-ikäisyyttään. Nämäkin nuoret yleensä ovat uskovaisissa hihhulipiireissä pyöriviä (eli eivät ns. "tavallisia uskovaisia", joille se uskonto taitaa olla tietynlainen "alkoholinkorvike"?)

On myös typerää kuvitella, että puoli lasia viiniä tai tilkka saunaolutta satunnaisesti vanhempien silmien alla riittää 17-vuotiaalle.

Jos 13-vuotias juo, siihen pitää puuttua rankalla kädellä, ja ottaa itse yhteyttä perheneuvolaan/koulukuraattoriin tmv. mutta 15+ vuotiaat ovat jo lähes aikusia. Juomista ei pidä hyväksyä eikä sallia, mutta ei kannata olla liian tiukkakaan. Paras keino on mielestäni saada nuori häpeämään juomistaan, eli ei huuda, ei jätä arestiin, ei vie viikkoahoja, vaan näyttää nuorelle että on pettnyt ja esim. ei vähään aikaan puhu hänelle kun "pakolliset" jutut ja nekin hiljaa ja "pettyneen" oloisena.

Ja vielä omaan nuoruuteeni palatakseni, täytyy sanoa se että, humala on helppo havaita. Harva äiti/isä näkee/tajuaa lapsestaan että tämä on amfetamiinia tmv. ottanut. Tai ehkä nuoremmat jo näkevät/huomaavat huumeiden käytön, nuoremmat joiden lähipiiriin oletettavasti on joskus kuulunut joku kaman (viihde)käyttäjä (joita on nykyään joka koululuokassa ainakin sen yksi!). Mutta ne joiden nuoruus oli joskus aikaa sitten, harvoin edes voivat kuvitella että se oma lapsi jotain ottaisi---> vaikka pupillit ovat kummalliset eivät sitä huomaa koska ei tule edes huumeidenkäyttö mieleen.

Ja huolestuttavaa on se, että esim. näissä lapsille järjestetyillä bändikeikoilla on tavattu huumeissa olevia lapsia....! On paljon helpompaa ottaa pikku pilleri kun koittaa salakuljettaa sikspäkkiä kaljaa keikalla, joka vielä haiseekin hengityksessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän neljä