Millaisia on sos. toimen tukitoimet? OV
Aina sanotaan että ennen sijoitusta/huostaanottoa tarjotaan perheelle avohuollon tukitoimia, muta mitä ne sellaiset tukitoimet ihan konkreettisesti mahtaa olla?
Kommentit (24)
Jos työssäkäyvä ihminen ei muka " ehdi" olla lapsensa kanssa niin kunta maksaa että joku muu hoitaa äidin velvollisuudet tämän puolesta?
Olen ollut itse yh ja en lähde helposti yh:ta arvostelemaan, kun tiedän, että kun on itse vastuussa kaikesta (itse en kylläkään täysin ollut, isä osallistui myös elämään), niin rankkaahan se on, mutta tässä ketjussa pistää silmään seuraavat seikat:
* äidillä hektinen työ - ei ehdi olla lapsen kanssa
* haluaa apua lapsen hoitoon - ei ole " varaa maksaa hoitajaa" omien menojen ajaksi, mutta kuitenkin tulorajat ylittyvät
Täysin tuntematta tapausta sanoisin, että näillä tiedoilla kuulostaa sille, että ap olettaa, että kun on yh, niin yhteiskunta järjestäisi hänen lapselleen ilmaisen lastenhoitajan, kun hän niin ahkerasti tekee töitä ja haluaisi päälle harrastaa. Tämmöisellä logiikalla varmasti aika moni useamman lapsenkin äiti " ansaitsisi" kotiin apua, vaikka olisi mieskin taloudessa. Yksinkertaisesti on hyvä kysyä, että kuinka moni neljän lapsen äiti ehtii tekemään uraa ja harrastamaan kunnolla? Se vaan on niin, että lapset vievät aikaa ja rahaa ja se pitäisi hyväksyä.
En tiedä miksi, mutta minulla jää sellainen fiilis, että tästä kertomuksesta puuttuu se " jyvänen" , joka kertoisi, että miksi yksinhuoltajan lapsi on hunningolla. Olisiko syynä se, että lapsi kokee että äiti ei välitä? Että oikeastaan kukaan ei välitä, kun isä on poissa kuvioista ja äitikin on koko ajan töissä tai menossa ja etsimässä lapselleen hoitajaa?
Toivottavasti olen väärässä ja sinä ap oikeasti haluat olla lapsesi kanssa ja joudut vaikka tekemään kahta työtä, jotta perheenne saisi riittävän elatuksen. Eikä kyse ole siitä, että työtä tehdään kun siellä on helpompaa kuin hankalan (lue: erosta oirehtivan) lapsen kanssa ja omissa harrastuksissakaan ei ole kenestäkään vastuuta.
Saako ap kysyä seuraavia?
Millaiset ovat työaikasi?
Miten vietät aikaasi lapsen kanssa? Harrastaako lapsesi jotain?
Miten kauan lapsen läksyjen teossa menee?
Luetko lapsellesi päivittäin iltasadun?
Kysytkö lapselta, että miten hänen koulupäivänsä meni?
Mitä teet silloin kun haluat omaa aikaa?
Niin tai näin, niin toivon, että lapsesi saa avohuollosta vähintään kuuntelevat korvat - että hänen elämässään olisi joku, jolle voi murheitaan purkaa.
Siinä on rajana vain mielikuvitus, mutta tietenkin useammin rahalliset ja ajalliset sekä yleiset henkilökuntaresurssit.
Paljonhan tässä on jo lueteltukin. Lastensuojelun asiakkuushan ei sinänsä millään tavalla ole kiinni tuloista. Toimeentulotukea saa jos tulorajat alittuvat. Kovin monessakaan paikassa lastensuojelun sosiaalityöntekijöillä ei ole edes oikeutta tehdä toimeentulotukea, vaan sitä tekevät etuuskäsittelijät ja osittain palveluohjaajat. Ls-sossuilla on oikeus antaa harkinnanvaraista toimeentulotukea, ja siinä voi olla kysymys esim. lapsen harrastuksen tukemisesta tms. asiasta joka liittyy nimenomaan siihen lastensuojelun asiakkuuteen.
Usein ls-perheiden kanssa on eniten kysymys siitä, että syystä tai toisesta vanhemmuus on vähän tai paljon hukassa, ja sen etsimiseen sitten käytetään yhteisiä resurssejä. Tietenkin graaveissa tapauksissa sitten on myös valtakysymys: sosiaalityöntekijällä on valtaa mm. huostaanottaa lapsi jos se on tarpeen.
Mielestäni tämä kyseinen äiti voisi hyötyä monista ihan perusjutuista mitä sossujen ja perhetyöntekijöiden kanssa voi tehdä. Esim. perus ajankäyttöympyrä ja viikkoaikataulun laatiminen sekä äidin että lapsen kannalta voisi jo sinänsä olla ihan paljastava. Siitä pääsisi helposti eteenpäin.
Tukitoimina voi sitten tosiaan olla vaikka niitä tukiperheitä, avohuollon sijoituksia (aika extremeä kuitenkin), ystävätoimintaa, perhetyöntekijä perheeseen, vertaisryhmiä, lasten/nuorten kerhoja, erityisryhmille on omat tukitoimet mm. päihdeongelmaisille äideille mutta tässä ei ollut siitä kyse.
Itsekin tein lasten kanssa usein läksyjä, käytiin harrastamassa, joskus syömässä, leffassa tms. kivaa.
Vierailija: