G: Mikä on sinusta ihanteellinen kotihoidon pituus lapselle? Kauanko itse olit kotona?
Minä sanoisin että ihanne 3-4 vuotta, itse menin töihin kun esikoinen oli 4,5 ja kuopus 2,5 v.
Kommentit (37)
Vanhemmat pystyvät kyllä opettamaan lasta luistelemaan jne, mutta kyllä ikätovereiden seura ja sosiaalisten taitojen oppiminen (= myös isossa ryhmässä toimiminen) on merkittävä juttu jo tuon ikäiselle.
Vierailija:
Vapaa kanssakäyminen on juuri se, joka sosiaalisia taitoja kasvattaa! Ja mitä ihmettä kuvittelet esim. päiväkodissa tapahtuvan, jos ainoastaan siellä sosiaaliset taidot pääsevät kehittymään?
toisten mollaamista ja tallomista ja kiusaamista.
Meidän lapsen eskariryhmässä ainoastaan kotihoidetut osaavat odottaa vuoroaan, muut tallovat kuin mullilauma.
t. tyytyväisen ja päiväkodissa paljon kivaa kokeneen 6-vuotiaan äiti
Nojaa...ylärajaa en tiedä, mutta vähintään 2v haluan olla kotona tämän pienen kanssa. Itseni vietiin juuri 2v täyttäneenä päiväkotiin vaikka äiti on myöhemmin sanonut että minulle olisi jokin pienempi systeemi ollut parempi.
ja/tai kerhossa, ystäväperheiden muodossa jne. Kotona voi oppia yhtä sosiaaliseksi, ehkä jopa enemmänkin toisia huomioonottavaksi kuin päiväkodissa.
Mutta niin omalle kuin muidenkin tuttujen kohdalle on osunut elämäntilanteita, joissa kotihoito ei ole ollut mahdollinen niin pitkään.
Oma äitini palasi töihin, kun olin muutaman kuukauden ikäinen, hoitaja tuli kotiin. Päivähoitoon menin n. vuoden ikäisenä.
älähän yleistä... Tuolla asenteella minäkin voin tulla luettelemaan vinon pinon ominaisuuksia, joita minun kotihoidetuilla kaverieni lapsillani on.
Voin vaikka aloittaa tytöstä, joka pahoinpitelee perheen koiraa. Tai pojasta, joka on hyvin, hyvin yksinäinen.
15
Missä muka??? Kerroin vain mikä meidän lapsen eskariryhmän tila on.
29
tuo lause kuulostaa yleistykseltä:
" niin tai sitten vain ryysimistä,
toisten mollaamista ja tallomista ja kiusaamista."
Siinä on enemmän negatiivisia ominaisuuksia kuin edellisen kirjoittajan luettelemia positiivisia ominaisuuksia.
Siinä ei lue YLEENSÄ, AINA, USEIMMITEN, KAIKISSA TAPAUKSISSA, JOKA PAIKASSA...
Sille en voi mitään, että sinä olet yliherkkä.
29
Tarkennan: ehkä kyse ei olekaan juuri tuosta lauseesta. Kyse on asenteestasi, joka tulee joka raosta. Kuten tuosta lauseestasi, missä haukut minua yliherkäksi.
Taidat olla yh. Tai jos et ole, niin jossain vaiheessa elämää olet. Asenteesi sucks.
36
Kuopus tosin meni jo vuoden täytettyään.
hukassa keskustelun suhteen, haukutte toisianne, lapsetkaan eivät käyttäydy näin.
Vapaa kanssakäyminen on juuri se, joka sosiaalisia taitoja kasvattaa! Ja mitä ihmettä kuvittelet esim. päiväkodissa tapahtuvan, jos ainoastaan siellä sosiaaliset taidot pääsevät kehittymään?