Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vastasyntyneen rytmi: päivät nukutaan ja yöt valvotaan tissillä: Vinkkejä kuinka jaksaa

05.02.2008 |

Hei,

Meillä on ihana 1-viikkoinen poika.

Jo ensimmäisinä öinä huomasin, että poika on liian virkeä nukkuakseen. Pääsääntöisesti nautiskelee tissillä jopa ylisyöden ja haluaa nukahtaa tissi poskea vasten. Oikein näkee kuinka fiilistelee, tai turhautuu jos ei tätä mahdollisuuttta tarjota hänelle. Valvoo putkeen 4-5 tuntia. Päivät nukkuu, mutta minä en osaa. Joten kerään joka päivä univelkaa siinä määrin että välillä pelottaa kaiken tämän ihanuuden keskellä oma jaksaminen ja ahdistuttava tunne vie unet. Eli tietty noidankehä: tietää että olisi nyt päivällä pakko nukkua ja sitten se uni ei paineen keskellä tule.

Onko kenelläkään kokemusta tästä tilanteesta, että vauvan rymi on " väärä" . Tai onko kokemusta univaikeuksista uuden vauvan myötä. Miten olette selvinneet tai ratkaisseet asian?

Maitoa tulee hyvin. Tuttia voisin käyttää, mutta se ei pysy suussa ja pitäminen taas vie kuitenkin unet.

Toivon saavani rohkaisua ja hyviä vinkkejä siitä, miten päästäisiin eteenpäin niin, että koko perhe olisi mahdollisimman onnellinen.

Kiitos sydämellisesti!

Magda_lena

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama ongelma... Päivisin menee jopa 4 h unia, yöllä max 2 h. Viime yönä oltiin hereillä klo 2-9 ja ikää vaavilla 1 kk. En kans oikein päivisin nuku, kun pitää syödäkin yms. Kokeilin perhepetiä, toimi jotenkuten yhden yön, mutta ei enää toista. Nukahtaa syliin ja kun laittaa omaan sänkyyn (tai mihin tahansa muualle kuin syliin), niin herää ja parku alkaa.

Eli ottaisin kans mieluusti vastaan vinkkejä, miten saisi rytmin muutettua...

Miukkis ja Keijukaisprinsessa 1 kk 1 pvä

Vierailija
2/10 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... eli meidän kakkonen nukkui päivät ja valvoi yöt. Ei toiminut kun esikoinen vaati omansa aina päivisin ja itse olin aivan loppu valvomiseen. Neuvolassa sanoivat että vauva ei itse käännä rytmiä vaan se on käännettävä. Päivisin piti herättää vauva kahden tunnin välein ja tarjota rintaa. Helpolta kuullosti mutta vauva imi pari imua, muljautti silmiään ja vaipui uneen =). Jatkoin sitkeästi ja rytmi taisi kääntyä siinä reilun kuukauden iässä. Tsemppiä!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaavilla on ollut masuvaivoja joten itkettiin yöt. päivällä sitten nukkui. me saatiin apu vyöhyketerapiasta. Yöitkut loppuivat kuin seinään heti ekan hieronnan jälkeen. masuvaivoja on jonkun verran edelleen ( vauva 2 kk), mutta ne itketään päivällä.

Vierailija
4/10 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt neiti 4,5kk ja osaa erottaa yön päivästä. Meillä rytmi kääntyi siinä 3kk iässä. Siihen asti vain valvoin yöt neidin kanssa ja yritin nukkua päivällä..edelleen neiti on todella huono uninen ja nukkuu mielestäni liian vähän. n. 8-9h yöunet (jotka katkonaiset) ja päivällä kaksi kertaa 2h päikkärit. Mutta lapsonen on iloinen ja aktiivinen, joten kai se sillä sitten pärjää..

Meillä neuvolan-täti sanoi tuolloin, että kyllä se rytmi kääntyy, viimeistään siinä 3kk iässä, ajattelin, että olen silloin jo haudassa jos en saa nukuttua...mutta onneksi se 3kk tuli, ja neiti vihdoin ymmärsi yön ja päivän.

Ei muuta kun voimia todella paljon, ja yrittäkää käyttää päiväunet hyväksenne!!

Vierailija
5/10 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin klisee kuin se onkin, aika auttaa. N 3 kk ikäinen vauva on yleensä jo erottanut yön päivästä.

Jos on vain yksi vauva mikä kieltää nukkumasta silloin kun vauvakin nukkuu. Jos on isompia lapsia niin saada alkuun mahdollisimman paljon hoitoon aina kun itse nukut.

Vierailija
6/10 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulle kommentoitu asiaa neuvolassa? Onko ohjeistettu miten?

Mitä te puuhaatte öisin sitten kun vauva valvoo?

Kamalinta on just se ettei osaa nukkua päivällä... Univelka vetää överiks.

Miten olette jakaneet rooleja sun miehen kanssa? Kumpi valvoo?

Magda_lena

Vierailija
7/10 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Magda_lena:

Meillä on ihana 1-viikkoinen poika.

Jo ensimmäisinä öinä huomasin, että poika on liian virkeä nukkuakseen. Pääsääntöisesti nautiskelee tissillä jopa ylisyöden ja haluaa nukahtaa tissi poskea vasten. /--/

Onko kenelläkään kokemusta tästä tilanteesta, että vauvan rymi on " väärä" . Tai onko kokemusta univaikeuksista uuden vauvan myötä. Miten olette selvinneet tai ratkaisseet asian?

Onhan tuo rankkaa, kun sinullakin on hormonimyrsky käynnissä ja kaikkea. Onneksi noin pieni vauva ei pääse karkuun, vaan usein tyytyy siihen, että saa olla vieressä köllimässä.

Onko teidän mahdollista järjestää nukkumisasiat niin, että sinä saisit levättyä ja vähän torkuttuakin, vaikka imettäisitkin/vauva olisi rinnalla? Entä kantoliina? Etenkin nuorimmaiseni kanssa tein monena yönä niin, että puin vauvan kantoliinaan ja menin keinutuoliin keinumaan. Sain itse torkkua, vaikka vauva valvoikin. Ja kun havahduin siihen, että vauvan tuhina oli jo unituhinaa, menimme sitten yhdessä sänkyyn nukkumaan (vauva nukkuu vieressä).

Vierailija
8/10 |
05.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin omia ajatuksia olisi lukenut. Mietin just samoin, kun vajaa kuukausi sitten tultiin kotiin laitokselta. Ekat kaksi viikkoa varsinkin oli tosi raskaat. Vauva valvoi yöt ja nukkui päivät ja itse olin niin ylikierroksilla ja kipeäkin leikkauksen jäljiltä etten osannut nukkua juuri milloinkaan. Meille neuvolassa sanottiin että näin/noin pienen rytmiä ei vielä voi muuttaa tai muokata, on vaan mentävä mukana. Yöllä pitää vain yrittää toimia hiljaa ja hämärässä ettei vauva enää lisää piristyisi.

Minä ainakin valvoin suurinpiirtein ekat viikot ja yöt katsottiin boksilta kaikkia mahdollisia idioottisarjoja joita tallensin, istuin netissä, luin. Vauva oli sylissä tai makoili tyynyllä vieressä, jos oli vatsapöngerrystä niin käveltiin ympyrää vauva mahallaan käsivarren päällä. Mies valvoo välillä kun on enemmän yöeläjä ja minä nukun edes 4 tuntia putkeen... Vauva onneksi syö myös pullosta.

Nyt kun neiti himpun yli kuukauden, tuntuu että vähän jo helpottaa ja pientä rutiinin poikasta alkaa jo löytyä. Tai sitten vaan itse on alistunut ja turtunut tähän rytmittömyyteen :) Ja kuten muutkin jo sanoivat, niin ainakin pitkälleen, vaikka et nukukaan, silloin kun vauva nukkuu.

Voimia! Ja kyllä sinullekin uni tulee, kun tarpeeksi väsyttää.

Pore&Papunen

Vierailija
9/10 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä päivällä pikkuisia herätelty ja vastaavasti yöunia hoidettu kapaloimalla vauva Uniliinaan. Uniliina ollut käytössä aina nukkumaan mentäessä, niin päivällä kuin yölläkin. Kun tulee yö ja aika nukkumisen, on Uniliina otettu esiin ja kääräisty vauva siihen. Vauva on oppinut, että nyt nukutaan, joten on kiltisti edes yrittänyt nukkua. Aamuyön unia on pidennetty kaivamalla Uniliina sängystä, kääräisty vauva siihen ja jatkettu Unia jopa pari tuntia. Ilman Uniliinaa olisimme valvoneet iltaisin myöhempään ja vastaavasti aamulla nousseet aikaisemmin. En missään nimessä sano että auttaa muilla, mutta joillekin kapaloimisesta voisi olla apua. Tosin siinäkään ei saa luovuttaa muutaman huonon yön jälkeen, vaan käytettävä vaan, niin yllättäen vauva alkaa antamaan periksi ja ymmärtää, okei no mä nukun nyt sit ku kert niin halutaan. Päivällä Vauva on uinahtanut myös Uniliinaan. Mutta kun mielestäni on nukkunut liikaa, niin olen mennyt avaamaan kapaloa ja se on sitten monesti alkanut herätellä vauvaa.

Kaikille unettomille äideille paljon tsemppiä ja kauniita rauhallisia yöunia yöaikaan!

Vierailija
10/10 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saatu neuvolasta mitään vinkkiä tilanteeseen, paitsi se, että pitäisi sylitellä vauvaa mahdollisimman paljon. Muilta on saanut vinkeiksi mm. jo mainitun vyöhyketerapian (ei oo vielä kokeiltu), hämärässä ja hiljaisuudessa katskontaktia vältellen toimimisen yöaikaan (ei tunnu olevan vaikutusta meidän neitiin, meren ääniä -" musiikin" soittaminen (ei kokeiltu).

Viime yönä kokeilin sellaista, että joka syötön (öisin 2 h välein) jälkeen pidin vauvaa sylissä niin kauan että nukahti kunnolla (20-40 min), minkä jälkeen laitoin omaan koppaansa. Itse ei tällä systeemillä tietty ehdi kovin montaa tuntia nukkua, mutta vähän kuitenkin. Aamulla kun heräili kasin aikaan kokeilin sellaista, että en antanutkaan rintaa vaan otin viereen ihan itseeni kiinni. Ja sitten heräsinkin klo 11, vaavi nukkui ihan tyytyväisenä ja olis varmaan nukkunut pidempäänkin (eli ei vissiin nälkäänsä syö öisin niin usein, vaan läheisyyden kaipuuseen tms.) jos en olis siitä noussut lämmittämästä :-)

Mutta tosiaan edellisyönä kävelin ympäri kämppää ja yritin sylissä hyssytellä, kun muu ei auttanut. Ja pidin himmeää valaistusta makkarissa, niin sain itse nukuttua ne mikrosekuntit kun vaavi suostui hiljaa killittelemään seinää tms. näkyvillä olevaa, siis mun vieressä...

Tuttia ollaan kokeiltu, välillä pysyy suussa paremmin välillä huonommin. Kolmisen yötä sitten onnistuin nukkumaan tovin niin, että pidin kädellä tutista kiinni samaan aikaan...

Öisin yritän ummistaa silmiä aina kun voi, en yritäkään alkaa mitään lukemaan tms. Aiemmin mullakin oli vaikeuksia nukahtaa kesken unien herättyäni, mutta ei oo enää...

Miehen mentyä takas töihin olen pyrkinyt hoitamaan yöhommat yksin, vaihdan nimittäin vaipan yleensä joka syötöllä (yleensä tulee kakka syömisen aikana tai sen jälkeen, enkä halua makuuttaa pientä omissa jätöksissään, sitä saa sitten mummuna vanhainkodissa kokea varmaan ihan tarpeeks... Lisäksi käytetään kestovaippoja ja ne ei tunnu niin kuivilta iholla kuin kertikset.). Tähän menee tietty lisäaikaa, mutta ei sitten ainakaan märkä vaippa häiritse.

Aamupäivisin nukutan kantoliinaan, jotta säästän aikaa nukuttamiselta ja pääsen itse aamupalalle :-D Välillä annan nukkua liinassa koko päikkärit 2-4 h, mutta useimmiten laitan jossain vaiheessa sängylle koisaamaan ja menen itse viereen nukkumaan tai puuhaan jotain pyykinpesua tms. Öisin en ole liinaa kokeillut, mutta aivan varmasti auttaisi levottomuuteen silloinkin. Usein sitä vaan on itse yöllä niin väsynyt, ettei jaksa alkaa sitomaan liinaa ja kuljeskelemaan sen kanssa, vaan epätoivoisesti ajattelee, että " kyllä se varmaan kohta nukahtaa" , heh.

Olen aiemmin ottanut iltaisin ennen nukkumaan menoa b-vitamiinia, mutta eilen jätin sen ottamatta. Ja ihan kuin pikkuisen masua ei olis viime yönä kipristellyt niin paljoa... Mutta voi olla vaan sattumaakin...

Voimia ja jaksamista kaikille yökukkujien " uhreille" ! Meillä on muuten kuulemma Kotikadussa kohtalotoverikin :-D

Miukkis ja " uneton Helsingissä"