Maidonkerääjän käyttö
Ehkä sarjassa tyhmiä kysymyksiä, mutta kysynpä kuitenkin...
Eli jos haluaa yhdistää maidonkerääjään kertynyttä maitoa päivän aikana ja vaikkapa illalla syöttää pullosta tai pakastaa kerralla, niin miten olette käytännössä toimineet? Eli kun jossain ohjeissa sanottiin, että maidon pitäisi jäähtyä ennen kuin sen voi yhdistää aikaisemmin kerättyyn maitoon, niin missä ja kuinka kauan olette jäähdyttäneet sen? Toisessa pullossa, josta kipataan siihen pulloon, jossa jo aikaisemmin kerätty maito on? Entä pitääkö tämä ' jäähdytyspullo' pestä/keittää tämän jälkeen vai voiko tässä samassa pullossa ilman pesua sitten jäähdyttää seuraavan erän? Vai riittääköhän, jos maidon jäähdyttää niin, että pitää kerääjää hetkisen pöydällä?
Sinänsä pikkuasia, mutta hyväksi havaittua konstia kaivataan :)
Kommentit (5)
Laitoin maidonkerääjän jääkaappiin jäähtymään ja siitä kaadoin maidot jäähtyneenä tuttipulloon. Illalla joko syötin tai pakastin maidot kertakäyttötuttipullon pusseissa. Mulla oli 2 maidonkerääjää käytössä vuorotellen, niin ehdin jäähdyttää ja tiskata...
kävi terveydenhoitaja ekalla kotikäynnillä, ja kysyin maidonkerääjäasiaakin. Terkka muistutti, että sellaisen maidon, joka on tihkunut maidonkerääjään imetyksen aikana, saa ottaa talteen ja esim. pakastaa. Mutta sellaista maitoa, joka on tihkunut ei-imetyksen aikana (jos siis tahtoo päivän aikana pitää maidonkerääjiä liivinsuojien sijaan), ei terveydenhoitajani mukaan saa käyttää vaan pitää heittää aina pois.
jotain tietty siihen aukon päälle ettei sinne mene hajua/pölyä tms. tai sitten kippaisin vaikka mini-minigrip pussiin, ja pulloon vasta kun syöttö on ajankohtasta.
itse yhdistin vain jääkaappikylmät maidot keskenään. huoneenlämmöstäkin jääkaappikylmäks on vielä vähintään 15 astetta...
Mä olen maidonkerääjän laittanut jääkaappiin ja siihen päälle jonkun suojaksi. Sitten vasta yhdistänyt aikaisemmin kerättyyn kun on jäähtynyt jääkaappikylmäksi.
Oon sitten niitä pakastanut minigrip pusseissa kun oma maito on riittänyt niin ettei tarvii illalla antaa pullosta. Muuten olis yöllä rinnat niin täynnä, että olis pakko pumpata ;) nyt menikin jo asian vierestä...
Mut tässä tällaset vinkit....
Limo:
siinä se maito saattaa lillua tunninkin, eli ei ei jäähdytetä tarpeeks nopeasti?