Yötyö ja lasten hoitoajat, myös muiden näkemyksiä
eli miten teette noiden kanssa? Kun mies on päivätöissä ja vie lapset hoitoon töihin mennessään, niin mihin aikaan haette hoidosta? Pidättekö hoidossa myös viimeisen yön jälkeisenä " nukkumapäivänä" ja onko tuo hoitopäivä silloin lyhyempi? Entä ensimmäistä yötä edeltävä päivä, ovatko lapset silloin hoidossa vai kotona?
Kuinka paljon yötyötä tekevän on ok pitää lapsia hoidossa ennen kuin aletaan tuomita? Jos on esimerkiksi sopinut normaalisti että hakee lapset kl15, niin onko väärin pidentää hoitopäivä tunnilla jos kokee olevansa erittäin väsynyt, ei saa kunnolla aamulla unta tai vastaavaa? tai jos vaikka herää pirteänä eikä enää saa unta, onko sitten oikein viettää rauhassa omaa aikaa tuohon sovittuun hakuaikaan asti vai pitäisikö lähteä hakemaan lapset heti päiväunien aikaa? Onko oikein käyttää tuota vapaatuntia sitten vaikka salilla tai lenkillä käyntiin?
Näitä vaan tuli mieleen kun täällä aina arvostellaan jos vanhemmat vivät lapsia hoitoon vapaa-ajallaan. Mikä on sitten yötyöntekijälle vapaa-aikaa ja mikä nukkuma-aikaa.
Kommentit (25)
Ensinnäkin täytyy sanoa, että on miehen työstä hyötyäkin. Mies saa hoidettua neuvolakäynnit yms. arkivapaillaan.
Mutta suurimmaksi osaksi yötyö aiheuttaa monta kiveä kenkään.
Mies on ärtyisä aina yövuoron jälkeen. Kiukuttelee paljon. Mun mielestä lasten ei tarvisi kärsiä vanhemman työajan takia. Meillä kyllä lapset kärsii kiukkuisesta isästä. Pinna on erittäin lyhyt ja huutaa paljon.
Mies hakee lapset yövuoron jälkeen ruokailun jälkeen eli vähän yli 12.
Minä olen mustasukkainen miehen iltavuoroista. Eli mies menee klo 14 töihin ja lapset pitää viedä jo toinen eskarin alkamisaikaan 8.30 ja nuorempi menee syömään klo 11. Eli miehelle jää aina omaa aikaa useampi tunti.
Minä olen mustasukkainen, koska minulla ei ole koskaan omaa aikaa. Lapset on aina kotona, kun minäkin olen.
Sen lisäksi mies on viikonloppuinakin töissä eli minä hoidan ne vapaapäivät yksin lapsia.
Kyllä meluummin valitsisin miehelle päivätyön.
Ja pitää sanoa,että jos mies vielä yötyön jälkeen pitäisi lapsia hoidossa monta tuntia heräämisen jälkeen, niin olisi mun ymmärrys aika koetuksella.
Meillä minä teen yötyötä 75%:lla työajalla niin että kaikki työvuorot osuvat viikolle ja mies opiskelee. Mies tekee satunnaisesti keikkatöitä iltaisin ja viikonloppuisin, viimeajat usein lauantaisin töissä.
Meille tuo sopii aika hyvin. Mies vie lapset kouluun mennessään ja itse pääsen suoraan nukkumaan :o) Nyt meillä on ollut aika hässäkkää tämä alkuvuosi kun on ollut paljon lasten lääkäreistä ja muita menoja, mutta tarkoituksena on alkaa toimia niin että lapset olisivat hoidossa kl 15 asti. Joinain päivinä olen antanut olla nyt pidempään jos en edellisenä päivänä ole juuri saanut nukuttua noiden muiden menojen takia.
Viikkovapaat, mitä tässä nyt on kerennyt olla (mies aloitti opiskelut vasta tammikuussa) ovat lapset olleet hoidossa. Esikoisella kuntoutukselliset syyt tekevät sen että mielellään pidetään hoidossa ja kuopus on nyt ollut kun päiväkoti hänelle uusi tuttavuus. Tuolloin päivät tuollaisia 9-14 tai 15. Ihan hyvä minullekin kun on viime aikoina ollut aika raskasta, saa paremmin levättyä. Tulevaisuudessa tulee ainakin kuopus olemaan enemmän kotona, todennäköisesti esikoinenkin.
Onnistuu tietysti vain, jos joku on lasten kanssa iltatorkkuajan.
Kukin tekee tietysti niin kuin itse parhaaksi näkee.
ja tuo illalla torkahtaminen on jotenkin vaikeaa (ollut sitä aina kun on täytynyt yrittää). Toisaalta taas koen että on kiva saada olla ilta yhdessä koko perheen kanssa, eikä niin että päivällisen jälkeen menen vaan nukkumaan ja mies jää yksin lasten kanssa.
Olen kuullut joidenkin perheiden toimivan niin kuin kirjoitit, mutta minulle se tuntuu jotenkin hankalalta.
Jos olisin sanonut työpäivän jälkeen istuvani tunnin-pari rauhassa kotona rentoutumassa, salilla tai lenkillä ennen lasten hoidosta hakemista taitaisi jollain olla sanomista?
Meillä mies teki aikanaan yötyötä niin että jäi lasten kanssa kotiin minun lähtiessäni töihin. Kerkesi hetken torkkua ennen lasten heräämistä, touhuilivat yhdessä aamupäivän ja ruuan jälkeen lapset päiväunille jolloin mies sai taas pari tuntia nukuttua. Kotiutuessani oli ruoka valmis ja ruuan jälkeen mies pääsi taas nukkumaan. Kerettiin vielä viettää yhteinen iltahetki ja laittaa lapsia nukkumaan ennen miehen töihinlähtöä. Mies tosissaan sellainen joka nukahti heti missä vaan ja ihan hyvin toimi noin.
Toisaalta ihmettelen kannattaako ihmisen tehdä yötyötä jos päivällä nukahtaminen on vaikeaa, heräilee liian aikaisin ja lapsi täytyy tämän takia pitää pitkää päivää hoidossa. Meillä kyllä olisi tuossa tapauksessa siirrytty päivätöihin. Yksi idea yötyössä oli juuri siinä että noin lasten ei tarvitse olla päiväkodissa. Tuota jonkun ehdottamaa aamupäivähoitoa olisi vielä voitu harkita, mutta jos yötyö olisi edellyttänyt hoitopäivien venymistä 3-4:n niin ei ikinä!
Se perhe missä nainen tekee yötyötä, hakee äiti lapset hoidosta kello 14-14.30, laittaa ruuuat ja muut ennen miehen kotiutumista.
Toisessa perheessä taas äiti hakee lapset päivätöistä palatessaan ja laittaa ruuat kotiin tultuaan. Mies nukkuu minkä aikaa nukkuu, sitten tekee loppuajan mitä huvittaa mutta ei kyllä mitään lapsiin tai kodinhoitoon liittyvää.
Jännä miten erilailla näihin suhtaudutaan. Äitiä katsotaan suurin piirtein kieroon jos jättää yövuoron jälkeen lapset nukkumaan päikkäreiden yli hoitoon, viimeistään kahdelta olisi pakko olla kotiin kiskomassa.
Mutta mieheltä ei tuollaista odoteta. Jos jonkun kerran sattuisi hakemaan lapset hoidosta kolmelta niin on jo ihan sankari, puhumattakaan siitä että ruoka olisi kotona odottamassa päivätöistä palaavaa vaimoa.
Varmaan pitäisin lapset hoidossa päiväunien yli, vaikka sinne kolmeen asti jos se omien unien kannalta hyvältä tuntuisi. Nukkumapäivänä antaisin olla lounaan yli ja hakisin sitten kotiin päikkäreille, jos sellaisia nukkuvat. Ensimmäistä yötä ennen en pitäisi varastoon hoidossa, vaan ihan normaalisti nukkuisin aamulla lasten kanssa vähän pidempään ja ottaisin sitten vaikka pikkutorkut päiväunien aikaan tai illalla ennen töihin lähtöä.
Yötyö on niin raskasta, että on tärkeää päästä palautumaan seuraavana päivänä.
yötyössä jo pelkkä vuorokausirytmin kääntäminen kysyy voimia.
haen lapsen seuraavana päivänä klo 14-15. Kyllähän sitä yövuoron jälkeen pitää saada nukkua kunnolla ilman minkäälaisia omantunnontuskia.
hoidossa noin pitkät päivät, miksi edes tehdä sitä?
Ei lasten tarvitse mielestämme kärsiä siitä, jos vanhemmilla on huonot työajat. Vanhemmat voivat kyllä joustaa, siksihän ovat olemassa.
Tunnen perheen jossa äiti puolustelee yötyötä sillä että lapsilla on lyhyemmät hoitoajat. Käytännössä kuitenkibn hakee laspet vasta kolmen-neljän aikaan. Mies päivätöistä tullessaan pääsisi hakemaan puoli viideltä eli ei juuri eroa.
Yötyön takia perhe kuitenkin joutuu olemaan varpaillaan kun äidin täytyy aina välillä iltaisin levätä enne töihin menoa. Parasta kaikessa että mies laittaa lapset nukkumaan äidin lähdettyä töihin. Aika siisti systeemi; äidin ei tarvi sen enempää herätä ja pakata lapsia hoitoon kuin iltaisin laittaa nukkumaan. Sen mikä äiti tuossa palkassa voittaa menee kyllä nopeasti shoppailuun, varsinkin kun noita arkivapaita on sitä tarkoitusta varten. Lapset shoppailupäivinä joskus päiväkodissa, joskus mummolla ja surullisimpana päivänä kiertelemässä ostoseskuksia äidin kanssa vaikka haluaisivat leikkiä ulkona.
Vierailija:
Ei olla pidetty päiväkodissa?
Ei kai niissä mitään sen huonompaa ole kuin päivätyössäkään, täytyisihän lapset silloinkin " säilöä" työpäivän ajaksi.
Mutta oikeasti, tekeekö teillä mies pelkkää yötä? Kuinka pitkiä putkia hän jaksaa valvoa ilman että saa rauhassa nukkua?
huomasin, ettei se minulle sopinut. Itse tekisin niin, että hakisin lapset välipalan jälkeen, mikäli olisin nukkunut hyvin. viimeisen yövuoron jälkeen en mennyt nukkumaan, vaan vaihdoin heti unirytmin. joskus saatoin pitää lyhyet torkut aamusta. eli tällöin hakisin lapseni ruokailun jälkeen. lapsethan voisivat nukkua päiväunet kotona! viimeisenä vapaapäivänä taas veisin lapset lyhyeksi päiväksi hoitoon esim.9-14, jotta voisin hiukan levätä. vapaa viikko on sitten sitä luksus aikaa lasten kanssa.
kukin tietysti tyylillään. itse en raaski olla lapsistani paljoa erossa, mutta yövuorolaisen on saatava myös unta.