Vuonna 2025 neljannes Helsingin koululaisista on ulkomaalaistaustaisia. Mitä mieltä tästä olette?
Onko tämä nyt kansan tahto, vai mistä on kyse. Onko tämä järkevä kehityssuunta? Mahtuuko Suomeen lisää väkeä ja katoaako suomalainen kulttuuri tässä monikulttuurisuuden paineissa.
MItä mieltä siis olette?
Kommentit (82)
-" Abdi ei usko opettajia, se vaan tönii kaikkia!"
-" Rainer ei koskaan tee mitään tunneilla. Se sanoo että sitä ei kiinnosta eikä ope pysty sitä pakottamaan."
Vierailija:
-" Rainer ei koskaan tee mitään tunneilla. Se sanoo että sitä ei kiinnosta eikä ope pysty sitä pakottamaan."
-" Nico ei usko opettajia, se vaan tönii kaikkia!"
-" Petteri ei koskaan tee mitään tunneilla. Se sanoo että sitä ei kiinnosta eikä ope pysty sitä pakottamaan."
Olet rasisti, jos vaadit että suomea pitää oppia.
Hassua, että meidän lasten koulussa on vain muutamia suomalaislapsia. Ja hassua onkin se, että eilen juuri yksi näistä harvoista suomalaislapsista kävi lällyttämässä meidän pojalle ja ärsytti häntä välitunnilla...
Lapsi ei ole sanonut koskaan, että Abdullah, Chisom, Felix... olisi häntä härnännyt, mutta sitten kouluun tuli Risto, joka rupesi ärsyttäväksi.
Nähneet pommeista silpoutuneita ihmisiä (jopa omaisiaan), ovat joutuneet jättämään kotinsa ja muuttamaan pakolaisleireille. Sieltä matka on jatkunut vieraaseen maahan, jossa puhutaan ihan vierasta kieltä. Ja auta armias jos näistä, joku uskaltaa oireilla jollakin tapaa.
Tällä välin NicoPetteri on ollut hoidossa koko ajan samassa paikassa ja ainut ongelma on ollut, kun hänelle on joskus puettu punaisia vaatteita tai hänellä on ollut viimevuoden mallia oleva Reimatec.
Ja samanlailla tämä NicoPetteri oireilee luokalla, mutta se ei olekaan niin suuri oneglma, kuin mamu Abdi.
Vierailija:
Mikä on se suomalainen kulttuuri, jota pitäisi vaalia, kirjoitti joku. On totta, että kulttuuri muuttuu kaiken aikaa. Kuitenkin on suuresti eroa sillä, että tapahtuuko kulttuurin ja käyttäytymistapojen muuttuminen itsestään kansan parissa pikkuhiljaa, vai sysääkö muutoksen käyntiin suuri maahanmuutto.
Toisaalta ihmettelen sitä, että mikä mahtaisi olla sopiva määrä ihmisiä Suomessa. Loputtomasti ei kuitenkaan voi ajatella, että kaikki perustuu kasvuun ja väestönkasvu on siinä tärkeä tekijä. Jossainhan tulee kumminkin katto vastaan. Voisihan sen katon asettaa jo nyt ja ilmoittaa, että Suomi on jo täynnä. Ei lisää väkeä ulkomailta enää kuin välttämättömimmät (esim. avioliittojen kautta.) Syntyvyyttä ei sentään tarvitse rajoittaa.
Ovatko suomalaiset valmiita maahanmuuton kautta lisäämään runsaasti väkilukuaan. Onko nopea kulttuurin muutos ulkomaalaisten avulla hyväksi ja toivottavaa.
Koska Suomi on täynnä. Entä tuleeko Suomeenkin joskus eri etnisten joukkioiden välisiä sotia.
näitä siis ihmettelen. Vastauksia minulla ei ole valmiiksi, vaan luen teidän ajatuksiani kiinnostuneena.
ap
Siis ei toki täysin, mutta tarkoitan, että ulkomaalaiset suomalaistettaisiin nopeassa tahdissa. Minun isovanhempani isovanhemmat ovat tulleet Venäjältä. Jo minun isoisäni kääntyi luterilaiseksi eikä hän osannut venäjää enää muuta kuin sen, mitä koulussa oppi. Minä sitten olenkin jo täysin suomalainen tavoiltani. Hyvä näin.
Eli ei mitään erikoisopetuksia siirtolaislapsille, vaan kaikki suomalaisen kaavan mukaan. Toki pehmeällä laskulla.
Näin me suomalaiset olemme poispyyhkäistyt tapoinemme.
Vierailija:
Eli ei mitään erikoisopetuksia siirtolaislapsille, vaan kaikki suomalaisen kaavan mukaan. Toki pehmeällä laskulla.
Mutta valitettavasti koko monikulttuurihömpötys ja sille rakentunut systeemi on tätä vastaan. Tämä olisi silti ainoa keino säilyttää tämä yhteiskunta rauhallisena ja sen hyväksi todetutu tavat.
jos ihmisiä johonkin tällä pallolla mahtuu niin se on just tämä puolityhjä Suomi. Tänne on ennenkin tullut suuria muuttovirtoja, jotka on muokanneet meidän kulttuurin sellaiseksi kuin se nyt on. Tunnetuin lienee n. 2000 v sitten tullut muuttoaalto etelästä, silloin muttui kulttuuri aika rajusti. Sittemmin mm. ristiretkiaikana tullut paljon väkeä, kristinuskon leviäminen tapahtui suuren muuton myötä noin 1000 v sitten. jne.
Kulttuuri ei kehity vain " itsekseen kansan parissa" . Ap:n jutuista paistaa läpi kaipuu johonkin tuohivirsujen aikaan - jotka ei oikeasti ole ollut olemassa, vaan joka luotiin 1800-l lopulla nostattamaan kansallishenkeä. Silloin täällä muuten oli Suuri venäläispopulaatio.
Tilanne on tietenkin sikäli Suomelle uusi, että tämä on maa, josta on perinteisesti lähdetty siirtolaisiksi eli sadattuhannet suomalaiset ovat olleet ulkomaalaisia ja maahanmuuttajia muissa maissa (Venäjällä, Yhdysvalloissa, 1960- ja 70-luvulla erityisesti Ruotsissa).
Mutta, kuten joku isovanhemmistaan kertoikin, niin aikaisemmin Suomeen on myös tullut väkeä ja se on nimenomaan se normaali tila. Ihmisiä on aina tullut ja mennyt, tietoja ja tapoja on vaihdeltu ja kulttuurit muuttuvat siinä samalla.
Siksi minusta tästä ei pitäisi tehdä niin kummallista asiaa. Jos jonkun suomalaisuus on niin ohuella pohjalla, että joku maahanmuuttajaperhe sitä uhkaa, niin kannattaa varmaan omassa kodissa harjoittaa jotain kulttuurinelvytystä. Minun suomalaisuuttani ei ainakaan uhkaa, jos 25 prosenttia väestöstä omaa sukujuuria muualta maailmasta kuin Suomen alueelta. Enemmän koen uhkaksi, jos kukaan ei halua tulla tänne. En haluaisi, että Suomi on taas maa, josta lähdetään massoittain siirtolaiseksi muualle, kuten vielä 30 vuotta sitten oli.
Vierailija:
Siis ei toki täysin, mutta tarkoitan, että ulkomaalaiset suomalaistettaisiin nopeassa tahdissa. Minun isovanhempani isovanhemmat ovat tulleet Venäjältä. Jo minun isoisäni kääntyi luterilaiseksi eikä hän osannut venäjää enää muuta kuin sen, mitä koulussa oppi. Minä sitten olenkin jo täysin suomalainen tavoiltani. Hyvä näin.Eli ei mitään erikoisopetuksia siirtolaislapsille, vaan kaikki suomalaisen kaavan mukaan. Toki pehmeällä laskulla.
Pitäskö vielä luterilaiseksi kääntyä????
Joo, sä olet ihan suomalainen perusmoukka, mutta älä vaadi sitä meiltä muilta. Minä olen liian kansainvälinen tuollaiseen umpimieliseen ajatteluun.
Sadan vuoden päästä siis Helsingin kouluissa on suomalaisia vain neljännes.
Eli että HELSINGIN koululaisista neljännes on ulkomaalaisia. Ulkomaalaisten pitäisi sijoittua ympäri Suomea, ei vain pääkaupunkiseudulle ja muutamalle suurelle paikkakunnalla.
Minusta on myös järkyttävää että maahanmuuton tuomista ongelmista ja uhista ei voi edes keskustella leimautumatta rasistiksi. Haluatteko todella Suomeen samanlaisen menon kuin muualla Euroopassa ja Ruotsissa? Ruotsissa on tehty kaikki mahdolliset virheet ja vieläkään niitä ei voida edes yrittää korjata koska kyseisistä asioista puhuminen on kielletty. Eli Ruotsi menee nyt siihen suuntaan että maassa on alaluokka joka on syrjäytynyt ruotsalaisesta yhteiskunnasta eikä monella edes ole mahdollisuutta tutustua Ruotsiin kun asuu lähiössä jossa 95% on ulkomaalaistaustaisia. Lapset käyvät koulussa jossa korkeintaan muutama ruotsalainen, nämä koulut ovat tietenkin niitä huonoja. Ääri-islamilaisuus kasvaa kovaa vauhtia, samaan aikaan kun kaikesta ruotsalaisuudesta tehdään hävettää ja rasistista.
Ruotsi on matkalla tuhoon, jo vuonna 2050 enemmistö Ruotsin asukkaista on ei-ruotsalaisia.
Vierailija:
Sadan vuoden päästä siis Helsingin kouluissa on suomalaisia vain neljännes.
Siinä sullekkin ihan tarpeeksi OIKEETA murehdittavaa. :D
Jos suomalaiset eivät tee lapsia niin onko sekin ulkomaalaisten syytä??? hei haloo!!!!!!!
Luuletko että sinne otetut maahanmuuttajat elää vaan sossun tuilla? ne ovat osaltaan rakentaneet Ruotsin hyvinvoinnin.
Vierailija:
Ruotsi on matkalla tuhoon, jo vuonna 2050 enemmistö Ruotsin asukkaista on ei-ruotsalaisia.
Vastaisiko ap tai joku joka ajattelee kuten ap, eli " pelkää" muita kulttuureita.
Vierailija: