Abortoitu vauva kuoli vasta 10h abortin jälkeen
Englannissa on julkaistu tutkimus, jonka mukaan maassa jää joka vuosi eloon abortoituja sikiöitä noin 60-70 kpl. Lukuun on laskettu ne sikiöt jotka ovat elossa vielä tunnin abortin jälkeen.
Kauiten on elänyt sikiö, jonka sydäntoiminnot lakkasivat vasta 10h abortin jälkeen.
Aika hurjalta kuulostaa.
Asiasta kertoo Daily Mail.
Kommentit (68)
mutta sinne on vissiin jokin kolahtanut, kun paasaat???;)
Varmasti tuntisin syyllisyyttä, vaikka olenkin sitä mieltä, että joskus abortti on lähinnä eutanasia.
27
enköhän biologian opettajana tiedä jotakin sikiön kehityksestä. Puhuinkin asiasta moraalisella tasolla. 22
Minä todellakin vastustan aborttia. Se on niiiin väärin. Sen vielä jotenkin ymmärtää että vammainen sikiö abortoidaan mutta terve =( Terve ihmisenalku, ainutlaatuinen lapsi joka imee peukaloa, heittää kohdussa kuperkeikkaa... Niin julmaa. Ja samaan aikaan ihmiset teettää koeputkissa lapsia itselleen. Ällöttää.
Itse tulin raskaaksi 19v, pillereistä huolimatta, pidin lapsen ja selvitty on ja lapsikin onnellinen vaikka emme häntä " lähivuosiksi" olleetkaan suunnitelleet.
niin et moista paskaa jauha;) taidat olla uskonnonopettaja=)
Ellet ole kirjoittanut tähän viestiin näitä " tuuhentava ripsari" - tai " taidat olla uskonnonopettaja" -tasoisia viestejä, niin ei kannata ottaa itseensä. :)
27
Jollain kohusivustollaväitettiin että sikiö/lapsi revitään ulos niin että esim. raajat irtoavat. Tämän ketjun perusteella sikiö/lapsi ilmeisesti otetaan ulos kokonaisena ja ehkä vahingoittumattomana? Miten se saadaan sillä lailla ulos? Tai muullakaan lailla?
Sulla taitaa taas olla luetunymmärtämisessä vikaa.
Näitä tapauksia voit vaikka käydä kyselemässä paikallisesta sosiaalihuollosta.
Onneksi edes joillakin biologeilla on käsitystä myös moraalista.
Voi räkä, sinne ne meni vessasta alas. Olenko murhaaja?
on niin helppoa arvostella ja mollata, mutta auttaminen jo vaatiikin jotain. . . ymmärtämisestä puhumattakaan. Hienoa että olet tehnyt elämässäsi ratkaisuja, joihin olet tyytyväinen, voisitko kuitenkin hieman yrittää ymmärtää, että jollain muulla se päätös on toinen, kuin sinulla.
olen joutunut siihen tilanteeseen, että minulle on viikolla 24 suositeltu erittäin painavista syistä NKL:lla keskeytystä. En kuitenkaan päätynyt siihen ja tiedätkö, minulla on nyt 8-vuotias poika, edelleen hengissä eikä edes ihan huonoissa voinneissa.
En ole katunut. Toista ratkaisua olisin sen tiedän.
Lääkäritkään eivät aina ole oikeassa. Muistakaa se.
t. eräs nroa en muista, mutta kuka viittasi epäolennaisiin asioihin puuttumisesta
Toki olisi ollut helpompaa vain opiskella ja bilettää kuten olin suunnitellut lähivuoteni viettäväni.
Mutta ajattelin, että nyt on PAKKO ajatella lapsen parasta. Lapsen etu aina edelle vaikka mikä olisi. Ei se todellakaan kivaa ja helppoa aina ollut mutta sen tein mikä piti tehdä.
Minä(kään) en voi hyväksyä niitä äitejä jotka ei lapsistaan huolehdi. Lapsissa on koko tulevaisuus, yhden pienen maailmankaikkeuden perusta. Mutta en myöskään voi hyväksyä aborttia. Ja uskon että jos on tahtoa niin pystyy pitämään lapsestaan huolta vaikka ikää olisikin se 19v mikä minulla oli. Apua saa jos pyytää, vaikka sieltä sosiaalihuollosta. Ei äitejä jätetä yksin. Ei myöskään niitä äitejä joilla on jo 2 lasta ja abortoivat kolmannen, kyllä hekin olisivat apua saaneet.
Elämä ei ole aina helppoa ja hauskaa. Ei se niin mene. Mutta kun on tahtoa niin voi oppia paljon ja kehittyä ihmisenä ja selviytyä niistä tilanteista kunniallisesti jotka eteen tulevat.
-35-
(nykyään olen 28-vuotias ja lapsia 2)
Jos haluaa keskeyttää alkaneen raskauden, olisi mahdollisimman pian otettava yhteyttä lääkäriin. Raskauden keskeytys tulisi tehdä ennen 12. raskausviikkoa. Raskauden kesto lasketaan viimeisten kuukautisten alkamispäivästä ja se tarkistetaan aina sairaalassa ultraäänitutkimuksen avulla. Raskauden keskeytys tehdään sairaalassa, jonne saa lähetteen terveyskeskuslääkäriltä. Sairaalassa keskustellaan vielä yhdessä hoitajan ja lääkärin kanssa, jolloin yhdessä päätetään raskaudenkeskeytystavasta. Tapaan vaikuttaa mm. raskauden kesto. Raskaus voidaan keskeyttää joko lääkkeellisesti tai kaavinnalla yhdeksään raskausviikkoon asti. Raskausviikolla 9-12 raskauden keskeytys tehdään aina kaavinnan avulla. Erityisellä luvalla erityisen painavasta syystä voidaan keskeytys tehdä tämänkin jälkeen aina 20. raskausviikkoon asti. Tällöin lupa raskauden keskeyttämiseen haetaan Terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta (TEO). Luvan hakuun tarvittavat paperit täytetään lääkärin luona.
Raskauden lääkkeellinen keskeytys
Lääkkeellinen raskauden keskeytys tarkoittaa sitä, että ensin otetaan suun kautta lääke, joka aloittaa raskauden keskeytymisen. Lääkkeen oton jälkeen saa lähteä kotiin. Lääke voi aiheuttaa pahoinvointia, alavatsakipuja ja veristä vuotoa. 1-2 päivän kuluttua tullaan takaisin sairaalaan, jolloin emättimeen laitetaan tabletteja. Tämä lääke aloittaa varsinaisen raskauden keskeytymisen. Tällöin kohtu alkaa supistella ja tyhjentyä: alkaa verinen vuoto. Supistukset tuntuvat kuukautiskivuilta. Lääkkeellinen keskeytys ei vaadi sairaalassa yöpymistä, vaan muutaman tunnin kuluttua lääkkeen saamisesta pääsee kotiin. Verinen vuoto kestää 1-2 viikkoa, joskus pidempäänkin.
Noin kolme viikkoa raskauden keskeytyksen jälkeen on erittäin tärkeää käydä jälkitarkastuksessa. Terveysasemalla käydään terveydenhoitajan tai lääkärin vastaanotolla, ja otetaan vielä verinäyte (raskaustesti verestä). Silloin varmistetaan, että kohtu on varmasti tyhjentynyt, ja ettei raskaus ole jatkunut. Jollei kohtu ole tyhjentynyt, se tyhjennetään kaavinnalla. Kaavinta tehdään nukutuksessa leikkaussalissa. Kaavinnassa kohdunsuuta laajennetaan ja kohtu tyhjennetään imulaitteella. Kaavintakin tehdään yleensä päiväkirurgisena toimenpiteenä, eli sekään ei vaadi sairaalassa yöpymistä.
Lääkkeellinen raskauden keskeytys maksaa pienimmillään kahden poliklinikkamaksun verran, eli 44 euroa.
Raskauden keskeytys kaavinnalla
Kaavinta tehdään nukutuksessa leikkaussalissa. Kaavinnassa kohdunsuuta laajennetaan ja imulaitteella kohtu tyhjennetään. Kaavinta tehdään yleensä päiväkirurgisena toimenpiteenä, eli se ei vaadi sairaalassa yöpymistä.
Raskauden keskeytyksessä on aina pieni riski, että jonkin syyn vuoksi (esim. runsas verenvuoto) joutuu jäämään sairaalaseurantaan yön yli. Myös tulehdukset ovat mahdollisia.
Kaavinnalla tehty raskauden keskeytys maksaa yhden poliklinikkakäynnin (22e) ja yhden päiväkirurgisen maksun (72 e) verran. Jälkitarkastuksessa terveyskeskuksessa on tärkeää käydä raskauden keskeytymisen varmistamiseksi!
Myöhäinen raskaudenkeskeytys
Jollei raskauden keskeytystä ole tehty 12. raskausviikkoon mennessä, se voidaan tehdä vain Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen luvalla 20. raskausviikkoon asti. Tällöin syyt keskeytykseen ovat erittäin painavat. Anomuskaavakkeet voi tehdä hoitajan avustuksella sairaalassa. Myöhäinen raskaudenkeskeytys aloitetaan lääkkeillä, jotka käynnistävät raskauden keskeytymisen. Lääkityksen lisäksi voidaan joutua tekemään myös kaavinta. Myöhäisessä raskauden keskeytyksessä sairaalassa joutuu usein myös yöpymään. Hinta määräytyy poliklinikkakäyntien (a 22 e) ja hoitovuorokausien (a 22 e) mukaan.
Vierailija:
Jollain kohusivustollaväitettiin että sikiö/lapsi revitään ulos niin että esim. raajat irtoavat. Tämän ketjun perusteella sikiö/lapsi ilmeisesti otetaan ulos kokonaisena ja ehkä vahingoittumattomana? Miten se saadaan sillä lailla ulos? Tai muullakaan lailla?
jossa abortoitu sikiö eli , en muista enää kuinka kauan, mutta kauan kuitenkin. Tosin tuosta tapauksesta on jo kymmeniä vuosia, eikä se tapahtunut Suomessa.
Tuollainen on ainakin minun mielestäni pätevä syy aborttiin, jos lapsella ei olisi elinmahdollisuuksia. Paljon muita syitä en kyllä hyväksykään, mutta eipä näissä asioissa (onneksi) minun hyväksyntää kysytäkään.
Vierailija: