Eikö kotiäidillä saisi siis olla harrastuksia tai haaveita harrastuksista???
Viikonloppuna joku väsynyt kotiäiti kirjoitti tänne aloituksen, jossa hän kertoi kaipaavansa välillä omia rakkaita harrastuksiaan ja haaveili niiden aloittamisesta uudelleen sitten joskus. Saamiensa vastausten mukaan hän oli epäkypsä, itsekäs, minäminä-ihminen. Jäin pohtimaan, miksei kotiäiti saisi haaveilla mukavasta harrastuksesta (sillä ap:lla se taisi olla jotain taiteeseen liittyvää, muistaakseni) ja kaivata niitä? Miksi se on kiellettyä? Jos ei ole sosiaalista verkostoa ja omaa aikaa ei juurikaan löydy, miksei välillä saa tuntua siltä, että tahtoo toteuttaa itseään muutenkin kuin vain hoitamalla lapsia ja pyörittämällä kotia? Miksi se on jotenkin kiellettyä naiselle muiden naisten mielestä?
Kommentit (24)
Olen päättänyt jatkaa harrastustani seuraavalla äitiyslomalla.
Viimeksi olin suurimman ajan kotona ja hoidin kotia sekä lasta.
Nyt seuraavaksi olen päättänyt harrastaa 2-3krt/vko rakasta ratsastus harrastustani. Kyllä mies saa sen verran lapsien perään katsoa.
Tosin ä.loma vasta lokakuun jälkeen!
En ymmärrä miksei nainen voisi enää lapsen jälkeen ajatella muuta kuin lapsia?! Ekasta olin niin ihmeissäni ettei maailmaani muuta mahtunut kuin tämä lapsi, mutta nyt pidän itsekkäästi kiinni omista jutuistani!
tähän ikuiseen kotona olemiseen ja aina vain lasten kans, etten enää osaa edes kaivata mitään. En edes tiedä millaista elämä oikeasti on. Olenko siis kerrankin AV:n kriteerit täyttävä, kun minulla ei ole yhtään mitään muuta kuin lasten ja kodin hoitaminen?
sekä teen keikkaa pitääkseni yllä ammattitaitoani. Kotiäitinä olen kuudetta vuotta. Pää tässä hajoaisi, jos ei olisi mitään muuta.
Nämä asiat ovat täysin minun omia asoita, eikä minua pätkääkään kiinnosta mitä mieltä muut ovat harrastuksistani. Olen parempi äiti kun pääsen välillä juttelemaan aikuisten kanssa. Lapsia on kolme iältään 1-5vuotta.
Hän kuitenkin kertoi siinä tuntevansa, että pää hajoaa, kun ei ole aikaa omiin juttuihin.
Ei äitiyden takia pidä itseään unohtaa. se että itse on kunnossa takaa , että lapsillakin on asiat paremmin. Meinaan vä' synyt/masentunut äiti on kamala.
eipä tullut mieleenkään että jättäisin oman henkireikäni (jona aikana olen kotoa pois alle 2 tuntia kerrallaan 2 iltana viikossa).
Kaipaan maalaamista, piirtämistä, lukemista, vaellusretkiä, käsitöitä, urheilua, entisöintihommia, matkustelua yms...
Mutta niiden aika koittaa sitten joskus :)
Nyt piirrustellaan lasten ehdoilla, liikutaan lasten ehdoilla ja luetaan iltasatuja... Onneksi joskus ehtii ja jaksaa tehdä myös vähän omia juttuja.
Tarttee sitä ihminen omaakin elämää, ts. ilman että kokoajan täytyy olla valmiudessa palvelemaan, passaamaan, auttamaan, kuuntelemaa, lohduttamaan, syöttämään, nukuttamaan...
Vierailija:
Kaipaan maalaamista, piirtämistä, lukemista, vaellusretkiä, käsitöitä, urheilua, entisöintihommia, matkustelua yms...Mutta niiden aika koittaa sitten joskus :)
Nyt piirrustellaan lasten ehdoilla, liikutaan lasten ehdoilla ja luetaan iltasatuja... Onneksi joskus ehtii ja jaksaa tehdä myös vähän omia juttuja.
Miksi et pysty näitä asioita tekemään lasten kanssa?
Itse en ole lopettanut lasten takia maalaamista lukemista käsitöitä entisöintiä.... enkä muitakaan harrastuksiani.
Kaikkea pystyy tekemään jos riittävästi tahtoo.
Lasten kanssa tehdessä ei pysty keskittymään omaan tekemiseensä, uppoutumaan siihen.
mutta odotas kun se vähä aika on jaettava kahden lapsen kesken, niin kauanko mahtaa kestää, kun alkaa olla ikävä kahdenkeskistä aikaa kunkin lapsen kanssa sekä yhteistä perheaikaa? Minä sinnittelin vuoden... :/
Mä uskon siihen, että kun on elämässä tasapaino perheen, työn ja harrastusten kesken, pysyy virkeänä ja onnellisena. Viis veisaan muiden odotuksista, kun näen, että kaikilla meidän perheessä on hyvä olla. Miehen kanssa vuorotellaan, molemmilla on jotain omaa aikaa ja tietysti perheen yhteistä aikaa lasten kanssa myös.
Minä harrastin kotiäitivuosina opiskelua, tein pari approa avoimeen yliopistoon. Nyt kun käyn töissä, harrastan jumppaa ja lenkkeilyä 2-3 iltana viikossa.
Naurettavaa....
Kyllä sen oman ajan saa ja pitääkin ottaa. Ja kyllä sitä kerkää jakamaan aikaansa myös lapsille, kun tahtoo. Ja ihan sitä yksilö aikaakin.
- lapsia 6
Itse luovuin suosiolla kaikesta, mitä ei voi tehdä kotona, ja samoin teki mieheni, mutta me nyt ollaankin aina viihdytty parhaiten kotona. Vuodet kuluvat nopeasti.
seurassa iltaisin jne. Lapset ovat etusijalla ja heidän hyvinvointinsa tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä, mutta erittäin hyvinvoivia ja iloisia näyttää lapsista tulevan, vaikka vanhemmilla on muutakin elämää, ystäviä, työtä, harrastuksia ym. elämässään.
Vierailija:
Itse luovuin suosiolla kaikesta, mitä ei voi tehdä kotona, ja samoin teki mieheni, mutta me nyt ollaankin aina viihdytty parhaiten kotona. Vuodet kuluvat nopeasti.
Kuulun esiintyvään kokoonpanoon, joka olisi ollut aika hukassa jos olisin yhtäkkiä jäänyt pois. Ei sieltä muutkaan ole jääneet, jotka ovat lapsia saaneet... Ja toinen aikaavievää harrastus mulla on oma hevonen, ei siitä huolehtimistakaan voi yhtäkkiä lopettaa. Lisäksi mulla on vielä yksi " työ" jota teen muutaman tunnin viikossa iltaisin, eli meidän perheessä on miehelle kyllä lapsenvahtivuoroja kertynyt kovasti! Ja lisäksi lapsi on oppinut kulkemaan sujuvasti mukana joka puolella. Minusta ei ole kodinhengettäreksi, joka puuhailisi vain kotona kaikkea. Ehkä sitten joskus muutan elämäntapojani, jos saan enemmän lapsia.
Koska ne eivät maksa juuri mitään. Mutta kuntosalikortti tippuu vain jos kuntoilu edistää seksiä.
Oliko siinä aloituksessa kyse siitä että sen ketjun ap:lla oli ihan pieni vauva ja ihmiset arvostelivat sitä että äiti haluaisi rynnätä heti harrastuksiinsa?