***MAALISMUSSUKAT VK 6***
Kommentit (41)
Pitää kai munkin jotain tänne kirjoitella... on vain mukamas niin kiireitä, ettei ehdi ;)
Meillä onneksi sairasteluilta on tähän mennessä vältytty täysin. Mun tuurilla olen kuitenkin taas synnytyksen aikoihin flunssassa, niin kuin olin esikoista synnyttäessänikin :( Liitoskivuilta en ole tässä raskaudessa välttynyt. Öisinkin, kun joutuu vessaan nousemaan, niin liikkuminen sattuu niin pahoin, että melkein itku tulee...
Mulla seuraava neuvola on vasta ensiviikolla. Toivottavasti vauva olisi jo kääntynyt pää alas päin. Esikoinenkin oli kiltisti rt:ssa jo alusta alkaen. Jospa sieltä on nyt sitten tulossa vähän temperamentisempi tapaus :) Vähän jo kuitenkin alkaa pelottaa, jos vauva ei käännykkään oikein päin. Se olisi sitten sektio edessä, koska alakautta en lähde yrittämään. Paitsi silloin jos vauva olisi jotain 3 kilon paikkeilla, mutta tuskin on, kun esikoinenkin painoi syntyessään vähän yli 4 kiloa... Eipä ole kyllä neuvolassa mitään vauvan tämän hetkisestä koosta sanottu, mutta sf-mitta ainakin menee yläkäyrillä. Onpa tässä onneksi kaikesta huolimatta vielä aikaa pikkuisella kääntyä.
adindah rv 33+4
Olen käynyt lueskelemassa täällä aina silloin tällöin, mutta viime viikot töissä olivat niin kiireiset, etten ehtinyt itse kirjoitella.
Nyt siis äitiysloma alkanut, ja aikaa vähän enemmän keskittyä tähän odotukseen.
Harmi kun niin monelle on nämä talviflunssat iskeneet, pikaista paranemista kaikille! Itse olen syönyt valtavan annoksen tyrnejä, mustaherukoita ja puolukoita joka päivä, jos se vaikka pikkuisen edes ehkäisisi tartunnan saamista.
Minulla oli viimeinen neuvolalääkäri eilen, ja kanava lähes hävinnyt ja kohdun suu hieman auki. No arvasinkin tämän kyllä, sillä kipeitä supistuksia on ollut aina silloin tällöin. Muutaman viikon saisi kyllä vielä pysyä, koska viikkoja vasta 34.
Joku kyseli niistä vihlaisuista; minulla näitä tuntuu joka päivä ja etenkin rasituksessa. Viime raskaudessa ne alkoivat ehkä viikolla 36, nyt vähän aikaisemmin. Todella inhottavan tuntuista kyllä. Toisaalta ehkäpä sitä pääsee synnytyksessä hieman helpommalla, kun nyt jo paikat aukeaa.
No, mutta nyt kahvin keittoon, mukavaa päivän jatkoa kaikille!
Liisuliini 34
Ja pikaista paranemista flunssaisille! Tosiaan parempi sairastaa nyt kuin synnytyksen aikaan.
Mulla oli tänään neuvola ja sokerikontrolli. Sokerit oli onneksi taas ihan ok. Terveydenhoitaja kiinnitti kuitenkin tällä käynnillä huomiota kohdun kokoon ja oli vähän huolissaan, kun olen siirtynyt kohdun osalta miinuskäyrälle nyt kahdella viimeisellä käynnillä. Siksi joudunkin ensi viikolla ylimääräiseen neuvolaan ja viimeistä lääkärikäyntiä pyydettiin aikaistamaan viikolla. Eli jo ensi tiistaina lääkäri saa katsoa ultralla vauvan koon Itse en ole niin huolestunut asiasta, kun muistelen että esikoisen kanssa oli samanlaista kasvun hidastumista juuri näillä viikoilla ja samoin siskolla kaikissa kolmessa raskaudessa. Kaikki vauvat ovat kuitenkin olleet n3.3 kiloisia. Mutta hyvähän se on mennä asia tarkistamaan, ei tarvitse sitten miettiä asiaa turhaan. Muutenhan vauvalla oli selkeät ja napakat sydänäänet ja liikkuu vielä säännöllisesti ja on kääntynyt nätisti pää alaspäin. Joku kyseli noista poika- ja tyttösykkeistä. Meillä on kyllä ollut kummallakin pojalla aika korkeat sykkeet (keskimäärin 150). Mutta usein kai ajatellaan, että tyttövauvoilla olisi korkeammat sykkeet.
Terveydenhoitaja myös kehotti mua lepäämään hieman enemmän. Olenkin kyllä sportannut ja siivonnut viime viikkoina vähän turhankin paljon. On vaan ollut sellainen olo, että teen nyt kun vielä hyvin jaksan. Tänään kävi kuitenkin niin, että olin menossa iltapäivällä uimaan ja uimahallin ovella huomasin, että jäi sit sekä pyyhe että uikkarit kotiin..
Meillä on todennäköisesti rankka viiikonloppu edessä kun yritämme pitää 2v esikoiselle unikoulua. Olen ollut ihan superlaiska tämän asian kanssa (oikein hävettää) ja antanut pojan nukkua vieressä ja ottaa rintaa aina kun on alkanut heräillä keskellä yötä. Nyt on viimeinen hetki tehdä asialle jotain, koska en voi tietenkään imettää kahta lasta öisin.
Mukavaa loppuviikkoa ja hyviä vointeja kaikille! Kiva nähdä syntyykö joku meidän maalisvauvoista jo nyt helmikuun aikana!?!
t. Kuutamoheinä, viikolla 34 menossa mukana
Maaria2: En oo aikaisemmin kuullut tuosta, että kohdunkaula jotenkin tulis eteenpäin synnytyksen lähestyessä. Ihan järkeenkäypää tosin, mutta onkohan se muutos sitten kuinka helppo huomata.
Kuutamoheinä: Varmaan vauvalla on kaikki ihan hyvin, ei se kohdun kasvu aina justiin oppikirjojen mukaan mene. Tuollaisia kommentteja olisi ekassa raskaudessa varmaan toisella tavalla säikähtänyt, mutta onneksi sulla jo yhdestä kokemusta, niin osaa suhtautua vähän rennommin. Ultrassa varmaan katotaan ne napanuoran virtaukset ja istukan kunto, niin nehän kertoo jo paljon.
Kyllä mä ainakin uskon, että joku meistä saa vauvansa jo tässä kuussa. Itselläkin vauvan pää liikkuu niin alhaalla, että tulee jo mieleen, että putoaakohan se lapsi vaan sieltä. Mulla nuo alapään tuntemukset on pääosin vauvan pään liikkeitä, mutta kyllä jotain vihlaisuja ja liitoskipuja tuntuu. Hyvähän se kai on, että kroppa alkaa ajoissa joustaa, jospa synnytys sitten sujuis nopeammin.
Terveisin popz (rv 34 +1)
Pojalla väitetään olevan alhaisemmat sykkeet kuin tytöllä, mutta meillä ei ainakaan lapsilla juurikaan ollut eroa sykkeissä.
popz
Eipä oo tullut tänne maalismussukoihin pitkään aikaan kirjoiteltua. Lukenut olen ahkerasti täällä, mutta lähinnä tuolla enskoissa olen aktiivisemmin ollut mukana. Mutta piti nyt tääälläkin käydä moikkaamassa muita samassa tilanteessa olevia! :)
Maalis08:lla kuullosti olevan paljon huolia ja paikatkin oli jo auennut. Kannattaa kyllä ottaa rauhallisesti, että vaavi pysyis masussa vielä ainakin muutaman viikon. Ja ihan hyvä vaan, kun käy täällä purkamassa pahaa oloa, niin jotenkin sitä jaksaa sit paremmin ja ei miehelle kaikkia pura. Vai sun mies tais olla reissussakin aika paljon... mutta tsemppiä sulle sinnepäin ja yritä nähdä asioissa myös hyviä puolia. Ja vähällä rahalla tulee kyllä toimeen ja onneksi asioilla on taipumus järjestyä. :) Nauti raskaudestasi! :) :)
Ainakin mutsi80:lla oli niitä vihlomisia alapäässä. niin sama täällä ja kovasti olen ihmetellyt, että mitä ne oikein ovat. Jospa tuokin selviäis sit ens viikolla lääkärineuvolassa. (toivottavasti mulla ei nyt vielä enteilis synnytykseen, kun viikkoja vasta nuinkin vähän..)
Huomenna tosiaan tulee 34 viikkoa täyteen, eli synnytystä ei vissiin enää yritetä estellä, jos se sieltä on tullakseen. Vähän tässä jännitää että milloinkas vaavi sit oikein syntyy, kun mulla suppareita ollutkin jo aika kauan ja viimeaikoina jotenkin vielä lisääntyneet ja voimistuneet. ja kun joulukuussa kohdunkaula oli jo pehmentynyt ja lyhetynyt ja 0,5cm auki. Soitinkin eilen neuvolaan ja ens neuvolakäynti muutettiin lääkärineuvolaksi, että katsotaan tilanne. Mutta katotaanhan vaan niin sit loppujen lopuksi mulla menee yli lasketunajan.. ;)
Muuten täällä alkaa olla kaikki valmiina vauvaa varten. vielä ois enää vaunujen osto edessä.. kun tietäis vaan, että minkälaiset, kun niitä on niin sata ja tuhat... kertokaapa nyt ihmeessä, että miksi kannattais ostaa kovalla tai pehmeällä kopalla ja muutakin!!Eli KOKEMUKSIA ERI YHDISTELMÄ VAUNUISTA!!
Mun mahaa kehuttiin tässä alkuviikosta sieväksi! :D olipa kiva kuulla tuollasta kommenttia!
Jaksamisia kaikille maalismussukoille ja moni kuullostikin olevan flunssassa eli pikaisia paranemisa sinnepäin! Ja saapa tosiaan nähdä, että moniko synnyttää jo helmikuussa.. ;)
Aurelia rv 33+6
Vaunuista... Olen ehdottomasti pehmeän kopan kannattaja :) Riippuu vähän siitä, joudutko kantamaan vauvaa kopassa, vai saako koppa olla aina paikallaan. Meillä oli silloin ekasta pitkät portaat, joita pitkin raahasin koppaa ja vauvaa alakerrasta ylos kotiin, ja partsille jatkamaan unia. Kovat kopat painavat paljon ja niitä on hankala kantaa.
Edelleen musta kätevintä on, että mitään osia ei tarvitse vaihtaa. Eli ei mitään irrallisia koppa- ja ratasosia. En kyllä oikeasti tiedä minkälaisia vaihtoehtoja nykyään on markkinoilla, me kun hommattíin nuo vaunut jo viisi vuotta sitten. Gessleinit ovat, ja nyt kahdella olleet ja siis koko tuon viisi vuotta käytössä. Mitään muuta vikaa ei ole, kuin että renkaat on sivuista rikki, mutta oma moka kun olen ajellut miltei tyhjillä renkailla.
Maaria 33+6
Kaikille muillekin sairastaville jaksamisia ja niille, jotka on pysyneet terveenä- pysykää terveenä!
Minäkin jaksan jo tänään kirjoittaa taas. Tosiaan on sitten sairastettu ja kunnolla. Mulla pysyi kuume 5 päivää ja pikkutyttömme 6 päivää kovassa kuumeessa. Toissapäivänä käytiin lääkärissä kun tytöllä limainen yskä jo kolme viikkoa ja hengitys oli kuin keuhkosairaan kahdeksankymppisen, ihan kauhea rohina kuului koko keuhkojen alueelta. Sai antibiootit, lääkäri epäili, että tuli influenssan kanssa liikaa ja kehittyi keuhkokuume. Mä en uskaltanu oikeen nukkuakaan öisin kun vahdin hengitystä. Tyttö kyllä heräilikin ihan koko ajan, nukkui vaan puolen tunnin pätkissä. Viime yö meni paremmin, heräsi vain neljä kertaa. Mä olen kyllä ihan kuollu. Ei ole paljon raskautta mietitty, sen verran vaan, että kunhan ei etuajassa tulisi, mä en ehdi vielä! Se ihme on tässä liikkumattomuudessa kyllä tapahtunut, että liitoskivut on kadonneet??? Ei ne kyllä viime kerralla hävinnyt ennen synnytystä kertaakaan, olen ihan ihmeissäni.
Aurelalle vaunuista. Meillä oli teutonian mistral s yhdistelmät. Tykkäsin ihan hirveesti, kevyet, helpot kasata, heittoaisa ja istuinosan sai käännettyä vielä erikseen kuinka halusi. Me otettiin sillon kovalla kantokopalla ja mä taas tykkäsin siitä. Tilava ja tarvittaessa vilpoisa kesäaikaan. Mut se on kai aika makuasia. Meidän ei tarvinnut paljoa koppaa erikseen kannella ja sehän on pehmeän etu, että se on kevyempi. Tautonian uusissa kopissa on sellanen kovan ja pehmeän yhdistelmä, josta saa sitten aikanaan lämpöpussin vaunuihin. Mä valitsisin sen jos nyt ostettas. Meidän teutoniat oli vuodelta 2006. Nythän meillä on nuo vaunut myyty ja hyvään hintaan ja tilalla sisarusvaunut/kaksostenvaunut, sillä ikäeroa tulee vain 1,5 vuotta ja ei täällä cityssä lähdetä kodin ulkopuolelle ilman, että saa molemmat kiinni vaunuihin.
Huomenna neuvola ja sillon täällä on tapana kirjottaa yhteenveto raskausajasta ja odotukset synnytykseen... pelottaa kyllä ei käy kieltäminen. No katsotaamn huomenna mitä kätilö on mieltä. Nyt menen hiukka pesemään näitä kuumehikiä pois. Jaksuja kaikille!
Tähtinova 36+4
Eli Panadol hotin voimalla on pakkaamiset lähes tehty. Parisuhdekin on jokseenkin hengissä. Onneksi olen tuon mieheni kanssa niin monesti jo muuttanut, jotta osasin odottaa tätä katastrofia. Annan mennä kiukkuumiset toisesta korvasta sisään ja olkoon muutenkin omissa oloissaan. Koskaan emme alkaisi talonrakennuspuuhiin, sitä ei meidän parisuhde vaan kestäisi tuolla miehen luonteella, niin sietämättömäksi tuo kumppani muuttuu...
Supistuksia tulee jatkuvasti, kipeitä ne ei ole, mutta aika voimakkaita kuitenkin. Tuskin tässä mitään kuitenkaan alapäässä tapahtuu. Maanantaina on onneksi se synnytystapa-arvio, niin saan sitten tietää mitä kuuluu alapäähän. Onneksi tässä raskaudessa ei ole verenpaineet noussut, niin saan täysipainoisesti vielä touhuta, vaikka ei tämä kuumeessa touhuaminen ehkä kovin suotavaa olekaan. Eipä vain ole varaa valita nyt.
Vaunuista: Kannattaa tosiaan miettiä niitä omia tarpeitaan. Aiemmin meillä oli ihan pelkät vaunut aluksi, jotka siis toimivat, sillä sain vaunut ajettua suoraa sisälle. Nyt taas joudun jättämään vaunut kylmälle kuistille, niin pidän kyllä tärkeänä, että saan kopan (pehmeä) napattua helposti sisälle, sillä sitä tulee varmaan pakattua vauva aina suoraa siihen koppaan ja nostettua sitten siinä ulos. Varsinkin siis jos joutuisi vaunut jättämään jonnekin alas ja kulkemaan itse jonnekin yläkertaan, niin pitäisin ihan ehdottomana, että on helppo nostaa koppa pois ja kiva kantaa. Samoin kuin renkaiden kohdalla miettiä sitä omaa käyttöään. Jos ei kulje aina asfaltilla, niin kovia kääntyviä pyöriä en suostuisi enää mistään hinnasta ottamaan, samoin jos kadut eivät ole vaaterissa, vaan viettävät ojiin päin. Hermot menevät, kun koko ajan kampeavat sitten sinne ojan suuntaan. Kaupassa ne ovat kätevät, tosin aina kun pidin ne lukittuna, en niitä kaupassakaan viittinyt irroittaa. Heittoaisa oli näissä uusissa vaunuissa ihan ehdoton edellytys, sillä tuulessa ja auringon paisteessa on raivostuttavaa vetää niitä vaunuja perässään, kun suunnan vaihtaminen lennossa ei olekaan niin helppoa, jos pitää irroittaa istuimet. Eli siis vaunuja miettiessä lähteä ensin miettimään tällaisia ominaisuuksia ja sitten alkaa valitsemaan rajatuista vaihtoehdoista mieleisensä. Tulipas pitkä vaunu sepostus.
Nyt taas muuton pariin. Aatuska 34+6
Viikko on mennyt tasaseen tahtiin, supisteluita on tullut aika paljon mutta onneksi ne ei ole olleet kamalan kipeitä. Yöt menee pyöriessä, olka meinaa puutua ja pyörittyä tulee ihan liikaa. Mutta josko se tästä, kohtahan sitä taas saa nukkua miten päin haluaa :D
Vauvan vaatteet on saatu pestyä ja nyt olen alkanut taas vaihteeksi miettiä sairaalakassin sisältöä. Tuli näinkin turhanpäiväinen kysymys mieleen, että onkohan sairaalassa hiustenkuivaajaa käytettävissä? Mitään kähertimiä en kyllä ajatellut todellakaan mukaan ottaa, mutta ehkä ne hiukset olisi kuitenkin kiva kuivata heti suihkun jälkeen.. Tuntuu vaan toisaalta niin tyhmältä, että ajattelee näin pinnallisia asioita.
Täälläkin on tullut ihmeellisiä vihlaisuja silloin tällöin, olen vaan kuvitellut että ne on jotain liitoskipuja, mutta ilmeisesti ne sitten voi myös tosiaan avata paikkoja.. Huih! Alkaa kyllä vaan tuo tuleva synnytys jo jännittämään :) Tämän kuun loppuun pitäisi vielä jaksaa odottaa seuraavaa lääkärikäyntiä, eiköpähän se aika kuitenkin nopsaan mene kun on välissä kaikenmaailman perheneuvolakäyntejä jne.
Pirpana 33+2
EI ollu vielä mitään tapahtunu kohdunsuulla, että väärin meni mun veikkaus avautumisista. Noh, onhan tässä vielä viikkoja jälellä ja saa vaaveli kasvaa tuolla kohdunlämmössä.
Virtsatietulehdus mulla varmaan on, pitää varmuuden vuoksi mennä käymään labrassa huomenna. Kokoajan on kyl pitäny vessassa ravata, mut ei kuitenkaan mitään tule. Ajattelin vaan, et kohtu painas virtsarakkoa sen verran paljon, et on tuo tunne. Mutta eiköhän huomenna selviä.
Paino mulla oli noussu 500g viikossa, ihan liikaa. Nyt tullu yhteensä 9kg, mutta olen valmiiksi jo ylipainoinen, ettei olis tarvinnu tulla yhtään. Mielestäni en ole mitenkään paljon edes syöny nyt, mut liikunta kieltämättä jääny täs raskaudessa melkeen kokonaan.
Kohta lähden hakemaan äitiyspakkauksen postista, viimein minäkin sen saan. Nyt vaan pitää tehä sitä tilaa niille vaatteille. Eilen raivasin jo meidän huoneesta yhden kirjahyllyn pois, niin asan mahtumaan pinnasängyn sinne. Mä ostan pinniksen päälle hoitotason ja laitetaan seinähyllyt siihen viereen ja hyllyille koreihin sit vauvan vaatteet. Alkaa tila loppumaan tästä asunnosta. Uusi ja isompi on hakusessa, mutta ei pidetä mitään kiirettä sen kanssa. Nyt en jaksaiskaan alkaa muuttoja tekemään, täytyy nostaa teille muuttajille hattua, kun viel jaksatte.
No, ei auta, kuin tuumasta toimeen. On niin hidasta tämä mun järjestely ja siivous jo. Jos meinaa joskus saada valmiiksi, parempi tehä nyt, kun muksut on vielä hoidossa.
-mussukat- rv 35+5
Nyt alkaa olla lapset kunnossa sairastelujen jälkeen, ekaluokkalainen pääsi taas kouluun, tarhalainen saa vielä laiskotella kotona viikonlopun yli.
Sain ekan koneellisen vauvan vaatteitakin pestyä ja silitettyä, hoitopöytää etsiskelen e-bay:sta, tarjontaa ainakin on. Viikonloppuna olisi tarkoitus käydä katsomassa uutta autoa, kolmelle turvaistuimelle tarvitsee loppujen lopuksi aika paljon tilaa ja lomakamppeet ei tunnu meidän perheellä mihin tahansa mahtua.
Sairasteluista sen verran, että itselläni oli pari viikkoa sitten tosi kiusallinen virtsatietulehdus, johon sain kolmeksi päiväksi Amoxicillin-kuurin ja olo oli heti huomattavasti parempi, että kysymään vaan.
Voikaa hyvin.
Rv 34+0
Äsken juuri tulin kotiin neuvolasta.
Kaikki näyttäisi olevan vauvalla hyvin.
Rv 34+0
- Sykkeet +140
- pissa puhdas
- painonnousu 600g/vk, HUI!! en ole mitään turhempia(mitä nyt suklaata silloin tällöin) mässäillyt. Toki liikunta on jäänyt oikeastaan kokonaan näitten ikävien supistelujen takia. Turvotusta suurin osa kylläkin...nytkin on kädet ja jalat ihan pökkelöt:/
- Hemppa ei ole noussut viime käynnistä vaikka rautaa syönkin, nytkin siis 112.
- sf-mitta 31cm, kasvanut kahdessa viikossa 1,5cm. Keskikäyrillä mennään. Th sanoi keskimääräiseksi painoarvioksi 2300g.en sitten tiedä kertooko toi mitään.
- Tarjontaan merkkasi, että ois rt:ssa. Ite en osaa sanoa, kun tuntuu, että vieläkin vähän pyörii. Kyllä potkuja on nyt tuntunut enemmän tonne ylös, mutta myös sivuille. Toivottavasti ois vauveli tajunnu jo kääntyä, ettei tarvis miettiä kääntyykö vai ei.
Onko muilla muuten käsien puutumista? Mulla saattaa(esim.nyt) puutua toisen käden sormet ihan yhtäkkiä! Ikävää!
Kaikille sairastelijoille paranemisia ja muillekin jaksamista masujen kanssa:)
Onko teillä muuten isot masut? Mulla oli tossa viikonloppuna synttärit ja voi,voi kun taivasteltiin tätä mun masun suurta kokoa!! Omasta mielestä tää on just sopiva ja olisin enemmänkin huolissaan, jos olisi pienempi.
Me käytiin miehen kanssa keskiviikkona tutustumassa synnärillä. Oli ihan mukava käydä vähän kattelemassa paikkoja etukäteen. Aika " ankeeta" ja sairaalamaistahan siellä oli, tietty. Mutta eipä siellä toivon mukaan tartteis kauaa olla:)
Rupes jännittämään ja pelottamaan ihan älyttömästi! Pitäs oikeesti sielllä pusata pieni ihminen maailmaan....pelottava ajatus!
Miehellä oli muuten tänään työhaastattelu! Pitäkäähän nyt kaikki peukkuja, että sais sen paikan. Ilmotelevat kuulemma illalla. Ois nyt kyllä pakko saada vakkaripaikka, koska tälläkään viikolla ei ole ollut töitä ollenkaan, kun on osa-aikaisena, eikä töitä ole tarpeeksi! Kamala tilanne...mutta toivotaan parasta:)
Mutta hyvää viikonloppua kaikille!
Aleida 34+0, vitsi, että rupee menemään viikot nopsasti. Meidän vauvathan vois jo periaatteessa ruveta syntymään, HUI:D
Toivottavasti saadaan yhteydet nopeasti sitten auki uudessa päässä. Stressi helpottaa, melkein kaikki on pakattuna ja osa kaapeistakin pesastu jo. Huomenna pääsen sitten taistelemaan meidän fisujen kanssa, jotta saan kaikki ongittua tuolta akvaariosta ylös. ;o) Ihanaa, että alkaa oikeasti olla tämä rumba loppusuoralla. Arvatkaas kuka makaa pari päivää sohvalla uudessa osoitteessa ennen kuin alana laatikoita purkamaan. Onneksi ei tarvinnut lainalaatikoita ottaa, niin ei tarvitse sitten kiirehtiä!
Ovatkohan kaikki vielä yhtenä kappaleena, kun linjoille taas pääsen palaamaan. Alkaa meillä nämä viikot olla vähissä, vaikka itsellä vasta puolessa välissä kuuta laskettu onkin. Pisimmät viikot kyllä ovat vasta edessä. Ne ylimenevät ne vasta pitkiltä tuntuukin!
Toivottavasti kaikilla menee nyt hyvin loppuun asti! Hyvin ollaan saatu vauvat masussa pidettyä, tai ainakaan viestejä ei ole tullut, että kukaan maaliskuisista olisi maailmaan kiirehtinyt!
Aatuska 35+
Mies sai sen työpaikan!!:D
Vitsit, että on olo helpottunu...nyt on enää huoli tän kuun vuokrasta ja laskuista, kun ei tosiaan ole yhtään rahaa ja seuraavaksi saadaan maaliskuussa. Mutta yritetään selviytyä.
Teiltäkin nyt ajattelin kysyä:
tietääkös kukaan miten isyyslomat menee, jos mies aloittaa maanantaina(11.2.) uudessa työpaikassa?
Työpaikassa on 4 kk:n koeaika, jonka aikana ei siis ole irtisanomisaikaa.
Sen jälkeen normaali 2 viikon irtisanomisaika.
Pystyykö siis pitämään isyyslomaa kun vasta aloittaa työpaikassa??
Laskettu aika on siis 21.3...
vai onko se sitten kenties syy " potkuihin" , jos jää isyyslomalle...ja kun se sattuisi vielä juuri tuolle 4kk:n koeajalle!
Vastatkaa viisaammat mahdollisimman nopeasti!!
Että näin...mutta vastailkaa tosiaan, jos on tietämystä:)
Aleida 34+0
Iloiset onnittelut koko perheelle! Hieno juttu tuo työpaikka.
Isyyslomaan on lakisääteinen oikeus, mutta tietysti tiukkis työnantaja voi katsoa moista karsaasti, jos on juuri aloittanut uudessa työpaikassa. Ja periaatteessahan isyysloman ajankohdasta pitäisi työnantajan kanssa sopia, eli yleensähän on mahdollista jäädä silloin kun tarve on suurin, mutta toki voi olla työpaikkoja ja -tehtäviä, joissa työstä poisoleminen ei ole mahdollista koska tahansa. Isyyslomaahan ei ole mikään pakko pitää juuri syntymän yhteydessä. Mutta luulisi työnantajan tällaiset asiat ymmärtävän. Varmasti parasta on hetimiten keskustella asiasta työnantajan kanssa, niin siinähän se suhtautuminen selviää.
popz
Isyyslomastahan pitäisi virallisesti ilmoittaa 2 kuukautta aikaisemmin. Siis tuo 2 kk ennen laskettua aikaa kertoa, että aikoo pitää loman lapsen synnyttyä. Ei siis tarkoita sitä, että pitää olla la:n aikaan lomalla vaikka muksusta ei olisi vielä näköhavaintoa :)
Kelan sivuilta: " Työntekijän tulee ilmoittaa aiotusta vapaasta työnantajalle kaksi kuukautta ennen vapaan aloittamista. Samalla hän ilmoittaa vapaan pituudesta ja jaksottamisesta. Työntekijä voi perustellusta syystä poiketa kahden kuukauden ilmoittamisajasta. Mikäli vapaa kestää enintään 12 päivää, siitä tulee ilmoittaa vähintään kuukausi ennen vapaan aloittamista."
Siis sikäli, että jos miehesi aikoisi pitää tuon kaikki 18 päivää yhteen menoon heti vauvan synnyttyä, on vähän myöhäistä. Mutta varmaan kannattaa ottaa asia puheeksi, kun töihin menee, voihan olla että työnantaja on hyvinkin reilu ja ymmärtää. Mutta jos ei siltä vaikuta, niin tuskin kannattaa riskeerata työpaikkaa, vaikka ikävä juttuhan se olisi!
Ja sitten sitä valitusta. Tänään koko päivä asioilla, ja vielä ilta harrastuksen parissa. Pääsen väsyneenä sänkyyn ja huokaisen kun tuntuu niin hyvältä laittaa silmät kiinni. Kerkesin varmaan kaksi minuuttia olemaan, kun aivan järkyt levottomat jalat iskee, eikä pelkästään jalat vaan myös kädet. Siis tässä istun silmät ristissä ja odotan, että menisi sen verran ohi että saisi nukahdettua. Kaikenmaailman uniongelmista olen kärsinyt, mutta tää on varmaan ihan pahimmasta päästä kun olis järkyn väsynyt muttei vaan pysty olemaan paikallaan! Tähän mennessä ehdottomasti pahin " kohtaus" . Netistä hain helpotusta, mutta ei konsteja juuri ole... Nyt jo vähän helpottaa, ehkä tunnin päästä pystyy nukkumaan, jipii...
Maaria 34+1
Moi..
Onneksi olkoon sen työpaikan saannin kanssa (nimimerkki pääs unohtuu), mut kuiteskii.. Se kyl tuntuu tosi rauhoittavalta kun vakipaikan saa. Minäkin aattelin odottaa et saan vakipaikan ennen ku ruvetaan vaavia suunnittelee, on sit työtä minne mennä. Toivotaan et se siun miehen työnantaja on reilu.. Voi kyl olla et ei voi koko 18 päivää pitää kerralla.
Ärsyttää ku viime yö meni taas pyöriessä, rupesin nukkumaan klo.3 aikaan aamulla ja sit heräsin ennen kuutta ja sit lopulta nousin tossa ennen 10 ylös.. Siis en saanu unta :( toissa yönä kyl nukuin tosi hyvin.. No jos se sit ens yönä on luvassa parempi yö. Lueskelin jostain et alhanen hemppa voi kans aiheuttaa unettomuutta, vaikka myös väsymystä..Eli väsyttää mut ei nukuta. Aika outo. Viime neuvola käynnillä oli laskenu arvot, vaikka oon syöny rautaa melkeen koko raskauden ajan. Nousis nyt ennen synnytystä, ku kuiteskin synnytyksessä se hemppa laskee varmaan vielä. Tulee olemaan heikko olo :( ja kun verenpaineetkin tosi alhaset..
voimia mussukoille :)
vk.36
Äitiysloma alkoi viime viikolla ja nyt kun tiesi ettei töissä tarvitse kauaa olla, niin tuntuu, että olisin voinut olla siellä vielä vaikka kuinka kauan! Elikäs vointi on tällä hetkellä melkoisen hyvä.
Noh, se uusi sokerirasitus oli tällä viikolla, tuloksissa ei taaskaan mitään vikaa. Toivottavasti en enää uudelleen sokerirasitukseen joudu! :D Tällä kertaa kokemus oli ikävämpi kuin edellisellä: näin myöhäisillä viikoilla se 12h juomattomuus ja syömättömyys oli jo itsessään paljon vaikeampi kuin edellisellä kerralla, lisäksi kun tiesi miltä litku maistuu niin sitä makua alkoi " tuntea" suussa jo edellisenä päivänä, no hyvin siitä selvittiin ja hyvillä tuloksilla, se on tärkeintä.
Levottomista jaloista kärsii näköjään muutkin, minäkin olen niiden takia pyöriskellyt monet yöt, mutta löysin ainakin itselleni helpotuksen ja nyt viikon ajan olen nukkunut todella hyvin (herännyt ehkä 3x/yö pissalle, vessapaperia menee muuten uskomattoman paljon kun tunnin välein käy pissalla!). Käsken miestäni joka ilta " hakkaamaan" itseäni ;), eli mikään hierominen ei jalkoihin auttanut, mutta kun mies nyrkeillä kevyesti muksii pohkeita niin se tuntuu todella hyvältä ja pahin levottomuus katoaa, tämän lisäksi olen muksimisen jälkeen alkanut levittää jalkoihin Body Shopin viilentävää piparminttuvoidetta, eikä tämän jälkeen jalat ole olleet öisin enää ollenkaan levottomat. Suosittelen!
Minulla ei enää viimeistä neuvolalääkäriä ole, koska olen menossa viikolla 38 sinne synnytystaparvioon. Minulla ei siis ole mitään käsitystä kohdunkaulan tilanteesta (sairaalaan kontrolleissa on se jätetty tutkimatta, ettei turhaan ärsytetä sitä) ja nyt tekisi kamalasti mieli mennä uimaan, uskaltaisinko? Mielipiteitä?
Onkos Maaliksissa kokemuksia synnytystaparvioista? Olen kuullut niistä niin hurjia juttuja, että synnytystaparvio huolestuttaa huomattavasti enemmän kuin itse synnytys. Eli mitä siellä arviossa oikeasti tapahtuu?
Meillä on ollut sekä tytöllä että pojalla ihan samat sykkeet, joten en ihan kauheasti niihin luota :)
Maaria