¤¤¤ Suurperheelliset viikkoon 6 ¤¤¤
Kommentit (66)
Uusi viikko alkaakin kovin kauniisti. Lunta on mahtavasti, pikkupakkanen ja aurinko paistaa! Just tulin aamulenkiltä ja posket on punaiset kuin omenat :) Kuopus jäi Nalle Puhin kans nukkumaan vaunuihin. Siispä hetki aikaa kirjoitteluun :)
Pikkiskö se oli iltasella hätäillyt, että mennään Niiloakselin kans jo loppumetreillä ohi..? ;) Ei kai sentään. Vaikka eipä siihen pitkä aika mene niin perässä me tullaan! Vauvapuolella tavataan taas!
Neronjalla tänään äippäpolikäynti..jännää! Kerrohan mitä siellä sanottiin! Ellet jo jäänyt synnyttämään..! :)
Missäköhän uusi kirjoittelija mustaverho on? Toivottavasti kaikki on hyvin! Voihan olla, että huono olo ja alun väsymys pitävät pois koneelta...
Soffalastakaan ei ole kuulunut.. Jos lueskelet, kerrohan vointisi ja ovatko supistukset nyt pysyneet kurissa? Poikaakos teille oltiin ennusteltu? :)
Ja Niiloakseli on ollut reippaana, mahtavaa! Tosi kiva että sun vointi on nyt noin hyvä! :)) Tällä viikolla minäkin haluan jo saada jotain aikaan!!! Taitaa olla muutto alakertaan tämän viikon aihe ja vauvanlipastoon vaatteiden viikkaus. Mitä muuten olette mieltä (en muistaakseni ole kysynyt..) kun mulla on vauvanvaatteet kuopuksen jäljiltä (kuopus nyt 1,5 vuotta) ollut pestynä ja pariin äitiyspakkauslaatikkoon laitettuna koko ajan sisällä odottamassa, niin pitäiskö ne kuitenkin pestä uudelleen vai riittäiskö pelkkä silittäminen? Ihan puhtailta tuoksuvat ja hajusteettomalla aineella aikoinaan pesty kun ovat kuopukselta jääneet pieniksi.. Mielellään kuulisin meilipiteenne! :) Uudet vaatteet pesen toki. Nyt en paljon hankikaan. Muutamia pikkibodyja, puolipotkareita ja sukkia enimmäkseen. Muuta ehtii hankkia sitten kun tietää minkä väristä hankkii.. ;) Ja kun nuita unisex vaatteita on ennestäänkin ihan mukavasti.
Ja viikot paukkuu. Ylihuomenna jo tasan 34..klumps.. Mietin kun lääkärineuvola on kahden viikon päästä, niin ehtiiköhän sitä sen jälkeen monesti enää neuvolassa käymäänkään.. Sitten joku kaunis keväinen päivä saa taas soittaa neuvolaan, että empä tulekaan kun vauva on jo kainalossa! :))
Nyt kotia kunnostelemaan. Kirjoitellaan taas ahkerasti. On niin mukavaa jakaa nämä tuntemukset teidän kans! Hyvää vointia, ihan jokaiselle!!
Omppis
Onhan se aina vähän " outoa" mennä ilman pöksyjä tutkimuspöydälle.. Itsekin olen neljättä kertaa menossa synnyttämään ja viidettä lastani. Aina vaan yritän ajatella, että ne ihmiset tekee sitä sairaalassa ihan koko ajan. Kurkkivat varmaan päivässä kymmeniin jalkoväleihin. Tuskin ne ajattelee asiaa sen kummemmin kun ovat työnsä kerta niin valinneet. Pari kertaa on ollut ns.toisista merkeistä tuttu lääkäri niin silloin mua on vähän oudoksuttanut ja hirvittänyt, mutta hänkin on suhtautunut minuun kuin kehen tahansa. Tosi reippasti ja tyylillä. Mennään siis päät pystyssä synnyttämään! Mehän tehdään tulevaisuutta!! :)
Onnea muuten synnytykseen, toivottavasti saat pian vauvan syliisi! :)
Olen käynyt tiiviisti tarkkailemassa tilannetta viime viikollakin, vaikka kirjoittamaan en ole ehtinyt. Nyt olen taas völjyssä täydellä painolla, eli nyt niitä synnytyskertomuksia saisi alkaa kirjoittelemaan! Enää ei voi kyllä montaa päivää kulua siihen, kun jonkun teistä alkuräjähdys on käsillä. Voimia viimeisiin päiviin ja onnea matkaan synnytyksiin!
Meillä oli eilisiltaan asti vieraita ja Hertan 2-v kekkerit juhlittiin lauantaina. Aika on kulunut siivotessa ja ruokaa laitellessa. Sillä seurauksella, että mun normaalisti niin sirot nilkat ja sääret ovat kuin pölkyt! Sormella kun painaa, niin jää kunnon kuoppa pitkäksi aikaa. Painoa on tullut viikon sisällä kolme kiloa. Muutenhan sitä ei ole vielä tullutkaan, eli voi olla että nyt alkaa sitten se hurja kiri! Mulla ei ole muuten turvottanut raskauksissa, paitsi kaksosista viimeisinä päivinä kun raskausmyskytys pukkasi päälle. Onko teillä muilla ollut turvotusta näillä viikoilla? vähän hirvittää, etteti vaan myrkytystä pukkaisi jo nyt! Voi kyllä johtua siitä, että tuo vaakatasossa makoilu on jäänyt viikon aikana tosi vähille. Toivottavasti olisi vain ylirasitusta. Neuvola on onneksi keskiviikkona. Sielläpä tuo sitten selviää.
Hertta oli hieman upea synttärisankari uudessa Marimekon taskuhameessaan, siinä iloisessa takissa. Näytti ja kuulosti aivan Pikkumyyltä uhmiksessaan. Ainoa lohtu tuossa armottamassa uhmaiässä on se, että mulla ei mene yhtään hermo vaikka raivari kestäisi tunnin. Kaksareiden uhmis on vissiin venyttänyt hermoja sen verran, että huumorintaju on parantunut! toivottavasti vauvan synnyttyä olen taas sitä mieltä, että kun lapsiluku lisääntyy, niin elämä helpottuu! (lue: armeliaasti hormoonit sekaisin) Vaikka kyllä teillä muillakin se tunne on tainnut tulla, kun seitsemättäkin jo... Ihaillen ihmettelen!
Käykääpä kommentoimassa tuota turvotusasiaa. Vaikuttaako raskauksien määrä tuohon? No, yksilöllistä taitaa olla, kuten kaikki muukin.
Kaikkea hyvää,
Noora ja Taimi 25+6
Voi että on hankalaa päästä kirjoittamaan, kun muutaman tunnin on poissa kotoa, niin tuntuu, että menee ikuisuus ennen kuin saa tilanteen täällä sille mallille, että vois hetken aikaa istua koneella ja kirjoittaa...
( . ) Mulla oli tosiaan äitipolikäynti. Käynnistysaikaa ei määrätty, joten tässä nyt vaan ootellaan. Täytyy soittaa neuvolaan ja varata sinne aika ja sieltä kautta sitten varataan yliaikaiskontrolli synnytyssaliin rv 41+6, jos ei sitä ennen mitään tapahdu. Kohdunsuun tilannekin jäi himpun epäselväksi. Ensin nuori naislääkäri antoi vähän ymmärtää, että kohdunsuu olis ainakin kahdelle sormelle auki ja sitä kyllä hieman ihmettelin, kun on niin vähän supistellut. Sitten kun asiasta vielä myöhemmin halusin tarkennusta, niin sanoi, että kanavaan mahtui hyvin kaksi sormea, mutta että vauvan pään ja sormien välissä tuntui kyllä jotain, joten kyllä sen sisäsuu täytyi olla eli se on vielä kiinni. Ajattelinkin jo, että jos noin vähillä supistuksilla sisäsuu aukeaa kahdelle sormelle, niin eipä uskalla suppareita kauan kotona katsella, jos niitä täällä päin joskus sattuis näkymään - tai no siis tuntumaan ;-). Eli sisäsuu siis edelleen kiinni, kanava pehmeä.
Kokoarvion tekeminen meni myös vähän sähläykseksi. Mittasi keskikehon ja pään ympäryksen (pää oli edelleen hankala tapaus, kun niin alhaalla). Sitten ihmetteli, kun kone ei anna painoarviota ja sanoi vaan, että no kyllä sieltä nelikiloinen vauva on tulossa. Pyyhittiin geeli pois ja menin pukemaan. Sit oli huomannut, että yksi mitta ei tullutkaan, joten housut jalassa menin sitten uudestaan makaamaan ja otettiin reisiluun mitta (ihmettelin kyllä aiemmin vähän, ettei mielestäni reisiluuta mitannut, muttei vaan tullut sanottua ääneen) ja muutkin mitat vielä uudestaan. No, niillä sai painoksi vain 3,6 kg eli saman kuin jo viime käynnilläni oli. Teki sit niin, että sen reisiluun mitan lisäsi niihin mittoihin, jotka otti jo silloin aiemmin (sanoi, että hän otti ne silloin aluksi useaan kertaan, joten ovat tarkemmat) ja niistä sai sit vähän vajaat 3,8 kg. Että oli tosiaan vähän sähläystä ;-). On vaan alkanut tuo masu tuntua niin täydeltä aiempaan verrattuna, että oon alkanut epäillä, että miten iso sieltä onkaan tulossa, mutta ei sitten toivon mukaan kuitenkaan mitään jättiläistä.
Kipuiluja tuntui vähän väliä tuon sisätutkimuksen jälkeen, mutta nyt kun pääsin tänne kotiin rauhoittumaan, niin taitaa kipuilutkin loppua *pöh*. Olishan se käynnistysaika ollut mieltä rauhoittavaa. Nyt joutuu sit elämään vaan jännityksessä, että josko tämä lähtee käyntiin itsestään vai pitääkö mennä yliaikaiskontrolliin. Jos oliskin se meidän luottolapsenlikka eli äitini tässä lähellä, mutta kun asuu 75 km päässä, joten anoppi joutuis sit pärjäämään täällä sen aikaa, että saa jonkun (joko mieheni ehtii synnytyksestä tai sitten äitini) tänne avuksi.
Joo' o, 5-vuotias ja 1-vuotias riehuivat ja jm. kaatui selälleen, joten täytyypä tässä lopetella... No, nythän tuo neiti jo rauhoittui, mutta ihan väsynyt se on. Täytyy alkaa laittaa nukkumaan ja jos sit ite kävis vähän kävelemässä, JOS vaikka joku supistus tulis... *pah, toiveajattelua*
neronja rv 40+1
Mimosanoo: Sinäpä kiteytit ajatukset sanoiksi aika tismalleen niin kuin ne on täälläkin päässä pyörineet! Välillä tullut tosiaan tuo tunne, että onko tässä taas ihan pakko mennä sinne levittelemään... Ja ainakaan en halua kenenkään nyt tunkevan mitään ylimääräisiä sisuskaluihini (imukuppia lähinnä)... Mietinkin, että oonko ihan höperö, mullakin kuitenkin on nyt tulossa viides lapsi, neljäs synnytys, taustalla kaksi kaavintaa ja lukuisia muita " levityksiä" liittyen normijuttuihin ja lapsettomuushoitoihin. Mutta tässä liikutaan kuitenkin niin intiimeillä alueilla, että kai joskus on normaalia miettiä " hassuja" . Vaikkakin, kuten Omppis jo sanoikin, ammattilaiset on siellä vastassa ja tekevät tätä työkseen, eivätkä varmasti mitään sen kummempia ajattele. Mä muistan ekaa kertaa tällaisia ajatuksia miettineeni kaksosia odottaessa, mietin synnytyksen lähetessä kauhulla sitä väkimäärää, joka jalkopäässä tihrustaa. Mutta ei sitten itse toiminnassa häirinnyt yhtään, vaikka siellä B-vauvaa ponnisteltiin yli tunti ja paikalla oli 2 lastenlääkäriä, synnytyslääkäri, kaksi kätilöä, lastenhoitaja, joku lääkisopiskelija ja oli vielä joku muukin... Että ei muuta kuin synnyttelemään, ei siellä ehdi sitten murehtia kuka mitäkin tuijottaa =)
Omppiksella on kyllä niin ihana asenne ;) Ja noinhan se onkin, yks kaks on kevät ja saat nuuskia ihanaista kääröä.
Nordenskjold: Tuossa edellisessä pinossa eilen iltayöllä sua jo huhuilinkin, kun ei oo näkynyt. Unohdin tyystin teidän juhlat. Ne on kyllä aina niin suloisia nuo pienet päivänsankarit. Voin kuvitella teidän Pikkumyyn ;) Meidän ystäväperheen tyttö oli pienenä ihan kuin Pikkumyy, jopa äänikin oli samanlainen ja mua aina huvitti suunnattomasti ;D Taitaapa tuo omakin tyllerö liipata aika lähelle, ainakin temperamentiltaan.
Kuulostaa ihan loogiselta, että tuo sun turvotus johtuisi tuosta jalkojen päällä olosta. Kyllä mulla ainakin tuppaa turpoamaan (varsinkin toinen jalka on koko ajan turvonnut, sormi uppoaa), ja mitä useampia raskauksia, sen herkemmin. Tai ehkäpä todennäköisempää on se, että iän lisääntyessä raskauksissakin tulee herkemmin vaivoja. Mutta hyvä, että sulla on pian neuvola, niin saat varmisteltua asian. Ja koita nyt ennen sitä pötkötellä jalat taivasta kohti, silloin pitäis kyllä turvotusten vähentyä, jos ei oo mitään muuta taustalla.
Neronja, kiva kun kävit kertomassa polikuulumiset. Mä aivan arvelin, että susta kuullaan seuraavan kerran nyytti sylissä. Olipa kyllä oudon kuuloista toimintaa lääkärillä. Olikohan kokemattomuuttaan, vai oliko niitä hössö-lääkäreitä, jotka hössöttää koko ajan vähän " hukassa" ?!
Täälläpä ei mitään uutta auringon alla. Äitee miehineen pääsi turvallisesti Afrikan kamaralle, joten nyt sitten voin keskittyä jännittämään vaan tätä vaavin tuloa=) Lääkäriaikaa ei edelleenkään löytynyt edes omasta tk:sta, mutta soitin sille toiselle terkalle, joka ottaa minut heti huomenna käymään. Siellä kun on ultralaite käytössä, niin saadaan ehkä mieltä rauhoitettua. Meillä on aina neuvolassa ollut ultra, mutta tää mun terkka muutti uudelle puolelle homeoireiden vuoksi, niin siellä ei sitten oo hänellä ultraa ollut käytössä.
Kaunista päivän jatkoa kaikille tasapuolisesti!
Pikkis 40+5
Täällä taustalla sitä ollaan... Käyn lähes joka päivä jutut lukemassa mutta en muka itse vain kerkeä mitään kirjoitella :) Minulla on muutenkin välillä niin tuskaa tämä koneella istuminen ja kirjoittamiseen tuntuu vaan menevän liikaa aikaa.
Vointi on nyt ihan hyvä. Supistelut vähentyneet kun vain muistan ottaa rauhallisesti. Maha ei ole kasvanut mielestäni kuitenkaan yhtään! Ihan huolestuttaa. Keskiviikkona on neuvola niin nähdään onko kaikki ok. Mutta tosiaan tuntuu siltä että mitä lähemmäksi loppua pääsen, sitä helpompaa tämä raskaana oleminen on. Ei enää väsytä eikä supistele, mahakaan ei mitenkään erikoisesti häiritse nukkumista jne.
Vauva on vielä perätilassa. Kerran jo kääntyi mutta pysyi oikein päin vain vajaan päivän. Ilkeästi potkii tuonne kohdunsuulle ja pissarakkoon. Pitäkää peukut pystyssä että kuitenkin ennen synnytystä kääntyisi! En todellakaan haluaisi mihinkään sektioon ja perätilassa olevaa en uskalla synnyttää alakautta. Vaikka haluaisin niin ei uskalla koska tuo kolmaskaan lapsi ei syntynyt väärän tarjonnan takia...
Äitiyspakkauksenkin sain ja laitoin vauvan vaatteita jo kaappiin että näkee mitä vielä puuttuu. Ostettavaa vielä kyllä riittää! Ajattelin sitten äitiyslomalla kierrellä kirppiksellä.
EIpä tässä muutta kuin jaksamista vaan kaikille! Itse yritän vielä 3 viikkoa jaksaa töissä, sitten alkaisi äippäloma!
Terveisin soffala rv32
Pakkanen laski täällä yön kieristä lukemista päivän aikana sellaisiin lukemiin, että pitäne lähteä käymään nuorimpien kanssa ulkona. Jospa tuo nokkavärkkikin hieman aukeaisi...
Itselläkin hieman aina mietityttää tuo " värkin näyttäminen" joka välissä, mutta toisaaltaan se unohtuu siinä itse synnytyksessä. Mutta muistan, kuinka ilkeältä se tuntuu jo siinä loppuvaiheessa, kun paikat on jo muutenkin kipeät ja vielä ronklataan :( Mutta onneksi on vielä ainakin toistaiseksi sattunut joka kerta naiskätilöt, vaikka ei sitä mahtaisi enää siinä vaiheessa miettiä onko kätilö mies vai nainen, kunhan vauva vaan syntyy.
Soffalalla masuasukki majailee perätilassa. Meidän ötökkä oli myös perätilassa viikolle 37 saakka, jolloin OYS:ssa todettiin ötökän kääntyneen itse oikein päin. Tästä ei itsellä ollut minkään valtakunnan haisua, milloin se olisi tapahtunut. Mutta hyvä niin! Itelläkin päässä pyöri kaikenlaisia ajatuksia ja mietteitä, ja päätinkin etten suostu synnyttämään alakautta, vaan pyydän section. Muistan nuo napakat potkut tuonne alas kohdunsuulle ja pissarakko oli meidän ötökän lempilelu :) Arvaa vaan oliko ihmeellistä tuntea potkut sitten tuolla ylhäällä! Pidetään peukut ja varpaatkin pystyssä, että pikkuinen kääntyisi itsekseen :)
( . ) Täällä vauvelin liikkeet on rauhoittuneet kovasti, saa aina ihan todenteolla pysähtyä kuuntelemaan ja hieman jopa härnäämään, että pikkuinen heilauttaisi edes vähän pyllyä että tietää kaiken olevan kunnossa. Ja tänään on sitten ollut tuo ylämaha tuosta kohdun rajalta ollut kipeä. Kipu ei ole mitenkään verrattavissa omiin liikkeisiin, eli ei ole mitään lihasperäistä. Mutta kipu tulee ja menee ihan omia aikojaan ja toisinaan aika voimakkaanakin. Onneksi huomenna on neuvola, kuulee ainakin että ötökällä on kaikki ok.
Jonkun verran on taas alaselkää juilinut ja supistellut. Mutta en jaksa uskoa että se olisi mitään saanut edistytä aikaan. Mies on lähdössä keskiviikkona Helsinkiin, kunhan ei silloin tulisi synnärille lähtöä ;)
Mutta nyt täytyy rientää ulos!
Supparituulia pikkikiselle ja neronjalle!!!!
-n@nne 38+4
Ei täällä tunnu väki synnyttävän sitten millään ;) Alkakaapa suurperhevauvat nyt pikkuhiljaa tulla ulospäin, niin saadaan ihania ruusunpunaisia tai suloisen sinisiä uutisia tänän pinoon!
Oma olotila on tällä hetkellä loistava. Ei tunnu raskaana olevalta laisinkaan. Olin viikonloppuna ystäväni luona kynttiläkutsuilla ja siellä oli eräs nainen kuukautta minua pidemmällä raskaana. Hän ähisi ja puhisi ja valitti, kuinka rankaa on. Minä ajattelin, että en kyllä suostu olemaan kuukauden päästä yhtä " vaivainen" :) Saa sitten nähdä, mikä on todellisuus....
Voimia neronjalle ja pikkukakkoselle. Enää EI VOI olla pitkää aikaa siihen kun saatte vauvan kainaloon!
Vai on Soffalan pienokainen pyrkimässä väärin päin maailmaan. Toivotaan, että vauveli hoksaa itse kääntyä oikein päin. Onhan tässä vielä aikaa. Ihan kateellisena kuulostelin tuota sinun " kolme viikkoa äitiyslomaan" kommenttia :) Kuulostaapa ihanalta. Itse ainakin odotan juuri tuota aikaa, kun äitiysloma alkaa, mutta synnytys ei ole ihan vielä käsillä. Olisi ihanaa tehdä rauhassa kävelylenkkejä ja nautiskella olosta. Ja sitten vähän käydä ostoksilla hankkimassa tulokkaalle tarvikkeita. Huokaus. Kuulostaapa houkuttelevalta :)))
Huomenna pitäisi mennä moikkaamaan neuvolantätiä.
Meriutu rv 16+3
Pikku prinsessa
Raskausmyrkytys eteni rajusti joten perjantaina päätettiin purkaa raskaus. Meille syntyi sektiolla kuvankaunis prinsessa rv. 32+5 1.2 klo 12.12 2200gr, 46,5 cm. Tyttö Lastenklinikan teholla, mutta tila vakaa. Itse pääsin sunnuntaina tehohoidosta osastolle ja nyt toivotaan että tauti alkaa helpottaa, vielä etenee kohtuu rajusti. Lisää myöhemmin kun kotiudun.
Me6 ja Vauhti
Raskausmyrkytys eteni rajusti joten perjantaina päätettiin purkaa raskaus. Meille syntyi sektiolla kuvankaunis prinsessa rv. 32+5 1.2 klo 12.12 2200gr, 46,5 cm. Tyttö Lastenklinikan teholla, mutta tila vakaa. Itse pääsin sunnuntaina tehohoidosta osastolle ja nyt toivotaan että tauti alkaa helpottaa, vielä etenee kohtuu rajusti. Lisää myöhemmin kun kotiudun.
Me6 ja Vauhti
ps. sorry tyhjä viesti, kännykkä pelleilee :)
Ompa mukava kuulla, etten ole ainoa, jota ei niin kiinnosta tuo jalkojen levittely!!:) Samoin ajattelen kyllä minäkin, että työtähän ne siellä vain tekevät eikä vahi tai piä lukua minkälainen värkki kullaki on, mutta silti sitä olis kiva pitää oma omana (ja miehen :)) eikä tarjota sitä aina toisten katseille. :)
t.mimosa rv 37+4
Äsken huomasin vessareissulla, että ihan selkeästi oli limatulppaa tullut, hyvin sitkeää ja verestävää. Saapa nähdä, tarkoittaako tuo mitään. Itse asiassa tää tais olla ihan eka kerta, kun olen tehnyt havainnon limatulpasta. Miten teillä muilla, missä vaiheessa supparit on alkaneet limatulpan tulosta? On sitä varmaan kyllä paljon vielä tulematta, joten voipi olla ettei tarkoita vielä yhtään mitään.
Hirveä hulina ilta oli. Täytyy lähteä vaippapyykki levittelemään ja jos sit kohta pääsis nukkumaan...
neronja rv 40+1
Mä heittäännyn nyt vallan villiksi, kun jo toista viestiä samalle päivälle... Pakko johonkin aikansa kuluks turista, ukkokin kun vahtaa jotain urheiluja, jotka ei kiinnosta mua sitten pätkääkään. Ja tammikuisiin taisin jäädä yksinäni rannalle ruikuttamaan...
Soffala, kiva kuulla sieltäkin kuulumisia. Harmi, kun vauva on väärin päin, mutta uskotaan ja toivotaan, että siellä vielä pyörähtäisi. Jaksuja viimeisille kituviikoille töissä!
N@nne, kiitos tuulista, samoin sinne! Mullahan on ollut kanssa jotain epämääräistä kipua tuossa kylkikaaren seudussa, onko sulla samassa kohtaa? Eiköhän se jotain vaaratonta ole, vauva painaa jo kaikkia elimiä niin läjään, ettei ihmekään vaikka kipuilee ja kolottaa. Mutta hyvä, että pääset huomenna neuvolaan, jospa terkalla ois parempaa tietoa ;)
Meriutullakin huomenna neuvola. Meitähän on monta =) Tulehan sitten kertomaan kuulumiset!
Oi, ja Neronjalla alkaa tapahtua. Ihan varmasti. Kyllähän monet on kertoilleet, että limatulppaa saattaa tulla viikkotolkulla, mutta tuskin näin lopussa. Eiköhän se merkkaa sitä itteään. Onnea vaan matkaan!! Äläkä pidä meitä jännityksessä, tuu kertomaan väliaikatietoja, jos vielä kotona ootkin.
Minä tuossa otin ja värjäsin tukkani. Omppis taisi jossain vaiheessa puhella kampaajan varaamisesta. Sen jälkeen on tuntunut, että pitäis se varmaan edes tuo jo syksyllä juurikasvua peittämään ostettu väripurkki päähän läntätä. Oon kyllä tosi laiska tekemään itselleni mitään, en pahemmin meikkaa edes kylään, muuta kuin erikoistapauksissa. Joskus ihmisten ilmoille vähän värivoidetta ja ripsaria saatan sutaista, mutta yleensä en. Ja kampaajalla käynnistä taitaa olla vuosi.
Mutta nyt siis sain tuon värin laitettua, kyllähän se vähän piristää ja kelpaa nyt sitten vauvaa lähteä hakemaan. Joten kiitti Omppis sysäyksestä ;)
Nyt on painuttava vielä pyykkien kimppuun. Öitä!
Pikkis 40+5
Kaksi tuntia olin viime yönä nukkunut, kun heräsin supisteluun. En osaa yhtään arvioida, kauanko siinä meni niitä kuullostellessa. Mietin yöllä, että pitäiskö lähteä tietokone käynnistämään ja maksaa muutamat tärkeät laskut (mies ei oo koskaan käyttänyt verkkopankkia, vaikka kyllä sillä taidot hyvinkin riittäis, mutta kun minä hoitelen nuo laskujen maksut, niin sen ei oo tarvinnut opetella) ja katella myös koululaisille jo vaatteet valmiiksi. Sitten kuitenkin ajattelin, että no katellaan nyt ihan rauhassa, jos nämä tästä laantuu. Jossain vaiheessa sitten nukahdin. Koko ajan kyllä tuntuu sellasta menkkajomottelua ja tänä aamuna on limatulppaa tullut lisää. Pitäis vissiin ruveta äidille soittamaan, että tietää sekin olla vähän varautunut. Olishan se ihanaa, jos se vois jo tulla tänne, niin ei tarviis tuosta lastenhoidosta kantaa huolta. Tässä on nyt siis todellakin odottavat fiilikset. Välillä ainakin eilen tuli jännitys mieleen sen takia, kun edessä on taas kipujen sietäminen, mutta onhan nuo paikat toisaalta jo niin venyneet, että esim. ponnistusvaiheen ei luulisi olevan yhtään sen pahempi kuin edellisillä kerroilla. Onhan tässä jännät ajat käsillä...
Täällä oli noista tutkimuksista puhetta. Mä en viiti ottaa niistä stressiä. Oon ottanut just sen kannan, että ne lääkärit tekee työtään ja meikäläisen alapää on yksi niitten monien muitten joukossa, jotka ne päivän aikana näkevät. Silloin kun meillä oli miehen kanssa puhetta sterilisaatiosta ja sanoin, että eikös hän vois mennä ko. toimenpiteeseen. Sanoi, että hän ei kyllä muniaan lähde kellekään esittelemään. Se kyllä vähän ärsytti ja sanoin, että akkojen sitä pitää olla jalat levällään jatkuvasti! Eilinen lääkäri muuten huomasi papereistani, että olin edellisellä käynnillä keskustellut lääkärin kanssa ehkäisystä ja myös sterilisaatiosta. Sanoi, että heillä on nykyään sellainen tyyli, että jos sterilisaation haluaa, niin puolen vuoden päästä synnytyksestä. Sanoi, että siinä heti synnytyksen jälkeen voi olla niin sekavat ajatukset. Ihan minusta kyllä aika fiksusti juuri tuolleen. Eipähän tarvii minunkaan pähkäillä tuota asiaa nyt, vaan katsellaan ja kuullostellaan ihan rauhassa.
Juu, mutta nyt täytyy ruveta palkanlaskentaan. Menkkajomottelua yhä tuntuu, muttei mitään suppareita. Taasko ne sitten ensi yönä alkaa... No itse asiassa just nyt alkaa tulla supistus päälle, muttei kylläkään mikään kova. Täytyy tosiaan alkaa siihen palkanlaskentaan ja soittaa myös äidille. Käyn kyllä raportoimassa, jos näyttää, että lähtö tulee *hah, toiveajattelua*.
Suppareita toivottelen Pikkikselle ja kaikille muille ihan loppusuoralaisille! Hauskaa talvipäivää kaikille!
neronja rv 40+2
Kyllä neronja siellä nyt sitten jotain tapahtuu :) Voi kuinka jännää! Minulla ei koskaan ole mitään limatulppaa lähtenyt joten en osaa vastata milloin ne supparit sitten alkaisivat. Pidetään peukut pystyssä ettei tarvisi enää kauan odotella. Minusta ainakin se ylimenevä aika on todella rasittavaa. Sitä on koko ajan varpaillaan ja seurailee oireita ja vain odottaa ja odottaa... Eka ja kolmas raskaus meni minulla viikolle 42+4 ja 42+jotain... Kyllä olin aika kypsynyt jo siinä vaiheessa. Toinen lapsi meni yli myös mutta ei ihan noin paljon.
Kerkesit sitten neronja just laittaa viestin sillä välin kun kirjoitin omaani... Sehän on hyvä että supistelee, tosin ikävää kun ei saa sitten nukuttua. Minullakin oli monena yönä supistuksia jotka sitten kuitenkin loppuivat ennen synnytyksiä. Monena yönä siis tuli nukuttua huonosti ennenkuin todella pääsi synnytys alkamaan.
Nyt on kyllä neronjalla synnytys LÄHELLÄ! Me saadaan ihan lähipäivinä vauvauutisia! Tosi hienoa! Tsemppiä neronja ja pidä meidät kuulolla!!! :))
Olikohan me6 yrittänyt laittaa vauvauutisia..? Kaksi kertaa luki pikku prinsessa!! Kuulostaisipa hyvältä!! :))
Kiva että Soffala voi hyvin! ja meriutukin jo noin pitkällä! Niin se aika menee. Kerrohan neuvolakuulumiset! Ja rakenneultrakihan se jo muutaman viikon päästä on :)
Onnea pikkikselle uudesta väristä! Piristäähän se :) ja nyt tosissaan vaan pienokaista hakemaan :))
Eilen näin yhtä tuttavaa ja hän odottaa myös vauvaa. Rakenneultra on kuulemma ens viikolla. Hän oli aivan tyrmistynyt ja ihmeissään kun me ei tiedetä vauvan sukupuolta! ;) Sanoi, että he odottaa nimenomaan ultrassa vain sitä, että kuulee sukupuolen.. ;) Myönsin toki, että mietityttäähän se minuakin, mutta kun näin on menty joka kerta. :)
Mullakin jomotteli masua viime yönä :/ tai aamuyöstä heräsin semmoiseen menkkajomotteluun. Ajattelin ensin, että on rakko niin täynnä, mutta vessareissun jälkeen totesin ettei se kyllä auttanut yhtään. Jomotteli ja juili ja jostain kummasta syystä vasen jalkakin oli tosi kipeänä!! :/ ? Oisko joku hermo painanut tai jotain.. Aamulla otin sitten panadolia ja jalka ainakin on nyt ookoo, masua välillä juilii. Vauva liikkuu kyllä kovasti ja potkut on mojovia, joten eiköhän kaikki hyvin ole. Jos menkkailu jatkuu niin soitan kyllä neuvolaan. Lääkäriin on kuitenkin aikaa vielä kaksi viikkoa. Miehelle soitin kuitenkin töihin ja sanoin, että nyt on aika suorittaa muutto yläkerran makkarista alakertaan ja muutenkin tehdä kaikki " voimaa ja jaksamista" vaativat työt. Eihän sitä tiedä vaikkei lopussa jaksais enää mitään!
N@nnelle myös supparituulia-puuuh! :))
Omppis rv 33+6
No niinpäs oltiinkin Soffalan kanssa kirjoitettu yhtä aikaa. Nyt vasta huomasin :-). Paljon on sinullakin kyllä raskaudet yli menneet. Täällä onneksi pitävät viimeisenä rajana rv 42+0. Tosin nelonen syntyi päivän yli tuosta, kun eivät huolineet ruuhkan takia meitä tasapäivänä synnärille käynnistykseen ;-).
Eipä oo taas lähdöstä mitään tietoa. Menkkajomotuksetkin on nyt laantuneet. Tosin alavatsa on sen tuntuinen, että ne voi alkaa ihan milloin vaan. Ja tietty just sitten yöllä alkaa supistella. Olis kuitenkin paljon kivempi päästä lähtemään päiväsaikaan, mutta eipä taida olla toivoa. En saa tässä mitään edes tehtyäkään. Ne aamulla mainitsemani palkatkin ovat yhä tuossa edessäni tekemättöminä. Pakko olis ne nyt saada tehtyä ja maksettua.
No, ei auta kuin kerta kaikkiaan tarttua itseä niskasta kiinni *tarttuu itseään napakasti niskasta kiinni* ;-).
n
Neronja, jospa se ois kuitenkin lähdön ennakointia tuo, toivotaan niin!
Minä kävin siellä toisella terkalla, ja olipas ihana käynti! Harmi, kun en mennyt hänelle alusta asti. Kaikki pissat ja muut oli ok, hemoglobiininkin mittas (oma terkka ei oo mitannut viikkoihin, enkä oo muistanu pyytää, rautaa oon sitten edelleen syönyt silloin kun oon muistanut). Niin, ja se hb oli siis 146, eli enpä taida nyt rautaa popsia ;)
Ultrassa istukka oli jo vanhan näköinen, vettä kuitenkin oli joitain lätäköitä. Painoarvio oli nyt 4,2kg! (Tai 4181g tarkalleen) Ja pää keikkui ihan ylhäällä, ei yritystäkään laskeutua lähtökuoppiin. Terkka sitten soitti polille, että ois tämmöinen 6 päivää yli lasketun mennyt diabetesraskaus, vauva alkaa olla hyvän kokoinen, että jos sais jo tälle viikolle aikaa. Ja antoivat heti mukisematta huomiselle ajan!!! Että näköjään on nyt sitten soittajastakin kiinni tuo homma. Voihan se olla, että pistävät vielä kotiin, mutta pääasia, että pääsee käymään kunnon tarkistuksessa.
Nyt pitäis vaan järkkäillä sitten kyytit, hankala kun ei tiedä tulenko takas. Matkaa on kuitenkin yli 50km. Mies oli vanhempiensa kanssa jo meinannutt, että appiukko vie mut. Hah, arvatkaas vaan kiinnostaako paljon appiukon kyytillä lähteä... Kyllä taidan omalla mennä, lainatkoot appiukko miehelleni autoa päiväksi töihin ja tuokoot hän sitten mieheni, jos jäänkin sinne. On kyllä harmi, kun oma äiti ei oo nyt tässä käytettävissä. Arveluttaa, mitä kaikkia anopinkin tekemisiä saa taas koittaa hammasta purren katsoa läpi sormien, kun kotiin tulee... No, ei kai pitäis olla kuin kiitollinen, kun tulevat hätiin.
Nyt tuli näin omanapaista tekstiä, mutta en nyt ehdi muuta, pakko lähteä lasten kanssa ulos tai hyppivät seinille. Kumma, miten ehtivät saada koko kämpän sekaisin, kun vähäksi aikaa istahtaa tähän koneelle.
Pikkis 40+6
Heissan!
Kuulumisia kyllä olen täällä lueskellut taustalla, mutta vain kerran tänne kirjoittanut. Nyt on loppusuora menossa, käynnistys varmaan tällä tai seuraavalla viikolla korkeitten verenpaineitten takia ja siitäpä päästäänkin aiheeseen:
Kyllästyttääkö muilla useamman synnyttäneillä lähteä taas sinne aukomaan toisille jalkoväliään...? Vähän rumasti sanottu kun synnytyksestä kyse, mutta mulla jotenkin tympii jo koko tuo tarkkailutouhu, vahitaan koko raskaus ja synnytys alapään tapahtumia ja vielä synnytyksen jälkeenki tarkkaillaan miten palautuu. Hyvähän se on, tarpeeseen kai ihan tulee, mutta siltikään se ei kiinnosta... Varsinkin, kun tuntuu, että tämän raskauden jälkeen siellä sitä jumpattavaa riittää. Mulla vielä synnytysten jälkeen hitaasti supistunut kohtu ja pitänyt laittaa tippaa ja painella mahanpäältä kohtuun kertynyttä verta.
t.kohta neljättä synnyttämään lähtevä mimosa