Vieläkö joku tosissaan luulee että lapsen voi opettaa syömään kaikkea?
Tuli vain mieleen tuosta kasvatusketjusta kun joku ylpeili että HÄN on kyllä opettanut lapsensa aina syömään kaikkea ja maistamaan kaikkea. Eikä heidän luonaan tarjoilla mitään toisia ruokia yhdelle. Sitä en itsekään kyllä tekisi.
MUTTA lapsissa (ja aikuisissa) on huomattavia eroja näissä asioissa. Itse olen todella kaikkiruokainen. Ei ole mitään ruokaa mitä en söisi! Poikani on täsmälleen samanlainen kuin minä, hotkii homejuustot ja tuliset ruoat kuin tosta vaan:). Syö kaalia, raasteita, kaikkia hedelmiä.
Sen sijaan tyttö ja nuorempi poika ovat täysin erilaisia... Tyttö söisi mieluiten vain muusia, makkaraa, lihapullia, banaaneja ja omppuja. No toki muutakin syö mutta vähemmän. Poika syö kyllä kaikkia hedelmiä mutta esim. vihannesten kanssa on kranttu. Lihaa syö harvoin. Kaikki tarjottavat ruoat eivät tod kelpaa!
Mieheni on myös erittäin kranttu syömistensä kanssa. Anoppi on kertonut etteivät tahtoneet saada häntä syömään mitään! Vieläkin on samanlainen...Tulee vain mieleen että kaksi lastamme ovat samanlaisia.
Eikös tätä ole tutkittukin että makumieltymykset ovat periytyviä?
Itse asiassa olen aika varma että opettamalla voi lapsen saada kaikkiruokaiseksi.