Kertokaa nyt ihan rehellisesti...
Aloitin polttamisen jo 13 vuotiaana ja poltin vakituisesti raskaaksi tuloon asti. Lopetin heti kun kun sain tietää vauvasta ja eipä ollut edes kovin vaikeaa. Väitänpä että se on täysin omasta päästä kiinni! Ei mulla ainakaan tullut mitään fyysisiä vieroitusoireita vaikka oli yli 10 vuotta tupakointia takana! Tietysti muutaman kerran teki mieli sauhutella ja saattoi olla pinna kireällä, mutta ei raskaana olessa muutenkin mielialat aikalailla vaihtele??? :8}
Kommentit (28)
Eihän sille mitään hyvää syytä olekaan. Minua saat halveksia niin paljon kuin jaksat. Poltan 5 päivässä ja parempaan en pysty.Jos se sinua häiritsee , ei voi mitään. Et olisi täällä huutelemassa,jos et olisi pystynyt lopettamaan. Sulla kävi hyvä tuuri.
olen nähnyt vastasyntyneitä, joiden äidit ovat raskausajan polttaneen askin pävässä. Vauvat ovat kuihtuneen ja kärsineen näköisiä, small for dateja. Samannäköisiä vauvaja syntyy kun istukan toiminnassa on ollut vikaa.
Vauvat joiden äidit ovat polttaneet pari tupakkaa päivässä ovat ihan sopusuhtaisen näköisiä (vaikka varmasti ovat häkästä kohdussa kärsineetkin)
Siis jos ei pysty lopettamaan, niin ainakin kannattaa pyrkiä vähentämään.
Kaikille raskaanaoleville onnea odotukseen ja synnytykseen :)
että neuvolasta muka sanotaan että on parempi polttaa kuin stressata, että sekään ei ole vauvalle hyväksi on täyttä valetta!
stressi ei ole hyvästä vauvalle, mutta totta helv. on turvallisempaa vauvalle kuin nikotiinin ja häkän vetäminen! haloo, tolla lauseella polttajat antaa ittelleen vaan synninpäästön. sanosivat suoraan et ei pysty lopettaa eikä selitellä et parempi polttaa kun stressata. Kukaan ihminen ei pysty elämään raskaus aikana ilman yhtään riitaa, stressiä tai edes pientä mielipahaa, mutta ilman yhtäkään tupakkaa voi.
miten te tupakoitsijat katotte kun muut äidit vetää kaljaa tai huumeita, hyväksyttekö nekin riipuvuudet? jos ette niin miten hyväksytte tupakoinnin.
että tuurilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa pystyykö lopettaman tupakoinnin raskaana ollessaan. Tosi asiassa se on päätös, mihin vain pystyy oikeasti kun niin vain päättää, ainakin lopettamaan röökin polton. Itse olen ollut tupakoimatta aina raskaana ollessani, lasten synnyttyä retkahtanut taas kun ei ole enää ollut ' pakko' olla polttamatta. Tunkisitko 1 vuotiaan lapsen suuhun spaddun ja pakottaisit polttamaan? Minusta tämä on täysin verrattavissa siihen. Lapsi joka kasvaa kohdussasi ei ole Sinä tai sinun omaisuuttasi.
Luulen, että riippuvuuden voimakkuus vaihtelee eri ihmisillä. Ajattelin aiemmin juuri niin, että kaikki pystyvät lopettamaan, jos vaan oikeasti haluavat. Ystäväni ei sitten kuitenkaan pystynytkään. Hän poltti koko raskauden ajan pari tupakkaa päivässä ja olen täysin vakuuttunut, että hän yritti kaikkensa.
Itseäni ärsyttää, tai ennemminkin harmittaa lapsen puolesta, kun näkee äidin työntävän pientä lasta rattaissa, ja savut puhaltaa suoraan lasta päin. Tosi usein näkee tällaisia äitejä.
Onko nämä äidit sitten jotenkin parempia, jos ovat raskauden ajan olleet polttamatta?
Ihmettelen vaan, miten joku joka itse polttaa, pienen lapsen äitinä, voi arvostella raskaana olevaa, joka polttaa? Eikö lapsi ole yhtä arvokas oli sitten jo syntynyt tai ei? Passiivisen tupakoinnin haitathan tiedetään...
Poltin ikävä kyllä itse raskauden ajan. Selityksiä ehkä löytyy mut se oli mulle se pieni porsaan reikä millä itsensä sain rauhottumaan. En viitsi kaikkee edes selittämään, mut kaikki ei ole niin mustavalkoista. En tykkää näystä raskaana olevista naisista spaddu huulesta, mut jokaisen oma valinta. Nämä jumalattomat syyttelyt ei ainakaan paranna ihmisten halua lopettaa, päin vastoin. Tulee pahempi mieli ja se lohtu on se yksi tupakka. Täältähän ne naiset hakee sitä apua lopettamiseen, ei todellakaan entisestään heukkumiseen. Ja onhan niitä muitakin paheita tai riskejä; ylipaino, sairaudet ym. Jumalattoman korkea hatunnosto niille jotka pystyi lopettamaan tupakan poltto. Uskon et kaikki meistä sen haluis mut kaikille se ei ikävä kyllä ole mahdollista, tjokaisen tilanteísta johtuen. Oma vauvani ei ollut kiukkuinen, vaikka kaikki siitä varoitteli, mut kyl mulla on koko ajan hetkiä jollon mietin mitä kaikkea siitä tupakan poltosta lapselleni vielä voi aiheutua..... (adhd, allergiat tai jotain muta pahempaa)
Älkää masentuko entisestään näistä kaikista pahoista sanoista mitä täältä löytyy vaan yrittäkää jaksaa tsempata itteenne!!! Hyvää kesää kaikille!
Tiesittekö, että nikotiiniriippuvuutta on verrattu voimakkuudeltaan heroiiniriippuvuuteen. Olemme järkyttyneitä siitä, että huumeiden käyttäjä on raskaana, keskustelu huumeäidin pakkohoidosta käy välillä vilkkaana. Harva kuitenkaan ajattelee, että miksi narkkari ei vain lopeta piikittämistä. Ymmärrämme kuinka pohjalla narkkariäiti on. Ehkä tällaisiakin ihmeparanemisiakin on, mutta yleinen suhtautuminen lienee kuitenkin se, että nämä äidit ja tarvitsevat kipeästi apua.
Tupakkariippuvuus voi olla yhtä raju kuin heroiiniriippuvuus, mutta toisaalta ihmettelen, miksi tupakoivat äidit eivät hae/saa aktiivisemmin apua tupakkariippuvuuteensa. Tupakka ei vie niin rajusti ajatusmaailmaa sekaisin kuin huumeet. Luulisi siis tupakoivan äidin ymmärtävän vaarantavansa lapsensa terveyden ja haittaavansa sikiön kehitystä.
Jos tupakointi "kerrasta poikki" ei onnistu raskaustestin näytettyä plussaa, voisiko odottava äiti mennä neuvolaan keskustelemaan esim. nikotiinikorvaustuotteiden käytöstä ja niiden avulla lopettaa lopulta kokonaan. Se on PALJON parempi vaihtoehto kuin edes se muutama "oikea" tupakka päivässä -etenkin loppuraskaudesta kun lapsen keuhkot kehittyvät hurjaa vauhtia.