Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En tunne enää vauvan liikkeitä

Vierailija
19.11.2008 |

Rv on nyt 14+1, neljäs raskaus. Olen tuntenut liikkeitä jo jonkin aikaa. Nyt olen ollut kipeänä kaksi päivää, enkä ole tuntenut vauvan liikkeitä. Istukka on etuseinässä, joten vaikeuttaa liikkeiden tuntemista. Oikean kyljen puolelta olen tuntenut pieniä potkuja, mutta nyt en ollenkaan. Onko vauva väsynyt sairastelustani ja liikkuu vähemmän? Vai onko syytä huolestua?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin...

Vierailija
22/35 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiön paino: 35 g

Sikiön pituus päästä peppuun (CRL): 7 cm

Koko pituus: 8,5 cm

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Kiirehdi nyt äkkiä yksityislääkärille tarkistuttamaan tilanne ultralla!

et ole tainnut joutua itse painimaan ongelmien kanssa.häpeä 23

Vierailija
24/35 |
20.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sikiö painaa noin 38 g. Pää-perä-mitta on keskimäärin 8.5 cm ja koko pituus jalat mukaan lukien noin 10 cm.

Vierailija
25/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mullakin välillä jopa näkyy vatsan päältä outoa liikettä, mutta ihan suoliston touhuja ne ovat. En siis ole raskaana.

Vierailija
26/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikolla 16 noin 16cm pitkä ja 100g painava. Ja ultrassa viikolla 12+4 oli pääperämitta noin 12cm.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikolla 16 noin 16cm pitkä ja 100g painava. Ja ultrassa viikolla 12+4 oli pääperämitta noin 12cm.

eikä tuossa vaiheessa ole vielä yksilöllistä vaihtelua. Siksi laskettu aika voidaan määritellä ultran avulla tarkemmin kuin kuukautisten.

Eli joko tämä on ihan täyttä puppua koko juttu, tai sinulla on viikot täysin väärin laskettu.

Vierailija
28/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikot täsmäsivät. Muistaakseni sikiön mitta oli joku 5-6cm, siis ihan päästä varpaisiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pää-perä -mitta ei todellakaan voi olla 120 mm rv 12+4! Tuossa vaiheessa CRL on jotain 50-60 mm tienoilla. Itselläni oli CRL 12+0 51 mm.

Eikö lääkäri muka puuttunut asiaan ja korjannut laskettua aikaa/raskauden kestoa???????

Ja ultrassa viikolla 12+4 oli pääperämitta noin 12cm.

Vierailija
30/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mittä 16cm eli periaatteessa jo lähellä 17viikkoa ja itse olet 14raskausviikolla..



Vau.fi

17. raskausviikko

Sikiön paino: 135

Sikiön pituus päästä peppuun (CRL): 11,5 cm

Koko pituus: 16cm

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokoväittelyyn en puutu muuta ne liikkeet..



ekasta tunsin liikkeitä vasta reilusti rv 20 jälkeen, toisesta musitaakseni rv 17, kolmosesta rv 15 ja kuopuksesta aivan todella jo rv 13.

Muistan kun porukka alkoi silloin tuolla odotuspuolella tuntea liikkeitä jo hyvin varhaisilla viikoilla, olin loppukuinen odottaja silloin, ja pidin kyllä huuhaana, ettei millään voi tuntua liikkeet silloin.

Mutta kun omani alkoi touhuilunsa niin uskottava se oli,että liikkeet voi tuntua varhainkin. Kun ne todella oli vauvan liikkeitä eikä suolen, minulla kun on suoletkin on aika aktiivisia=) niin kyllä sen selvästi eron erotti..



Ehkä se on kun konkarina tietää miltä ne vauvan liikkeet mahassa tuntuu niin ne osaa erottaa vatsan muusta toiminnasta ja siksi ne tuntee paremmin.Ja ehkä se kohtu jotenkin "tuntoaistiltaan" muuttuu herkemmäksi. (esim kun istukkani on juminut kolme kertaa, ekassa ri tuntunut napanuorasta nykiminen miltään, tokalla kertaa jo hiukan ikävältä ja kolmoskerralla sattui kovasti vaikka silloin oli ainaoana kertana epiduraali kipuun)

Vierailija
32/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toista odottaessa tunsin liikkeitä alkaen joku rv16-17 ja tunsin pari vko ja sitten en yhtäkkiä tuntenut ollenkaan pariin viikkoon ja sitten joskus ehkä rv21-22 aloin taas tuntea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisessä raskaudessa et tiedä mitä odottaa, sen vuoksi liikkeet usein tuntee melko myöhään.



Itse olen saanut kolme lasta. Yllätys yllätys, olen huomannut, että suolistoni pitää normaalistikin sellaisia liikkeitä, mitkä tuntuvat vauvan liikkeiltä. Muutamaan otteeseen olen jopa epäillyt olevani raskaana, sillä suoliston liikkeet tuntuvat niiiin aidoilta. Jos saisin vielä neljännen lapsen, en tiedä mistä edes erottaisin vauvan liikkeet suolistosta (alkuraskaudessa siis)?! Ehkä siis kirjoittelisin täällä, että tunnen liikkeet jo rv 13...?

Vierailija
34/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunsin molemmissa raskauksissa, mutta en todellakaan päivittäin enkä mitenkään säännöllisesti.



On täysin normaalia ettei liikkeitä tunnu tuossa vaiheessa päivittäin. Sitä paitsi jos istukka on edessä, liikkeiden tunteminen voi olla hankalampaa, kun kohtu kasvaa ja nousee ylemmäksi. Totta kai sairastelukin voi vaikuttaa, mutta ei normaalista flunssasta mitään sen suurempaa haittaa vauvalle ole. Muutenkin on tavallista että vauvalla on hiljaisempia päiviä. Useinhan vastasyntynytkin voi nukkua suurinpiirtein koko päivän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/35 |
21.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä noin varhain. Niin kerrottakoon että toisessa raskaudessani terveydenhoitajakin sanoi kohtua tunnustellessaan ettei yhtään ihmettele, että liikkeet tuntuvat jo, koska vauva tuntuu hänen käsin tunnustellessaankin olevan "ihan ihon alla". Sanoi vielä ettei ainakaan ole kohtu taaksepäin kallistunut. Eli liikkeiden tunteminen riippuu mm. kohdun asennosta, vatsanpeitteistä ja istukan sijainnista.



-41