Heip! Allergisten lasten vanhemmat....
Pojallamme(7kk) todettu maitoallergia. Nyt toista päivää kokeillaan soijamaitoa (imetän myös vielä), lisäksi saanut veteen keitettyä riisipuuroa. Nyt kakka mennyt vihreäksi ja limaiseksi, eikös tämä voi olla allergian merkki, eli mahtaako tuo soijakaan käydä? Itse olen myös siis maidottomalla dieetillä. Onko vastaavia tapauksia? miten teillä on soija sopinut lapsellenne? kiitollinen vastauksistanne!! T:Henna
Kommentit (26)
Ensin lähti maito, sitten muna, sitten joku vilja, sitten loputkin viljat, sitten vihannekset yksi toisena perään jne. Lopulta ilmeni, ettei sopivia ruokia ollut ollenkaan ja imetys lopetettiin. Lapsi alkoi paranemaan 2 ikävuoden jälkeen, siihen asti eli korvikkeella, kokonaan maidottomalla sellaisella.
En miettisi todennäköisyyksiä vaan esimerkiksi laskiaispullassa ongelmia on voinut aiheuttaa mikä vain: vehnä, hillo, muna jne. Jos lapsellasi on kokeiltu hiljattain soijamaitoa ja hän reagoi sille, ei olisi ihme, jos allergeeni olisi vehnä.
Meillä pahimpia allergeenejä olivat ns. vähiten allergisoivat kuten riisi ja kaura. Ensimmäisiä sopivia ruokia olivat vehnä ja nauta, joita taas pidetään allergisoivina.
Teillä ei ymmärtääkseni ole testattu mitään, vaan pelkästään välttämällä kokeiltu? Me päästii neuvolalääkärin kautta ensin verikokeisiin, sitten vahvistettiin ihotautpolilla ihopistokokein. Kontrollissa käydään nyt puolen vuoden välein, ja jokan kerta on huomattu jonkin allergian helpottaneen niin, että on saatu lisätä niin omaan kuin lapsenkin ruokavalioon. Tyttö on nyt 1 v 2 kk, enää maidolle allerginen ja nyt lopettelen imetystä ja tyttö on siirtynyt rinnalta kuppiin. Tuttipulloa tai tuttia ei hyväksynyt missään vaiheessa. Ja kyllä, olin ihan poikki imetyksen ja varsinkin siis oman dieetin kanssa. Nälkä kun on imettäessä koko ajan, ja väsyneenä ja kiireessä ja parkuvan mötkön kanssa käyttäisi mielellään kaikkea valmista, mutta mitään valmista ruokaa, leivonnaiia tms ei löytynyt, kaikessa aina jotain vältettävää mukana jne. Jotenkin en vaan älynnyt tai edes harkinnut tuota imetyksenlopettamista kun sisaruksiakin on imetetty 1,5-vuotiaiksi.. Raskasta on ollut, voimia sinulle, kummin sitten teetkin. Meillä oireili iholla,oli punainen, kutiava, välillä vereslihalla. Lisäksi lapsi huusi jatkuvasti, nukkui todella vähän ja pienissä pätkissä. Miten te muut olettepäässet noin aikaisin (muutaman viikon ikäisen kanssa) testeihin?
nelikuisena vaikka diagnoosi tehtiin 5 vikon ikäisenä. lapsi kakkasi noin 20-30 kertaa päivässä ja oli levoton ja kiemurteli ja kakka oli limaista ja vihertävää, poltti peppua. Vein lääkäriin 4 viikon ikäisenä, jolloin maitoallergia oli epäilynä. Aloitin välttämisdieetin ja jo kolmen päivän päästä minulla oli ihan eri vauva sylissä. Aloitin maidon, munan ja soijan vältämisellä Tiina TUomelan ohjastamana. Diagnoosi tehtiin välttämisdieetin hyviin tuloksiin perustuen jo 5 viikon ikäisenä.
6 kk täysimetysaika meni tuolla dieetillä tosi hyvin, mutta kun vauva alkoi maistelemaan kiinteitä päärynä laukaisi rajun suolistoreaktion ja sen jälkeen ruokavalion rakentaminen onkin ollut tuskaa. Minun imetysdieettini kaatui kokonaan, nopeassa tahdissa tippui pois iso määrä hedelmiä ja punaiset vihannekset, kotimaiset viljat, hirssi, kala ja niin edelleen. Vuoden ikäiseksi jaksoin ja silloin aloitettiin korvikkeen etsintä eikä edes necate sopinut jostain tuntemattomasta syystä. Niinpä imetin dieetillä, joka koostui bataatista, parsakaalista, riisistä, kukkakaalista, mustikasta, kesäkurpitsasta, tattarista ja kurkusta sekä possusta. Öljynä rypsiöljy. Poika voi hyvin, joten imetystä jatkoin Tiinan ohjein kaksivuotiaaksi. Ei ollut vaihtoehtoja -- tilanne oli kuulemma todella harvinainen a sain melkoisesti tukea ja kannustusta sekä vertaisryhmästäni että kahdelta allergologilta. Onnkesi ruokavaliokin lähti noin 18 kk iässä vähän laajenemaan -- saatiin sopivaksi sekä äidille että pojalle peruna ja kaura sekä äidille kalkkuna.
POika on nyt 2 vuotta ja 7 kk ja sopivia ruokia ovat noiden edellä mainittujen lisäksi kaura (kauramaito menee, muut kauratuotteet liian lisäaineisia),mango, persikka, vadelma, moneen kertaan kypsennetty omena (lähinnä mehuna, rotaatiossa), porkkana, kukkakaali, ruis ja vehnä (rotaatiossa), hirvi, poro, oliiviöljy ja tummansininen keiju. Altistuksia i olla tehtny koska oireet ovat olleet NIIN hurjia, tämäkin lääkärin päätös. Verikokeet ja prickit toki 6 kk välein, muta niiden todistusarvo pikkulasten allergioissa on mitätön...
Tämä siis vastauksena tuolle edelliselle kyselylle. Koko ajan parempaan mennään ja nyt tuntuu, että pojalle saa jo vaikka mitä pöytään!
ne eivät kerro allergioista luotettavasti. Erityisesti jos vauva oireilee vatsaoirein, testien hyöty ei ole kummoinen.
pari päivää sitten todella hyvä eikä kakka vielä silloin ollut vihreää. ajattelin että syy olisi joku ruoka-aine jota olen ihan lähiaikana syönyt ja kenties runsaammin. enhän voi varma olla mutta kuten aiemmin mainitsin niin mielestäni oireet pojallemme tulevat melko pian. neuvolan kautta on otettu ruoka-aine-rastit, joissa ei vasta-aineita kalalle, pähkinälle, soijalle, maidolle, munalle, vehnälle. Mutta näistä testeistä huolimatta maitoallergia siis on. Minun kautta tuleva maito aiheuttaa iho-oireet, pojalle annettuna voimakas oksentelu. Eli välttämiskokeeet kotona tämän hetkinen testaus. Lääkäri ei ottanut mitään kantaa mihinkään muuhun kuin maitoon kun olimme sairaalassa. Pitää varmaan maanantaina soittaa sinne.
Onneksi poju ei ole kiukkuinen ja nukkuu ihan hyvin, muuten en varmaan jaksaisi. Lohduttavaa lukea niin samankaltaisia tarinoita, kiitos kaikille kirjoittaneille!! Meidän neuvolassa kun ei oikein kaipaamaansa tukea saa. joku 20v+ terkkari joka osaa vaan sanoa voi voi. ehdotti minulle mm. laktoositonta maitojuomaa, eli tietämys aika vähäinen. Kaikella kunnioituksella nuoria terkkareita kohtaan!! AP
Pahimmassa tapauksessa äiti voi joutua niin kovalle dieetille että vaikutta jo maidon laatuu ja rasvaisuuteen. Eikä niukka dieetti äidillekään ole hyväksi.
Sika sopii aika hyvin maitoallergiselle, nauta taas välttämättä ei.