onko 12-vuotias mielestänne pikkulapsi?
Kommentit (46)
Ei missään nimessä. Itselläni sen ikäisenä oli kuukautisetkin olleet jo monta vuotta. Olin kiinnostunut pojista, bändeistä, muodista, meikeistä yms. Olin hyvin tietoinen maailmasta esim. naisten ja lasten asemasta yms.
12-vuotiaan kutsuminen pikkulapseksi on alentavaa. Pikkulapsi mielestäni tarkoittaa 2 - 5 vuotiasta. Sitä nuorempi on vauva, ja vanhempi eskarilainen tai koululainen.
Ite aattelen että 0-2 vuotias on vauva, 3-6 vuotias on pikkulapsi, 7-14 vuotias on lapsi ja 15-18 vuotias nuori. Mutta ei tähän oo varmaan mitään oikeaa määritelmää .
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 19:26"]Muslimien mielestä siinä on vaimo parhaassa iässä...
[/quote]
Ja Mikkiksen mielestä jo liian vanha naitavaks:(
No ei saa kyllä mitää väkeviä viinoja.. Niissä ikäraja tais olla 20-21v..
Mulla on 13 vuotias ja vaikka hän kovin haluaisi olla jo iso ja aikuismainen, niin lapseksi häntä vielä kutsuisin. En toki pikkulapseksi, mutta lapseksi. Esikoinen on 17 v. ja hänestä puhun jo nuorena aikuisena.
[quote author="Vierailija" time="13.03.2015 klo 15:19"]No ei saa kyllä mitää väkeviä viinoja.. Niissä ikäraja tais olla 20-21v..
[/quote] siis tossa edellisessä viestissä[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 20:18"][quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 19:39"]Entä minkä ikäistä pidätte aikuisena?
[/quote]
Minun silmissäni 0-12kk on vauva, 1v+ taapero, 2v-6v leikki-ikäinen/"pikkulapsi", 6-7v+ kouluikäinen/lapsi n.11-13v varhaisteini, 14-19v teini-ikäinen, 20-30v nuori aikuinen, 30-40v+ aikuinen, 50v+ keski-ikäinen 60v+ varttunut/ikääntynyt 75v+ vanhus
[/quote]
Muuten mulla samat, mutta kyllä 18v on nuori aikuinen, saa mennä naimisiin, ajaa ajokortin, muuttaa maasta, juoda ja ostaa viinaa, ostaa tupakkaa, ostaa lottoa ja muita veikkauksia, asettua ehdolle vaikka eduskuntavaaleihin, äänestää kaikissa vaaleissa, eli ihan juridisesti on aikuinen, ei tarvi vanhemmilta lupia kysellä.
[/quote] "saa ostaa viinaa"
12-vuotias voi olla täysi lapsi tai sitten teini. Riippuu yksilöstä. Useimmat varmaan esiteinejä.
Joillekin, jotka mieltävät teiniksi niitä 14+ -ikäisiä ja alle täysi-ikäisiä, niin virallisestihan teini on 13-19-vuotias.
mielestäni pikkulapsi on kirjaimellisesti vielä pikkuinen, eli alle 5-vuotias. 12-vuotias on esiteini/teini, riippuen vähän esimerkiksi siitä miten kypsä on, panostaako vaikka pukeutumiseensa jne.
Mä puhuisin meidän 12-vuotiaasta jo teininä, kiinnostuksen kohteet ihan eri kun lapsella, meikit, pojat, vaatteet ja ulkonäkö yleensä vain on tärkeää, täyttää syksyllä 13.
Lapsi mielestäni, pian murrosikäinen. Pikkulapsi on minusta alle kouluikäinen. Sinänsä hassua, että monesti korostetaan sitä, miten menkat ja meikkaaminen tekee jotenkin "ei-lapsen" eli kaveri, jolla ei ole menkkoja ja joka ei kikattele poikien perään, on jotenkin ei niin kypsä... No joo, kehitysvaiheita noikin on, mutta itse ainakin ajattelen jälkeenpäin, että ehkä sen nuoruusiän olisi muutenkin voinut osaksi käyttää kuin kuolata koviskundien perään... Olisi ollut kypsempää keskittyä vähän muuhun.
12-vuotiaalla karvat kasvaa ja on minua pitempi. En sanoisi enää pikkulapseksi.
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 20:18"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 19:39"]Entä minkä ikäistä pidätte aikuisena?
[/quote]
Minun silmissäni 0-12kk on vauva, 1v+ taapero, 2v-6v leikki-ikäinen/"pikkulapsi", 6-7v+ kouluikäinen/lapsi n.11-13v varhaisteini, 14-19v teini-ikäinen, 20-30v nuori aikuinen, 30-40v+ aikuinen, 50v+ keski-ikäinen 60v+ varttunut/ikääntynyt 75v+ vanhus
[/quote]
Muuten mulla samat, mutta kyllä 18v on nuori aikuinen, saa mennä naimisiin, ajaa ajokortin, muuttaa maasta, juoda ja ostaa viinaa, ostaa tupakkaa, ostaa lottoa ja muita veikkauksia, asettua ehdolle vaikka eduskuntavaaleihin, äänestää kaikissa vaaleissa, eli ihan juridisesti on aikuinen, ei tarvi vanhemmilta lupia kysellä.
Tässä ehkä tarkoitettiin muuten kuin juridisesti.
[/quote]
Anteeksi mutta korjaan hieman
Vauva: 0-2 vuotiaat
Taapero: +2-4 vuotiaat
Pikkulapsi: +4-6 vuotiaat
Lapsi: +6-11 vuotiaat
Esinuori: +11-14 vuotiaat
Nuori: +14-16 vuotiaat
Nuori aikuinen: +16-20 vuotiaat
Aikuinen: +20
Vanhus: n. 65-70-...
Lukenut aiheesta ja saanut asiantuntian lausunnon kirjoitti:
Anteeksi mutta korjaan hieman
Eikös vauvaikä lopu 1v.?ja sen jälkeen taapero.
Vauva: 0-2 vuotiaatTaapero: +2-4 vuotiaat
Pikkulapsi: +4-6 vuotiaat
Lapsi: +6-11 vuotiaat
Esinuori: +11-14 vuotiaat
Nuori: +14-16 vuotiaat
Nuori aikuinen: +16-20 vuotiaat
Aikuinen: +20
Vanhus: n. 65-70-...
Minun 12 v ppikani menee yläasteelle nyt syksyllä. Hän on yhtä pitkä kuin minä ja hartiat leveät. Suurimman osan ajasta ihan teini, mutta joinain hetkinä pikkulapsi ja tulee istumaan sohvalle äidin syliin.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni 12-vuotias on jo esiteini. Se menee suurinpiirtein näin: vauva, taapero, pikkulapsi, lapsi, esiteini, teini, täysi-ikäinen, aikuinen, keski-ikäinen, (tähän joku), vanhus.
Muuten pitkälti sama mutta mielestäni lapsi ei kuulu tuohon listaan vaan se on yleisempi käsite ja kattaa kaiken noista täysi-ikäiseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Entä minkä ikäistä pidätte aikuisena?
18v-
Täysi-ikäinen, saa mennä halutessaan naimisiin, muuttaa ulkomaille, perustaa yrityksen, ostaa asunnon, pelata veikkauksen pelejä, ostaa tupakkaa ja viinaa, ajaa ajokortin, olla vaaleissa ehdokkaana, äänestää vaaleissa jne. mihinkään ei tarvitse keltään kysellä lupaa tai edes mielipidettä, joten kyllä sitä pitää vaan aikuinen siinä vaiheessa olla, halusi tai ei.
Jos joku väittää ettei ole vielä aikuinen silloin, niin se ei ole mitään muuta kuin itsepetosta ja vastuun pakoilua. Ja yleensä jos ei itseään tunne aikuiseksi täysi-ikäisenä on taustalla huono kasvatus, ei olla lasta kasvatettu sitä silmällä pitäen että 18v. pitää olla aikuinen ja pärjätä.
olen leevi j ragean koulussa koska anton saa olla kotona
[quote author="Vierailija" time="08.06.2014 klo 20:26"]12 v on lapsi.
[/quote]
Lapsi on. Jos puhun tietystä sukupuolesta niin kutsun 12v:tä pikkutytöksi tai pikkupojaksi, mutta yhdessä en kutsu pikkulapsiksi vaan lapsiksi.