MARRASMASUT helmikuu
Tammikuun porinat
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12187728&p=&mpage=5&tmode…
Hei
Ajattelin aloittaa jo uuden kuukauden. Se on tammikuun pakkaset pidetty ja voidaan odotella jo kevättä. Valoakin on jo huomattavasti ja hyvällä säällä on ulkona todella kaunista.
Meillä oli 3 kk. neuvola eilen. Smilla on jo 8.2 kg ja 63 cm. iso tyttö. Sai myös ensimmäisen piikin. Reiteen nousikin iso punainen patti. Tänään on itkeskelty johtuisiko piikistä vai siitä, että eilen cuplatin hävisi ja nyt ilma ei pääse kunnialla ulos.
muuten meillä menee mukavasti. smilla syö ja nukkuu makavasti. rytmikin on löytynyt. rinta maito riittää ja sillä jaketaan. kaikki ollaan oltu myös terveitä.
Huomenna lähdemme reissuun. Pitäisi pakata, mutta vaavi ei nuku ja esikko roikkuu lahkeessa. Nyt laittamaan esikko nukkumaan. Ja sitten alkaa " oma aika" housen merkeissä. yms.
g ja smilla 29.10
ps. ihanaa kun s alkaa jo jokellella ja nauraa... se saa jaksamaan! jaksamista teillekin ja mukavaa kevään odotusta. palataan asiaan!
Kommentit (63)
Kävin tuossa aamulla Eljaksen kanssa serkun vaimon luona, hänellä laskettu aika maaliskuussa. Kyllä tuntuu jo niin kaukaiselta tuo raskaus aika ja iso maha, vaikkei siitä niin kauaa vielä olekaan. Meijän pieni vastasyntynytkin on jo niin iso. En nyt muista oonko laittanut tätä jo tänne, mut meillä oli viikko sitten neuvola ja silloin oli painoa 7kg ja pituutta 62cm.
Rotavirusrokote: Meillä siitä ei tullut yhtään mitään oireita. Saa nähdä tuleeko vahvisteesta mitään mikä saadaan parin viikon päästä. Toiv. ei.
Rila: Meillä täyskestoillaan. Noi ruskovillan villikset on kyllä aika " Haastava" valinta. Mä en saanut niitä ollenkaan pitäviksi, joten pistin eteenpäin. Kestovaippainfon sivuilla moni on niitä myös haukkunut, että kun eivät pidä, vaikka kuinka pesis ja lanoliinittas ja yrittäs sisäänajaa, niin ei. Joillakin ne kyllä pitää hyvin, toivotaan että sulla onnistuu. Mutta jos ne ei pidä, niin älä lannistu siihen. Tosi hyviäkin villiksiä on olemassa. Meillä ehdottomat on babyidean hh woolit, niitä saa lyhyt ja pitkälahkeisina ja hinta pyörii 20e molemmin puolin. Meillä ne pitää yötkin hyvin, vaikka vaippa on joskus jopa sen 10h jalassa. Lisäksi mä en tykännyt noista ruskovilloista sen takia että ne ruukaa kutistua tosi paljon ja kellastua. Lisäksi kun ne on vaaleat niin jos maitokakkaa lurahtaa niihin, niin tod. näk. on ja pysyy. Toivottavasti pääsette kestoilussa kuitenkin vauhtiin ja löydätte teille sopivat vaippulit!
Rila: Kylläpä tuli tuosta minun kirjoituksesta melkoinen ruskovillojen mollaus :) Tarkoitus ei ollut, anteeks. Kyllä ne ruskovillat sinänsä ihan hyvät on jos niitä jaksaa tarpeeksi sisäänajaa. Pointti oli se että markkinoilta löytyy nopeemmin toimivaksi tulevia villiksia :) Ja se että et lannistu tuon kestoilun suhteen jos noi ei heti ala toimia! Yöksi eivät ehkä kuitenkaan riitä, mut muutaman tunnin päiväkuorena varmasti pelaa.
Tänään pitäs lähteä äitin luo ompelemaan lisää vaippoja. Suurimmaksi osaksi mellä on ostovaippoja, mut jonkin verran oon ommellutkin. Mä en oo ite ostanut yhtään kertakäyttövaippaa. Äiti toi pari pakettia alkuun mut niistäki njäi suurin osa käyttämättä, samoten kuin neuvolasta saadusta näytepaketista. Tänään just veinkin ison muovisäkillisen irrallisa ja yhden täyden paketin niitä tuolle serkun vaimolla. Ei nyt roskiin viittinyt niitä laittaa, koska niille kuitenkin käyttäjä on olemassa vaikkei meillä niille tarvetta ollutkaan.
apteekista saatavaa Tenavan rasvatalkkia. Neuvolan th suositteli tota meille, sillä meidänkin tytöllä varsinkin kaulapoimut tuppaavat koko ajan punoittamaan. Ainakin mun mielestä toi rasvatalkki tehoaa paremmin kuin tavallinen talkki.
Niin se on jo helmikuukin melkein lopussa. Huomenna olis 3kk neuvola, mutta pitänee aamulla soittaa ja perua aika. Mies oli vatsataudissa la-ti, mulla alko ti-ke välisenä yönä (onneksi miehellä oli saikkua keskiviikkokin) ja nyt oli illalla molemmilla pojilla korvasta mitattuna 37.5, joten taitavat olla huomenna kipeitä. Tää on ihan ihmeellinen mahatauti. Itämisaika 3-4päivää, alkaa hirveellä mahakivulla ja ilmavaivoilla. Sit nousee kuume ylös ja kun alkaa vessassaravaaminen tulee kuume alas. Poikien kohdalla pelkään tota vatsakipua. Mut se nimittäin pisti kaksinkerroin ja mieleen tuli lopun supistukset.
Ollaan nyt sitten tää viikko oltu omaehtoisessa karanteenissa. Huomenna mies menee töihin ja tulee vasta perjantaina. Alunperin piti lähteä maanantaina ja tulla perjantaina, mutta oli siis alkuviikon saikulla.
No kaikki korjaantuu aikanaan, mutta silti hirvittää. Norovirus vältettiin tuurilla. Oltiin menossa käymään tutun luona pikaisella visiitillä. Esikoinen nukahti rattaisiin niin jäätiin sitten vain ovenrakoon. Illalla oli tämän tuttavaperheen lapsi alkanut oksentaa ja sitä seurasi koko perhe. Eli joskus hyvääkin tuuria matkassa.
Meillä ei vielä käännytä eikä tartuta esineisiin. Ruokana on vain rintamaito ja paukuttelu väheni merkittävästi kun lopetin itse maidon juonnin. Siis se riitti, että jätin pois maidon, jugurtin ja kermakastikkeet. En siis tavaa kaikkia tuoteselosteita. Tuttia herra ei tunnu huolivan kovasta yrityksestä huolimatta ja alan jo luopua toivosta.
Mutta nyt mahaa taas kipristää, joten seuraavaan kertaan
Rontsukka ja pojat (21.11.2007 ja 21.11.2005)
sanle: ei, meille ei syntynyt 07 kuin yksi lapsi, 06 syyskuussa syntyi se edellinen, olen yömyöhällä sekoillut vuosissa enkä olis edes huomanut asiaa itse!!!!
Galluppiin:
Korvikemaidolla mennään ihan täysin, en ole vielä ajaellutkaan kiinteitä. Tai olen ajatellut, mutta en aloittavani vielä vaan joskus 4kk iässä tai 5kk, katsellaan...
Kirjoitan ensi kerralla joskus järkevämpään aikaan kun ei taida näin illasta enää nuppi toimia kunnolla ;D
Minjuska ja Saku
Minjuska: ;) Sitä on monesti ajatellut että onkohan jollain syntynyt samalle vuodelle kaksi lasta, kun mahdollistahan se on jos toinen syntyy tammikuussa ja toinen loppuvuodesta. Sillä pisti silmään noi vuosiluvut.
Galluppiin: Mä annoin ekan kerran maissivelliä varmaan joskus 2,5kk iässä kun poika tuntui olevan koko ajan nälkäinen. No siitä ei mitään apua ollut, joten jätin sen pois ja hetki mentiin taas maidolla. Nyt kun tuli 3kk täyteen niin annoin peruna-porkkanavelliä, mut oikeastaan sama vaikutus, eli ei mitään. Nälkä tulee ihan yhtä nopeesti kuin ennenkin. Nyt on 5pvä annettu perunaa iltapäivisin pojalle. Kiinteitä ei aloitettu kasvun takia, vaan tuon ruokamäärän. Eli meillä mennään pelkästään korvikkeella ja parhaina päivinä sitä menee 1.3-1.4l joten alkaa tulla sallitut rajat täyteen. Viikonloppuna ajattelin lisäillä porkkanaa potun sekaan. Ja eilen meisteltiin ihan pikkasen lusikan kärjellä mangososetta, mut oli ilmeisen voimakkaan makuista kun poika ihan huuli pyöreenä maisteli. Mutta kaiken on poika syönyt mitä oon tarjonnut, mitään ei oo yökkäilly pois, eikä mahavaivoja oo ollut.
Viime yö oltiin nojatuolissa. Lähestulkoon pystyasennossa suostui poika rauhoittumaan. Käytiin sitten Mehiläisessä ja pojalla on korvatulehdus. Onhan tämäkin tapa viettää hääpäivää. Lääkäristä mentiin kiinalaiseen syömään (kumpikin niin väsyksissä ettei ruoan tekeminen innostanut yhtään). Esikoinen söi reippaasti, kiertyi kerälle isänsä viereen ravintolan " sohvalle" ja nukahti. Syötiin sitten rauhassa loppuun ja nautittiin teestä jälkiruokana. Panadoli vaikutti nopeasti ja nyt sohvannurkassa jokeltelee iloinen vesseli. Oireena oli siis vain itkuisuus ja makuuasento oli jotain ihan järkyttävää. Kuumetta tai velttoutta ei ole ja maitokin on maistunut entiseen tapaan.
Rontsukka ja poika 21.11.07
Ihan odotuksen alussa olen tainnut viimeksi kirjoitella, lueskellut kyllä olen mutta en ole saanut aikaiseksi kirjoitella.
Nyt kerrankin aikaa kun sain isoveljen (05) ja pikkusiskon samaan aikaan nukkumaan. Meille syntyi siis 23.11.07 tyttö.
Galluppiin:
Meillä menee tyttö ihan rintamaidolla, ja kiinteät olen ajatellut aloittaa joskus 4-6kk välissä. Riippuen miten se nälkä kasvaa :D
Isoveljensä kohdalla en ikinä päässyt täysimetyksenn, osaimetin 6kk, joten on tämä kyllä helppoa näin. Apuna Primperan - pahoinvointilääke- jonka sivuvaikutuksena maidontulon lisääntyminen. Vannon sen nimiin ;)Tyttö syö lähestulkoon jatkuvasti, nyt viimiset pari viikkoa on ollut jopa pari tuntia syömättä kun on kantoliinassa. Yöllä syö 2-tsiljoona kertaa, ja ne hoituu muutamassa minuutissa parhaimmassa tapauksessa. Nukkuu vieressä joten en aina edes muista kuinka monta kertaa on syönyt.
Hymyileväinen typy on, kovasti juttelee jo.
No nyt heräs typy joten mentävä on.
eipä ole taas tullut tännekään kirjoiteltua pitkään aikaan..kaikenlaista on tapahtunut enkä nyt niitä jaksa sen kummemmin kirjoittaa enkä ehdikään kun tämä pikku prinsessa vaatii huomiota ;) Muistattekohan enään meitä? :)
Meidän pikku prinsessa Isabella on jo paljon kehittynyt ja kasvanutkin :D Ihan uskomatonta vauhtia..en voi uskoa että on jo kaksi kuukautta mennyt synnytyksestä :) enpä ole synnäritarinaakaan ehtinyt vieläkään kirjoittaa mutta ehkä se on jo liian myöhäistäkin :D Ketään enään sellaiset ehkä kiinnosta kun on jo ne pienet (tai ehkä ei niinkään pienet enään) nyytit jo kainalossa jokaisella :D hihi....on tämä kyllä ihanaa tämä äitiys...täytyy sanoa suoraan :) Raskastakin toki on ollut, mutta enimmäkseen aivan ihanaa. :)
Isabella on nyt siis 2kk tai 9 viikkoa vanha ja painaa jo 5,3kg ja pituutta on 56,7cm vai olikohan toisinpäin 57,6cm...no enivei :D Neuvolatäti sanoi keskiviikkona, että on ihan 3kk:n oloinen kun on niin pirtsakka ja seurailee asioita....nyt Isabella jo sylissä seisoskelee kovasti ja ottaa pieniä askeleita kun seisottaa...hehe..kova kiire kävellä johonkin :D Sitten tällä viikolla on huomattu, että tarttuu jo leluihin ja koittaa niitä suuhun tunkea :D hihi...ja juttelee niin ihanasti äiskälle...aijai :D Harmi kun iskä joutui jäämään Tukholmaan töihin :( eikä tiedetä milloin palaa Suomeen...ehkä muutaman kuukauden kuluttua...kauhee ikävä meillä on kyllä isukkia :( Oltiin Isabellan ja Simonin kanssa Tukholmassa puoltoista kuukautta ja tultiin nyt sitten takaisin kun Simonin piti palata kouluun...muuten oltaisi kyllä jääty itsekin Tukholmaan koska siellä minulla on kuitenkin tukiverkostoa enemmän kuin täällä Oulussa...:P Mutta täytyy nyt vaan yrittää kestää.
Anteeksi omanapaisuus nyt, mutta oon lukenu teidän juttuja ja ihana niitä on lukea ja nähdä kuinka kaikilla omat nyytit kehittyy :D Ja kuinka äkkiä se aika menee. Nyt pitää mennä kun Isabella huuteloo tuolla ;) hehe...Eilen otettiin osaa päivänsäde-kilpailuun...hehe...Isabella oli nuorin osanottaja ;) mutta eipä siinä mitään :D aina kannattaa kokeilla :D
Oikein ihanaa viikonloppua kaikille!! :)
Mullakin on pinoutuminen jääny taas vähäks aikaa...sitä tekemistä ku on aina sen verran paljon ettei koneella kerkee ku piipahtaa!
Meillä on ens viikolla samana päivänä sekä esikoisen 6v neuvola et Safiran 3kk neuvola. Me varmaan oleillaan siellä muutama tunti sit ;)
Huomenna on leipomisrumbaa ku lauantaina on esikoisen ja keskimmäisen synttärijuhlat sukulaisille. Vielä on ens viikolla tiedossa juhlat kerhokavereille ja sit kavereille jotka jo on päiväkodissa. Mies sano jo et mitä sitä kaksii kaverisynttäreitä järkkäämään mut en jaksa sellastakaan et kerralla n.15 lasta. Mieluummin jaan kahteen osaan ni saan iteki jutella jotain lasten äitien kaa.
gallup: Safira syö edelleen vaan rintaa ja haluu syödä n. 2-3 tunnin välein. Nyt taitaa olla tiheen imun vaihe ku ollaan tosi paljon rinnalla. Yölläki 4 kertaa entisen 3 sijaan. Kiinteisiin siirrytään ehkä reilu kuukauden kuluttuu. En oo viel ihan tarkalleen miettiny... ja jotenki ihanaa jatkaa täysimetyksellä jos Safira kasvaa hyvin ja on tyytyväinen.
Tarald, Safira ja synttärijuhliaan odottavat isosiskot Saga ja Sany
meillä ei toistaiseksi syödä muuta kuin rinta maitoa. Smilla täyttyy 4 kk 29.2. olen ajatellut, että seuraavalla kauppareissulla ostan maissivelliä ja aloitetaan 20ml makuannoksia aina+ 20ml edelliseen lisäten. Neiti on jo iso 4kk neuvolassa 8.8kg ja jotain 65+ cm. joten voisi mukkuakin kiinteämmällä sapuskalla yönsä paremmin. Esikko ainakin rauhoittui huomattavasti kun sai yöunille velliä mahan täyteen. Nyt herätään syömään 3 kertaa yössä 22-08 välillä.
Toinen parempi syy on että minulla alkaa koulu maaliskuun puolessa ja olisi mukava jos tyttö nukkuisi yönsä ilman 3 yösyöntiä. Saa nähdä!
G
Pitkästä aikaa on taas hetki omaa aikaa=)
ENSIKSI GALLUPPIIN:
Korvikkeella mennään ja iltaisin parin viikon ajan myös vellillä(nukkuu paremmin) .Kiinteet aloitetaan parin viikon päästä kun tytsi 4kk.
Tyttö siis nyt 3,5kk, tarttuu esineeseen , kääntyy kyljelleen ja melkein masulleen, mutta käsi jää vielä estämään kääntymistä.
3kk neuvolassa mitat oli 6050g 59,5cm
RILA:Läiskästä korvan takana neuvolantäti sanoi että ei kiirrettä näyttää , mutta kun olin huolissani sain ensiviikolle ajan lääkärille=)
katsotaan sit mitä lääkäri sanoo. Ihan kuin läntti olisi ruvennut pienenemään vähäsen , mutta nousemaan koholle..? onkohan tyypillistä?
Viikon neiti on ollut kiukkuinen ja nyt flunssaa, lämpöä, masu löysällä ja arvatkaapas mitä sieltä suusta tänään löytyi HAMMAS , onkos muilla jo hampaita? Ei sitä nyt vielä näkynyt, mutta kolisi lusikka suussa ja terävältä tuntui!
Nyt pitää mennä kattomaan Lkoodi =)
pähkinäneito tyttö 15.11.2007 poika 29.11.2004
tervehdyksiä oulustakin...
hui,onpas aika taas kulunut enkä oo tänne ehtiny hirveesti kurkkimaan...nyt sitten koitin pikaisesti lukea viime vkon ja tän vkon tarinoita...:)
gallupiin: rintamaidolla mennään meilläkinnyt ihan täysin...pari eka kuukautta oli korvikettakin välillä jos isabella oli vaikka jonkin aikaa mummulla hoidossa tai jos isukki syötti yöllä ja anto mun nukkua...en oo ottanu ressiä tosta syötöstä...pääasia et kasvaa ja voi hyvin...nyt kuites oon viimesen kuukauden syöttäny pelkästään rintamaitoa. näin jatketaan ainaki vielä kuukausi ennenku aletaan kiinteitäki antaan. :) ei ressiä. :)
mitäs muuta...nukkumisesta...isabella nukkuu tosi hyvin yöt...menee puolen yön aikaan nukkuun ja herää ekan kerran 6-8 aamulla...sit vielä sen jälkeen nukkuu jotain 3-5 tuntia :)...ihana apu kyl siitä ollu...varsinkin kun oon ns. yksinhuoltajana vieläkin kun mies on tukholmassa töissä :P toivottavasti yöt jatkuu noin, koska en tunne sit itteäni niin väsyksi :)
hih...me osallistuttiin oulussa päivänsädekisaan tai siis isabella osallistu..oli sillon vaan pari kk vanha...ihania kuvia tuli ja maaliskuun ajan on sit kuvat esillä www.kerasenkuvaamo.fi -sivuilla ja näyteikkunassa :) toivottavasti voittais :) hihi...
mutta...anteeksi omanapaisuus nyt. toivottavasti ehtis kirjotella tänne useamminki :)....oikein mukavaa alkanutta vkoa kaikille marrasmasuille!!
malaika ja isabella 3kk :)
En mäkään enää Safiran synnyttyy oo ollu kovin aktiivinen mut missä kaikki muut on vai enkö vaan oo huomannu uutta pinoo?
Safira nukahti taas syliin tissille niin ku lähes aina. Illat on ihanan rauhallisii eli neiti syö edelleen rintaa usein ja tykkää kelliä koko illan sylissä. Onneks isinki syli kelpaa ;)
Tänään oli esikoisen 6v synttärit ja käytiin luistelemassa jäähallissa yleisöluisteluvuorolla. Oli muuten eka kerta sekä esikoiselle et keskimmäiselle ja kivasti meni kymmenistä kaatumisista huolimatta :) Safiraki oli niin nätisti eli nukku vaunuissa koko tunnin ajan.
Huomenna onki jännää ku ollaan mä, mies ja Safira kolmistaan kotosalla. Saga ja Sany pääsee mun veljen perheen kaa kattomaan Muumi-jääshowta synttärilahjaks. Että tytöt oottaako jo täpinöissään. On varmaan outoo olla kolmistaan ku ei olla koskaan oltukaan. Jospa sitä sais romantiikan kukkimaan ku ei kertaakaan oo vielä kukkinu synnytyksen jälkeen. Mitenkäs muilla menee romantiikan puolella eli onko jo elämää makkarissa?
Tarald ja sylissä nukkuva Safira
Meillä viime yö nukuttiin 22-08 ja sitten söi ja heräs vasta yöunilta kun tultiin esikon lastenjumpasta 11.30=) päiväunia ei oo oikeen nukkunut mutta tänään nukkui nekin yhdet 3h ja yhdet tunnin unet=) TULISPAS TÄMMÖNEN RYTMI JOKA PÄIVÄLLE=)
Oon hurahtanu taas tvn orjaksi Saltut elämät, unelmien poikamies , g-piste, asunto ja remppaohjelmat, tuntemattomat , lauantain kohokohta huuma ja jo INNOLLA ODOTAN TANSSIVIA TÄHTIÄ=) Mitäs te muut seuraatte?
Aamulla kun mentiin ladylinelle lastenjumppaan kävin itse kehoanalyysissä, painoindeksi oli 27,5=ylipaino ja se mitä mietinkin kehon nesteprosentti oli 50% joka norm.olis 10-15% eli jollain pitäsi neste saada pois niin alkais hoikistumaan VINKKEJÄ??
RILA:Kiitos vielä vastauksista,hiukan jo helpotti!=) Kaikille joille olen länttiä näyttänyt ovat ilmeiltänsä olleet kauhistuneita mutta kuitenkin sanoneet että tuskinpa mitään vakavaa! kukaan ei ole vielä vastaava nähnyt tai ainakaan ei ole sanonut!keskiviikkona meillä on se neuvola, kirjoittelen sitten mitä sanottiin!
MALAIKA-VAAVI: En tiedä mistä mulla mielikuva ettei saisi, meillä vauvel aika lötköpötkö vielä, jos itse pönkää niin varmasti se sitten ok=)
TARALD: Ihanaa iltaa teille kolmisin=) Jos nyt oikein muistan kyselit onko jo muilla ollut romantiikkaa!! Kunnon romanttisiin iltoihin ei ole aikaa, mutta kyllä täs on toisia jo hellitty parisen kuukautta hyvin fiiliksin=) IHANAA KUN EI OLE SITÄ JUMALATONTA MAHAA EDESSÄ=)
pähkinäneito tyttö synt 15.11.2007 ja poika synt 29.11.2004
Heps taas...ehtii tännekin hiukan kirjottelemaan ;)...Isabella nukahti puol tuntia sitten...on tän viikon nukkunu aivan mahtavasti! :D Aina mennyt nukkumaan jotain puol 12-puol 2 ja nukkunu aamu 7-9 asti :D...sit vielä siinä kun olen syöttäny niin ottanut vielä muutaman tunnin tirsat..;) jatkuispa tosiaan aina tuolla rytmillä :D Mikä autuus :D hehe...saa nähä kuin kauan kestää kun ne hampaatki alkaa pian jo tulemaan kuites...:P :)
Tarald: kiitos onnitteluista...oli kyllä supertylsä päivä mulla kun ei ollut edes mitään kakkuja tai sellasta eikä vieraita käynyt muuta kuin pari kaveria :P Oma mieskin siellä kaukana Tukholmassa...:P Kyselit romantiikasta...meillä kyllä on jo muutamaan otteeseen ollut todellakin romantiikkaa hyvin mielin :) Oli jo vähä reilu kuukauden jälkeen synnytyksestä. " Eka" kerta oli kyllä vielä vähän tökeröä, koska mun leikkaushaava oli vielä vähän niin ja näin ja muutenkin maha oli tosi kipee... Toivottavasti oli teilläkin ihana ilta kolmistaan!!
Nyt alkaa itelläkin uni painamaan silmään, joten taidan lähtä nukkumaan ja toivon, että jälleen on pitkä ja levollinen yö :) Ja eikä mulla ole mitään syytä olla edes valveilla, kun oon yksin ja lapsukaiset jo nukkuu....
Mutta jatketaan taas myöhemmin...oikein mukavaa viikonloppua kaikille!!
Malaika ja Isabella 2,5kk
Meillä on huomenna taas vauva-jumppa. On kiva käydä moikkaamassa muita äitejä ja vauvoja. Adakin katselee mielellään muita vauvoja. On muutenkin kiva, kun siellä lauletaan niin voi ehkä jäädä tän kauden jälkeen jotkin sanat jopa mieleen... :-) Harrastatteko muut jo vauvan kanssa jotai, jumpaa, vauvauintia?
Meillä hymyillään jo kovasti ja vatsavaivat on jo taaksejäänyttä elämää (koputtaa puuta!!!). Cuplatonia ollaan syöty muutaman päivän ja tuntuu, että se on auttanut. On paljon masussa ilmaa pienellä...
Yöt tosiaan alusta asti herätty vain yhdellä syötöllä ja mennään nukkumaan 23-24 ja herätään 8-9. Makoisasti nukutaan (muutamia poikkeuksia, tietty)
Lemmentouhuista kans kyseltiin... Meillä ei oikein ole yritykset onnistunut. Mulla on varmaan limakalvot niin heikossa hapessa, että tuntuu, ku happoa kaadettas viemäriin, ku pensseli tulee sisään. Ajateltiin (ajattelin) odottaa vielä.. Toivotavasti ei koko imetyksen ajan oo samoin!!! Kyllä siitä itsekin haluaisi jo nauttia. Onko muilla samanlaista kokemusta?
PikkuK ja Ada 2,5kk
Meillä on tänään 3kk:den neuvola 12.30. Saa nähdä miten poika on kasvanut.
Aloitin perjantaina pojalle antamaan kiinteää ruokaa. 7.2 tuli 3kk:tta täyteen niin nyt on alettu opettelemaan nielemään ja käsittelemään kiinteää evästä. Mulla ei enää maito riitä niin lisämaitoa on pakko ollut antaa. Ihmettelin noin viikon että miksi poika itkee kauheasti ennen nukkumaan menoa päivisin ja iltaisin. Päiväunet ovat pidentyneet, mutta yöllä herää syömään ainakin 4 kertaa 12 tunnin aikana. Pisin aika,minkä poika nukkuu yöllä on 4 tuntia ja se on se eka pätkä lisämaidon jälkeen. Nyt aamulla yritin lypsää maitoa,mutta tuli vähän pullon pohjalle. Helpotus on kun tietää että ruuan vähyydestä poika kitisee ja itkee välillä.
Puhetta on ollut sänkyhommista. Pelkäsin eka kertaa, vähän niinkuin kauan sitten sitä todella eka kertaa. Onneksi pelko oli turha. Paikat eivät olleet kuivat,mut välilihan leikkauksen arven reuna oli jännän tuntoinen. Ovat kait ommelleen yhden tikin verran pienemmäksi.
Piti ottaa jo 70 cm vaatteita pojalle käyttöön. Onhan ne vähän isot. 60-62cm vaatteet ovat lyhyet ja todella naftit.
Nyt täytyy ottaa toinen kuppi teetä tälle aamulle,kun poikakin nukkuu aamu-unia.
-tulppa ja poika 7.11-
meillä oli tossa aamulla 3kk neuvola ja hyvin oli Rasse taas kasvanu, nyt oli 5730g ja 59,8cm pitkä (synt.2850g ja 46cm). Samalla saatiin rokotukset ja herra ei sanonu pistämisestä mitään mutta kun pistettiin laastaria niin sitten meni suu väärinpäin :)
ohjeeksi saatiin alottaa perunan syönti parin viikon päästä kun maito ei pelkästään oo enään hetkeen riittäny ja vellistäkään ei oo ollu paljoon iloo, herää silti yöllä parin tunnin välein syömään. meillä kun on vähän vilkkaanpaa sorttia toi poitsu, hereillä ollessaan ei meinaa olla paikallaan hetkkeekään, kädet ja jalat menee kokoajan, eilen käännyttiin ekaa kertaa mahalta selälleen, selältä mahalleen käännyttiin kun oli 2kk.
sylissä koittaa punkee istuun kokoajan, " vauva-asento" ei ole yhtään kiva.
Tässä kauhulla odotellaan et saako Rasmus tän flunssan minkä ite sain eilen ja miehellä ollu jo 3 viikkoo, olo on näin suomeks sanottuna perseestä kun nenä vuotaa kokoajan ja mitään ei jaksais mut eiköhän tää tästä...
Sänky hommista oli tossa ollu puhetta, meillä on ollu " romantiikkaa" odotusaikaankin verrattuna aikas vähän, on jokseenkin väsyny iltasin mut kyllä sitä välillä pääsee tunnelmaan :)
jaahas poika heräs pihalla joten täytyy mennä
möhö ja rasse 3kk (synt.9.11)
Meillä kahden kuukauden ja viikon neuvolassa mitat: 55,5cm ja 5900kg. Kasvukäyrä miinuksella ja paino plussalla. Lyhyt, mutta paksu tyttö! :-)
Kaukapoimut ovat nyt ongelmana, kun neidillä niitä löytyy! Hankalaa on pitää puhtaana ja kuivana. Tänään oltiin aamupäiväkylvyssä ja sen jälkeen yritin kuivata poimuja ja huudon säestämänä sain suhteellisen kuivaksi. Yhdessä kohtaa oli kuitenkin oikein punainen ja hieman verestävä kohta. Soitinkin tutulle lääkärille ja käski laittaa talkkia tai perunajauhoja vaan. Toivottavasti paranee!
Rytmi on jo selkeytynyt. Aamulla herätään 9-10. Ulos nukkumaan klo. 12-13 ja siellä nukkuukin kolme tuntia. Muita päikkäreitä ei ota, ellei nukahda sitteriin yms. Nukutaanko muilla vielä illalla toisia päikkäreitä? Meillä vauvuissa nukutaan kuitenkin ainoastaan pitkästi ja hyvin, vauva on pirteä yleensä 23 asti...
Rila: Meillä kestoillaan kokonaan. Öisin joskus kerttikset. Mun äiti on tehnyt vaippoja laadukkaista kankaista. Taskuvaipat ovat osoittautuneet loistaviksi. sellaiset missä kiinni pul-kuori. Eivät ole niin massiivisia,kuin äitiyspakkauksen kuori+vaippa. Ä-pakkauksessa on sitäpaitsi ihan liian leveä vaippa meidän tytölle. Yöksi tai päikkäreille fleesekuoritaskuvaippa ja babyidean pitkät villahousut. Ja Avot! Ei tuu läpi isokaan pissa! Malli on tärkeä! Ihanaa, kun on joku (äiti), ketä jaksaa tehdä vaippoja ja on itsekin niihin ihan hurahtanut. Suosittelen kestoja. Ovat nättejä ja itse ainakin tykkään pelata niiden kanssa. Puhumattakaan niistä jätevuorista, mitä kertakäyttöisistä tulee. Me ollaan ostettu koko aikana (2kk) kaksi vaippapakettia. Ja pari kakkos koon vaippaa meni just roskiin, ku ei ollut tullut käytettyä eikä mahdu enää. Tuli siitäkin huono omatunto heittää niitä sinne, heh. Luonnonmukaisilla pesuaineilla pestään vaippapyykki joka toinen päivä. ihanaa!