löysä vatsa raskausoireena?
Olen viikolla 6 raskaana ja pahoinvointia ei ole, toisinaan pyörryttävä olo, mutta ei muuta. Maha on kuitenkin päivittäin sekaisin ja mietin voiko se olla raskaudesta johtuvaa. Onko muilla tälläistä?
Itselläni on ärtyvä paksusuoli muutenkin ja se voi olla sitäkin, mutta kun nyt olen raskaana niin mietin olisiko siitä ärtynyt...
Kommentit (3)
Nyt olen jo loppuviikoilla, mutta löysä vatsa on vaivannut pitkin matkaa - ja myös edellisessä raskaudessa. Neuvolasta lähettivät mm. keliakiakokeisiin, jotka olivat negatiiviset. Nyt olen huomannut, että jotkin yksittäiset ruoka-aineet aiheuttavat löysää vatsaa, lähinnä kananmuna ja ruis.
Esim. laktoosi-intoleranssi voi pahentua (ja myös parantua) raskausaikana, ja myös tulehduksillisista suolistosairauksista olen kuullut samaa.
Yleensä puhutaan vain ummetuksesta raskauden aikana, mutta itselläni ongelmat ovat olleet aivan päinvastaisia :)
" Kiva" että muillakin on tätä,etten ainoa maailmassa ole. Saanko kysyä onko teillä lapsia ennestään? Itsellä kaksi ja juuri mihinkään ei uskalla niiden kanssa lähteä kun ei tiedä koska tarvii rynnätä vessaan =(. Miten teillä on tämä järjestetty vai luotatteko vaan vatsaanne? Mulla lapset niin pieniä että eipä niitä mihinkään voi jättää siksi vessakäynnin ajaksi...
Mulla oli vkot 5-10 maha aivan löysällä, siis niin pahasti että jouduin pariks yöks tiputukseen, kun kuivuin niin pahasti. Mulla myös tuo paksusuoli-probleema, mutta epäilivät ties mitä kamalia tauteja mm. listeriaa ja salmonellaa, mutta kun kokeet tuli takaisin negana, niin meni sitten vatsan sekaisuus raskauden piikkiin. Ja tietty kun vatsa alkoi toimia normaalisti, alkoi sitten pahoinvointi, jota kesti viikolle 15... Mutta olen lukenut jostain netistä, että alkuraskaus tosiaan saattaa pahentaa merkittävästikin tuota ärtyvää paksusuolta.
Keskiraskaus menikin sitten ihan oireettomasti, ja nyt näinä viimeisinä viikkoina ongelma on taas palailemassa.:( Kannattaa juoda paljon nestettä, ettei sinne tippaan tarvi lähteä, jos niin pahaksi yltyy. Oli muuten mukavaa kesällä käydä " kakkosella" pahimmillaan 15 kertaa päivässä...:(
Valentine rv 38+2