Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ovatko muutamat savut tuopakasta kuinka vaaraksi masuvauvalle?

14.01.2006 |

tiedän kyllä että tupakointi on vaaraksi. Olen muutaman kerran polttanut raskauden aikana parit henkoset. tietenkin jälkikäteen hirveän huono omatunto. ovakto nämä henkoset miten vaarallisia?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli älä enää ota yksiäkään henkosia. Turha enää murehtia mennyttä kun sille ei enää voi mitään.

Tiesitkö, että on katsottu ultraäänellä sikiötä kun äiti on tupakoinut. Sikiö alkaa liikehtiä levottomasti kun äiti vetää henkoset ja sikiön liikkeet lakkaa sitten puoleksi tunniksi. Tästä saa hyvän käsityksen mitä vauva tykkää äidin polttamisesta. Kaiken lisäksi vauvan keuhkot ovat kehittymättömät. Äiti voi tupakoinnillaan saada jo pysyvää vauriota syntymättömän lapsen keuhkoihin. Tyttölapsella äiti voi tuhota hänen munasarjojaan tupakoimalla, eli hän voi aiheuttaa tulevalle lapselleen lapsettomuutta. Tässä on minusta niin merkittäviä asioita, että jospa pysyisit savuttomana loppuraskauden ajan. Tsemppiä! Vauva on sen arvoinen!

Tytteli-83 rv 18+5

Vierailija
2/12 |
14.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan varmasti ja kannattaisi todella pysyä tupakoimatta koko raskauden ajan. En todellakaan halua rohkaista tupakoimaan, mutta olen minäkin siskoni kanssa elossa, vaikka aikoinaan äoitini poltti reilusti koko raskauden ajan. Neuvolasta sanoivat minulle muutama kuukausi sitten, että ei ne muutamat henkoset varsinaisesti maailman vaarallisin asia ole....kun kerroin sortuneeni maistamaan. Yritetään pysyä kaidalla tiellä, sitten myöhemin, kun on kyseessä vain oma terveys, niin asia on eri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siitä kannata yöuniakaan menettää.Itse olen kova kessuttelija muuten,mutta raskaus ja imetysajat olen aina ollut polttamatta.Kuitenkin olen sosiaalipolttajana varmaan tupakan kuukaudessa tai kahdessa polttanut joka raskaudessani enkä suostu siitä kyllä huonoa omaatuntoa potemaan.toki tiedän tupakoinnin vaikutukset sikiöön ja itseeni.Olen myöskin ottanut tietoisia bakteeritartuntariskejä syömällä tuorejuustoja ja graavilohta.Taidankin olla siis melkoisen edesvastuuton äiti...Ajattelen kuitenkin olevani pikemminkin maalaisjärjen omaava normaali ihminen,normaaleine hallituine heikkouksineni.Amen.

Vierailija
4/12 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin ompa muutama tuttuni poltellut loppuun asti kun neuvolassa on sanottu että tupakan polton lopettamisesta aiheutuva stressi raskaus aikana on paljon pahempi ja lisää enemmän riskejä kuin tupakka. Toiseks muutamat henkoset saa raskaus aikana tahtomattaan passiivisestikkin, ja ellet asu keskellä metsää nii tuskimpa kaupunkien ilmansaasteetkaan kovin hyvää tekee.

Vierailija
5/12 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin siitä haittaa on, jos muutaman kerran on parit henkoset ottanut. Eri asia, jos polttaa koko raskausajan monta tupakkaa päivässä - siitä voi jo olla haittaa.

Siitä, että stressaa ja miettii niitä muutamia henkosia ja potee huonoa omaatuntoa, voi olla oikeasti enemmän haittaa kuin niistä henkosista. Itekki muutaman kerran oon raskausaikana maistanut tupakkaa, mutta siitä tuli niin huono omatunto, että aattelin, että saa loppua kokonaan. Tuskin alan enää polttaan raskauden jälkeenkään - jos voin olla 9kk ilman, niin voin olla myös sen jälkeen ;).

Vierailija
6/12 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse polttelin satunnaisesti raskauden alussa, mutta vkosta 12 alkaen kessuttelu jäi kokonaan pois. Omatunto soimasi aina, vaikka ei olisi polttanut kuin yhden tupakan kokopäivänä. Ekan ultran jälkeen jäi sitten koko touhu pois. Mä sanoisin, että vain kokonaan pois, turhaan kiusaat itseäsi ja vaavia niillä muutamilla savuilla ja eihän se terveellistä ole. Munkin oli helppo lopettaa kokonaan kun poltin niin vähän, jälkikäteen kaduttaa edelleen alkuraskauden aikana polttaminen. On tosin mullakin tuttuja jotka on polttaneet ihan viimeiseen saakka ja lapsi on ollut ihan terve, yms. ja paha sitä on ketään tuomita kun itse on tehnyt samoin :) Kukin taaplaa tavallaan.

Sasuliini 37+2

Vierailija
7/12 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttavani, joka poltteli koko raskauden ajan synnytti pojan. Poika syntyi normaaliaikaan, mutta koko oli hädin tuskin 2,5 kg. Pojalla oli myös paha astma koko vauvaiänajan eikä kokonaan ole hellittänyt vieläkään (poika nyt 5 v.). Poika ei ole myöskään kasvanut ns. normaalitahdissa, vaan on edelleen melko pieni. Ruokahalu pojalla on olematon.

Tuttava synnytti kaksi muuta lasta myöhemmin, joiden aikana ei polttanut. Lapset olivat syntyessään reilusti yli 3 kg ja molemmat kasvaneet hyvin. Myös ruokahalu pienemmillä lapsilla on hyvä eikä muitakaan ongelmia ole ollut.

Ei voi mitään, mutta kyllä väkisinkin tulee mieleen, että tupakalla oli osuutta pojan astmaan ja muihin ongelmiin.

Ovatko ihmiset todella niin itsekkäitä, että asettavat lapsensa alttiiksi jollekin nautintoaineelle raskauden aikana??? Itse saan potea omantunnon tuskaa, kun maistan pienen suullisen kuohuviiniä.

En halua loukata ketään sauhuttelijaa, mutta haluan vaan herättää vähän pohdiskelua niissä ihmisissä, jotka vielä väittävät, että tupakoinnissa ei ole mitään vaaraa sikiölle. Näin myös tuttavani " puolusteli" tupakointiaan esikoistaan odottaessaan.

Vierailija
8/12 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niin eipähän tarvitse tuntea huonoa omatuntoa niistäkään. En polta ja olen huonosti tutustunut tupakan (haitta)vaikutuksiin odotusaikana, mutta päinvastaisia kokemuksia kuin edellisellä kirjoittajalla on lähipiirin tupakoitsija-äideistä. Entinen esimieheni poltti kuin korsteeni kummassakin raskaudessaan ja sai siitä huolimatta täysin terveet tytöt. Tätä nyt en kerro kannustavana esimerkkinä...

Vierailija
9/12 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt ihmeessä ala pelottelemaan ap:tä jollakin astmalla, jos on vet6änyt muutaman henkosen tupakasta! Herran Jumala. Minä asun pk-seudulla isossa kaupungissa, jossa hengitän päivittäin satoja myrrkyjä elimistööni! Siinä ei paljoa muutamat röökihenkoset paina! Astma on toki varmasti seurausta raskaudenaikaisesta polttelusta, mutta kaipa siihenkin vaaditaan ainakin se 10 tupakkaa/päivä, jotta saa todellisia haittoja aikaan.

Älkää olko niin kamalan neuroottisia kaiken suhteen, hyvät äidit!! Suomessa vouhotetaan nyt joka asiasta ja raskautta pidetään enemmän sairautena, kuin normaalina olotilana. mm. Ranskassa on lähinnä poikkeus, ettei äiti sauhuttelisi raskauden aikana, myös ruokapunaviinit kuuluvat lähes päivittäiseen käyttäytymiseen. Ja ihan terveenä sielläkin lapset syntyy!

En tietenkään ole polttamisen kannalla. Ei, pois se minusta. Mutta tuollaiset pienipainoisena syntymiset ja astmat kannattaa enemmin jättää mainitsematta, kun ap nimenomaan sanoi polttavansa muutamat henkoset. Turhaa stressata enää moisesta pinestä teosta.

Ja totta sekin, että jos vaikka kerran viikossakin käyt kahvilla tai ulkona syömässä esim. kavereittesi kanssa, saat luultavimin enemmän pasiivisesti tupakasta haittoja kuin että polttaisit muutamat sauhut silloin tällöin.

aamen.

Vierailija
10/12 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä minulla on melko vastustava asenne tupakkaan. Lopetin itse yli kolme vuotta sitten polttamisen ja nyt teen opinnäytetyötä tupakasta. Olen lukenut niin paljon erilaisia tutkimuksia, että olen melko kärkkäinen tupakan vaarojen suhteen.

Nro1: Siis niistä muutamista henkosista ei varmasti ole mitään haittaa. Älä siitä pode huonoa omatuntoa missään nimessä. Kysymys onkin nyt siitä mitä teet tulevaisuudessa.

Nro2: Minua hieman ärsyttää nämä kommentit, että on se ja sekin polttanut raskauden aikana ja lapset ovat ihan terveitä. Anteeksi vaan, mutta se on monelle juuri tapa selitellä polttamistaan ja saada siitä siten hyväksyttyä. Lapsille tulee monesti vasta kouluiässä ongelmia äidin tupakoinnista. Keskittymis- ja oppimishäiriöt ovat niitä tavallisimpia tuon pienipainoisuuden kanssa. Älkää siis please puolustelko tupakointia!

Tuohon tupakka/punaviini/seurusteluasiaan: Punaviini on tutkitusti terveellistä pieninä määrinä. Tupakasta ei ole ihmiselle mitään hyötyä! Ja nämä, että on parempi polttaa kuin olla polttamatta, ettei äidille tule stressiä, on puppua! Voisin uskoa lääkärin sanovan näin, jos äidillä on masennustapumusta ym. Tupakointi on aina vaarallisempaa! Stressiin ja hermostuneisuuteen voi käyttää nikotiinikorvaushoitotuotteita, jotka vähentävät vieroitusoireita.

Vielä yksi fakta loppuun. Jos äiti polttaa raskausaikana, niin on erittäin todennäköistä, että vauva on syntyessään nikotiiniriippuvainen ja kärsii vieroitusoireista. Tällainen lapsi on usein itkuisempi.

Vaikka kuka ajattelee tupakasta mitä niin on ihan turha sanoa, etteikö siitä olisi mitään haittaa! Varsinkaan raskauden aikana. Äidillä on lapsestaan suuri vastuu. Hän voi jo aloittaa vastuunoton raskausaikana pitämällä huolta sikiön hyvinvoinnista.

Tytteli-83

Vierailija
11/12 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutamat henkoset pahaa tekee,mutta jatkossa kannattaa miettiä monta kertaa ennen kun sytyttää! eihän se ole edes terveellistä ollenkaan. itse lopetin kun tulin esikoinen ilmotti tulostaan,nyt en polta ollenkaan enään. sitte tunnen henkilön joka poltti raskaus ja nyt myös imetys ajalla niin lapsi on levoton,narisee koko ajan..että kyllä siitä oireilua seuraa..

Vierailija
12/12 |
15.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kannata muutaman henkosen takia toisia pelotella. Minäkin kauhusta jäykkänä esikoistani odotellessa poltin ainakin 2 tupakkaa joka päivä. No kun synnyttämisen aika tuli, niin pelkäsin pirusti minkälainen " paholainen" sieltä nyt tulee, kun oltiin niin kovin syyllistetty.

Mutta nyt poika kohta 6 v. eikä MITÄÄN allergiaa, astmaa tms. Joten ei kai se sanottua ole että jokaisen lapsi jonka äiti tupakoi raskausaikana, tulee väistämättä pieni ja allergisoiva. Ja syntyessään ( rv 40+3) esikoinen oli 3460g ja 50cm. Jotenka en yhdy siihenkään, että pieni vauva tulee...

Ja nyt toinen vauvani, jonka odotusaikana myös tupakoin, syntyi myös rv 40+3 ja oli 52 cm ja painoi 4130g. Ihana terve vauva onkin ja nyt 4kk:n ikäisenä painaa yli 10 kg.

Kuinkahan isot vauvat mulla olisikaan olleet, jos en olisi polttanut?? =)

Tokihan tiedän, ettei se hyvää vauvalle tee, mutta tosiaan se lopettamisen stressi olisi varmaan ollut pahempi vauvalle ja luultavasti avioliitolle... =)

- Tartsa -