Aivan uskomatonta että todella suuripalkkaiset perheet saavat lapsilisää
tuota tuloketjua lukiessani olin aivan ihmeissäni, jos perhe tienää 10 000e kuukaudessa, niin mihin he tarvitsevat lapsilisiä? moni ei edes tiedä paljonko se lapsilisä on.
Suomessakin on hirveästi todella suuripalkkaisia perheitä (yksinhuoltajiakin), miksei heiltä voida ottaa lisää pois ja jakaa pienempituloisten kanssa? uskon että moni todella hyvin tienaava haluaisi tämän pienen summan lahjoittaa huonompituloisille
voivat vain arvailla miltä tuntuu kasvattaa 2 lasta yksin sossun tuilla, käteen ei jää oikein mitään
Kommentit (35)
Mitä se sua haittaa, jos paljon veroja maksavat saavat nuo lapsilisät? Kyse on tulontasauksesta lapsellisten ja lapsettomien välillä ja niiden tarkoitus ei ole muodostaa tuloloukkoja. Okei, jotkut saa 10000 Euroa/kk nettona. Suurin osa ei lapsiperheistä saa tuollaisia summia. Ja jos ne olisivat tulosidonnaisia, niin sitten se raja olisi niin alhaalla, että keskituloiset tavisperheet menettäisivät ne. Ajattele, sinä saat sentään ilmaiset hoitopaikat lapsille toisin kuin toiset. Tuplaprogressio pitäisi poistaa ja yksikään yhteiskunnan palvelu ei saisi olla maksullinen tulosidonnaisesti. Tulovero tasaa, toista tasausta ei tarvita.
Joskus ärsyttää kaltaisesi ihmiset... miksi teet niitä lapsia, jos et pysty elättämään?
Mutta onneksi maksamamme verot sentään kelpaavat, vai?
En todellakaan halua kaltaisillesi lajoittaa yhtikäs mitään, halveksin valittajia!
ja tiedän, että saamme satasen lapsilisää ja se ropsahtaa tilille kuun lopulla.
Siis että rikas lapsellinen lääkäri saa tukea mutta ei rikas lapseton lääkäri (noin niinkuin esimerkiksi).
Pienipalkkainen lapsellinen siivooja saa lapsilisän muttei pienipalkkainen lapseton siivooja.
.
Mitä se sua haittaa, jos paljon veroja maksavat saavat nuo lapsilisät? Kyse on tulontasauksesta lapsellisten ja lapsettomien välillä ja niiden tarkoitus ei ole muodostaa tuloloukkoja. Okei, jotkut saa 10000 Euroa/kk nettona. Suurin osa ei lapsiperheistä saa tuollaisia summia. Ja jos ne olisivat tulosidonnaisia, niin sitten se raja olisi niin alhaalla, että keskituloiset tavisperheet menettäisivät ne. Ajattele, sinä saat sentään ilmaiset hoitopaikat lapsille toisin kuin toiset. Tuplaprogressio pitäisi poistaa ja yksikään yhteiskunnan palvelu ei saisi olla maksullinen tulosidonnaisesti. Tulovero tasaa, toista tasausta ei tarvita.
Joskus ärsyttää kaltaisesi ihmiset... miksi teet niitä lapsia, jos et pysty elättämään?
On tutkitusti todettu, että jos yhteiskunnan hyväosaisilta poistetaan jokin universaali etuus, niin ennen pitkää yleinen kiinnostus kyseistä etuutta kohtaan loppuu ja näin ollen etuus joko poistetaan tai ainakaan siihen ei tehdä tarpeellisia korotuksia. Eli siis ihan hyvä että lapsilisä on sellainen universaali etuus, jonka kaikki saavat ilman tulosidonnaisuutta. Näin voidaan ainakin olla varmoja, että sitä ei heikennetä vaan ennemminkin tarkastetaan aika ajoin ylöspäin.
tuntuu vain tyhmältä että on olemassa sellainen tuki, mitä saa myös sellaiset ihmiset jotka eivät sitä tarvitse, kun niitä ihmisiä on paljon joille se esim 50e kuussa lisää olisi todella iso raha
sossun rahoilla kun ei eletä, ja olen opiskelija, en voi mennä töihin. Nyt on vain sossun rahoilla elettävä siihen asti että valmistun, ja kyllä, kun tienaan valmistuttuani 3000-4000e kuussa, voisin hyvin antaa lapsilisän pois
Eihän sitä ole pakko hakea ja jos hakee niin sen voi vallan mainiosti lahjoittaa huonompituloisille suoraveloituksena omalta tililtään joka kuukausi.
Jos lapsilisiin tulisi joku tuloraja niin se tarkistusrumba maksaisi aivan älyttömästi. Ei maksaisi vaivaa, ja ihan älytöntä muutenkin maksaa lapsista tulosidonnaista korvausta pienituloisille kahden eri kanavan ja kahden eri byrokratian kautta kun lapsilukumäärä on jo huomioitu sosiaalitoimiston toimeentulotuessa. Jos lapsilisät haluttaisiin suunnata vain pienituloisille niin ennemmin sitten kannattaisi tehdä niin että poistetaan lapsilisät kokonaan ja maksetaan vastaava summa toimeentulotuen korotuksena niille jotka ovat tarpeeksi köyhiä.
uskon että moni todella hyvin tienaava haluaisi tämän pienen summan lahjoittaa huonompituloisille
joltain muulta pois jos toinen tienaa hyvin. Siis sehän on ihan jokaisen mahdollista tienata ja menestyä, JOS vaan on yritystä ja halua.
Ammatinvalintakysymys ennen kaikkea.
Ja itse, todellakin olen pieni palkkainen., lähes tulkoon kaupankassa, mutta olen onnellinen silti. Ei minua haittaa pätkääkään että lääkäriäidit ja juristit saavat myös lapsilisän, sehän on lapselle se raha, ei vanhempien menoihin.
Niitä kerätään kaikilta jotka tienaa jotain,.
Niiltä jotka tienaa enemmän myös kerätään enemmän. Jos sen lisäksi pois kaikki etuudet, yhä suurempi osuus tilipussista veroihin.
Monet keskituloisistakin antaa jopa lapsilisän verran rahaa kuussa hyväntekeväisyysjuttuihin. Mieluummin todella tarvitseville kun kaupunkien pohjattoman byrokratian pyöritykseen TEe sinäkin niin kun valmistut.
Kaikki kadehtijat. Me hyvätuloiset teemme sen palkkamme eteen tosi paljon työtä ja maksamme tuhansia euroja kuussa veroa. Eli voisinhan itsekin jäädä aamulla kotiin lapsien kanssa ja kadehtisin muilta lapsilisiä tms. Kyllä se on pitkälle tahtokysymys menestyykö noin ylipäätään. Jos sossun luukku on elinkeino pitkällä tähtäyksellä niin kannattaisi tutkiskella omaa pääkoppaansa ja miettiä miksei tee jotain itsensä ja perheensä eteen. Voinhan vaikka ostaa joskus kalliin käsilaukun palkoillani ja lapselle reimatecin. Ei se kenellekään kuulu, mutta itsepähän olen lantit tienannut kovalla työllä.
Minun puolestani lapsilisät voidaan poistaa, jos veroja kevennetään samalla.
Nim. meidän perhe maksoi viime vuonna veroja 60 000 eur eli 5000 eur/kk
Meidän perheen bruttotulot ovat kuukaudessa 12.000 euroa ja lapsilisä siihen päälle kolmesta lapsesta, jaahas olisikohan 350 euroa.
Maksamme veroja kuukaudessa lähes 5.000 euroa. Yhteiskunnalle lastemme päivähoito maksaa tasan 1221 e/kk (3 lasta hoidossa kotona, ja tuon verran saamme siihen tukea). Vaikka meillä onkin kolme lasta, maksamme veroja huomattavasti enemmän kuin saamme tukia/palveluita. (emme käytä esim. julkista terveydenhuoltoa juuri ollenkaan tällä hetkellä) Itse otan lapsilisän tosi mielelläni vastaan ja olen erittäin tyytyväinen että se ei ole tulosidonnaista.
Ja arvaa mitä ei noillakaan tuloilla niin herraksi eletä, että ylimääräistä kauheasti jäisi tässä elämän tilanteessa.
eikä lapsen rahaa? Paitsi tietty jos haluaa rahat lapselle lahjoittaa..
Aivan uskomatonta että todella suuripalkkaiset perheet saavat lapsilisää
Meidän perheen bruttotulot ovat kuukaudessa 12.000 euroa ja lapsilisä siihen päälle kolmesta lapsesta, jaahas olisikohan 350 euroa.
Maksamme veroja kuukaudessa lähes 5.000 euroa. Yhteiskunnalle lastemme päivähoito maksaa tasan 1221 e/kk (3 lasta hoidossa kotona, ja tuon verran saamme siihen tukea). Vaikka meillä onkin kolme lasta, maksamme veroja huomattavasti enemmän kuin saamme tukia/palveluita. (emme käytä esim. julkista terveydenhuoltoa juuri ollenkaan tällä hetkellä) Itse otan lapsilisän tosi mielelläni vastaan ja olen erittäin tyytyväinen että se ei ole tulosidonnaista.
Ja arvaa mitä ei noillakaan tuloilla niin herraksi eletä, että ylimääräistä kauheasti jäisi tässä elämän tilanteessa.
Kyllä hekin käyttävät julkisilla verovaroilla kustannettuja teitä, viemäriverkostoa ym., heidän lapsensa menevät kouluun ja käyvät kirjastossa lainaamassa lukemista kirjaesitelmää varten, kulkevat viulutunneille kaupungin liikennelaitoksen bussilla, saavat opintotukea jne. Ei huolta, on tosi vaikea elää niin ettei käyttäisi mitään julkisia palveluita koskaan ikinä.
mikas on sun mielesta sitten suuripalkkainen? Eli, jos 10000euroa on suuripalkka, niin entas sitten 9500euroa?
Aivan uskomatonta, etta pienituloiset ovat TALLAKIN palstalla vaatimassa aina vaan lisaa ja lisaa ja haukkuvat suurituloisia, unohtaen erittain sujuvasti sen, paljonko se suurituloinen maksaa VEROJA! joilla SINUNKIN lapsi saa ilmaisen koulunkaynnin Suomessa, lapsesi syntyi pienin kustannuksin sairaalassa (vrt. omien lapsiemme synnytyskulut 8000eur ja 3000eur), voit kayttaa neuvolajarjestelmaa (vrt. me maksamme joka kaynnin itse + myos rokotukset)ja saat lapsellesi ilmaiset rokotukset.
Mita viela te oikein tarvitsette? Olkaa "onnellisia" etta Suomessa on hyvatuloisia jotka maksavat veroja niinkin paljon.
Lapsilisa on jokaisen suomalaisen lapsen oikeus, vanhempien tulotasosta riippumatta.
Ja, emme saa lapsilisaa.... ;-)
kun he elättävät sinut ja kaltaisesti. Jos tuntuu ettei sossun tuet riitä niin mene hyvä ihminen töihin.
voivat vain arvailla miltä tuntuu kasvattaa 2 lasta yksin sossun tuilla, käteen ei jää oikein mitään
jokainen perhe voi valita mitä lapsilisillä tekee ap
- lapsen etu on lapsen etu