Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seuraava äiti joka huutaa naama punaisena lapselleen, saa pesäpallomailasta!

Vierailija
31.01.2008 |

Eilen taas yksi tuttu huusi vittu, saatana, perkelettä lapselle jonka ilme ei koskaan värähdäkään. Ei naura, ei kiukuttele, ei itke. On vaan naama peruslukemilla. Äitikin aina nauraa kun omani kiukuttelee, että " ei meidän Kirsi uskalla kiukutella yhtään. Niin olen ollut tehnyt sen selväksi" .

Ei niistä mitään pikkuprinssejä, jotka kiukuttelee koko ajan tarvitse kasvattaa, mutta jos vituttaa niin vituttaa. Jos ei opeta lasta kiukuttelemaan sallitulla tavalla, voi jo ruveta säästämään terapiarahastoon aikuisikää varten.

Lapsen on tärkeää saada ilmaista pettymystään ja tulla hyväksytyksi vaikeidenkin tunteiden keskellä, mutta silloinkaan toisia ihmisiä tai tavaroita ei saa vahingoittaa, se vanhemman tulee estää: ¿Äitiä ei saa lyödä.¿ Tarvittaessa otetaan käsistä kiinni.

Vanhemman haasteellinen, mutta tärkeä tehtävä on ottaa vastaan ja sietää kiukku ja vakuuttaa lapselle, että maailma ei mene rikki, vaikka kiukku saakin joskus vallan. Olennaista on tunne siitä, että oma viha ei tuhoa eikä johda hylkäämiseen. Vanhempi osoittaa sen lapselleen, kun ei itse hermostu, vaan on turvallinen aikuinen ja ikään kuin seinä, jota vasten puskea. Joskus voi olla tervettä nähdä vanhemman suuttuvan, mikä ei kuitenkaan välttämättä vie tilannetta eteenpäin.

Osa lapsista haluaa vaikeiden tunteiden kourissa konkreettiset rajat. He rauhoittuvat esim. tiukassa sylipesässä. Toiset taas eivät kestä tiukkaa kiinnipitämistä. Vanhempi voi sanoittaa lapselle hänen tunnetilaansa: ¿Näen, että sinua harmittaa.¿

Kovuus ja lapsen alistaminen voimalla ja uhkauksilla vaikeiden tunteiden myrskyssä saa lapsen lohduttomaksi ja yksinäiseksi eikä auta häntä ymmärtämään omia tunteitaan. Liiallinen periksi antaminen ei myöskään auta lasta, vaan kasvattaa lapsesta vaativan tyrannin, jonka voi olla myöhemmin vaikea tulla muiden kanssa toimeen.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Virtuaali halaus sulle!*

Vierailija
2/10 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Kovuus ja lapsen alistaminen voimalla ja uhkauksilla vaikeiden tunteiden myrskyssä saa lapsen lohduttomaksi ja yksinäiseksi eikä auta häntä ymmärtämään omia tunteitaan. Liiallinen periksi antaminen ei myöskään auta lasta, vaan kasvattaa lapsesta vaativan tyrannin, jonka voi olla myöhemmin vaikea tulla muiden kanssa toimeen."

Koittaa tässä porskuttaa jotenkin, ei kovin hyväksi kasvattajaksi itseään tunne. Virheitä tulee vaikka kuinka yrittää. neljän lapsen kanssa joskus väsyneenä tulee huudettua turhaan, tai siis huuto on yleensä aina turhaa.

Se vanha nelikenttä-tutkimus kuitenkin osoittaa, että kasvatuksessa:

pahinta on:

1. heitteille jättö

2. lelliminen toisiks pahinta

3. ankara kasvatus antaa jo paremmat puitteet elämälle

4. paras on auktoritaarinen luottamukseeen perustuva.

3. kohtaan ei kuulu väkivalta, vaikka tuo raja on hämärä. Minulle syliote oli pahempaa väkivaltaa kuin pieni tukkapölly, joka oli ihan ok :)

Minun opekin tukisti minua joskus :D - en pelännyt, enkä kannellut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lellipennuilla on tutkimusten mukaan hankalampi tulla toimeen kuin ankaran kasvatuksen saaneilla.

Vierailija
4/10 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

taisi mennä sun ajatuksesi metsään,ainakin mun kohdalla

Vierailija
5/10 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi täyttää 6-vuotta. Kuinkas vanha sinä olet?

Vierailija
6/10 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun uhkailee pesäpallomailalla...

Vierailija
7/10 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on surullinen näky. Tunteiden osoittaminen on 0 ja ne vaikuttaa ihan ressukoilta raukat.

Vierailija
8/10 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtäkään en ole nähnyt. Omille lapsilleni olen huutanut pää punaisena vaikka miten monta kertaa, mutta valitettavasti se ei ole ainakaan heidän kohdallaan hillinnyt tunteiden ilmaisua vähääkään. Ovat kaikesta huolimatta hillittömän temperamenttisia, eli olisivatko vielä pahempia jos en olisi huutanut?

Vierailija
9/10 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

unohtui vaan ap:ltä mainita että teksti on ainakin osin kopioitu mll:n nettisivuilta.

Vierailija
10/10 |
31.01.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ihmettelin, että mitä opasta se siteeraa..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä