Miksi lapsenne syö suklaamuroja?
Ihan uteliaisuuttani kyselen. Mun mielestä ne on aika epäterveellisiä, muroissa yleensäkin on suurimmassa osassa aika paljon sokeria. Ja se ei ole mikään puolustus, että " ei se meiän lapsonen suostu muutakaan syömään" . Niin no, miksi on pitäny totuttaa suklaamuroihin? Eikö terveellisempi vaihtoehto olis sit jotkut muut murot (joissain All bran -muroissa ainakaan ei oo juurikaan sokeria, siis niissä runsaskuituisissa) tai sitten vielä parempi, puuro?
Meidän reilu 1 vuotias poika syö aamu- ja iltapalaksi kaurapuuroa muutaman hedelmäsose-teelusikallisen kera. Muroja (varsinkaan mitään suklaisia " höttösiä" ) en aio tarjota pitkään aikaan.
Kommentit (41)
Meillä lapset syövät vaihtelevasti aamu-ja iltapalaksi juuri niitä suklaamuroja/kaura/manna/riisi/marjapuuroa/munakasta/leipää/jogurttia.
jossain vaiheessa puuro alkoi kyllästyttämään koko perhettä.
Vuoden ikäinen syö nyt ihan mitä suuhun laittaa.
Ap puhuu oikein kokemuksen rintaäänellä, mutta ehkä sävel voi olla toinen vuoden kahden kuluttua.
Suklaamurot eivät niitä lapsia tapa.
Mutta tämä taisikin olla niitä ketjuja missä ap saa kehua omaa loistavuuttaan?
Syövät myös täysjyvämuroja ym. Sämpylää, viiliä, jogurttia (hui varmaan sekin) tuorepuuroja jne.
Lapset haluaisivat, mutta sokeria niissä on ihan hirveästi.
Ap, Bran Flakes- muroissa on kyllä enempi sokeria kuin esim. Fitnesseissä.
Lähestulkoon kaikissa muroissa on aika rutkasti sokeria. Ja suolaakin.
Vaikka niissä mainostetaan kaikenmaailman täysjyvää yms. se on kyllä silmän lumetta esim. tuohon sokerimäärään verrattuna. Eli ei oikeastaan mitkään murot ole terveellisiä oikeasti.
t. diabeetikko
Näin olen päätelly ja kuullukin. :( Itse syön kyllä välillä aamupalaksi Fitness & Yoghurt -muroja, kun ovat niin hyviä..mut onhan ne tosi sokerisia. :( En oikein tiedä, mitä niiden tilalle ottais. Leivät ja näkkärit kyllästyttää, puurokaan ei maistu. =/
antaisit mieluummin vaikka sämpylän ja jugurttia.
Meillä 2 ja 7-vuotiaat pojat, isompi tosi nirso. Aamupala pienemmällä yleensä puuroa, haluaa itse aina sitä. Isompi syö aina leivän tai karjalanpiirakan, lisäksi hedelmän tai jogurtin. Välipalat ja iltapalat samaa tyyliä. herkutteluhetkiäkin on tietysti, ei kuitenkaan jatkuvasti.
Aamu-/iltapalana syödään vaihtelevasti puuroa (eikä pelkästään kaura-), leipää, viiliä, vähäsokerisia muroja (maissihiutaleet, Cheerios), vispipuuroa jne.
Lapset 5- ja 7-vuotiaat. Ei lapset mitään suklaamuroja edes osaa kaivata, jos ei niitä osteta.
ja fittness on molemmat myös huono vaihtoehto (JOS haluaa TERVEELLISTÄ), koska niissä on PALJON sokeria, suolaa ja rasvaa - tai ainakin kahta niistä. Lukekaa tuoteselosteet hyvät ihmiset.
Vierailija:
vähäsokerisia muroja (maissihiutaleet, Cheerios), vispipuuroa jne.Lapset 5- ja 7-vuotiaat. Ei lapset mitään suklaamuroja edes osaa kaivata, jos ei niitä osteta.
Oletko lukenut maissihiutaleiden ja cheeriosin tuoteselosteet....? Corn flkeseissa ainakin on ajusti sokeria ja suolaa. (Ja muuten vispipuurossa myös, jos tekee mannapaketin ohjeen mukaisen - toki itse voi jättää osan sokeria pois).
Poika on meillä syönyt toistaiseksi puuroa, mutta jos murot alkavat houkuttaa, ajattelin että viikonloppuna saa sitten niitä aamiaiseksi muttei arkisin.
Meilläkin lapsi söi 1-vuotiaana ihan mitä äiti laittoi, ja äitihän laittoi terveellistä puuroa ja omista omenoista tehtyä sosetta.
Tulee sitten sellaisiakin aikoja että töihin ei ehdi jos pitää se puuro väkisin syöttää, ja lasta ei nälkäiseksikään voi jättää. Siinä kohtaa moni äiti turvautuu siihen että lapsen saa täytettyä edes jollain, vaikka jogurtilla tai muroilla tai sämpylänpalalla.
Meillä on tullut uudestaan se vaihe että puuro kelpaa, nyt hillolla, mutta kyllä se tästä taas vaihtuu.
Vierailija:
älä naurata
Tukehdu nauruus vaan...
Vierailija:
Oletko lukenut maissihiutaleiden ja cheeriosin tuoteselosteet....? Corn flkeseissa ainakin on ajusti sokeria ja suolaa. (Ja muuten vispipuurossa myös, jos tekee mannapaketin ohjeen mukaisen - toki itse voi jättää osan sokeria pois).
Käytännössä meillä syödään muroja ehkä pari kertaa kuussa, ei ole tenava meinaan mikään murojen ystävä. Mutta tykkää puuroista vaikka on pian 7-vuotias. Tykkää myös keitetystä kananmunasta, jogurtista ja ruisleivästä.
Eli mikä tämä pointti oli?
Kohtuus kaikessa, sanoisin. Niin aikuisilla kuin lapsillakin. Ei se tippa tapa ja ämpäriin ei huku kun säilyttää jonkinlaisen kohtuuden!
Vierailija:
Ihan uteliaisuuttani kyselen. Mun mielestä ne on aika epäterveellisiä, muroissa yleensäkin on suurimmassa osassa aika paljon sokeria. Ja se ei ole mikään puolustus, että " ei se meiän lapsonen suostu muutakaan syömään" . Niin no, miksi on pitäny totuttaa suklaamuroihin? Eikö terveellisempi vaihtoehto olis sit jotkut muut murot (joissain All bran -muroissa ainakaan ei oo juurikaan sokeria, siis niissä runsaskuituisissa) tai sitten vielä parempi, puuro?Meidän reilu 1 vuotias poika syö aamu- ja iltapalaksi kaurapuuroa muutaman hedelmäsose-teelusikallisen kera. Muroja (varsinkaan mitään suklaisia " höttösiä" ) en aio tarjota pitkään aikaan.
ei se sano, jos on murolistalla 4. viimeisenä että olisi vähäsokerinen.
Et taida tietää mitä oikeasti tarkoittaa, jos tuotteessa on vähän sokeria.
Muroja verrattaessa kyllä, mutta sokeria niissä silti on paljon.
Eikä tukehduta yhtään, nauru meinaan :-p
Huoh. Itselläni on 6-v kaksoset jotka pikkuisena söivät aina aamuisin puuroa. Jossain vaiheessa puuro alkoi tökkimään ja tarjosin leipää, jugurttia, rahkaa tms. Jossain vaiheessa otin taas puuron " ohjelmistoon" ja molemmat lapset syövät mehukeiton kera oikein mielellään (vähäkalorisen mehukeiton)
Ettekö te ihmiset tajua, että kotoa lapset oppivat ruokailutottumukset?? Tottakai saa herkkupäiviä olla, mutta opastakaa lapsianne syömään oikein :). Itse olen kotoa saanut huonot tottumukset ja lasten myötä olen opetellut syömään oikein. On ihan erilainen olotila, kun syö järkevästi!
vähän lisää. Kuluttaa niin paljon, ruokaa syö kuin hevonen, mutta paino menee vähän alakanttii käyrillä. Ihan lääkärin neuvosta syömme *lihottavia*.