Viimeiset vapaapäivät, ens viikolla joutuu työkkärin kurssille
Onneksi olen kehittänyt tekniikan nukkua silmät auki. Ja kurssille raahautumisesta maksetaan 160¿ verotonta extraa.
Kommentit (28)
Samaten jos työtön työllistyy, voi edelleen olla työnhakijana (korvausta ei tietysti saa). Työkkärihän ei mitään korvauksia edes maksa, vaan joku työttömyyskassa tai Kela.
Haluaisin tutustua lakitekstiin ennen kurssille menoa, että ei poissaoloissa sovelleta pelkästään kouluttajan toimintatapaa vaan perustellaan asiat lailla? Miten toimit silloin kun kyseessä on poissaolo lapsen sairauden takia?
Ja ne kerrotaan kutsukirjeessä ja kerrataan aina koulutuksen alussa.
Näin meillä.
Vierailija:
Haluaisin tutustua lakitekstiin ennen kurssille menoa, että ei poissaoloissa sovelleta pelkästään kouluttajan toimintatapaa vaan perustellaan asiat lailla? Miten toimit silloin kun kyseessä on poissaolo lapsen sairauden takia?
Hain sinne omaehtoisesti ja pääsin (koin sen juuri niin että pääsin, enkä niin että jouduin). Ja suoritin tuon @-kortin, tutustuin aivan ihanaan ihmiseen kurssilla, löysin mukavan työharjoittelupaikan josta sain seuraavaksi kesäksi ja syksyksi töitä. Nyt liike on lopettanut toimintansa mutta olen vieläkin aktiivisesti yhteydessä ex-pomooni koska ollaan tultu hyviksi ystäviksi. Omalta osaltani siis voin sanoa että valtavasti hyvää seurasi tuosta kurssista.
Lapsen tai oman sairastelun takia sallitaan tietenkin poissaolot kun on lääkärintodistus. Muista poissaoloista myös mielellään joku todella hyvä perustelu ja pitää sopia henk. koht. opettajan kanssa. Yleensä työkkärin kursseilta ei vaan voi viikko/päivätolkulla olla pois ilmoittamatta tai ilman hyvää syytä.
tulee poissaoloja lapsen sairauden takia. Sain epämääräisen vastauksen. Soitin myös kelalle, joka on korvaukseni maksaja ja sieltä sanottiin että kulukorvauksen saa jos on hyväksyttävä syy poissaololle.
Mutta kukaan ei ole kertonut, että miten määritellään HYVÄKSYTTÄVÄ syy. Vaadin kyllä kouluttajaa esittämään sen lain kohdan, jossa tämä mainitaan maanantaina, kun muut kurssilaiset ovat todistajina. Ainakin jonkinlainen oikeusturva kurssilaisella, eikä tarvitse pelätä kouluttajan mielivaltaa.
Vierailija:
jos todellinen tavoite on oikean työn saanti? Tuossakin 2 kk harjoittelua, mikä nyt vielä ei ole kovin paha aika, monet joutuvat paljon pidempiinkin harjoitteluihin. Ja kun yhdellä ilmaistyöntekijällä loppuu kurssi niin firma ottaa uuden tilalle. Kertoiko se sun kaveri tästä mitään?
Yhteen näistä kursseista ei liittynyt työharjoittelu, joten siitä ei sen enempää.
Ensimmäisellä kurssilla oli työharjoittelu, josta työllistyi 2/16. Minun paikkani oli sovittu jo työhaastattelussa, että minä olen vain sen kolme kuukautta ja se päättyy siihen. Sain sieltä muuten hyvän työtodistuksen. Tämä firma ei käytä työkkärin kursseja hyväkseen, mutta heidän työn tarpeensa on sellainen, että heillä on lähes kaikki määräaikaisia ja kaikki sinne menijät tietävät, että tämä on vain väliaikaista. Yleensä muut menijät ovat opiskelijoita, jotka tekevät työtä sivuhommana ja saavat siitä oikeaa palkkaa.
Toisella työhön liittyvällä kurssilla työllistyi jopa 67% kurssilaisista. Tosin suurin osa sai määräaikaisen työpaikan, mutta sekin on nollaa parempi. Minä olen yksi työllistyjistä. Vain yksi kurssilainen sanoi, että näytti siltä, että hänen työpaikassaan käytettiin halpaa työvoimaa. Yhden harjoittelupaikkaan taas lähti minun työpaikastani yksi työntekijä vakituiseksi työntekijäksi. En tiedä, menikö tekemään samoja töitä, mitä tämä yksi kurssilainen oli tehnyt ja mistä hän ei saanut työpaikkaa. Olin vähän yllättynyt, kun kuulin, että meiltä meni juuri siihen firmaan uusi työntekijä, kun tämä kurssikaveri oli sanonut, että ei edes vakituisille riittänyt töitä.
Työvoimapoliittisella kurssilla sovelletaan samoja käytäntöjä kuin työelämässä. Työstäkään ei olla poissa ilman asianmukaista todistusta.
Työvoimatoimiston edustaja käy kurssin alkupäivinä selvittämässä asiaa ja häneltä kannattaa kysyä asioista jotka mieltä vaivaavat.
Työharjoittelussa noudatetaan sitä työaikaa mikä on käytäntö harjoittelupaikassa.
meillä ainakin on tiukkalinja tuon poissaolojen suhteen. Useita olen joutunut erottamaan kursseilta poissaolojen takia. Siitä tulee aina karenssia, muutaman kerran minua on uhkailtukin tämän takia :-(
Kyllä sitten aina työkkärissä itketään kaikkia syitä, jonka takia, oli pakko olla poissa. Mutta jos siitä ei ilmoiteta tai opiskelijaan ei saada yhteyttä, niin se on luvaton poissaolo ja potkut tulee.
" Urani" aikana olen nähnyt vaikka minkälaista hiihtäjää ja kyllä sen aika nopeeta huomaa, kuinka potenttiaalinen työllistyjä on kyseessä.
Ja totta on, että on firmoja jotka vain käyttävät ilmasta työvoimaa ja minä en siitä pidä. Joskus kun kolutuksessa on joku ihan toivoton tapaus, ohjaan hänen tälläseen firmaan :-)).