Mitä sanaa (verbiä) käytät jos astut vahingossa vesilätäkköön ja kastelet kenkäsi?
Kommentit (49)
Eli mulahtaa on verbi täällä meillä, kun mulahetaan ojaan jossa vettä tai vaikka isoon lammikkoon.
Eli: älä nyt plutaa siinä lätäkössä, sun vaatteet kastuu.
En ole sitä kyllä enää vuosiin käyttänyt. Helsingistä kotoisin olen.
Olen tylsä pääkaupunkiseutulaistunut savolais-lappilainen. Mutta kiitos uusista kätevistä verbeistä!
Umplia, umplahtaa, umplata. Ja Oulusta.
Mulata sanaa voi käyttää vahingossa kastelemisesta (jalka tai miksei enemmänkin puroon, suolla tai jäihin).
Pluttaaminen on tarkoituksellista lutraamista, mulata taas viittaa vahinkoon.
Tuommoisia sanoja en ole kuullutkaan! Enkä hoksaa, että kuvaamallesi tapahtumalle omaa sanaa olisikaan. T. Kainuulainen
Vierailija kirjoitti:
Tuommoisia sanoja en ole kuullutkaan! Enkä hoksaa, että kuvaamallesi tapahtumalle omaa sanaa olisikaan. T. Kainuulainen
Eri kielissä on hyödyllisiäkin sanoja. Slangiahan tuo meillä on. Kait lypsykoneen paikalleenlaitollekin on oma sana?
Joo, älä pluttaa/kluttaa sanotaan silloin kun lapsi on jo läiskyttelemessä. Jos joku mulasi lätäkköön, niin se ei ollut tarkotuksellista. Plumpsahtaminen voi olla kumpaa vaan, tarkoituksella tai tahattomasti.
Lapsi voi pludata syvään lätäkköön tai ojaan vahingossa tai tahallaan.
Helsingistä minä :)
Me bludattiin lapsena pk-seudulla. Se oli nimenomaan tahaton kengän kastelu. Plutaaminen on taas tarkoituksellisesta läiskyttelyä lätäkössä tai ojassa. Jos taas uppoaa (kylmään) veteen isommin, mulahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri kielissä on hyödyllisiäkin sanoja. Slangiahan tuo meillä on. Kait lypsykoneen paikalleenlaitollekin on oma sana?
Ilmeisesti täällä päin tuo lätäköihin itsekastelutarkoituksessa loikkiminen ei ole yhtä merkittävää kulttuuriperintöä kuin teillä!
Esim. lapset plutaa vesilätäkössä.